Hoe hoog staat jullie thermostaat?

19-11-2019 15:01 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren sprak ik met een klusjesman. Bij hem thuis staat de thermostaat op 18. Bij mij staat de thermostaat op 20. Hij zei dat 18 graden genoeg is vanwege de kosten. Hoe hoog staat bij jullie de thermostaat aan?
Als hij opstaat ... 19.
Bij hoog-winter gaat ie soms naar 20.

Hij staat alleen 's avonds op als we thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
21 en dan wordt het ongeveer 20,5 graden, ik ga niet koukleumen in mijn eigen huis. `s Nacht gaat hij terug naar 17,5 of 18 gr.
Alle reacties Link kopieren
Als ik thuis ben op 21,5. Anders vind ik het echt koud in dit huis. In ons vorige huis was 18,19 graden overdag wel voldoende.
Every day is a new beginning. Take a deep breath en start again..
Alle reacties Link kopieren
17 of 18, 's nachts op 10 of zo, zodat hij niet aanslaat
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat die klusjesman het nou aan hoe hoog jij de thermostaat hebt staan???

Hier 20 gr.
(Als de kinderen het koud hebben gaat ie naar 21 gr.)
‘s Nachts 15 gr.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ook op 21,5 en dan ook nog onder een dekentje. Blijkbaar heb ik het snel koud.

Hij gaat om 9 uur aan, om 23 uur uit. De rest van de tijd staat hij op 16 graden.
Als er niemand thuis is gaat hij ook automatisch uit.
Alle reacties Link kopieren
Als hij 18 graden genoeg vindt vanwege de kosten moet hij dat vooral doen. Als ik het koud heb zet ik hem aan en dan wordt het hier met de woonkamerdeur dicht zo een graad of 22/23, op onze radiatoren zit een knop dus we verwarmen elke ruimte afzonderlijk.
Nu staat hij nog niet aan en is het 20 graden hier binnen maar ik vind het best fris dus zit met een dekentje. Het is dat ik straks weer weg moet dus heb hem nog niet aangezet, als ik thuis was gebleven had ik hem wel aangezet.
Alle reacties Link kopieren
Vanwege de kosten zal 18 vast wel genoeg zijn, voor comfort zit ik toch op 20-21
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Overdag als ik thuis ben 21.5
Overdag als ik niet thuis ben 20.5
Nacht 19.0
anoniem_268087 wijzigde dit bericht op 19-11-2019 15:12
53.06% gewijzigd
Op 17. 's Ochtends een half uurtje op 18,5 terwijl man en ik douchen. Daarna terug op 17°, ook 's nachts maar de verwarming boven zetten we niet aan.
Man en ik zijn allebei 'winterliefhebbers'; wij genieten van een frisse temperatuur in huis.
Toch dit: wanneer we bezoek verwachten zetten we de thermostaat op 18,5° maar hoger trekken we echt niet! EN wanneer het bezoek weggaat kunnen we niet vlug genoeg de thermostaat terug op 17° zetten :)
20, en soms 21. Oud huis, slecht geisoleerd dus snel koud. Ben ik ook nog eens een enorme koukleum, maar ik ga echt niet geknibbelen op comfort in mn eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik verblijf nu even bij mijn ouders, (ik heb zelf geen thermostaat). Hier staat de thermostaat op 21. Maar het is een heel groot huis met veel verschillende kamers, dus we hebben een mobiele thermostaat. Je neemt die dus mee naar de kamer waar je zit en daar wordt het dan zo warm als je wil. Heel handig!

Als het haardvuur aan is moeten we de thermostaat wel ergens anders neerleggen, want dan is het in de tuinkamer 26 graden, dus dan blijft het in de andere kamers koud. Ik geniet echt van de warmte want in mijn huisje heb ik elektrische verwarming en dat voelt toch heel anders.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Tussen de 20,5 en 22 graden ongeveer. Maar ik heb vloerverwarming, dus het gaat erg geleidelijk. Die temperatuurverandering duurt zo lang, dat het eigenlijk onzin is. Maar ja, mijn psyche krijgt het nog kouder als ik zie dat het 20.5 graad is in huis.

Wat ik me trouwens afvraag, worden thermostaten gekalibreerd/geijkt/gejusterd? En als dat al zo is, verloopt het dan na een tijd? Net zoals dat je auto geen 80 rijdt als je dat op je schermpje ziet staan.

Ik denk dus dat de ene thermostaat de andere niet is, en dat er echt wel temperatuurverschil is tussen 2 huizen waar bij beide de thermostaat 21 graden aangeeft.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wisselt.
'S nachts staat hij op 17 graden.
Overdag als ik het koud heb op 19 en anders blijft hij op 17 staan.
Ik zit wel vaak met een dekentje op de bank dus dan staat hij ook niet hoog
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
18 graden en alleen als we het te koud vinden gaat hij een uurtje op 20 graden. We doen een vest aan en soms een fleecedeken over onze benen.
Maar voor bezoek zetten we de cv op 20 graden. Dan zitten wij op de bank in ons tshirt.
's nachts en overdag tijdens werken op 15. 19,5 als we thuis zijn. Als ik het echt koud heb zet ik 'm even hoger zodat ie aan slaat en kruip ik met een dekentje op de bank tot ik het weer warm heb.
21 en dan zit ik nog met een deken op de bank. We hebben nog geen enkel jaar bij moeten betalen qua energie- en gaskosten (ondanks dat er nagenoeg altijd iemand thuis is), dus voor de prijs ga ik het niet laten. 's Nachts staat 'ie op 15 (en daalt dan naar 18/18,5).
Alle reacties Link kopieren
Nu 19,5 , wanneee de beloofde horrorwinter uitbreekt dan zal het 20 max 20,5 worden, en dan alleen bepaalde tijden van de dag.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Droom19 schreef:
19-11-2019 15:09
Wat gaat die klusjesman het nou aan hoe hoog jij de thermostaat hebt staan???
Hij bedoelde het niet vervelend. Hij gaf het als advies.
Alle reacties Link kopieren
's Nachts staat hij uit, als we thuis zijn staat hij overdag op 17 en 's avonds op 18. Hoger dan 18 staat hij nooit.
Alle reacties Link kopieren
20,5.
Een uur voordat ik ga slapen, of als ik de deur uit ga, zet ik hem uit (althans dan zet ik hem op 15 ofzo, maar zo koud wordt mijn appartement nooit binnen 1 nachtje).
's ochtends voordat ik naar mijn werk ga, zet ik hem vrijwel nooit aan.

Volgens mijn energierapport is mijn verbruik fiks lager dan het gemiddelde voor een 1-persoonsappartement, dus volgens mij gaat het prima. Ik denk dat ik veel profiteer van appartementen om me heen en dubbel glas enzo. En ik ventileer altijd goed, kleine roostertjes altijd open. Ik heb wel eens gelezen dat verse lucht ook makkelijker op te warmen is dan de vochtige lucht (door ademen) in een slecht geventileerde ruimte.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de woonkamer is het ongeveer 17-18 graden, verder in huis geen verwarming aan. Of wel, in de badkamer. Mocht het heel koud buiten worden, dan eventueel de verwarming in de slaapkamer iets aan.

Ik hou ook van een fris/koud huis. Liever met een dekentje op de bank of een trui aan, dan zo'n "bejaardentemperatuur".

Het is ook gewoon gewenning. Vroeger klaagden iedereen erover dat het zo warm was in die bejaardenhuizen, nu hebben de meeste mensen zelf de verwarming op 20-22 graden staan. We bewegen allemaal veel minder, er wordt te veel stil gezeten achter een laptop, gameconsole of televisie. Dan krijg je het ook sneller koud.

De.verwarming een graadje kouder zetten is en goed voor het milieu, en je eigen portemonnee, maar ook voor je gezondheid. Je stimuleert het bruine vet meer.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd de ventilatieroosters in het raam en de deur open staan. Het zijn er twee: eentje aan de voorkant en eentje aan de achterkant van het huis.

Die meneer van de ventilatieroosters zei dat het het beste is om ze altijd open te laten, vooral als een huis net geverfd en behangen is (ik ben recent hier naartoe verhuisd). Maar dan moet de thermostaat misschien wel harder werken.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
19-11-2019 15:03
Als hij opstaat ... 19.
Bij hoog-winter gaat ie soms naar 20.

Hij staat alleen 's avonds op als we thuis zijn.
Opstaat? :?:
Ik lees dat als: "Als mijn vriend/man opstaat uit bed, 19.
Mijn vriend/man staat alleen 's avonds op uit bed als we thuis zijn."
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven