Kat blijft miauwen

20-02-2020 21:12 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Beetje achtergrondinformatie: ik heb een lapjeskat, een poes, van inmiddels alweer 8,5 jaar oud. Ze is nu 7,5 jaar bij mij. In die 7,5 jaar is er best veel gebeurd: ze woont inmiddels in haar vijfde huis en ze heeft tot afgelopen oktober altijd met mijn andere kat samen geleefd (die is bij mijn ex achtergebleven). Inmiddels wonen we dus met zijn tweetjes in mijn nieuwe huis.

Wat meer info over haar: ze is op straat gevonden, ze werd geschat op 1 jaar oud en ik heb haar uit het asiel gehaald. Ze is altijd erg op mij gefocust geweest, nog steeds. Werd graag aangehaald, lag altijd bij me op schoot en sliep bij me op/in bed. Binnen een maand haalde ik mijn andere kat uit het asiel. Het ging een tijdje heel goed tussen die twee, toen een tijdje heel slecht en de afgelopen 4 jaar gingen ze elkaar uit de weg. Geen liefde, maar ook geen ruzie. De sfeer in huis, tussen mij en ex, was vaak om te snijden, het is een gevoelig katje, zij had daar last van. Ze ging zichzelf bijten en krabben, ze wilde alleen nog maar naast me liggen en kwam niet meer op schoot, ze wilde niet aangehaald worden, ze was schichtig. Als ik niet thuis was was zij ook niet thuis, dan zat ze bij de buurvrouw (die gek op haar was).

De dag dat we voor het eerst samen in m’n nieuwe huis waren heeft ze de hele avond op schoot gelegen. ‘s Nachts kroop ze bij me in bed. Dit is nu nog steeds. Zodra ik ga zitten ligt ze op me en zodra ik in bed ga liggen komt ze erbij. Ze heeft zichzelf vanaf dag 1 niet meer gekrabd of gebeten, ze is niet meer schichtig, ze is weer de kat zoals ik haar kende en ze lijkt gelukkig.

So far, so good :)

Nu de reden dat ik dit topic open: ik werk 4 dagen in de week en ben af en toe wel eens een avond weg, zodra ik thuiskom gaat ze als een malle miauwen en blijft ze miauwen totdat ik op de bank zit of in bed lig en ze bij me kan liggen. Ze wil continu aandacht, maar ik ga vaak eerst koken en eten. Soms is ze dus wel een half uur aan het miauwen, totdat ze lijkt te beseffen dat ik echt weer thuis ben en niet wegga. Het is niet alleen ontzettend irritant, ik vind het voor haar ook niet fijn, en ik weet niet hoe ik het moet oplossen. Negeren maakt het erger, na binnenkomst eerst uitgebreid aanhalen en aandacht geven verandert of vermindert het niet, boos worden heeft geen zin en vind ik ook sneu. Ik weet niet precies waarom ze het doet en ik weet ook niet hoe ik het kan veranderen.

Iemand hier een idee?

Ze is overigens lichamelijk helemaal in orde.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ze heeft geen honger?

Hier ook een kat die uitgebreid begint te miauwen als we thuiskomen, maar dat is vooral omdat ie een vuilbak is die altijd en eeuwig honger heeft.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
20-02-2020 21:19
Ze heeft geen honger?

Hier ook een kat die uitgebreid begint te miauwen als we thuiskomen, maar dat is vooral omdat ie een vuilbak is die altijd en eeuwig honger heeft.

Ze heeft altijd voer tot haar beschikking, dus dat lijkt me niet. Ze krijgt ook niets extra’s als ik thuiskom :nope:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ze mist je. Voelt zich erg alleen overdag.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-02-2020 21:21
Ze mist je. Voelt zich erg alleen overdag.

Ja, dat denk ik dus ook. Maar hoe los ik dat op? Ze genoot overduidelijk niet van het gezelschap van mijn andere kat, ze kon ook nooit overweg met buurtkatten, ze moet zelfs weinig hebben van andere mensen. Ze wil continu bij mij zijn. Hartstikke lief, maar dat gaat niet 24/7 :-[
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
20-02-2020 21:24
Ja, dat denk ik dus ook. Maar hoe los ik dat op? Ze genoot overduidelijk niet van het gezelschap van mijn andere kat, ze kon ook nooit overweg met buurtkatten, ze moet zelfs weinig hebben van andere mensen. Ze wil continu bij mij zijn. Hartstikke lief, maar dat gaat niet 24/7 :-[
Eet een half uurtje later. Ga, als je thuiskomt, lekker met haar op de bank kroelen en na een half uurtje koken en eten. Ik neem aan dat ze dan niet meer mauwt.

het is ook een nieuw huis hè, waar zij ook aan moet wennen en dat is nogal wat als dat in haar eentje moet, dus geef het een tijdje totdat ze helemaal gewend is om alleen in dat nieuwe huis te zijn en het ook voor haar een thuis is geworden.
Ze had overigens misschien geen klik met de andere kat en met je ex, maar er was wel altijd iemand of iets.

De andere kat, je ex, de buurvrouw, ... kortom: leven, geluid en beweging in huis en daarrond.

Nu ziet ze hele dagen niemand of niets.
Dan gaat ze dus miauwen en aandacht vragen op momenten dat er wel wat beweegt in huis.


Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld de tv of de radio aanzet?
Boos worden ? O_o

Wat versta je onder uitgebreid aanhalen? Wat is er op tegen eerst een kwartier op de bank te zitten en haar aandacht te geven? Houd dat even vol en bouw het dan af. Met boos worden bereik je niets en is inderdaad sneu voor de kat.
Alle reacties Link kopieren
Feliway proberen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten komen ook altijd groeten als ik thuiskom, zo leuk is dat. Mensen denken vaak dat alleen honden dat doen. Katten doen het ook, maar vaak wat subtieler, behalve die van jou dan. :mrgreen:

Ik zou na de begroeting gaan koken en ‘terugpraten’, ik zet meestal een krukje neer vanwaar ze kunnen kijken wat ik doe en soms zit ik daar zelf op. Als ik even moet wachten tijdens het koken, zit ik ook vaak op de grond. Even knuffelen.
De radio zachtjes aanzetten als je weg bent?
Die verhuizing was in oktober, dus dat zal het probleem waarschijnlijk niet meer zijn.
Ze is teveel alleen, misschien toch een andere kat erbij? Vraag eens advies bij je dierenarts, of een kitten een optie is?

8,5 jaar en nog nooit zo vaak alleen geweest dit is gewoon zielig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Siamese kat doet dit ook.

Na een uur geeft hij het meestal tijdelijk op.
En oja ik heb dus wel 2 katten.

Soms praat ik terug.
Ze begrijpen niet wat je zegt, maar de toon waarop je dingen zegt helpt wel.
Alle reacties Link kopieren
Kan en kon je kat naar buiten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gaan voor het op de grond zitten met kat bij thuiskomst. Dan maar wat later eten. Is minder rigoureus dan een kat erbij
Alle reacties Link kopieren
Ik had twee katten. Eentje is vorig jaar oktober overleden. e waren 14 jaar samen. Ze hadden niets met elkaar,konden zelfs flink motten. Na de dood van kat, was mijn overgebleven kat van slag. Ging ineens boven op haar plekje in bed slapen, terwijl hij nooit boven kwam. En mauwen, veel mauwen. Op straat, boven, beneden en nog meer in de buurt blijven. En dat dus al sinds oktober. Zo zielig. Terwijl ik gewoon thuis ben. Er komt bij ons dus binnenkort een maatje bij. En waarschijnlijk zullen ze niet heel dik samen worden, maar wel een stuk rustiger omdat er weer “ iemand” dezelfde taal spreekt.
Ik denk wat Kiddootje zegt.

De een kijkt toch altijd naar wat de ander doet. Die steun is weggevallen.
Alle reacties Link kopieren
Probeer de irritatie over het gemauw te boven te komen. Katten hebben nu eenmaal maar beperkte mogelijkheden tot communicatie, en ze maakt slechts gebruik van wat ze kan. Ze heeft je kennelijk van alles te vertellen als jij thuis komt. In plaats van boos en geïrriteerd raken, kun je er ook gewoon naar “luisteren” en gezellig terug kletsen.
Ah wat sneu zeg. Ik zou toch ook overwegen er nog een bij te nemen, blijkbaar mist ze toch wat.

Mijn kat kan ook enorm bleren als ik thuis kom, of ik nou een uur weggeweest ben of een dag, dat maakt niet uit. Hij wil dan aandacht en wel nu meteen. Ik vind het altijd wel schattig. Te weten dat hij me toch mist als ik er niet ben. Dat hij het toch heel leuk vind om me te zien. Oke na het eten is hij weer pleite naar buiten maar voor die tien minuten ben ik even het centrum van zijn wereldje. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties en het meedenken!

Ik heb niet het idee dat een tweede kat dit gaat oplossen. Ze lijkt zelf echt een hekel te hebben aan andere katten, ze ging mijn andere kat ook echt uit de weg (als hij naar beneden kwam ging zij naar boven en vice versa, als hij binnenkwam ging zij in de tuin liggen, als hij bij mijn ex op schoot kwam op de bank ging zij weg, etc.).

Maar als ik thuiskom eerst uitgebreid aandacht te hebben voor haar ga ik zeker een tijd proberen :)

Overigens is het niet zo dat ik nu standaard geïrriteerd/boos tegen d'r doe, begrijp me niet verkeerd. Ik ben dol op mijn kat, maar soms heb ik zelf een mindere dag en dan is dat continue gemiauw wel irritant en komt het incidenteel voor dat ik geïrriteerd reageer. Ook had ik online gelezen dat katten vanuit de natuur niet per se geluid maken en dat je het het beste kunt negeren. Maar dat voelt niet goed, want ze doet het om aandacht te krijgen en ik vind het niet fijn om dat dan volledig te negeren.

In mijn oude huis kon ze naar buiten, maar dat deed ze zelden. Alleen in de zomer lag ze wel eens in het zonnetje in de tuin. Ze ging sowieso niet verder dan onze tuin. Nu kan ze (nog?) niet naar buiten, maar ik heb niet het gevoel dat ze dat mist. Ze is rustig, blijft ook binnen als de voordeur openstaat vanwege boodschappen o.i.d. Dus denk niet dat dat in deze iets oplost.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Nummer*Zoveel schreef:
21-02-2020 07:28
Probeer de irritatie over het gemauw te boven te komen. Katten hebben nu eenmaal maar beperkte mogelijkheden tot communicatie, en ze maakt slechts gebruik van wat ze kan. Ze heeft je kennelijk van alles te vertellen als jij thuis komt. In plaats van boos en geïrriteerd raken, kun je er ook gewoon naar “luisteren” en gezellig terug kletsen.
Dit wilde ik ook schrijven.
En lekker meekletsen.
Mauwt ze met de staart omhoog, dan is het goed en wil ze kroelen. Mauwt ze met de staart omlaag, dan is er iets mis.
Dat wilde ik nog eventjes kwijt.m :)
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-02-2020 14:04
Mauwt ze met de staart omhoog, dan is het goed en wil ze kroelen. Mauwt ze met de staart omlaag, dan is er iets mis.
Dat wilde ik nog eventjes kwijt.m :)

Goede toevoeging! Ze miauwt met haar staart omhoog, het liefst terwijl ze tussen m'n benen kronkelt en kopjes geeft :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
21-02-2020 14:59
Goede toevoeging! Ze miauwt met haar staart omhoog, het liefst terwijl ze tussen m'n benen kronkelt en kopjes geeft :lol:
Echt hoor, een half uurtje later eten. Ze mist je echt heel erg.

Is liefde en dat krijg je van mensen niet zomaar cadeau.
Alle reacties Link kopieren
Een tweede kat hielp hier dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven