Volwassen katten leren op bak met kap te gaan

14-02-2020 17:08 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste kattenforummers,
Mijn katten zijn 7 jaar oud en niet gewend aan een kattenbak met kap erop. Ik heb twee bakken staan, een in de keuken (tot voor kort stond die op een andere plek beneden, waar nu wat anders is en geen plek meer voor de bak) en een boven op de overloop. In de keuken vind ik de aanblik niet erg fris en op de overloop liggen steeds korreltjes, waar je dan met je kousenvoeten of blote voeten op trapt. Van de week zag ik bij de dierenafdeling van Boerenbond een mooie bak met kap staan, echt leuk ook om te zien. Ik heb er een meegenomen, op hoop van zegen. Ik dacht, als ze er nu gewoon op gaan, koop ik er ook nog eentje voor boven. Maar ja, meneertje en mevrouwtje vinden het niks. Ik denk dat ze die kap te veel associëren met het transportmandje, waar ze een grote hekel aan hebben (want vreselijke hekel aan autoritjes en ze hoeven alleen in die mand/box als we ergens naartoe gaan, wat bijna nooit is, maar ja).
Iemand een goede tip om de katten te verleiden op de bak-met-kap-erop te gaan? Ik heb ze al onder de kap gelokt terwijl die los van de bak stond en daar een snoepje in gedaan, maar ze kropen er aan de onderkant onderuit (gingen dus niet door het klapdeurtje). Ze zijn ook geen kattenluikje gewend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
veel katten hebben er een hekel aan om op een bak te gaan met een kap.. Ik betwijfel of je dit nog aangeleerd krijgt
Die van mij gaat ernaast zitten als ik de kap erop doe, dus ik heb in de hal een drollenmuseumpje en ik vind het wel best. Ik ruim wel dagelijks de drollen, dus dat scheelt.
Een speciale mat tegen zwervende korrels is gewoon te koop.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het al geprobeerd met het luikje eruit?
Tegen de korrels helpt een kap overigens niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij bonkte haar hoofd tegen de luifel. Die is er direct afgegaan en sindsdien staat ze netje in de bak met haar kop naar buiten...

Je moet de bak ook een beetje introduceren door de kat er af en toe erop te zetten “kijk bak! Heel fijn!”
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
14-02-2020 17:27
Heb je het al geprobeerd met het luikje eruit?
Dit. Mijn kat was ook een open bak gewend en ik heb het in fasen gedaan. Eerst een week zonder luikje, toen een week luikje half open gezet (iets er tussen steken) zodat hij zelf (half) het luikje open moest duwen en daarna luikje gewoon dichthangend.
Ik heb het luikje ook weg, bij mij kakken ze graag met de Kop buitenboord
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-02-2020 17:41
Ik heb het luikje ook weg, bij mij kakken ze graag met de Kop buitenboord
Hier ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het luik er uit omdat de katten dat fijner vinden. Mijn vorige kat wilde alleen op een open van, dus kreeg ze ook een open bak.

Als ik een kat was en opeens op een dichte bak moest terwijl ik dat niet wilde.. dan deed ik het mooi op de bank, of op het kleed!
Jij koopt een bak omdat jij hem mooi vind, maar dat boeit jouw kat niet. Ik kak ook niet graag op een dixie, ook niet als hij roze is en beplakt met diamantjes.. en zo wil jouw kat op een open bak!
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Leg er ook van de katten uitwerpselen in zodat hun geur er in hangt en deurtje er uit.
Het helpt niks tegen de uitloop het is meer voor het zicht misschien fijner zn dichte bak.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat durft dat ook niet. Daarom hebben we een ombouw van hout. Zoiets als deze, maar dan met een veel grotere opening:
https://www.pinterest.com/pin/276408495863282976/

Helpt niet tegen geurtjes, maar ziet er wel mooier uit.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goede tip, het deurtje eruit! Dat ga ik zeker proberen.

Morgana81, duh, natuurlijk boeit het een kat niet of een bak mooi is of niet.
Mijn katten geven trouwens de voorkeur aan het zwarte zand in de tuin. Dus heel erg vies wordt de bak in de keuken ook weer niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik bedoelde is dat jij aangeeft dat jij een mooie kattenbak gekocht hebt en wilt dat jouw kat daar zijn behoefte in doet maar dat de kat die behoefte mogelijk niet heeft, omdat hij het liefst in een open bak schijt! Maw, de kat heeft mogelijk schijt aan jouw mooie bak met deksel.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk is dat zo ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven