Strijken, wat doe ik fout?

14-02-2020 16:43 39 berichten
Hallo allemaal! Ik heb advies nodig van de goede huisvrouwen onder jullie. Ik kan niet strijken en ik weet niet wat ik fout doe.
Ik heb een normaal Philips strijkijzer gekocht en ik doe er water in. Toch blijft alles gekreukeld als ik strijk. Ook gewoon de simpele t-shirts worden nooit echt glad.
Ook als ik het stoomknopje gebruik blijft alles nog mega kreukelig, dat het echt geen porum is om aan te trekken.

Heeft iemand goede tips? Of heeft iemand een idee wat ik mogelijk fout doe?
Alle reacties Link kopieren
De droger niet te vol laden en niet te lang laten drogen. Als de t-shirts een gekreukelde frommel zijn als je ze uit de droger haalt, ligt het daaraan.
Als je strijkijzer op temperatuur is (kijk even waar het pijltje staat van de draaiknop) komt er vanzelf stoom uit als je het schuifje op standaard stoom hebt staan.
Zet je strijkijzer ook niet te heet, dan smelt je de stofvezels en dan worden de kreukels met iedere wasbeurt erger.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
14-02-2020 16:54
Ik stop alles in de droger.. Volgens mij moet ik daar eens mee ophouden.
En dan laat je het veel te droog worden waardoor de waskreukels extra gefixeerd worden. Dingen die ik nog wil strijken gaan 5 minuutjes in de droger, dan werkt de droger als een stomerijtje. Vervolgens sla ik het uit en hang ik het zeer zorgvuldig op de waslijn. Shirts en truien hang ik halverwege het lijfstuk midden over de lijn. Overhemden drogen op een hangertje en broeken hang ik op aan de broekband. Het is nu, wanneer het droog is, al behoorlijk glad.
Nu nog even met de strijkbout eroverheen, geen ecostand of dat soort, gewoon volop stoom en alles van katoen en linnen op de maximale hitte. Dingen van kunstvezel halverwege, maar dat moet je een beetje aanvoelen.
Wat je strijkt moet ook weer goed recht en vlak op je plank liggen.

De droger draait alleen het wasgoed volledig droog voor handdoeken, beddengoed, keukendoeken, ondergoed en sokken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
14-02-2020 17:03
Dat links en recht moet niet letterlijk genomen worden. Zal letterlijk uit het Duits vertaald zijn.

Links = binnenkant ( binnenstebuiten).
Vond t al zo gek
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar jeetje, je spijkerbroeken en overhemden volledig droog draaien in de droger en dan gaan strijken... dan haal je je wel heel veel werk op de hals.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Strijkdroog

Bij strijkdroog kunnen we ons nog wel wat voorstellen, want je wilt als je gaat strijken je wasgoed nog niet helemaal kurkdroog hebben. Strijken gaat fijner en beter als de was nog een beetje vochtig is, maar natuurlijk niet zo vochtig als dat het uit de wasmachine komt na lang centrifugeren. Dit droogprogramma wordt gestopt wanneer het textiel nog enigszins vochtig is, zodat het meteen kan worden gestreken. Dit is bijvoorbeeld vooral handig voor linnen kleding. Deze stof dient namelijk gestreken te worden als hij nog vochtig is. Anders ontstaan er zeer hardnekkige kreukels.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://lifehacking.nl/strijken-droger-ijsblokjes/


Dit zou je ook nog kunnen proberen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Leuke naam;)

Minder droog uit de droger laten komen, strak uithangen liefst meteen strijken en dan laten uithangen.

Als het droog is met een plantenspuit vochtig maken.

Ik hang alles uit de wasmachine strak op en strijk enkel overhemden. En de pantalons van mijn man. Heel soms het shirt dat mijn man onder zijn overhemden draagt en dan enkel het stuk dat zichtbaar wordt als hij knoopjes open heeft.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij is de strijker niet heet genoeg. Draai de knop naar midden of max.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
14-02-2020 16:54
Ik stop alles in de droger.. Volgens mij moet ik daar eens mee ophouden.
Ik denk ook dat het niet aan het strijken ligt maar aan het drogen. Ik stop alleen handdoeken, ondergoed, beddengoed etc in de droger. Kleding sla ik goed uit en droog ik op een hangertje (bovenkleding, jurken) of aan de waslijn (rokken, broeken). Strijken is dan een fluitje van een cent, je hoeft er nog maar een paar keer overheen met die bout want echte kreukels zitten er dan eigenlijk niet in.

Probeer maar eens!
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
14-02-2020 16:47



Strijk recht op de stofrichting. Als je het strijkijzer in cirkels of schuin over de stof beweegt, bestaat het risico dat je de stof uit vorm 'trekt' (daarom is een superglad strijkijzer ook zo belangrijk) en dan krijg je het bijna niet meer glad. Er ontstaan dan bobbels, waardoor je al snel kreuken de stof in strijkt in plaats van eruit
Oh dus dat doe ik fout.
Wat is het viva forum toch leerzaam af en toe.
mamavanvier schreef:
14-02-2020 17:37
volgens mij is de strijker niet heet genoeg. Draai de knop naar midden of max.
En wacht dan ook tot het lampje uit is en het ijzer heet.

Dingen die je gestreken wilt hebben niet in de droger maar op een hangertje droger, dan is t zo gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Je kan eens proberen om de was te strijken als hij nat is. Mijn vriend strijkt de was altijd als hij nat uit de wasmachine komt en hangt de was daarna meteen te drogen. Geeft mooi resultaat!
viva-amber schreef:
14-02-2020 17:05
Je laat dat ding wel heet worden en je legt e.a. netjes strak op de strijkplank?
+ 1
Alle reacties Link kopieren
Die ellende had ik ook altijd. Ik heb nu al jaren een strijkijzer met zo’n stoomunit er aan. Daar krijg je alles in no time helemaal glad mee. Voor mij nooit meer zo’n ouderwets ijzer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven