Nieuwe keuken handigheidjes en kosten.

13-02-2020 17:01 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zag een topic voorbij komen over de kosten voor een nieuwe badkamer. Binnenkort wil ik de keuken laten vernieuwen. Er zit nu een keuken in van 40 jaar oud en is echt toe aan vernieuwing.
De keuken is L-vormig met een deel van 380cm het stukje wat uitsteekt is 190cm.
Ik wil graag een qooker en een (dun) granieten aanrechtblad (wat dus niet de volledige 380/190cm is want daar moeten nog de wasbak, gasstel en koelkast vanaf).
Heeft iemand enig idee hoeveel budget ik hier ongeveer voor uit moet trekken? Inclusief apparatuur (koelkast/vriezer, vaatwasser, combi magnetron/of los van elkaar, afzuigkap, gasstel en dus qooker). En plaatsen van de keuken :).
Ook vroeg ik mij af of er nog tips/handige elementen zijn om toe te voegen.
Ik heb er nu ook een soort 'gat' zitten omdat daar vroeger de boiler hing. Echter zit dat precies voor het raam, dus dat moet ook nog leuk weggewerkt worden.
Ik hoorde al een tip van iemand over het nemen van lades inplaats van gewone keukenkastjes.

Ben benieuwd, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Lades: altijd doen. Nog spijt dat ik toen ik verbouwde toch nog een paar kastjes heb genomen.
en zorg voor voldoende stopcontacten. Je wil niet het koffiezetapparaat los moeten maken omdat je zo nodig theewater moet koken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
15.000 euro
ik geef mn bek ook maar een douw
Poesenmuis schreef:
13-02-2020 17:01
Ook vroeg ik mij af of er nog tips/handige elementen zijn om toe te voegen.
Ik heb er nu ook een soort 'gat' zitten omdat daar vroeger de boiler hing. Echter zit dat precies voor het raam, dus dat moet ook nog leuk weggewerkt worden.
Ik hoorde al een tip van iemand over het nemen van lades inplaats van gewone keukenkastjes.
Qua kosten kan je geen tips geven.
Behalve dan dat bij ons een (dure) Bruynzeel-keuken langer meegaat dan een (goedkope) Ikea-keuken.

* Lades, ook voor pannen enzo, zijn fijn.
* Neem keukenkastjes tot aan het plafond.

* Koelkast: ik vind een koelkast met onder vries en boven koel prettiger dan koel onder en vries boven.
Verhouding van kosten is ongeveer 40% kastjes/lades, 40% apparatuur en de rest montage kosten.

15.000,- ben je al heel snel kwijt. Zeker het werkblad is schrikbarend duur.

Tip; vaatwasser op hoogte! Heel fijn
Alle reacties Link kopieren
Extra diep werkblad, 75 ipv de standaard 60 cm
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
28000 euro
Zijn jij en je hubby lang?
Dan een verhoogd aanrechtblad nemen.
Alle reacties Link kopieren
Vaatwasser op hoogte en lades. Overweeg eens inductie ipv gas.

Een prijs van mijn keuken heb je niet veel aan. Veel hangt af van de kwaliteit die je kiest, de uistraling en de grootte. Ik heb niet bezuinigd op apparatuur bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst wat keukenzaken af om te kijken wat jullie/jou aanspreekt. Ben je er bijna uit, dan kun je een meubelmaker inschakelen. Vaak mooier materiaal, volledig naar wens en dat voor minder geld. Zou dat écht aanraden!
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
13-02-2020 17:13
28000 euro
Daar heb je een hele mooie keuken voor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn keuken is relatief eenvoudig, wel twee ovens, inductie met afzuig systeem en quooker. Geen eiland, concrete werkblad 4cm. Totaal 21000 euro.

De quooker zelf was maar 1000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een oven op ooghoogte willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan van een grote vriezer, dus aparte vriezer en koelkast. Maar wij koken vaak voor 2 keer een houden van veel voorraad.
Neem minimaal één grotere lade voor kookpannen. Ik heb alleen lades van 60 cm breed, dat is soms best een geklooi.

Kijk ook even na je electra. Er zijn steeds meer electrische apparaten met hoge wattages ( heet waterkraan, airfryer etc), handig om dan royaal in je groepen te zitten in je keuken.

Misschien een goed moment om ook over te stappen op inductie koken? Ik heb echt spijt dat wij dat 5 jaar geleden niet gedaan hebben.


Als je een offerte hebt, Google dan even de apparatuur. Wij hebben de apparatuur op internet besteld, scheelde honderden euro's. Zelfde met een kraan.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
13-02-2020 17:17
Zijn jij en je hubby lang?
Dan een verhoogd aanrechtblad nemen.
En let op als je de vloer nog moet leggen. Anders is het nog te laag.
Hetzelfde trouwens bij een hangplee.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Poesenmuis schreef:
13-02-2020 17:01
een (dun) granieten aanrechtblad (wat dus niet de volledige 380/190cm is want daar moeten nog de wasbak, gasstel en koelkast vanaf).

Voor je wasbak en kookplaat maken ze een gat in je blad, dus die tellen wel mee voor de lengte.
Alle reacties Link kopieren
Zeep pompje in aanrechtblad laten integreren kost bijna niet en is super handig.

Apothekers kast.

Laden, ideaal voor de pannen, liever 90 of 120 breed dan 60.

Ladekast onder de wasbak met afvalbak onder en rond de syphon een lade voor je schoonmaakspullen.
Zenzeo schreef:
13-02-2020 17:23
Ik zou een oven op ooghoogte willen.
Ik niet. Niet handig met het uithalen van bij voorbeeld een lasagne schaal. Ik zou de oven op heuphoogte doen.

En neem een 0 graden laden in je koelkast! Je kan daar heel lang je groente en fruit in bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in januari een keuken gekocht, deze wordt over iets meer dan een maand geplaatst. De kastjes zijn geheel van hout. We wilden geen deurtjes met zo’n fineerlaagje. Onze ervaring is dat er lucht onder dat laagje komt na verloop van tijd en dan krijg je in de hoekjes van die luchtkussentjes.

We krijgen ook een granieten werkblad en inductieplaat. Scheelt weer gasverbruik!

We zijn rond de 16.000 kwijt voor alles inclusief plaatsen. Wij hebben destijds de tip gekregen om de keuken in Duitsland te kopen. Niet bij zo’n grote keten, maar bij een plaatselijke winkel. Daar hebben we meer waar gekregen voor ons geld dan we bij een Nederlandse winkel gekregen zouden hebben. En we werden heel goed geholpen, er werd goed met ons mee gedacht.

Wat mij betreft een gouden tip!
Vaatwasser nooit tegen de muur. Binnen no time heb je de koffiedruppels/vlekken tegen je lichte muur. Altijd nog 1 kastje of ladenblok er tussen.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
13-02-2020 17:17
Zijn jij en je hubby lang?
Dan een verhoogd aanrechtblad nemen.
ik ben 171 cm maar mijn aanrecht zit op ongeveer 99 cm dat werkt zo prettig!

en verder een oven met pyrolyse en een kokend water kraan. die zijn er ook van andere merken als quooker en net zo goed
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Wat een supertips tot dusver! Echt fijn om andere ervaringen te hebben.
Keukenkastjes tot het plafond gaan helaas niet. De badkamer afvoerleiding zit namelijk boven de keukenkastjes en vormt dus een soort koof.
Ik ben klein van stuk dus een verhoogd aanrecht is ook niet nodig.
Wel een heel tof idee om het aanrecht wat dieper te maken, maar de achterdeur zit gelijk met het aanrecht dus dat gaat dan denk ik niet?
En zal idd eens googlen op een inductie kookplaat.
Nogmaals heel fijn al die tips! Zal er een boel van gebruiken denk ik zo :)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in mijn volgende keuken wil is een oven met magnetronfunctie (heb ik nu ook), op ooghoogte (heb ik nu ook), maar dan een waar de deur in het apparaat wegzakt wanneer je hem open doet. Ik ben maar klein en heb, als de deur van de oven openstaat, vaak toch moeite om er in te reiken.

Dit bedoel ik https://www.neff-home.com/nl/noviteiten
Ik heb in mijn keuken het werkblad op twee hoogtes. Het lage deel is het deel waar het fornuis in zit met een stuk ernaast dat dezelfde hoogte heeft: heerlijk voor roeren in pannen maar ook voor deeg kneden bijvoorbeeld (en de kinderen hebben er tot ze 5 waren altijd op gezeten om mee te helpen koken ;-) ).
Het hoge deel zitten de wasbakken in en is ideaal om groente te snijden of brood te smeren. Echt een aanrader!!

Als je lades neemt, kijk dan hoe de zijkanten zijn. Bij ons (keuken zat er al in toen we dit huis kochten) zijn deze heel open, wat in sommige lades (met veel zakjes en pakjes en doosjes) onhandig is, omdat die er vaak uit dreigen te vallen.
Wat een fijne tips ik lees ook even mee. Wij hebben maar een kleine keuken en via zoon ikea ontwerptool zouden we 6000 kwijt zijn voor een mooie keuken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven