Viva’s hondenveldje

10-01-2020 09:52 3874 berichten
Er zijn hier kattenkletstopics, er zijn zwanger willen worden in 2023 kletstopics en er zijn topics voor vrekken en mensen met liefdesverdriet.

Dus wáárom is er geen hondenkletstopic?!?!!

Nu zit ik in een soort postnatale puppybubbel en kan ik de hele dag wel over de nagel aan mijn doodskist mijn allerliefste harige vriend kletsen, maar mogelijk zijn er andere mensen die verhalen, weetjes, vragen en dergelijke willen delen?

Mocht je een hond overwegen, kijk dan eerst dit:
https://youtu.be/c4q3n8SSxUA

En verder wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
Man heeft zo'n schelp zand/waterbak mee genomen voor hond.
Water er in.
Heeft ze de hele middag met een boog omheen gelopen
Man vanavond met haar favoriete bal bij de schelp, ze loopt braaf 3 rondjes achter hem aan om het ding heen, net een jong eendje dat mama achterna loopt.
Hij stapt er over heen, zij stapt er in.
Zegt hij zit, dus braaf gaat ze zitten.
Komt schoot gelijk omhoog toen ze water voelde :rofl:
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
:rofl:

Ook niet zo van het badderen in de tuin dus.

Ik heb vandaag een badje opgezet voor de puber. Wilde hij eerst alleen uit drinken. Héél grote drinkbak zal hij wel gedacht hebben.

Maar goed, dochter heeft hem toen hij een maand of 5 was het commando ‘in de plas’ geleerd. Dus als je dat zegt springt hij zonder nadenken in het dichtstbijzijnde water. En blijkbaar kende hij dat commando nog :proud:
Daarna had ie het door en is ie de hele tijd bezig geweest met in het badje springen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo’n schelp, en nu al de 3e hond op rij die vindt dat het een heerlijk royale drinkbak is :rofl:
Pup is hier deze week voor het eerst naar puppycursus geweest. Maar ik merkte al snel dat ik mijn verwachtingen wat moet bijstellen. Ik dacht echt dat er aan luisteren volgen hier etc gewerkt ging worden maar daar is niet echt sprake van. Ze beginnen met leren naar de naam te luisteren. Maar pup kent zijn naam al heel goed. Kent hier zit lig netjes lopen, poot, slaap
Blijf is nog moeilijk want leuke dingen zijn zo verleidelijk
Denk dus maar dat ik de cursus als een leuke happening voor pup zie maar verder niet te veel verwacht
Alle reacties Link kopieren
Alle dingen die je op de puppy cursus leert kent je hond al

Ons puber witje was een echte draak met de puppy cursus
Na een kwartier was ze wel klaar met de oefeningen, ze begrijpt donders goed wat er moet gebeuren en heeft geen zin om alles tig x te doen
Want na 2x weet ze het ook wel en dan wil ze het nog wel 2x doen maar dan is het klaar en vertikt ze het en ging ze lopen klieren

Die buien heeft ze nu ook nog wel, gaat er bij liggen en doet het niet meer

We zijn inmiddels met de 2e gehoorzaamheidscursus bezig.
Bij het examen moet ze los naar haar riem lopen (ik blijf staan) daar gaan liggen (ik moet haar vanaf een x aantal meter de opdracht geven) dan moet ik naar haar toe lopen.
Zij zitten en dan volgen tot we weer op ons plekje zijn.
Daar moet je dan de Duitse draai maken en zij moet aan de voet.
Ze vertikt het om te gaan liggen, we kunnen oefenen wat we willen, ze doet het niet.
En de cursus is verkort omdat de boel zo veel week dicht is geweest
We zullen het zien...
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
lisbeth schreef:
23-05-2020 07:35
Pup is hier deze week voor het eerst naar puppycursus geweest. Maar ik merkte al snel dat ik mijn verwachtingen wat moet bijstellen. Ik dacht echt dat er aan luisteren volgen hier etc gewerkt ging worden maar daar is niet echt sprake van. Ze beginnen met leren naar de naam te luisteren. Maar pup kent zijn naam al heel goed. Kent hier zit lig netjes lopen, poot, slaap
Blijf is nog moeilijk want leuke dingen zijn zo verleidelijk
Denk dus maar dat ik de cursus als een leuke happening voor pup zie maar verder niet te veel verwacht
Herkenbaar hoor. Ik zit inmiddels op de jonge honden cursus en nog steeds leert hij daar niets nieuws. Hij leert het alleen wél te doen met afleiding en dat is ook wat waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met mijn eerste hond naar puppycursus geweest en dat was echt kansloos. Pup vond echt alles interessant behalve wat ik te vertellen had. En hij wilde best een keer gaan zitten oid, maar alleen als hij daar zelf ook het nut van in zag. De trainers kregen ook niks voor elkaar bij hem.

We zijn toen gestopt omdat hij een behoorlijk heftige blaasontsteking bleek te hebben, en toen wilde ik zelf ook niet meer dat hij midden in de winter telkens op de grond moest zitten/liggen. Het kan best dat dit een rol speelde, maar ik betwijfel het. Hij was gewoon erg nieuwsgierig en mij kende hij al.

Uiteindelijk luisterde hij trouwens best heel goed, maar toen lag de puppytijd al een poosje achter hem. Ik heb hem leren luisteren door tijdens het wandelen continue tegen hem te praten en daar functionele opdrachten tussendoor te gooien. Daar zag hij het nut wel van in. En op momenten die telden, wist hij dat luisteren niet onderhandelbaar was.

Maar hij bleef ook een eigen wil houden, en zo af en toe zijn eigen plan trekken als hij daar zin in had. Dan zag je aan zijn hele houding al dat hij rottigheid ging uithalen, en dan sjeesde hij bijvoorbeeld opeens het weiland op of het afgesloten stuk bos in, terwijl hij wist dat dat niet mocht :proud: Die momenten werden wel steeds minder frequent, en hij voelde ook altijd wel feilloos aan wanneer daar ruimte voor was en wanneer niet.
Ik grapte deze week thuis al dat ik een hoogbegaafde hond heb.
Maar het is dus herkenbaar.
Ik moet we zeggen dat hij 1 van de oudere pups is. Er zitten er bij van 9 A 10 weken wiens eigenaren ze net een week hebben. Dan is er natuurlijk wel een groot verschil
Enige wat ik wel had is dat een duur tijdverdrijf is want zo goedkoop zijn die cursussen nou ook weer niet
Alle reacties Link kopieren
Nummer zoveel, onze Labi die er niet meer is had dat ook zo`n eigen wil. Hoe vaak ik niet vloekend naar huis gekomen ben, en dan zat meneer een uur later aan de voordeur gekleefd. Of kreeg ik een telefoon; jullie hond wacht op het schoolplein...
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
23-05-2020 10:07
Nummer zoveel, onze Labi die er niet meer is had dat ook zo`n eigen wil. Hoe vaak ik niet vloekend naar huis gekomen ben, en dan zat meneer een uur later aan de voordeur gekleefd. Of kreeg ik een telefoon; jullie hond wacht op het schoolplein...
Oh, dan zou ik echt gek zijn geworden, als ik hem zo lang kwijt zou zijn geweest. De mijne bleef gelukkig meestal wel in het zicht. Als puber is hij een keer van huis weggelopen, en dat was echt paniek. Bleek hij een straat achter ons te zitten, was hij zo bij die mensen naar binnen gelopen door de openslaande deuren en daar op de bank gaan liggen. :facepalm: Maar daarna ben ik hem maar 2x uit het zicht verloren, toen hij in het bos ergens achteraan ging, en dat duurde hoogstens 5 minuten (maar voelde wel als minstens 3 uur).

De mijne ging het vooral om het spel; iets doen wat niet mag in de hoop dat ik er dan achteraan zou rennen. En als ik dat inderdaad deed, dan rende hij eerst een poos voor me uit om zich vervolgens om te draaien en mij omver te springen. We eindigden dan altijd samen rollebollend over de grond of door het gras. En een lol dat die hond dan had! :rofl:
Oh dat kun je dan aan zo’n koppie al zien idd. Hier is dat met spullen pakken die hij niet mag hebben en dan voor je gaan staan met ‘kom pakken dan, kom pakken dan....’


De hormonen hebben even vrij spel bij onze pubert. Bijna sneu. Kwijlen tijdens wandelingen, geen rust in z’n kont, heel hyperdepiep reageren op alles, slecht willen eten en zelfs z’n speurles was hij niet echt gefocussed. Terwijl er dan normaal een bom af kan gaan maar hij blijft speuren. Nu moest er regelmatig een plasje tegen een boom onderweg en waren er wel héél veel lekkere geurtjes die afleiden.

Ik hoop voor hem dat het wat afzakt want het is wel een beetje sneu.

En ik ben wel benieuwd wat er nog gaat gebeuren qua gedrag of dat het een beetje blijft wat het nu is. Soms ben ik béétje bang dat hij nog heftiger wordt. Want het is een schatje en hij heeft al zóveel geleerd, maar het blijft een pittige hond
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
23-05-2020 10:47
Oh dat kun je dan aan zo’n koppie al zien idd. Hier is dat met spullen pakken die hij niet mag hebben en dan voor je gaan staan met ‘kom pakken dan, kom pakken dan....’


De hormonen hebben even vrij spel bij onze pubert. Bijna sneu. Kwijlen tijdens wandelingen, geen rust in z’n kont, heel hyperdepiep reageren op alles, slecht willen eten en zelfs z’n speurles was hij niet echt gefocussed. Terwijl er dan normaal een bom af kan gaan maar hij blijft speuren. Nu moest er regelmatig een plasje tegen een boom onderweg en waren er wel héél veel lekkere geurtjes die afleiden.

Ik hoop voor hem dat het wat afzakt want het is wel een beetje sneu.

En ik ben wel benieuwd wat er nog gaat gebeuren qua gedrag of dat het een beetje blijft wat het nu is. Soms ben ik béétje bang dat hij nog heftiger wordt. Want het is een schatje en hij heeft al zóveel geleerd, maar het blijft een pittige hond

Ja, mooi is dat hè, dat je dat al aan die koppies en hun houding kunt zien. Ik wandelde altijd met een vriendin en haar man, en als hij dan weer zo’n bui had, waren we zo op elkaar ingespeeld dat we zonder overleg uit elkaar stoven om zijn ontsnappingsroutes te blokkeren. :rofl:

Voor wat betreft jouw puber is het idd sneu als je ziet dat zijn hormonen hem zo in de weg zitten. Je ziet meestal dat dit met periodes komt en gaat, en ook afhankelijk is van het aantal loopse teefjes in de buurt. Naarmate ze ouder worden en er meer aan gewend raken, worden ze meestal ook steeds rustiger.

En als dat niet zo is, dan is (eventueel chemisch) castreren natuurlijk ook nog een optie. Maar dat zou ik echt alleen doen als de hormonen hem fysiek of mentaal zo duidelijk in de weg blijven zitten. Alleen voor gedragsverandering biedt castratie namelijk niet altijd een oplossing en het kan ongewenst gedrag zelfs verergeren. En ook voor de gezondheid is het niet de beste keuze (tenzij ze zichzelf echt zo in de weg zitten, of zichzelf in gevaar brengen door de hormonen).
Alle reacties Link kopieren
Hier begint het hormoon gedoe ook te komen. Moet aankomende week met de kat naar de dierenarts, en wil dan even vragen wanneer hij denkt dat het het beste is om pup te laten castreren.... Hij wil heel graag onze oudere lab domineren. Gaat boven op haar staan, bijt in haar kont, en dat soort grappen. Ik weet wel dat het zijn gedrag niet veranderd, maar mijn ervaring is dat ze rustiger worden.
Hier zei de dierenarts dat castreren niet hun voorkeur heeft behalve als het gedrag echt vervelend wordt of medisch noodzakelijk.
Wist ik niet, onze katten zijn altijd gecastreerd/gesteriliseerd dus ik dacht dat dat bij honden ook zo zou zijn
Ik ben niet zo voor castreren op jonge leeftijd, ik wil graag dat hij minstens helemaal uitgegroeid en volwassen is voor ik daar aan begin, áls ik er al aan begin. Ik geloof namelijk niet zo in dat rustiger worden door castratie, van wat ik om me heen zie. Daar wordt castratie standaard gedaan op vrij jonge leeftijd en vaak in plaats van opvoeding en training. Dan moet castratie het probleem oplossen.
En ik ben juist bang dat hij bijv onzekerder gaat reageren op dominante mannetjes en dan evengoed in conflicten terechtkomt. En conflicten heeft hij eigenlijk niet nu.
lisbeth schreef:
23-05-2020 11:48
Hier zei de dierenarts dat castreren niet hun voorkeur heeft behalve als het gedrag echt vervelend wordt of medisch noodzakelijk.
Wist ik niet, onze katten zijn altijd gecastreerd/gesteriliseerd dus ik dacht dat dat bij honden ook zo zou zijn
Bij katten is het vooral om te voorkomen dat ze zich voortplanten en bij katers om zwerfgedrag te voorkomen. Bij honden is het heel lang ook standaard geweest maar daar komt men nu wat op terug.
Alle reacties Link kopieren
Oude bes is ook nooit gecastreerd. Werd erg afgeraden vanwege zijn bouw en toen al de worsteling om hem op een acceptabel gewicht te houden. Alleen chemische castratie in de jaren dat hij echt last had van zichzelf (janken, deur aanvreten om buiten te komen). Dat werkte heel goed dus dat hebben we per jaar bekeken (nu al drie jaar niet meer nodig geweest).
Jongedame is wel gesteriliseerd maar dat is standaard bij die buitenlandse hondjes (bij stichtingen om de zwerfhondenpopulatie in te dammen, voor diverse keurmerken van de EU te krijgen en om illegale fokkers te weren als potentiële adoptant)

Grappig die hoogbegaafde honden :-). Jongedame lijkt ook superslim naast oude bes. Maar oude bes is meer streetsmart. Vooral karakter, terriër met Cartmansyndroom (F*ck you I do what I want). Heeft de JR van mijn moeder ook. Alleen is de JR van mijn moeder een stuk neurotischer dan oude bes, oude bes kan rustig twee uur knagen aan een stuk hertengewei ter vermaak.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geen fan van castratie, maar ik heb het bij de eerste laten doen op medische indicatie vanwege een hele heftige chronische blaasontsteking, en vervolgens nog iets sneller dan gepland wegens hormonaal weglopen.

Mijn opa was een boer, en die zei met zijn boekenwijsheid altijd al dat bij hormonale weglopers castreren de enige oplossing was. Zelf deed hij dat overigens niet, en hij heeft honden gehad die soms zelfs dagen wegbleven. Maar die waren dan decennia geleden op meidenjacht in een omgeving met uitsluitend weilanden en boerenlandweggetjes, en niet midden in de drukke Randstad.

Huidige boef is ook gecastreerd, en wel vanwege zijn gedrag, maar wederom in goed overleg met onze dierenarts die er ook geen voorstander van is om dat zomaar of te snel te doen. Hij kwam natuurlijk bij me als een opgeschoten puber met al een hele geschiedenis achter zich, en de hormonen waren heel duidelijk van invloed op hoe hij in zijn vel zat en op zijn gedrag; een (voor zo’n grote hond best gevaarlijke) combi van onrust, angst, opwinding en van zich afbijten. Ik vind het jammer, maar heb er geen spijt van. Hij zit sindsdien echt zoveel beter in zijn vel.
Het kán ook heus helpen hoor, Nrzoveel, dat zeg ik ook niet. En als het nodig blijkt gaat de onze ook onder het mes. Maar de automatische piloot waarmee ik het zie gebeuren bij hondjes van 8/9/10 maanden vind ik weleens erg vlot.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
23-05-2020 13:29
Het kán ook heus helpen hoor, Nrzoveel, dat zeg ik ook niet. En als het nodig blijkt gaat de onze ook onder het mes. Maar de automatische piloot waarmee ik het zie gebeuren bij hondjes van 8/9/10 maanden vind ik weleens erg vlot.
Mee eens hoor. Als het niet echt nodig is, dan gewoon liever niet.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik het ook mee eens....maar als ik ie hoe meneer onze kat verkracht denk ik wel dat het bij hem goed zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees best veel negatieve reacties op castreren maar bij mijn vorige hond (kruising herder) was het een zegen. Ik wist echt niet meer wat ik met hem aan moest als puber. Hij was zo dominant dat ie tegen andere hondeneigenaren aan ging staan plassen. De dag nadat ie gecastreerd was veranderde hij in een schoothondje en begon ie eindelijk te luisteren.

Wel grappig hoe honden in gedrag van elkaar kunnen verschillen als dag en nacht. Mijn vorige hond zou echt nooit bij ons weglopen om de buurt te gaan verkennen. Die begon al moeilijk te doen als we met een groepje aan het wandelen waren en 1 iemand ging voor de grap ergens anders lopen. De groep moest en zou bij elkaar blijven als een stel schapen :biggrin:

De hond die ik nu heb kan niet onderdaniger zijn. Gaat voor elke hond (dus ook voor vingerpoppetjes) plat op de grond. Sneakt als ze kans krijgt de tuin uit en gaat dan rondjes over straat racen waar ze zelf ontzettend veel lol in heeft. Gelukkig wonen we in een hele rustige straat.

De hondenschool heeft gereageerd: ze zijn de lessen weer aan het opstarten en ik hoor binnen een paar dagen wanneer we kunnen beginnen met de cursus Jonge Hond. Ben benieuwd! Ik weet nog wel van de puppycursus met mijn vorige hond dat je er vooral als baasje veel van opsteekt. Eens kijken of ze inderdaad slimmer is dan ze lijkt ;)
Alle reacties Link kopieren
Mambo schreef:
23-05-2020 14:03
Ik lees best veel negatieve reacties op castreren maar bij mijn vorige hond (kruising herder) was het een zegen. Ik wist echt niet meer wat ik met hem aan moest als puber. Hij was zo dominant dat ie tegen andere hondeneigenaren aan ging staan plassen. De dag nadat ie gecastreerd was veranderde hij in een schoothondje en begon ie eindelijk te luisteren.

Wel grappig hoe honden in gedrag van elkaar kunnen verschillen als dag en nacht. Mijn vorige hond zou echt nooit bij ons weglopen om de buurt te gaan verkennen. Die begon al moeilijk te doen als we met een groepje aan het wandelen waren en 1 iemand ging voor de grap ergens anders lopen. De groep moest en zou bij elkaar blijven als een stel schapen :biggrin:

De hond die ik nu heb kan niet onderdaniger zijn. Gaat voor elke hond (dus ook voor vingerpoppetjes) plat op de grond. Sneakt als ze kans krijgt de tuin uit en gaat dan rondjes over straat racen waar ze zelf ontzettend veel lol in heeft. Gelukkig wonen we in een hele rustige straat.

De hondenschool heeft gereageerd: ze zijn de lessen weer aan het opstarten en ik hoor binnen een paar dagen wanneer we kunnen beginnen met de cursus Jonge Hond. Ben benieuwd! Ik weet nog wel van de puppycursus met mijn vorige hond dat je er vooral als baasje veel van opsteekt. Eens kijken of ze inderdaad slimmer is dan ze lijkt ;)
:rofl: Sorry, ik heb beeld.
De Labrador van de buren heeft dit ook een tijdje gehad. Maar alleen bij zijn baasje de buurman. De buurvrouw bleef verschoond. Zie de man nog op de oprit staan na een woordenwisseling met de oudste zoon (‘Zet die scooter nou eens aan de kant!’) en dochter (‘Nee er komen niet weer drie bakvissen logeren. Ik wil ook eens een rustige zaterdagavond’). Gevolgd door buuv die gelijk constateerde dat hij de helft van de boodschappen was vergeten. En terwijl de buurman een diepe zucht slaakt, pist de hond gewoon doodkalm tegen zijn been. Ik stikte bijna van het lachen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
23-05-2020 15:34
:rofl: Sorry, ik heb beeld.
De Labrador van de buren heeft dit ook een tijdje gehad. Maar alleen bij zijn baasje de buurman. De buurvrouw bleef verschoond. Zie de man nog op de oprit staan na een woordenwisseling met de oudste zoon (‘Zet die scooter nou eens aan de kant!’) en dochter (‘Nee er komen niet weer drie bakvissen logeren. Ik wil ook eens een rustige zaterdagavond’). Gevolgd door buuv die gelijk constateerde dat hij de helft van de boodschappen was vergeten. En terwijl de buurman een diepe zucht slaakt, pist de hond gewoon doodkalm tegen zijn been. Ik stikte bijna van het lachen.
:rofl: oh god. Arme man
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je er mee kunt zitten als het jouw hond is! :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven