Houtkachel aanschaf - twijfel over afmetingen

06-12-2019 17:06 319 berichten
We willen onze open haard (bijverwaming) gaan vervangen door een allesbrander/houtkachel. De schoorsteen gaat er dan uit. Het levert behalve meer ruimte ook meer warmte op.

Mijn vraag nu is: Als jij ook een kachel hebt, hout of elektrisch, wat zijn bij jou de afmetingen van de kachel in verhouding tot de kamer afmetingen?
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 08-09-2020 07:11
31.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het niet om de daadwerkelijke afmetingen, maar om hoeveel kw de kachel produceert toch?
Alle reacties Link kopieren
Als je Googlet op ‘houtkachel kw ‘ staat er een schemaatje hoeveel kw je nodig hebt voor hoeveel kuub. En dan nog een verschil tussen goed of niet goed geïsoleerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap geloof ik niet helemaal wat je wilt, hoezo zou de schoorsteen weg gaan als je een nieuwe houtkachel koopt?

Er zijn allerlei tabellen online te vinden hoeveel vermogen je kachel moet hebben. Bijvoorbeeld hier onderaan: https://www.haardenexpert.nl/kenniscent ... nodig.html
Ik neem aan dat de schouw weggaat en niet de schoorsteen?
Vrees dat je over een paar jaar weinig meer mag stoken.
Alle reacties Link kopieren
Neem gelijk een pelletkachel. Schoon, gezellig, geen gedoe met hout, co2 neutraal.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-12-2019 17:33
Neem gelijk een pelletkachel. Schoon, gezellig, geen gedoe met hout, co2 neutraal.
Dit.

En anders; kijken naar het aantal kw, niet naar de afmetingen. Hoe groter hoe meer kw.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-12-2019 17:33
Neem gelijk een pelletkachel. Schoon, gezellig, geen gedoe met hout, co2 neutraal.

Een pelletkachel stookt ook hout hoor. En schoon, het produceert meer ultra fijnstof dan een gewone houtkachel. Persoonlijk heb ik met mijn longen meer last van de lucht die uit de pelletkachel komt, dan van een goed gestookte houtkachel.
Wij hebben een hele kleine speksteenkachel. Er kan ongeveer 1 stuk hout in. Hij is super zuinig en verwarmt heel goed en doordat de stenen ook opwarmen straalt hij daarna nog lang na!
Alle reacties Link kopieren
tinydancer schreef:
06-12-2019 17:39
Een pelletkachel stookt ook hout hoor. En schoon, het produceert meer ultra fijnstof dan een gewone houtkachel. Persoonlijk heb ik met mijn longen meer last van de lucht die uit de pelletkachel komt, dan van een goed gestookte houtkachel.
Dat zijn pellets, gesperst hout, en je ruikt niks omdat het een gesloten systeem is. Ik heb astma, en een houtkachel is mij afgeraden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-12-2019 17:40
Dat zijn pellets, gesperst hout, en je ruikt niks omdat het een gesloten systeem is. Ik heb astma, en een houtkachel is mij afgeraden.
Ik weet van sommige pelletkachels dat ze wel fors ruiken, en mij de adem ontnemen. Dat is dan bij de afvoer en de omgeving ( straat oprit)daaromheen. Heb je zelf al een pelletkachel , en heb je er goede ervaringen mee ? Anders eerst wat uitproberen, voordat je een investering doet, en toch last krijgt.
Kijk vanavond om 19.05 even naar nl 2, programma meldpunt.
Alle reacties Link kopieren
Alsjeblieft doe het niet. Je buren zullen je dankbaar zijn.

Een houtkachel stinkt altijd. En het zijn altijd de buren die last hebben van de rook.

Bovendien is het totaal niet millieuvriendelijk.
sugarmiss schreef:
06-12-2019 17:52
Alsjeblieft doe het niet. Je buren zullen je dankbaar zijn.

Een houtkachel stinkt altijd. En het zijn altijd de buren die last hebben van de rook.

Bovendien is het totaal niet millieuvriendelijk.
Dit!
sugarmiss schreef:
06-12-2019 17:52
Alsjeblieft doe het niet. Je buren zullen je dankbaar zijn.

Een houtkachel stinkt altijd. En het zijn altijd de buren die last hebben van de rook.

Bovendien is het totaal niet millieuvriendelijk.
Dit! Mijn buren hebben ook zo stinkding! Afgrijselijk die lucht.
sugarmiss schreef:
06-12-2019 17:52
Alsjeblieft doe het niet. Je buren zullen je dankbaar zijn.

Een houtkachel stinkt altijd. En het zijn altijd de buren die last hebben van de rook.

Bovendien is het totaal niet millieuvriendelijk.
Ik ben er blij mee! Hij staat bij ons overigens bijna nooit aan, behalve als het echt heel koud is buiten of wanneer de gewone verwarming het niet doet. Vooral bij het laatste ben ik enorm blij dat ik niet in de kou hoef te zitten.
Marloesjuh51 schreef:
06-12-2019 17:56
Ik ben er blij mee! Hij staat bij ons overigens bijna nooit aan, behalve als het echt heel koud is buiten of wanneer de gewone verwarming het niet doet. Vooral bij het laatste ben ik enorm blij dat ik niet in de kou hoef te zitten.
Ik ben blij als eerdaags die kachels gewoon verboden gaan worden.
En dat gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
06-12-2019 17:55
Dit! Mijn buren hebben ook zo stinkding! Afgrijselijk die lucht.
Ik vind het lekker ruiken.
Lucifer2018 schreef:
06-12-2019 17:58
Ik ben blij als eerdaags die kachels gewoon verboden gaan worden.
En dat gaat gebeuren.
Top idee, vooral als er iets mis gaat in de energie levering of je CV kapot is.
Tmaar schreef:
06-12-2019 17:58
Ik vind het lekker ruiken.
Ik ook!!
Tmaar schreef:
06-12-2019 17:58
Ik vind het lekker ruiken.
Ook als je met deze scherpe lucht in je slaapkamer moet slapen? Zelfs als je ramen dicht zijn? Echt goor !
Lucifer2018 schreef:
06-12-2019 17:58
Ik ben blij als eerdaags die kachels gewoon verboden gaan worden.
En dat gaat gebeuren.
Denk ook wel dat er regels gaan komen. Er is echt veel overlast van. Je kan nog beter aan de snelweg wonen dan in een wijk met deze dingen.
gizzmo-returns schreef:
06-12-2019 18:15
Denk ook wel dat er regels gaan komen. Er is echt veel overlast van. Je kan nog beter aan de snelweg wonen dan in een wijk met deze dingen.
Inderdaad! Zelfs met de ramen dicht ruik je het nog. Gewoon al erg dat je de ramen en roosters dicht moet houden door stank van een ander. :-?
Alle reacties Link kopieren
Die dingen zijn super voor de landelijke bewoners.

Alle houtkachels en aanverwanten in stedelijke gebieden moeten er uit.

Krijg je alleen gezeur dat "we" al vele eeuwen zo stoken.
Dat "we" er ook al vele eeuwen aan sterven doet er schijnbaar niet toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven