Koopgarant huis

03-12-2019 08:56 17 berichten
Ik heb er al veel over opgezocht en negatieve ervaringen gelezen maar mogelijk zijn er ook positieve ervaringen?
Veelal de ervaring dat je minder voor het huis krijgt wanneer je het terug verkoopt aan de woningbouwvereniging.

Dus bij deze: wie heeft er ervaring met een koopgarant woning en vooral wanneer je de woning weer ging verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Minder dan wat? De marktwaarde of waar je het voor hebt gekocht?
Gaan zeiken dat je niet de volledige marktwaarde krijgt terwijl je al korting hebt gehad op de aankoopprijs van de woning is zo kinderachtig. Dat soort commentaar neem ik niet serieus.

(Nee, zelf geen ervaring mee, maar wilde het even in perspectief brengen)
Alle reacties Link kopieren
Waar de verwarring ontstaat is dat je er minder voor terugkrijgt dan de marktwaarde. Dat komt doordat je er nu ook minder voor betaalt dan de huidige marktwaarde.

Verder zitten er soms ingewikkelde berekeningen achter eventuele verbouwingen die je laat uitvoeren. Stel dat je voor 25.000 de keuken verbouwt, dan wordt 40% daarvan bij de waarde gerekend die jij krijgt, en 60% niet. Zoiets. Moet je even goed uitzoeken en dan je keuze maken.

Wel doen als je graag wat wil kopen en anders geen kans maakt, niet doen om er dikke winst mee te maken.
Volgens mij ontstaan die negatieve ervaringen alleen maar door mensen die niet goed hebben gelezen/begrepen welke constructie ze nou eigenlijk aangegaan zijn.

Je hebt zekerheid dat je huis verkocht wordt als je weg wil tegen getaxeerde marktwaarde. Hoe bedoel jij dan dat je "minder" krijgt?
De getaxeerde marktwaarde bij verkoop zou merendeels veel lager zijn
dan bij aankoop.

Ik heb reacties gelezen van mensen die zelfs rechtzaken aangingen omdat de taxatiewaarde niet zou kloppen en dus met een flinke schuld bleven zitten.
Dubbel
andrea45 schreef:
03-12-2019 09:44
De getaxeerde marktwaarde bij verkoop zou merendeels veel lager zijn
dan bij aankoop.
.
En zijn dit toevallig ervaringen tijdens de crisis toen de woningprijzen fors onderuit gingen? Meedelen in winst = meedelen in verlies.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
03-12-2019 09:35
Volgens mij ontstaan die negatieve ervaringen alleen maar door mensen die niet goed hebben gelezen/begrepen welke constructie ze nou eigenlijk aangegaan zijn.

Je hebt zekerheid dat je huis verkocht wordt als je weg wil tegen getaxeerde marktwaarde. Hoe bedoel jij dan dat je "minder" krijgt?
Dit inderdaad. Veel mensen dachten vroeger dat het om een korting ging, en dat ze deze korting niet meer terug hoefde. Te betalen. Je koopt echter een huis waarbij contractueel is vastgesteld dat je het weer terug verkoopt aan de woningbouwvereniging. Deze kopen het voor de taxatiewaarde - de korting. Vaak is er daarnaast een win/verlies percentage en worden verbeteringen aan het huis los getaxeerd.

Daarnaast was er in een aantal plaatsen gedoe met taxaties. Deels werden huizen lager getaxeerd simpelweg omdat de prijzen waren gedaald in de tussenliggende jaren. Deels waren de taxaties in voordeel van de woningbouwvereniging. Daar hebben ze nu echter strenge regels voor. De woningbouw laat taxeren, ben je het niet eens met de waarde dan kan je zelf een taxateur aanstellen. Gezamenlijk stellen zij nog een derde aan en met zijn allen bepalen ze de waarde.

Ik woon zelf sinds een tijdje in een koopgarant woning, mijn zus ook. Wij hebben beiden nog niet terugverkocht dus daar kan ik je weinig over vertellen. De informatie die de woningbouwvereniging ons gaf vond ik erg duidelijk. Ik heb het 120-pagina tellende koopcontract door een jurist laten controleren en daar stond precies hetzelfde in als de woningbouw mij met hun powerpoint uit hadden gelegd.

Wel was mijn huis voorheen ook een koopgarant woning. En ik weet dat de mensen die er toen in woonden er zeker wel winst op hebben gemaakt. Echter zal dat waarschijnlijk minder winst zijn dan in een “vrij” huis. Mijn woningbouwvereniging bied de mogelijkheid om in een later stadium altijd nog de korting af te kopen, je betaald dan het resterende bedrag en het huis wordt dan volledig jouw eigendom.

Voor mij en mijn zus bood het beiden een optie om een net huis te kopen in een nette wijk, terwijl wij anders alleen een appartement of een opknapper in een slechtere wijk konden kopen. Voor ons beiden geld dat de hypotheek nu lager is dan de huur was in onze (kleine) sociale huurwoning.

Ik denk dat je zelf de afweging moet maken wat het jou oplevert. Wat zijn je andere opties en snap je de kortingscontructie voldoende om akkoord te gaan met de voorwaarden.
madamecannibale schreef:
03-12-2019 10:06
Dit inderdaad. Veel mensen dachten vroeger dat het om een korting ging, en dat ze deze korting niet meer terug hoefde. Te betalen. Je koopt echter een huis waarbij contractueel is vastgesteld dat je het weer terug verkoopt aan de woningbouwvereniging. Deze kopen het voor de taxatiewaarde - de korting. Vaak is er daarnaast een win/verlies percentage en worden verbeteringen aan het huis los getaxeerd.

Daarnaast was er in een aantal plaatsen gedoe met taxaties. Deels werden huizen lager getaxeerd simpelweg omdat de prijzen waren gedaald in de tussenliggende jaren. Deels waren de taxaties in voordeel van de woningbouwvereniging. Daar hebben ze nu echter strenge regels voor. De woningbouw laat taxeren, ben je het niet eens met de waarde dan kan je zelf een taxateur aanstellen. Gezamenlijk stellen zij nog een derde aan en met zijn allen bepalen ze de waarde.

Ik woon zelf sinds een tijdje in een koopgarant woning, mijn zus ook. Wij hebben beiden nog niet terugverkocht dus daar kan ik je weinig over vertellen. De informatie die de woningbouwvereniging ons gaf vond ik erg duidelijk. Ik heb het 120-pagina tellende koopcontract door een jurist laten controleren en daar stond precies hetzelfde in als de woningbouw mij met hun powerpoint uit hadden gelegd.

Wel was mijn huis voorheen ook een koopgarant woning. En ik weet dat de mensen die er toen in woonden er zeker wel winst op hebben gemaakt. Echter zal dat waarschijnlijk minder winst zijn dan in een “vrij” huis. Mijn woningbouwvereniging bied de mogelijkheid om in een later stadium altijd nog de korting af te kopen, je betaald dan het resterende bedrag en het huis wordt dan volledig jouw eigendom.

Voor mij en mijn zus bood het beiden een optie om een net huis te kopen in een nette wijk, terwijl wij anders alleen een appartement of een opknapper in een slechtere wijk konden kopen. Voor ons beiden geld dat de hypotheek nu lager is dan de huur was in onze (kleine) sociale huurwoning.

Ik denk dat je zelf de afweging moet maken wat het jou oplevert. Wat zijn je andere opties en snap je de kortingscontructie voldoende om akkoord te gaan met de voorwaarden.
Dank je wel voor de heldere uitleg!
We zijn op zoek naar een huis maar door alle informatie zie je door de bomen soms het bos niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die zo’n woning had en bij verkoop is blijven zitten met een flinke schuld. Ook een rechtszaak aangespannen met andere verkopers en verloren. Huis is niet tijdens de crisis verkocht trouwens, dus dit soort constructies zijn alleen maar in het voordeel van woningbouwverenigingen.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Flinke schuld ten opzicht van wat? Had deze persoon geïnvesteerd in verbouwingen en verwacht die kosten volledig terug te krijgen? Veel bijgeleend? Zonder details zegt een restschuld niets.
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
03-12-2019 10:13
Ik ken iemand die zo’n woning had en bij verkoop is blijven zitten met een flinke schuld. Ook een rechtszaak aangespannen met andere verkopers en verloren. Huis is niet tijdens de crisis verkocht trouwens, dus dit soort constructies zijn alleen maar in het voordeel van woningbouwverenigingen.

Had ze het contract beter moeten lezen. En het is geen verplichting om een huis te kopen van de wb he?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrije markt woning van een woningcorporatie gekocht, die zij eerder dit jaar terug hebben gekocht van de vorige eigenaar volgens Koopgarant. In het verleden bleek wel vaak dat de taxaties opvallend hoog waren als de woningcorporatie ging verkopen en opvallend laag als ze het terugkopen. Maar tegenwoordig heb je inspraak op welke taxateur het gaat uitvoeren.

Woning is in augustus getaxeerd op 220.000, toevallig precies wat ik ervoor betaald heb.
In februari is de woning getaxeerd op 161.000 en de eigenaar heeft er minus de korting 129.000 voor gekregen.

Wellicht heb ik veel te veel betaald (hoewel vergelijkbare woningen in de buurt hetzelfde doen), maar dan heb je een idee van de verschillen. Ik kan mij voorstellen dat de vorige eigenaar het gevoel heeft bijna een ton te zijn misgelopen, want als hij direct aan mij had verkocht had hij de volle 220.000 ervoor gekregen. Maar hij heeft het destijds natuurlijk ook met korting gekocht en jarenlang goedkoop gewoond.
Alle reacties Link kopieren
Hier een goede ervaring met een koopgarant woning, ofwel mijn vriend.
Heeft in 2014 een woning aangekocht en in 2017 verkocht. Taxatie laten doen en hier kwam een verrassend hoog bedrag uit (appartement was dan ook wel tiptop in orde en de markt was toen ook natuurlijk al goed). Hierdoor geen eigen taxateur nog ingeschakeld en akkoord gegaan. Voordeel ook dat hij er met ca. 6 weken 'vanaf' was. Ik heb ook weleens de keerzijde gehoord, maar dat was ook in de crisisperiode, daarvan ken ik ook veel schrijnende verhalen van reguliere koop en flinke restschulden. Al met al een prima constructie als dit je een kans geeft een leuke woning te kopen voor een laag bedrag en je flexibiliteit wilt behouden vwb eventueel verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
03-12-2019 11:22
Had ze het contract beter moeten lezen. En het is geen verplichting om een huis te kopen van de wb he?
Ok, boomer
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
03-12-2019 12:25
Ok, boomer
Wat een denigrerende reactie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven