Planten en licht

14-02-2020 14:39 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!
Sinds kort ben ik mn plantencollectie aan het uitbreiden. Ik wil graag veel groen in huis (heb nu 11 in de woonkamer en 9 in de keuken).
Heb een vrij donkere woonkamer met (wel) een groot raam en vensterbank op t noordoosten (maar met uitstekende entrees van mezelf en de buren waardoor minder lichtinval) en een lichte keuken op t zuidwesten maar alleen met een deur en 2 kleine ramen.
Nu ik meerdere planten heb en een aantal het niet zo goed doen (oa vrij nieuwe kentiapalm met paar gele takken) vraag ik me af of dit de tijd van het jaar is (rust) of dat mn huis te donker is? en mocht dit laatste het geval zijn kan ik dan iets bereiken met kunstlicht? Google levert niet veel op vandaar mn vraag hier.
Alvast bedankt voor jullie reacties/tips/ideeën! Alle tips voor meer planten in een huis zoals die van mij zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Te donker lijkt me niet als ik dit lees;
Verkleurde bladeren
Bladeren van een Kentia palm zullen uiteindelijk verkleuren. Doordat deze plant zich verjongt, zullen oudere bladeren vanzelf verkleuren.

Geel blad
Wanneer een enkel blad aan de onderkant van je Kentia palm geel kleurt, dan is dit een ouderdomskwaal en kan het blad weggenomen worden, zoals uitgelegd onder het kopje snoeien.
Krijgt jouw Kentia palm meerdere gele bladeren aan de raamzijde, dan is dat een teken dat de bladeren verbranden. Op dat moment krijgt je palm teveel direct zonlicht. Zet je plant in dat geval verder van het raam af. Gele of bruine bladeren zullen overigens niet meer herstellen, je kunt ze wel verwijderen.

Bruin blad
Bruin blad is een teken dat jouw Kentia palm (Howea forsteriana) te veel of te weinig water krijgt. Een kamerplant zal altijd op dezelfde manier reageren. Als je jouw kamerplant teveel water geeft, slaan de wortels dicht en neemt je kamerplant geen water meer op.
Bruine bladeren en punten mag je gewoon afknippen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Iedere soort heeft zijn eigen licht behoefte. Bromelia's en spinneplantjes (doen het bijvoorbeeld goed op donkere plekken.

Mijn dwergpalm had vorige maand ook veel gele bladeren, ik denk dat het een beetje aan de winter ligt, want te donker staat de mijne op zeker niet. En mijn andere planten liggen ook al de hele winter te slapen op mijn orchidee na. Heb je je planten pas sinds deze winter of deden ze het vorige lente en zomer ook al slecht? Vanaf de lente zouden ze weer in een groeifase moeten komen, zou dat in de gaten houden.

Er zijn speciale lampen waaronder planten kunnen groeien. Volgens mij iets met UV of zo? Ik heb er geen verstand van maar weet wel dst ze bestaan, ze worden nog weleens voor het kweken gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij groeit een aantal planten onder een Ikea jansjö lampje. Mijn vissenstaartpalm en spathyphyllum hebben ieder een staande jansjö, de vleesetende collectie ieder een bureaulamp jansjö en/of een klemspot jansjö. Mijn garnalenaquarium (alias kattendrinkbak) doet het ook heel goed onder een jansjö.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
14-02-2020 14:49
Te donker lijkt me niet als ik dit lees;
Heb mn Kentia nog geen half jaar en een aantal takken verkleurden van groen naar geel. Ik heb gegoogled en het bleek een licht probleem te zijn. Wil eigenlijk nog een grote groene plant maar ben beetje huiverig. Is het de winter of mijn huis? Vandaar dit topic
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
14-02-2020 14:49
Iedere soort heeft zijn eigen licht behoefte. Bromelia's en spinneplantjes (doen het bijvoorbeeld goed op donkere plekken.

Mijn dwergpalm had vorige maand ook veel gele bladeren, ik denk dat het een beetje aan de winter ligt, want te donker staat de mijne op zeker niet. En mijn andere planten liggen ook al de hele winter te slapen op mijn orchidee na. Heb je je planten pas sinds deze winter of deden ze het vorige lente en zomer ook al slecht? Vanaf de lente zouden ze weer in een groeifase moeten komen, zou dat in de gaten houden.

Er zijn speciale lampen waaronder planten kunnen groeien. Volgens mij iets met UV of zo? Ik heb er geen verstand van maar weet wel dst ze bestaan, ze worden nog weleens voor het kweken gebruikt.
Oke even kijken bij Bromelia’s en spinneplantjes. Heb (vnl) binnenkatten dus wil geen giftige planten. Had al jaren veel pannenkoekplantjes die het uitstekend deden met erg veel babies maar ook de oudere doen t plotseling niet goed meer. Ik hou de groeifase in de gaten en hoop dat dat t euvel is..🙏
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
14-02-2020 15:09
Bij mij groeit een aantal planten onder een Ikea jansjö lampje. Mijn vissenstaartpalm en spathyphyllum hebben ieder een staande jansjö, de vleesetende collectie ieder een bureaulamp jansjö en/of een klemspot jansjö. Mijn garnalenaquarium (alias kattendrinkbak) doet het ook heel goed onder een jansjö.
Dit klinkt als Ikea, klopt dat? Dan ga ik morgen heen!
Alle reacties Link kopieren
danique1 schreef:
14-02-2020 15:50
Dit klinkt als Ikea, klopt dat? Dan ga ik morgen heen!
Yep, Ikea.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt planten die minimale eisen hebben en heel diep in een kamer kunnen staan. Hoe donkerder groen, hoe beter bestand tegen weinig licht. Behalve al eerder genoemde vissenstaartpalm (Lady Palm of Rhapis) noem ik de Aspidistra die heel populair is in moderne interieurs. Ze zijn allebei aan de prijzige kant. De eerste is wat informeel en de tweede voor het mysterieuze accent.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb vrij veel planten in huis en ik wissel ze gewoon van plek als ik het idee heb dat ze het niet goed doen. Verder geen verstand van planten, ik koop of neem over wat ik mooi vind.
Alle reacties Link kopieren
Moet zeggen dat ik op een gegeven moment toch wel genoeg heb van een bepaalde plant en dan wil ik weer een andere. De meesten willen niet bij me weg en halen alles uit de kast om het me naar de zin te maken. :proud:

Er zijn wel populaire en minder populaire plekken: de huiskamervensterbank is wel heel erg begeerd onder de planten; als je daar mag staan is de baas erg tevreden met je. ;-)

De andere kamers daarentegen wat minder. Ben ik niet tevreden dan worden ze tijdelijk daar naartoe verbannen. :) Dat zal ze leren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je ervan houdt doet deze het nog op een relatief donkere plek:

Afbeelding

Hij wordt enorm en is erg voordelig in aanschaf. Calathea Rufibarba.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nu ik meerdere planten heb en een aantal het niet zo goed doen (oa vrij nieuwe kentiapalm met paar gele takken) vraag ik me af of dit de tijd van het jaar is (rust) of dat mn huis te donker is? en mocht dit laatste het geval zijn kan ik dan iets bereiken met kunstlicht? Google levert niet veel op vandaar mn vraag hier.
Meestal wil men eerder teveel dan te weinig doen. Oorzaak nummer één dat planten achteruit gaan is teveel water waardoor de wortels gaan rotten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-02-2020 18:23
Je hebt planten die minimale eisen hebben en heel diep in een kamer kunnen staan. Hoe donkerder groen, hoe beter bestand tegen weinig licht. Behalve al eerder genoemde vissenstaartpalm (Lady Palm of Rhapis) noem ik de Aspidistra die heel populair is in moderne interieurs. Ze zijn allebei aan de prijzige kant. De eerste is wat informeel en de tweede voor het mysterieuze accent.
Dank retrostar, ik zoek ze op!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-02-2020 18:39
Moet zeggen dat ik op een gegeven moment toch wel genoeg heb van een bepaalde plant en dan wil ik weer een andere. De meesten willen niet bij me weg en halen alles uit de kast om het me naar de zin te maken. :proud:

Er zijn wel populaire en minder populaire plekken: de huiskamervensterbank is wel heel erg begeerd onder de planten; als je daar mag staan is de baas erg tevreden met je. ;-)

De andere kamers daarentegen wat minder. Ben ik niet tevreden dan worden ze tijdelijk daar naartoe verbannen. :) Dat zal ze leren.
Haha hier net zo tav huiskamervensterbank!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-02-2020 19:25
Als je ervan houdt doet deze het nog op een relatief donkere plek:

Afbeelding

Hij wordt enorm en is erg voordelig in aanschaf. Calathea Rufibarba.
Heb 2 calathea’s gehad, allebei dood. Hebben hoge luchtvochtigheid nodig geloof ik. Is ook probleem in mijn huis, droge lucht. Daardoor kan ik me ook niet voorstellen dat ik te veel verzorg/water geef en rottende wortels t probleem kan zijn. Na 3 dagen is de aarde kurkdroog. Heb vorige week ook nog gekeken naar bakjes voor aan de verwarming, had ze al in mn winkelmand tot ik las dat het weinig uithaalt
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
14-02-2020 17:12
Yep, Ikea.
Stond ook al in je bericht🙄...muts dat ik ben.. onverwacht visite, naar verjaardag en te snel gisteren. Bedankt voor je tip, ik ga naar Ikea!
Alle reacties Link kopieren
danique1 schreef:
15-02-2020 14:23
Stond ook al in je bericht🙄...muts dat ik ben.. onverwacht visite, naar verjaardag en te snel gisteren. Bedankt voor je tip, ik ga naar Ikea!
:biggrin:

Succes!

Wat het ook al jaren goed doet onder een lampje, is slaapkamergeluk. Lekker fris groen in een donker hoekje. Staat in een voormalige vissenkom met permanent natte voeten. Doet het heel goed op die manier.
Mermedina schreef:
15-02-2020 14:29
:biggrin:

Succes!

Wat het ook al jaren goed doet onder een lampje, is slaapkamergeluk. Lekker fris groen in een donker hoekje. Staat in een voormalige vissenkom met permanent natte voeten. Doet het heel goed op die manier.
Dat klinkt heel leuk!

In de winter werd alles hier ook wat minder blij, ik merk nu dat meerdere planten weer beginnen op te leven en nieuw blad aanmaken :cheer:

Verder weinig verstand van planten en ik doe maar wat. Worden ze niet blij pas ik de plaats waar ze staan aan. Water ben ik altijd voorzichtig mee.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-02-2020 19:25
Als je ervan houdt doet deze het nog op een relatief donkere plek:

Afbeelding

Hij wordt enorm en is erg voordelig in aanschaf. Calathea Rufibarba.
Gekocht Retrostar! Staat al bijna 2 weken in mn huisje met nog 3 andere Calathea’s! Ben flink aan het sproeien omdat ik eerder al 2 calatheas om zeep heb geholpen.
Plantencollectie enorm uitgebreid, volgens mij alle adviezen opgevolgd en alles doet t goed! Genieten!
Kijk ook veel naar de tips van Summer Rayne op YouTube.
T begint een hobby te worden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven