Mysterie van de kattenurinelucht

10-01-2020 21:41 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-forummers,

ik zit met een vraag, probleem, mysterie, noem het wat je wil. Normaal kom ik vrij ver met dingen opzoeken op Google maar ik sta nu voor een raadsel.

Ik woon in een maisonnette, aan het einde van de dag kwam ik thuis uit mijn werk en rook in de woonkamer direct een erg doordringende urinelucht van een kat. Het is mij echt een raadsel waar het vandaan komt maar het is erg vies...

Een toelichting:
- Ik heb geen kat als huisdier dus daar kan het niet van komen.
- Ik heb aan de achterkant van de woonkamer openslaande deuren naar een terras. Hier lopen overigens wel vaak katten van buren. De deuren hebben (voor zover ik me kan herinneren) niet open gestaan waardoor een kat naar binnen zou kunnen lopen. Soms zet ik ze na het eten een kwartiertje open om van de etensluchten af te komen, maar ik kan me niet herinneren dat ik dit gisteren gedaan heb en dan blijf ik ook altijd beneden. Het lijkt me dan ook sterk dat een kat naar binnen zou kunnen lopen, zou kunnen plassen en weer weggegaan zijn zonder dat ik dit zou merken, ik blijf er altijd naast zitten.
- Mijn huis ruikt vrij neutraal, ik heb geen kinderen / huisdieren / planten / kaarsen en zet iedere nacht de ramen aan beide kanten open om te luchten.
- Ik heb mijn huis voor de zekerheid afgespeurd maar nergens een (per ongeluk opgesloten) kat te vinden.
- Ik ruik de lucht echt alleen in de woonkamer, niet in de gang of de kamers boven,
- Ik heb geen huisgenoten dus ik kan niemand anders de schuld geven.

Ik heb vanmiddag de deuren even open gezet (terwijl ik er zelf naast zat) in de hoop dat de lucht zou verdwijnen. Daarna ben ik een paar uur weg geweest, ik kwam thuis en rook meteen weer die doordringende lucht (ik was het eigenlijk alweer een beetje vergeten dus het is geen verbeelding).

Ik heb écht geen idee waar dit nou vandaan kan komen. Het is denk ik vrijwel uitgesloten dat hier echt een kat binnen is geweest maar heeft iemand dan een idee hoe dit zou kunnen?

Op zich een non-probleem maar ik ben heel benieuwd of ik iets over het hoofd zie :)
Wij (zelf wel een kat maar die gaat op de bak en blijft binnen) hebben er ook last van gehad. Toen bleek dat één van de buurtkaters kennelijk tegen onze voordeur aan plaste/sproeide, dat kan dan kennelijk toch een beetje naar binnen lopen en de stank veroorzaken. Want meuren doet het inderdaad.

Ik zou eens bij je deuren gaan kijken/ruiken. Wat redelijk werkt is daar aan de buitenkant peper strooien mocht het daar vandaan komen.


Oh en de 'katten horen achter slot en grendel brigade' start in 1,2,3....
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goede verklaring het vrije woord! Ik heb even beneden bij de deuren geroken maar er valt me niks op. Maar de deuren staan nu ook al een tijdje open. Ik ga morgen sowieso even boenen, heb je een tip voor een middel?
Alle reacties Link kopieren
Biotex....
Lekker heet, en flink dik. Even laten inwerken en afspoelen.
In elk geval geen bleek gebruiken, katten zijn daar gek op, gek genoeg!

Ik heb gewoon een allesreiniger met warm water gebruikt volgens mij, eerst met gewoon water afgespoeld en daarna alles (geen randjes en kiertjes vergeten, ook de onderkant deur meenemen, daar kan het langslopen)

Overigens is het bij ons wel een tijdje een probleem geweest, ik kon het 's ochtends boven dan al ruiken dat het weer raak was. Uiteindelijk toch gestopt (klopt af...)
Alle reacties Link kopieren
Biotex en allesreiniger heb ik allebei in huis dus ga ik voor de zekerheid allebei doen. Ik klop met je mee, voor jou maar ook voor mezelf
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat het urine is? Want dan zou je een plek moeten vinden toch?
Mocht je die inderdaad vinden: UF2000 (Ecodor) erop, werkt als een tierelier (wel prijzig maar goed).
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 11:47
45.73% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet ruiken waar de lucht sterker is? Want als je het steeds zo sterk ruikt, en blijf ruiken, dan moet het ergens nóg sterker ruiken, lijkt mij....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er ook last van. Nu weet ik dat we veel katten snachts op straat hebben zwerven (onze kat is een binnenkat). Maar dat sproeien van andere katten tegen de voordeur zou hier ook van toepassing kunnen zijn :|
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet vies ruikende bloemen staan? Sommige bloemen kunnen enorm gaan stinken.
Alle reacties Link kopieren
Even als reactie, ik weet vrijwel zeker dat dit kattenurine is, het is zo'n kenmerkende lucht. Ik ruik het niet echt erger op verschillende plekken maar ga morgen nog eens op onderzoek uit. Bloemen zijn het zeker niet, die heb ik niet.

Ik zet de ramen vannacht open en kijk morgen verder, dank allemaal!
Geen last van muizen/ratten? Misschien niet in je woonruimte maar in de kruipruimte onder de vloer (als je een benedenwoning hebt ;) ) Bij vochtig weer gaat de urine dan ook erger ruiken..
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je een uv-lamp van iemand lenen. Die laat precies alle urinevlekken zien.
Kan er een kat door het raam komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf katten en ben een keer verwoed aan het boenen geweest vanwege een vermeende kattenpies-lucht. De lucht bleef. Wat ik ook deed. Wat bleek? Een huisgenoot had trekdrop gekocht. Gatver! Dat lag in een aangebroken zakje te stinken. Het leek echt precies op pies! Dat eet je toch niet. :sick: Maar goed, ik vind ook heel veel parfums naar pies ruiken.

Kun je de exacte locatie niet proberen te vinden?
Ben je misschien bij iemand met katten op visite geweest en heeft er een kat op je jas, trui of tas oid geplast? En dat die nu in je woonkamer ligt?
Alle reacties Link kopieren
Een kat die tegen de muur,raam of deur heeft gesproeid kan het inderdaad zijn.Ik ben benieuwd of je er achterkomt. Een rotte aardappel meurt ook zo vind ik .
Alle reacties Link kopieren
Met deo Gemaskeerd zweet dat in kleding zit, kan ook naar kattenpis ruiken. Ik bespeur dat soms bij mijn zoons. Maar je hebt ge3n huisgenoten. Iemand noemde bloemen; die kunnen inderdaad ook die zoetige pisgeur verspreid3n als ze langer staan.
Verder kan het toch dat e4 e3n echte kat zit. Ze zijn meesters in zich verstoppen. Ik heb weleens he3l lang moeten zoeken, terwijl ik 100% zeker wist dat e3n van de buurkatten bij ons binnen zat (zelf gezien, buurvrouwgeloofde het eigenlijk niet, op haar herhaald roepen kwam de kat ook niet tevoorschijn). Alles afgezocht, stapel dozen op zolder van elkaar af gehaald, hij zat in e3n ervan, waar hij eigenlijk niet tussendoor had gekund.
Ik raad je aan alle binnendeuren open te zetten en in de woonkamer kattenvoer neer te zetten. Dan een geruime tijd van huis gaan, meerdere uren. Als het eten dan op is, weet je genoeg. Het vervolg is dan denk ik buitendeur openzett3n, evt wat fijn zand net daar achter strooien waardoor je aan sporen kunt zien of hij daar doorhe3n gegaan is en dus weg is. Sommige katten zijn zo bang dat ze echt niet tevoorschijn komen als ze ve4moeden dat ze je tegen kunnen komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zijn misschien onlangs de muren geschilderd? Bedorven latex stinkt naar kattenpis.
Wat nog het meeste naar kattenpis ruikt is kattenpis.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-01-2020 00:41
Wat nog het meeste naar kattenpis ruikt is kattenpis.
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Buxus kan ook ontzettend naar kattenurine ruiken. Basilicum heeft voor mij ook een vleugje kattenurine.

Maar als er katten bij je in de buurt wonen is de kans groot dat ze gemarkeerd hebben bij een deur en dat je het daardoor binnen ruikt. Ik neem dan de deuren af met een sopje van biotex.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal, ik heb de deuren net gesopt met Biotex en daarna allesreiniger. Ik ruik nu niks meer en wacht af.
Goede tips over wat het allemaal zou kunnen zijn maar er is hier geen sprake van bloemen, trekdrop, buxus, latex etc. Gezien de vele katten op het terras denk ik dat er inderdaad tegen de deuren geplast is. Achter in de woonkamer ruik ik het ook het ergste. Nu maar duimen
Alle reacties Link kopieren
Mocht het toch nog terugkomen (wat ik niet hoop) dan kan het ook nog iets anders zijn. Ik heb dit vroeger ook eens gehad, geen idee waar de kattenurine geur vandaan kwam. Het was namelijk onmogelijk voor een kat om op mijn balkon te komen. De onderburen bleken wat wietplanten te hebben :| die geven dus ook precies zo’n geur af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook buren gehad die wietplanten hadden, die stonden in de schuur en af en toe zetten ze die buiten. De meur die eraf kwam, had niets van kattenpis! Misschien als er een vleugje langs je neus waait dat het er wel naar zou kunnen ruiken, maar ik heb het er nooit op vinden lijken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven