Beginnen met naaien

09-02-2020 14:13 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het Favoriete kinderkledingmerk topic waar een aantal forummers aangaf zelf kleding te maken, ben ik geïnspireerd om ook eens een poging te wagen! Ik heb van mijn lieve schoonmoeder (ja die bestaan ook) een naaimachine gekregen. Nu heb ik alleen geen idee waar te beginnen. Ik begin dus maar met de ervaren naaisters hier een aantal vragen te stellen.

1: Wat heb ik buiten naald, draad en stof minimaal nodig om goed van start te gaan?

2: Wat is een makkelijk kinderkledingstuk om als eerste te maken?

3: Leuke (online) adresjes voor mooie stofjes en andere benodigdheden zijn ook welkom!

Ik weet eigenlijk niet of er al een naaitopic is? Althans eentje over naald en draad ;-)

Geslaagde projectjes mogen ook gedeeld worden! Altijd leuk ter inspiratie :-)
Het best kan je beginnen met kussenslopen. Eerst eentje met met een sloopomvouw, dan eentje met knopen, dan eentje met rits.
Hier staan wat leuke tips tussen:

https://www.karinkay.nl/10-tips-om-te-b ... et-naaien/
Er is wel een topic over Wat ben je nu aan het maken,
maar ik ben te lui om dat op te zoeken.

Over luiheid gesproken.
Ken je de boeken van De Luie Naaister
https://www.bol.com/nl/p/rok-co/1001004 ... oductImage

Ik zou beginnen met een (eenvoudige) rok, bijvoorbeeld uit dit boek.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-02-2020 14:16
Het best kan je beginnen met kussenslopen. Eerst eentje met met een sloopomvouw, dan eentje met knopen, dan eentje met rits.
Ja maar ja maar. Die kan ik mijn dochter niet aantrekken :-)

Het is wel een mooi oefenprojectje!
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
09-02-2020 14:17
Hier staan wat leuke tips tussen:

https://www.karinkay.nl/10-tips-om-te-b ... et-naaien/
Ah leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van Sofilantjes. Fijne patronen met hele duidelijke uitleg en mocht je er niet uitkomen kun je op de Facebook pagina altijd om hulp vragen.

Patroonpapier of Action puin zakken zijn ook wel handig.

Qua stof is de stoffen markt op zaterdag in Utrecht altijd heel erg fijn. Online vind ik stoffenwinkel.nl, stoffen-hemmers.nl erg fijn. Voor fournituren gebruik ik meestal fournituren.nl.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
badmuts111 wijzigde dit bericht op 09-02-2020 14:27
17.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
09-02-2020 14:17
Er is wel een topic over Wat ben je nu aan het maken,
maar ik ben te lui om dat op te zoeken.

Over luiheid gesproken.
Ken je de boeken van De Luie Naaister
https://www.bol.com/nl/p/rok-co/1001004 ... oductImage

Ik zou beginnen met een (eenvoudige) rok, bijvoorbeeld uit dit boek.
Die kende ik nog niet. Maar nu wel! Lijkt me het perfecte boekje om mee te beginnen :-)
Kijk eens voor naaicursussen in de kringloop daar liggen complete series boeken en ook nog patronen.
Alle reacties Link kopieren
1. Je hebt niet veel nodig. Hiermee kan je al naaien. Voor het overnemen van het patroon kan je overtrekpapier of van dat doorzichtige plastic van puinzakken of van dat afdekplastic van de bouwmarkt gebruiken.
2. Een rokje! Een wijd rokje met elastiek in de taille.
3. De markt. Een ouderwetse stoffenzaak (waar woon je ongeveer?). Of online bv Driessen.

Met een aantal naaiers van dat forum hebben we een actief app groepje. Dat werkt voor ons beter dan het forum omdat je dan makkelijker even een foto van iets kan delen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik ook net begonnen met naaien. Ik kon eigenlijk vrijwel niks en ben in de buurt op naailes gegaan. Zo leer ik ook helemaal hoe mijn naaimachine werkt. Ik heb het boek ‘Naaien voor beginners’ van Victor la Maison aangeschaft. Hier staan simpele patronen in met een goede uitleg. Via Budgetstoffen heb ik online wat stoffen gekocht voor mijn eerste projectjes. Ik ben begonnen met een speldenkussen en een kussensloop. Heb al zin om van alles te maken 😉
Leuk dat je gaat beginnen!

Ik heb zelf een paar avondjes les gehad, zodat ik wat basisdingen kon leren.

Deze site is ook leuk voor kinderkleding en hele eenvoudige patronen: https://www.dedromenfabriek.com/2011/11 ... s.html?m=1
Alle reacties Link kopieren
Een hemdjurk is makkelijk!

Collega begon en leerde alles van YouTube.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar weken geleden flink genaaid. Ik vond er niks aan... :@@:
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
1. Een centimeter, goede stofschaar, spelden, tornmesje, juiste naaimachinenaald bij je stof, kwaliteitsgaren(gutermann).

2. Een rokje met elastiek bovenin. Of iets met raglan, de Imme? Of het Oliver broekje?

3. Er is al veel genoemd, wil je rekbaar of niet-rekbaar? Tricot, jogging, katoen? Goedkope viscosejersey is moeilijk te verwerken voor een beginner. Beter dus wat meer uitgeven voor goede kwaliteit. Karteris in Barneveld en bij Nijmegen zijn leuke fysieke winkels. Voordeel van fysiek is dat je de stof kan voelen. Er zit echt veel verschil in stofkwaliteit..

En neem een paar naailessen, zou zonde zijn als de naaimachine volgende maand stof staat te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begon door een (versleten) shirtje open te knippen/los te tornen en op de nieuwe stof te leggen en die iets ruimer uit te knippen. Ook voor een jurkje zo begonnen. Zo kun je een beetje wennen aan het gebruik van de machine en zo. :)
Dit kan geen toeval zijn: ik dacht er vanochtend aan om een dergelijk topic te openen! Ik kon zelf op viva alleen oude topics met slotjes vinden hierover.
Dusssss, ik volg!
Alle reacties Link kopieren
En een scrunchie, niet het meest exotische project maar wel goed te maken. Of een gymtas.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Bedenk dat alle goede en enthousiaste naaisters (m/v) ooit ook zo zijn begonnen. En vooral van verkeerd doen, leer je. Zo trots op mijn eerste broek met rits, alleen die ging niet open, linksom, rechtsom, iets verkeerd begrepen :)

Zelf word ik heel blij van het patronenblad Ottobre kids, van maatje 56 tot mt. 170. Eén blad, uitgave, gaat dus jaren mee. Al is een nieuwe kopen, ook heel leuk.

Al genoemd, kies voor kwaliteit: stofschaar, garen, stof. Mijn aanrader: begin met katoen, rekt en trekt niet, gewone naald en steek en zoveel leuke stoffen.
Zelf heb ik altijd strijkijzer bij de hand om naadjes plat te strijken. Succes!
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het opstarten van dit topic.

Van de week heb ik net een nieuwe Singer gekocht, ter vervanging van mijn oude monster uit midden jaren '50 van de vorige eeuw.
Die wilde geen kant meer op en ik wilde dat loodzware monster niet nogmaals een beurt laten geven, een nieuwe machine is handzamer en misschien zelfs goedkoper.

Tot nu toe het hengsel van mijn tas, een tunnel voor elastiek in een harembroek en een kaftan gerepareerd.

Dat tunneltje had me al twee uur frustratie, ergernis en geen resultaat gekost met mijn jaren '50 monster. Nu was ik in drie minuten klaar.

Echt zelf kleding maken heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Misschien moet ik me daar ook eens aan wagen. Er zit wel een naaicafé in het buurthuis, misschien daar eens mijn licht opsteken.

En sommige dingen moeten gewoon zo zijn, bij de kringloop stond een splinternieuwe Singer naaimachinetas me op te wachten voor € 3,50.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
een rokje, een overhemd of een tas zijn leuke dingen om te oefenen. misschien kun je een burda of een knippie tijdschrift kopen, daar staan vaak ook simpele patronen in ook voor kinderkleding. en een beschrijving per stap. Maak eerst een proeflap en ga alle steken en standen van je machine lekker uitproberen zodat je went en je machine leert kennen.
Als je een bepaalde stof gaat gebruiken, neem daar dan ook eerst een proefje van om te kijken welke stand je het beste vindt. na een tijdje hoeft dat niet meer dan weet je het wel. veel succes!
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik had het oudje van mijn moeder maar net als Snoesje is het beter gewoon een nieuwe te kopen. Misschien dat ik het ook wel ga doen, maar ben nu bezig met borduren, ook leuk.

Ik ben ook nog een beginner, heb toen eens wat aangeklooid met de machine. Mijn (enige) tip: begin met katoen, niet met een rekbare stof zoals tricot.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit sinds kort op les. Het is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Alle patronen die je ziet is natuurlijk hetzelfde als je in de winkel koopt: meestal niet perfect op jouw figuur. Nu leer ik dus kleding te maken naar mijn figuur op basis van de patronen in bijvoorbeeld een knip etc.
Ik vind het in elk geval erg waardevol om op les te gaan, zou het iedereen kunnen aanraden :)
Blog: writtenbyelaine.wordpress.com
Alle reacties Link kopieren
O leuk! Nu krijg ik ook weer zin!

Ik heb al heel veel genaaid voor mijn dochters, maar het ligt een beetje stil. Ze zijn nu op een leeftijd dat ze nog wel zelfgenaaide dingen aanwillen, maar alleen als ze het patroon en het stofje zelf hebben uitgekozen.

De ottobre is inderdaad een superleuk patronenblad. Maar als je nog nooit genaaid hebt, dan is starten met tricot niet altijd het beste hoor. Mijn goedkope naaimachien wilde bijv. geen tricot naaien. Nu heb ik een betere, die doet het wel. Maar ik werd er helemaal gestoord van dat het eerst niet wilde. En dan vergaat je snel het plezier hoor!

Dus ik zou starten met een gewoon leuk katoentje. En dan bijv. Een simpel rokje met elastiek in de boord.

Hoe oud is je dochter?
Toevallig ben ik vandaag ook weer achter de naaimachine gekropen en mijn nieuwe jurkje is af! Naaimachine heeft een jaar stil gestaan. Ik heb 5 jaar geleden les gehad, omdat ik echt helemaal niks wist van naaien.
Mijn eerste projecten waren met niet-rekbare stoffen. Ik haalde wat leuke stoffen bij de Kwantum. Eerste projecten waren:
* naaldenkussen (pin cushion op pinterest)
* keukenschort voor mijn dochter
* zakjes en tasjes (met veter)

Daarna heb ik heel veel ritsen besteld op Aliexpress. Toen die kwamen ben ik losgegaan op etui's, grote etui's, tasjes met binnenzakjes e.d.

Met dit soort projecten leer je verschillende naaitechnieken en jeleert je machine wat kennen.
anoniem_391504 wijzigde dit bericht op 09-02-2020 17:56
3.10% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven