Tradities met de feestdagen

15-12-2019 23:32 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las vanavond dat het in Scandinavië traditie is om elkaar op kerstavond een boek cadeau te doen en dat dan te gaan lezen onder het genot van warme chocolademelk en chocola. Geen idee of dat echt zo is maar ik vond het zo leuk! Dat bracht me bij de vraag of jullie leuke (bijzondere) tradities hebben rondom de feestdagen? Of weet je tradities uit andere landen die je erg leuk vindt?

Ik ben benieuwd! Hier weinig tradities. Geen eigenlijk. Jammer wel! Misschien kan ik nog ideeën opdoen. :D
drackie wijzigde dit bericht op 15-12-2019 23:35
1.33% gewijzigd
Het is deels zo inderdaad, niet iedereen doet eraan mee. Ik volg die traditie wel al jaren met familie. Verder hebben we hier de advent; elke zondag in december uitgebreid lunchen met familie tot aan kerst.
Wij slapen de nacht van eerste naar tweede kerstdag altijd samen beneden met kinderen op alle matrassen en gezellig knus incl. hond.
Als grap begonnen, nu traditie
Alle reacties Link kopieren
Ik leerde van een vriendin met Deense roots dat rond kerst Julenisse wordt gedaan/gevierd. Je geeft je geliefden dan zachte, warme kadootjes. De mythe rond de Nisser is leuk, lief en hartverwarmend.

Overigens zijn ze inmiddels doorgedrongen in de kerstshizzle hier. De kabouters met de muts over de ogen die je in ieder tuincentrum nu tegenkomt, zijn Nisser. Alleen weet bijna niemand de gedachte er achter.
patchouli_ schreef:
15-12-2019 23:41
Ik leerde van een vriendin met Deense roots dat rond kerst Julenisse wordt gedaan/gevierd. Je geeft je geliefden dan zachte, warme kadootjes. De mythe rond de Nisser is leuk, lief en hartverwarmend.

Overigens zijn ze inmiddels doorgedrongen in de kerstshizzle hier. De kabouters met de muts over de ogen die je in ieder tuincentrum nu tegenkomt, zijn Nisser. Alleen weet bijna niemand de gedachte er achter.
Die kabouters worden in Zweden Tomte genoemd. Het viel mij idd op dat ze steeds verder buiten Scandinavië te krijgen zijn rond kerst.
Alle reacties Link kopieren
Tussen Sinterklaas en midwinter doen wij aan wichtelen.

Hiervoor gebruiken we een
wichtelmannetje' (een in ons geval speciaal ooit zelfgemaakt poppetje).

Het idee is dat je iets liefs doet/maakt/geeft voor een huisgenoot, en dan het wichtelmannetje erbij legt.
De huisgenoot is dan gewichteld.

Vervolgens is de huisgenoot aan de beurt om te wichtelen (iets liefs doen/maken/geven aan een huisgenoot). Er mag best een dag of wat overheen gaan voordat het wichtelmannetje weer gebruikt wordt.

Het gaat niet om het geven van cadeautjes (hoewel dat niet verboden is) maar om iets liefs doen voor elkaar. Je kunt bijvoorbeeld ook een kopje thee neerzetten met het wichtelmannetje erbij. Of een keertje afwassen terwijl het niet jouw beurt is. Of zoiets :-)
Mijn kinderen vinden het geweldig.
.
Alle reacties Link kopieren
https://www.antroposofischleven.nl/wie- ... lmannetje/

Voor meer informatie over wichtelen en verschillende varianten ervan. :-)
.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke tradities allemaal! :heart: Philae, wat leuk dat jij die traditie met boeken al zolang volgt. Ik zit eraan te denken om die ook in te voeren, lijkt me heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
15-12-2019 23:43
Die kabouters worden in Zweden Tomte genoemd. Het viel mij idd op dat ze steeds verder buiten Scandinavië te krijgen zijn rond kerst.
Tomte en Nisser zijn sterk verwant🙂
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond: zelf muziek maken en zingen of na een kerstnachtdienst, warme chocolade melk en iets lekkers en dan met z'n allen rond de kerstboom slapen. Als kind vond ik dit fantastische en nu met onze eigen kinderen, zet ik die traditie voort.
Alle reacties Link kopieren
Weekend na sinterklaas boom zetten.
Weekend voor kerst: kersttocht lopen in het dorp
Kerstavond: met lampionnetjes met alle neefjes en nichtjes naar de herdertjesmis wandelen. Bij thuiskomst worstenbroodjes en een ceadeau onder boom bij oma thuis.
Kerstochtend: allebei de meisjes een nieiwe pyama onder de boom.
Tweede kerstdag pyamadag. Incl Films kijken en gourmetten
Helaas niet. Lijkt me erg leuk.
Onze enige "traditie" is een lange wandeling maken op Nieuwjaarsdag. Als het tenminste niet regent.
Alle reacties Link kopieren
De kerstboom zetten we al vroeg in het seizoen (voor Sinterklaas).

Traditie die man en ik altijd al hadden: één van de dagen is een foute kersttruien bankhang dag. Meestal 24 of 27. Kliekjes, koekjes, kerstsnoepgoed & relaxen.

Sinds onze dochter er is (dit is (nog maar) haar tweede kerst) kiezen we elk jaar alledrie een nieuwe kerstbal uit. Zo krijgen we over een aantal jaren een hele persoonlijke kerstboom met eigen herinneringen. Mag ik dit al een traditie noemen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn traditie is op mijn tandvlees overleven tot de kerstvakantie en dan instorten.

Vroeger had ik het in december ook stervensdruk en dat op mijn tandvlees doen, was echt overleven. Het valt dit jaar mee, dankzij het afstoten en inperken van werk- en privétradities dus misschien gaat het vanaf nu de goede kant op.
De avond voor kerst begint het feest met een speciale cd e in de speler en het neerleggen van de kerstkleedjes. Op de eet-en de salontafel komen geborduurde kerstkleden die daar tot Nieuwjaar blijven liggen.

In de keuken komen er kersthand- en theedoeken en ook op het toilet en kersthanddoek.

Verder is er altijd wel iemand ziek met kerst, en traditie die we liever stoppen, maar helaas.
Andersom schreef:
16-12-2019 07:25
De avond voor kerst begint het feest met een speciale cd e in de speler en het neerleggen van de kerstkleedjes. Op de eet-en de salontafel komen geborduurde kerstkleden die daar tot Nieuwjaar blijven liggen.

In de keuken komen er kersthand- en theedoeken en ook op het toilet en kersthanddoek.

Verder is er altijd wel iemand ziek met kerst, en traditie die we liever stoppen, maar helaas.
Die traditie hebben wij helaas ook. Meestal is mijn vriend ziek met kerst, maar voor de afwisseling was ik vorig jaar ziek met kerst.
Wij zijn drie jaar geleden dankzij mijn zoon met een nieuwe traditie begonnen, namelijk het maken van een koek-kersthuisje. Die zagen we toevallig liggen bij de Ikea toen, en hebben het toen meegenomen. Dat jaar daarna vroeg zoon gelijk toen we de kerstboom gingen neerzetten: gaan we ook weer zo'n huisje maken en versieren? Dit had blijkbaar toen veel indruk gemaakt. Dus sindsdien moet er elk jaar een koekhuisje gemaakt worden :biggrin:

Daarnaast is het ook traditie om naar het tuincentrum te gaan en iets nieuws te kopen voor in het kerstdorpje :)
PhiIae schreef:
15-12-2019 23:43
Die kabouters worden in Zweden Tomte genoemd. Het viel mij idd op dat ze steeds verder buiten Scandinavië te krijgen zijn rond kerst.
Ken jij toevallig de prentenboeken overTomte Tummetot? Prachtig!

Ik :heart: Scandinavië.
Die kabouters koop ik ook, vind ze zo leuk. Wist dat ze oorspronkelijk uit Scandinavië komen.
Wat een heerlijke traditie die van een boek kado krijgen en met warme chocolademelk bij de boom te zitten lezen. Moet ik ook eens gaan invoeren :proud:
Elfje* schreef:
16-12-2019 08:57
Wat een heerlijke traditie die van een boek kado krijgen en met warme chocolademelk bij de boom te zitten lezen. Moet ik ook eens gaan invoeren :proud:

Ik werd er ook gelijk blij van toen ik het las.

Net als dat wichtelen trouwens, dat lijkt me ook geweldig. :heart: Alleen het woord al klinkt zo gezellig
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
16-12-2019 08:57
Wat een heerlijke traditie die van een boek kado krijgen en met warme chocolademelk bij de boom te zitten lezen. Moet ik ook eens gaan invoeren :proud:
Inderdaad, daar word ik ook blij van!
Op kerstavond de tafel al dekken voor het kerstontbijt .
Kerstontbijt altijd hetzelfde en nog precies zo wat ik thuis als kind kreeg , en man en kinderen willen het ook altijd .

Dat boek cadeau geven klinkt ook mooi !
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben (hadden, pubers bepalen nu zelf) vergelijkbare boekentradities:
Kinderboekenweek: kinderen kiezen een boek uit in de boekhandel, en we zakken met duimen in de mond op de bank
Zomervakantie: naar de bieb, via dropwinkel naar huis, ieders met een stapel boeken en een zak snoep op de bank.

Kerstboom kopen 'hoort 's avonds' aldus mijn kinderen, dus dat doen we braaf

kerstavond: gourmetten (met zijn allen) en All You Need kijken (alleen ik)

en ongeveer heel december, doe ik elke avond de kaarsen aan, muziek op (geen tv) en snoezelen we een beetje de avond door
Alle reacties Link kopieren
Leuke tradities!
Wij hebben er niet echt een maar vroeger toen we nog thuis woonden hadden we op kerstavond altijd toastjes en Franse kaasjes, dat was voor ons toen heel bijzonder. Nu eet ik wel vaker toastjes maar Boursin eet ik alleen met kerst.
En kaasfondue ook alleen met /rond kerst als man en ik een dag niet weg hoeven dan. Dit jaar tweede kerstdag.
patchouli_ schreef:
15-12-2019 23:41
Ik leerde van een vriendin met Deense roots dat rond kerst Julenisse wordt gedaan/gevierd. Je geeft je geliefden dan zachte, warme kadootjes. De mythe rond de Nisser is leuk, lief en hartverwarmend.

Overigens zijn ze inmiddels doorgedrongen in de kerstshizzle hier. De kabouters met de muts over de ogen die je in ieder tuincentrum nu tegenkomt, zijn Nisser. Alleen weet bijna niemand de gedachte er achter.
Dat is toch juist best wel bekend? Hoe dan ook, ik was inderdaad wel verrast dat ze ineens ook in Nederland te zien waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven