Kerstkrans aan de deur?

07-12-2019 18:45 81 berichten
Een vraag die ik mij al lang stel en nu nog eens komt bovendrijven aangezien er hier net een topic opdook errond.

Wie hangt anno 2019 - bijna 2020 - nog een Kerstkrans aan de deur?

In een wereld waar lang niet meer iedereen katholiek / gelovig is?

Hang jij een Kerstkrans aan je voordeur?

Totaal aantal stemmen: 150

Ja (45%)
Ik zou wel willen, maar mijn partner / de woningbouw / ... houdt mij tegen (6%)
Nee (49%)
Ik wist niet dat dat iets met je geloofsovertuiging te maken had. Mijn krans bestaat uit wilgentakken en versiering, het is niet dat ik Jezus en Maria over de voordeur gedrapeerd heb.
De ene keer een krans, de andere keer een toef met een grote denneappel. Weer een andere keer niets
In een wereld waar lang niet meer iedereen katholiek / gelovig is?

:blond:
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 18:47
Ik wist niet dat dat iets met je geloofsovertuiging te maken had. Mijn krans bestaat uit wilgentakken en versiering, het is niet dat ik Jezus en Maria over de voordeur gedrapeerd heb.
Kerst is voor mij toch echt nog altijd een katholiek / gelovig feest.
Alle reacties Link kopieren
Ik hang er altijd een aan de voordeur, maar ik ben niet religieus. Dan had ik eerst toestemming moeten vragen, lees ik in de OP?

Deur is ook nog eens van een woningstichting, maar die heeft niks te zeggen over wat er aan mijn deur hangt hoor.
Marnamai schreef:
07-12-2019 18:51
Kerst is voor mij toch echt nog altijd een katholiek / gelovig feest.
katholiek/gelovig vind ik al interessant. Zijn katholieken niet gelovig? Durf je geen protestant te typen?

Kerstkransen zijn heidens, net zoals vrijwel het hele Kerstfeest gebaseerd is op heidense rituelen. Voor zover ik weet controleert geen pastoor of dominee of mensen met een kerstkrans wel regelmatig een kerk bezoeken.
stippensokken schreef:
07-12-2019 18:52
Ik hang er altijd een aan de voordeur, maar ik ben niet religieus. Dan had ik eerst toestemming moeten vragen, lees ik in de OP?
Dan lees je niet heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-12-2019 18:51
Kerst is voor mij toch echt nog altijd een katholiek / gelovig feest.
Voor mij niet. Lekker twee dagen vrij en de lampjes brengen wat gezelligheid in deze donkere koude dagen.
Marnamai schreef:
07-12-2019 18:51
Kerst is voor mij toch echt nog altijd een katholiek / gelovig feest.

Die krans is niet katholiek hoor.
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 18:54
katholiek/gelovig vind ik al interessant. Zijn katholieken niet gelovig? Durf je geen protestant te typen?

Kerstkransen zijn heidens, net zoals vrijwel het hele Kerstfeest gebaseerd is op heidense rituelen. Voor zover ik weet controleert geen pastoor of dominee of mensen met een kerstkrans wel regelmatig een kerk bezoeken.
Je hebt 27 types of wat van geloof.
De rooms-katholieke vieren, de protestanten vieren, maar geen idee wat bijvoorbeeld de zwarte sokken-brigade (gereformeerden) doet.
Of de Pinkster-gemeenschap.

Vandaar dat ik voorzichtig ben en gewoon gelovig typ :-).
Wat heeft een kerstkrans aan de deur met gelovig te maken? is gewoon versiering toch? Feestelijk enzo?

edit..ok..gelezen..kerst heeft voor mij niets met geloof te maken..gewoon leuk lampjes en versieringen en knus in huis zo aan het einde van het jaar..meer een soort van aanloop naar oud en nieuw..warmte in koude dagen..top 2000...

Ik heb geen krans aan de deur. overigens..ik verzier binnen, zodat ik het zelf kan zien. Moet wel lachen om die amerikaanse toestanden van buiten versieren..zie je zelf niks van
anoniem_3997 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 19:00
66.83% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 18:54
katholiek/gelovig vind ik al interessant. Zijn katholieken niet gelovig? Durf je geen protestant te typen?

Kerstkransen zijn heidens, net zoals vrijwel het hele Kerstfeest gebaseerd is op heidense rituelen. Voor zover ik weet controleert geen pastoor of dominee of mensen met een kerstkrans wel regelmatig een kerk bezoeken.

Ook daar is discussie over:

As Roberta Hershenson explains at The New York Times, for many Christians, the wreath represents Jesus Christ's suffering. The logic here is that the wreath represented the thorns worn by Christ on the cross, and the tiny red berries represent Christ's blood. In this case, the evergreen represents eternal life. When Christians hang a wreath on their door or in their window, it's an invitation for Christ to come into their home.

https://www.bustle.com/articles/198377- ... us-origins
Star² schreef:
07-12-2019 18:58
Ook daar is discussie over:

As Roberta Hershenson explains at The New York Times, for many Christians, the wreath represents Jesus Christ's suffering. The logic here is that the wreath represented the thorns worn by Christ on the cross, and the tiny red berries represent Christ's blood. In this case, the evergreen represents eternal life. When Christians hang a wreath on their door or in their window, it's an invitation for Christ to come into their home.

https://www.bustle.com/articles/198377- ... us-origins
Wauw! Het klinkt wel een beetje als invented tradition, maar ik vind het prima. Wel mal dat het paasthema's zijn in de Kersttijd, maar ik ben nergens te beroerd voor. Behalve dat stukje over die uitnodiging, dan moet ik aan vampiers denken. Ik ben niet zo'n heel goede gelovige meer, vrees ik.
Star² schreef:
07-12-2019 18:58
Ook daar is discussie over:

As Roberta Hershenson explains at The New York Times, for many Christians, the wreath represents Jesus Christ's suffering. The logic here is that the wreath represented the thorns worn by Christ on the cross, and the tiny red berries represent Christ's blood. In this case, the evergreen represents eternal life. When Christians hang a wreath on their door or in their window, it's an invitation for Christ to come into their home.

https://www.bustle.com/articles/198377- ... us-origins
Ah, dus dan weet ik ineens waar ik met Kerst gratis kan gaan eten :-D.

De kerst-stal en Kerst-muziek neem ik er dan wel bij.
Als ik zin heb om een kerstkrans aan mijn deur te hangen dan doe ik dat. Man man, wat een gezeik zeg.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 18:54
katholiek/gelovig vind ik al interessant. Zijn katholieken niet gelovig? Durf je geen protestant te typen?

Kerstkransen zijn heidens, net zoals vrijwel het hele Kerstfeest gebaseerd is op heidense rituelen. Voor zover ik weet controleert geen pastoor of dominee of mensen met een kerstkrans wel regelmatig een kerk bezoeken.
Jawel, katholieken kun je wel onder gelovigen rekenen, maar alle gelovigen niet onder katholiek, Je hebt alle stromingen in het protestantisme, moslim, jood, en noem ze allemaal maar op. Allemaal gelovig (min of meer) niet allemaal katholiek
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-12-2019 19:06
Ah, dus dan weet ik ineens waar ik met Kerst gratis kan gaan eten :-D.

De kerst-stal en Kerst-muziek neem ik er dan wel bij.
Je bent Jezus?
nlies schreef:
07-12-2019 19:14
Jawel, katholieken kun je wel onder gelovigen rekenen, maar alle gelovigen niet onder katholiek, Je hebt alle stromingen in het protestantisme, moslim, jood, en noem ze allemaal maar op. Allemaal gelovig (min of meer) niet allemaal katholiek
Ja, bedankt dat je het me uitlegt, maar ik viel over de woordkeuze van TO. Katholiek/andersgelovigen was beter geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mijn krans is wel een echte nepper van plastic met lampjes. Geen besjes of zo, gewoon nepdennengroen.
Gewoon aan de voordeur want dan zie ik hem elke keer als ik van of naar buiten ga.
Hier geen krans, geen kerstboom, geen kerst. Wij zijn niet gelovig, en dit is een bewuste keuze van ons.
Ik vind die kersttierelantijntjes en bomen ook niet gezellig staan eigenlijk.
En lekker eten doen we het hele jaar al. Ook uitgebreid en luxe met familie en vrienden. Zeker eens per maand.
anoniem_392035 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 19:33
23.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
07-12-2019 19:21
Ja, bedankt dat je het me uitlegt, maar ik viel over de woordkeuze van TO. Katholiek/andersgelovigen was beter geweest.
och doe ik zo mijn best, had ik beter moeten lezen ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
07-12-2019 19:28
Hier geen krans, geen kerstboom, geen kerst. Wij zijn niet gelovig, en dit is een bewuste keuze van ons.
Ik vind die kersttierelantijntjes en bomen ook niet gezellig staan eigenlijk.
Ik ben ook niet gelovig, maar een kerstboom heeft dan weer niets met het geloof te maken. En ik vier zeker dat de dagen weer langer worden en haal daarom groen binnen en steek lichtjes aan om de duisternis te verdrijven.
Jij woont toch in Belgie? Geen idee of daar nog veel kransen hangen.
Gatinmijnsok schreef:
07-12-2019 19:30
Ik ben ook niet gelovig, maar een kerstboom heeft dan weer niets met het geloof te maken. En ik vier zeker dat de dagen weer langer worden en haal daarom groen binnen en steek lichtjes aan om de duisternis te verdrijven.
Oh dat kan ook natuurlijk.
Hier staan al veel planten, lampen en vanaf de herfst al kaarsen, dus daar hoef ik geen boom bij. Een kerstboom geeft mij associaties met kerst, dus vandaar geen kerstboom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven