Studio kopen? Wel of niet doen?

24-01-2020 00:39 149 berichten
Hi,

Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie:

Ik huur nu een appartement, in de vrije sector, in een middelgrote stad waar de woningmarkt erg krap is. Ik heb een goed inkomen, maar de huur van ruim 900,- p.m. hakt er flink in. Ik wil eigenlijk wel wat gaan kopen, maar in mijn prijsklasse (tot 200.000,-) is er in de betere wijken zeer weinig tot geen aanbod. Verder; ik ben 35 jaar en bewust single en kindvrij.

Oke tot zover de situatieschets. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een nieuwbouwstudio op een fantastische locatie. De studio is 32 m2 en kost net geen 170.000,-

Qua woonlasten zou ik er maandelijks 500,- op vooruit gaan én ik zit op een fantastische locatie (is belangrijk voor mij). Maaaaarrrrr.... ik ben 35 jaar en het voelt ergens heel stom om nu nog in een studio te gaan wonen (ondanks dat ik weinig geef om m2).

Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?

Aan de andere kant, er is gewoon bijna niks te koop hier, dit zou heel goed een once in a lifetime kans kunnen zijn.

Wat vinden jullie? Zie ik iets over het hoofd? Meer mensen in een soortgelijke situatie?
Alle reacties Link kopieren
32 m2 is echt wel serieus klein. Dat is de volledige oppervlakte incl. badkamer, entree en keuken?

Daarnaast is een bed annex woonkamer ook niet prettig als je wel eens mensen over de vloer hebt, maar dat is wel weer op te lossen met bv. een kamerscherm of roomdivider.

Qua geluidsoverlast zal het in nieuwbouw wel meevallen.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet erg vindt om klein te wonen en dus ook om weinig spullen te hebben, zou ik het doen.
fitch schreef:
24-01-2020 00:49
32 m2 is echt wel serieus klein. Dat is de volledige oppervlakte incl. badkamer, entree en keuken?

Daarnaast is een bed annex woonkamer ook niet prettig als je wel eens mensen over de vloer hebt, maar dat is wel weer op te lossen met bv. een kamerscherm of roomdivider.

Qua geluidsoverlast zal het in nieuwbouw wel meevallen.
De ruimte zit ik niet over in. Ik heb altijd klein gewoond. En er is een mogelijkheid om een dun wandje te plaatsen zodat je een soort mini slaapkamertje creëert. Ik zit meer met het gegeven of het niet heel raar is dat je als 35 jarige voor een studio kiest. Maar misschien zit dat gewoon alleen in mijn hoofd.

Ja qua geluidsoverlast zit je met nieuwbouw meestal wel goed. En het is een aanname, maar als je ouders een dure studio voor je kopen ben je waarschijnlijk wel serieus met je studie bezig?
chocolol schreef:
24-01-2020 00:51
Als je het niet erg vindt om klein te wonen en dus ook om weinig spullen te hebben, zou ik het doen.
Het aantal m2 is voor mij geen belemmering idd. En waarom zeg jij doen? Hoe kijk jij naar mijn bezwaren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Ik heb op 30 m2 geleefd. Je bent steeds in dezelfde ruimte, kook geuren komen in je 'slaapkamer' en was. Overal dezelfde temperatuur, terwijl je vaak je slaapkamer koeler wilt.

Als je een type bent die houdt van de tiny house levensstijl, met weinig spullen en ruimte kunt.

Tip, meet in je je huidige woning de 30 m2 af en ga daar een paar dagen op wonen.

Tip. Kijk eens naar woningen buiten je stad. Soms zijn er steden/dorpjes om heen met snelle verbinding naar je huidige stad.

Het kan wel hip zijn, zo'n tiny huis levensstijl. Maar het moet echt bij je passen.

Is er een (gezamenlijk) balkon, tuin. Waar ga je in de zomer buiten zitten?

Ik voelde mij erg opgesloten. Moest in de zomer dan in een park ergens in de stad. Op zich oké, maar soms wil je even bij je huis, privé buiten zijn, ongedoucht.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 24-01-2020 01:20
0.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het je dat ook vele bn ers, klein wonen. Marieke elsinga bijvoorbeeld. Die woonde eerst nog kleiner.

Volgens mij is het juist hip. En hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
24-01-2020 01:00
Ja qua geluidsoverlast zit je met nieuwbouw meestal wel goed. En het is een aanname, maar als je ouders een dure studio voor je kopen ben je waarschijnlijk wel serieus met je studie bezig?
Dat is een foute aanname. Je moet als ouders wel 170.000 euro op kunnen hoesten. Het zullen dus de iets beter gesitueerde ouders zijn die dit voor hun kroost kunnen bekostigen. Dat is absoluut geen garantie voor serieuze studenten!

Aan de andere kant is de onderkant van de huizenmarkt nauwelijks gevoelig voor prijsdalingen. Een startersmarkt houd je namelijk altijd. Je zult je er dus nooit een buil aan vallen.
fitch wijzigde dit bericht op 24-01-2020 01:18
0.22% gewijzigd
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat studenten ook op 32 m2 een feestje houden. Vele studenten wonen op zo'n oppervlakte of kleiner en houden feestjes op hun kamer.

Kun je aan de makelaar vragen of er regels zijn. En of er bijvoorbeeld een vve is?

Als er over feestjes regels zijn, maakt dat he beslissing wellicht makkelijker.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 24-01-2020 01:14
37.25% gewijzigd
Ik was 31 toen ik een studio appartement kocht.
Aan de rand van het centrum. Wel de lusten van de stad, niet de lasten (lees: herrie en toeristen). Geweldige prijs.
33m2.
Single. Zonder kinderen.
Inmiddels bijna 14 jaar verder. En ik woon er nog steeds.
Met mijn dochter (bewust moeder, bewust alleenstaand).
Zij heeft haar eigen slaapkamer, ik slaap in het woongedeelte.
De hypotheek die ik betaal is 1/3 minder van wat ik in 2006 betaalde. Ik heb superlage woonlasten en zit op een toplocatie.

Ik ben minimalist en de oppervlakte deert me niet. Ook niet met kind.

Enige nadeel dat ik kan noemen (zelf allerminst zo ervaar, maar wat anderen zeggen), het is te klein om gasten te ontvangen. En dat doe ik dus ook niet. Spreek je met mij af, dan gaan we dus de deur uit. Ergens wat drinken of eten.

Op termijn zou ik anders willen wonen. Vooral omdat ik van mening ben dat dochter meer ruimte nodig heeft. Gezien mijn achtergrond gaat dat op korte termijn lastig worden omdat ik dan aangewezen ben op huren. Ik ga me er over een jaar in verdiepen. Tot die tijd wonen we sowieso prima.

Als het voor jou goed voelt, doen.
Is een studio van 30 meter aan straks - over een aantal jaar - 185.000 euro - ook weer te verkopen?
Want ik vind het écht wel krap en zou het zelf nooit kopen.

Voor dat geld kan ik beter een oud groter appartement kopen en verbouwen.


Wat gebeurt er trouwens als je volgend jaar iemand nieuw leert kennen?
Past die bij in de 30 meter of kan je dan gelijk volgend jaar / over 2 jaar al gaan verkopen?
Als je straks overigens 500 euro per maand minder huur betaalt kan je het overigens wél zien als opstapje. (Als je het terug verkocht zou krijgen.)

Studio kopen, paar jaar de huur die je uitspaart opsparen en dan over een jaar of 5 à 10 iets groters kopen.
Marnamai schreef:
24-01-2020 01:16
Is een studio van 30 meter aan straks - over een aantal jaar - 185.000 euro - ook weer te verkopen?

Als de huizenmarkt niet volledig instort, ja. Startsegment is zeer gewild, heb ik me laten vertellen.
Mijn appartement van 33 m2 is in ruim 13 jaar ruim een ton meer waard geworden.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
24-01-2020 01:19
Als je straks overigens 500 euro per maand minder huur betaalt kan je het overigens wél zien als opstapje. (Als je het terug verkocht zou krijgen.)

Studio kopen, paar jaar de huur die je uitspaart opsparen en dan over een jaar of 5 à 10 iets groters kopen.
Wel ook de kosten van de eventuele VVE mee rekenen, als het dak lekt, moet in sommige gevallen iedereen mee betalen of als er andere schade is. Of zit er garantie op nieuwbouw?

Ook kan het dat de woningmarkt instort over 3 a 5 jaar en niemand meer zoveel wil betalen voor deze m2.

Dat blijft gewoon een gok.
Studio’s zijn zover als ik weet helemaal niet zo vanzelfsprekend om vanaf te komen. Ik ken een stel dat een kind kreeg en na 2 jaar hun woning nog niet verkocht had.

Ik zou persoonlijk alles kopen behalve een studio, omdat het voor zo’n specifieke doelgroep is.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je te verliezen?
-Wat andere mensen denken, lijkt mij niet zo heel erg relevant.
-Jij wil graag op die locatie wonen.
-Bij nieuwbouw loop je geen risico een kat in de zak te kopen

In het allerergste geval zou het (jouzelf) kunnen tegenvallen: ook als je het een tijdje hebt aangezien.
Dan kun je de studio weer verkopen en opnieuw iets huren.

En als het gewoon goed bevalt, dan heb je een fijne woonplek en ben je blijkbaar veel voordeliger uit dan wanneer je blijft huren?

Met je huidige hoge huur lijkt het mij niet haalbaar om binnen korte tijd flink door te sparen zodat je elders iets kan kopen. En studenten die in koopwoning wonen van deze prijs, lijken mij geen lastige buren in de zin van elke nacht doorhalen"? "
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat sommigen zich zorgen maken over -indien wenselijk- verkoop(prijs).

Maar hoezo? Nieuwbouw is meestal Vrij Op Naam.
Opknappen zal niet nodig zijn, dus alleen stoffering nodig + verhuiskosten.

Stel dat de VVE 150,- per maand kost - waardoor TO verder geen zorgen / omkijken heeft naar dat soort zaken.

TO betaalt nu huur (ad 900,- x 12 maanden = 9.000,- per jaar)
Blijkbaar kost de hypotheek TO maar 400,- + 150,- VVE = 550,- (x 12 = 6.600,-)

Dat is toch een verbetering van 2.400 per jaar?
Dus: na 4 jaar studio verkopen voor 10.000,- minder dan de koopsom (en dan weer gaan huren voor 900,- per maand) .....dan is dat toch nog steeds geen 'grote ramp'?
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg Doen
Het maakt helemaal niet uit dat je als 35 jarige in een studio woont.
Echt niet. En als je 40 bent ook niet, en als je 45 bent ook niet.......
Het is op een goede locatie, de prijs is helemaal welkom. Go for it.
(Check alleen nog even de regels over feestjes)
Het zou mijn keuze niet zijn.

Een vve kan veel gezeur en drama met zich meebrengen. Onderlinge vriendjespolitiek en dergelijke. Ik zou liever gewoon zelf enkel verantwoordelijk zijn voor mijn eigen woning en zelf beslissen hoe en wat en wanneer.

Ik vind 170.000 erg veel geld voor 32 m2, ook nieuwbouw op een fijne locatie.

32m2 is erg weinig leefoppervlak, je hebt alles in 1 ruimte. Met de was, koken, visite etc lijkt me dat echt niet fijn.

Je geeft aan tussen de studenten te komen te zitten. Nieuwbouw en betere wijk of niet, dat kan maar zo voor geluidsoverlast zorgen. Hordes fietsen voor de deur, lawaai buiten. En ja, ik vind het dus wel een beetje vreemd om daar als 30plusser tussen te willen zitten.

Maar goed, jouw keuze :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel mensen hier reageren vanuit een positie dat ze al jaren een partner hebben en een gezinshuis of ver in de provincie wonen.

Als je single bent en in een stad/randstad woont dan is dit een topkans! Ik zou het direct doen. Het is namelijk de harde realiteit dat er geen alternatief is. Ook niet in “dorpjes erom heen”, dat zijn rond populaire steden juist de duurste gemeentes. Mensen die dat opperen die wonen dus niet in de (rand)stad of begeven zich al jaren niet meer actief op de woningmarkt.

TO heeft de keus uit huren voor 900,- of een nieuwbouw koop starterswoninkje op een locatie die ze fantastisch vindt en dat zijn waarde behoudt óf in waarde stijgt en nu veel lagere maandlasten biedt.

Het is niet zo dat ze ook nog de keus heeft voor een groter koopappartement of een goedkoper huurhuis? Dit is een goede kans in deze tijden van woningnood (die ook niet morgen opgelost is). Ik zou ervoor gaan!
Als het je zo veel p maand scheelt zou ik het doen! Je bent bewust kindvrij en op een leeftijd dat áls je nog iemand tegenkomt waarmee je wel samen zou willen wonen dat die hoogstwaarschijnlijk een woning heeft. Kun je dit lekker makkelijk verhuren.
Je hebt prima keukenoplossingen voor een studio en een opklapbed of verplaatsbare roomdivider kan prima. Zo klein is het niet zonder kinderen en zonder al te veel logees.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Ik heb jaren zo klein gewoond en vind het heerlijk knus. En lekker weinig schoonmaakwerk :mrgreen: Locatie is voor mij belangrijker dan veel ruimte.
Kissie30 schreef:
24-01-2020 00:39
Daarnaast heb ik begrepen dat er veelal studenten zullen gaan wonen wiens ouders de studio gekocht hebben. Hoe gaat het zijn om grotendeels tussen de studenten te zitten? Zullen er ondanks het kleine aantal m2 veel feestjes zijn?
Ik heb in een huurwoning in een flatgebouw gewoond, in de stad.
Het gebouw was rond 1950 gebouwd en erg gehorig.
Als ik door de toegangsdeur binnenkwam, hoorde ik de buurvrouw van de 4e etage stofzuigen.
En stelletjes/gezinnen kunnen ook flink wat herrie maken hoor, niet alleen studenten.
Het ene buurstel draaide rapmuziek, de andere familie had de televisie keihard aanstaan. De familie onder me had een huilbaby/krijsende peuter. En twee buren hadden een blaffende hond.

Nieuwbouw is veel minder gehorig.

Als je gaat voor een studio, kijk dan of je een woning op de bovenste etage kan kopen, zodat je geen bovenburen hebt. En de jackpot, tevens aan het eind van de gang, zodat je slechts aan één kant zijburen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Alleen de OP gelezen. Ik zou het doen. Mocht je over een aantal jaren van die studio afwillen dan zal dat geen enkel probleem zijn, zeker als de locatie geweldig is.

Ik heb zelf ook een tijd in een studio gewoond. Het was huur maar anders had ik het vast gekocht. Woonde heerlijk op mijn 30m2. Ook ik was aanvankelijk bang voor geluidsoverlast want al mijn buren waren studenten (ik was begin 40) maar ik heb nooit wat gehoord daar (het was ook een nieuwe complex, ik was de eerste bewoner).

Zelf vond ik het ook nooit te klein eigenlijk. Ik ben alleen verhuisd omdat mijn huur van de studio het dubbele was van de hypotheek die ik daarna had. Net omgekeerd dus!
De enige reden om het niet te doen zou voor mij zijn dat ik niet tussen de studenten zou willen zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven