Verhuisperikelen. Kookplaat, laminaat zoveel keuze, help

21-02-2020 13:49 70 berichten
Ik ga binnenkort verhuizen. Nuben ik aan het nadenken over wat ik wil en wat handig is. Het moet zo low budget mogelijk als kan, maar liefst geen goedkoop duurkoop.
Ik denk aan laminaat van de ikea, tundra. Mooie prijs, mooie kleur. Maar wel een paar slechte reviews. Maar half Nederland leeft daarop toch?
Verder moet ik over naar elektrisch koken. Wat is beter, inductie keramisch gewoon die zwarte ronde platen, geen idee.
Het is een nieuwbouwwoning, kun jedan eigenlijk wel gelijk verven en behangen ivm vocht?
En als je nog een tip hebt waar ik echt aan moet denken dan hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
Heel nieuwe nieuwbouw werkt nog. Geen duur papieren behang gebruiken dus.
Laminaat ruim laten acclimatiseren vanwege het hoge vochtgehalte. En een goede ondervloer leggen. Laminaat is erg lawaaiig.
Alle reacties Link kopieren
Muren heel goed voorstrijken
Ik zou kiezen voor inductie
Laminaat laten acclimatiseren in huis (week ofzo)
Plinten pas later zodat vloer uit kan zetten
Behang zie je minder scheuren dan verf direct op muur

Moet je de keuken aanschaffen? Of zit er een keuken in? Kijk of je iets uit kunt breiden - extra kastje of kookplaat etc.
Alle reacties Link kopieren
Inductie is het best.
Alle reacties Link kopieren
Moet je lange 'repen' laminaat leggen? Hou er dan rekening mee dat het, ondanks acclimatiseren, enorm uit kan gaan zetten. Hou als het even kan daar dus rekening mee bij de randen, dat je daar ruimte overlaat en dat verhult met plakplinten. Plakplinten zijn sowieso veel goedkoper dan staande plinten, en lekker makkelijk.

Qua laminaat zou je trouwens ook op zo'n meubelplein eens wat zaken langsgaan om te vragen of zij dun (=goedkoop) laminaat hebben, die hebben vaak ook wel een aantal goedkope vloeren. Maar Ikea is vast ook prima.

Oh en laminaat vervoeren is heel zwaar. Hou er dus rekening mee dat je meer dan 1x moet rijden (ons auto zakte praktisch door zijn vering, waren dus blij dat we het laminaat dichtbij hadden gekocht zodat we een aantal keer heen en weer konden). Of laat het thuisbezorgen.
Pandax schreef:
21-02-2020 14:00
Inductie is het best.
Ja.
Keramisch is misschien goedkoper maar dat werkt echt beroerd. Inductie is de hogere prijs dubbel en dwars waard.
Ik heb laminaat van Ikea, wel de Golv, maar toch. Het ligt bij mij op het zuiden, constant in de zon en zelfs nu na 6 jaar is het nog als nieuw terwijl ik veel hoor dat zelfs het duurdere laminaat van andere merken weg vervalen. Zou dus inderdaad voor Ikea laminaat kiezen.
Nog net gaan behangen, alles werkt nog. Laminaat, tundra hebben wij al 13 jaar liggen en het ziet er nog steeds goed uit. Denk ook na hoe je je laminaat gaat leggen horizontaal/verticaal.

Als je een tuin krijgt denk daar ook alvast over na ivm de schutting ed. Ook een behoorlijke kostenpost.
Wij hebben laminaat van de Hornbach. Daar heb je regelmatig flinke kortingen.
Oh, en koop je ondervloer bij vloervoordeel.nl. Nergens zo goed en goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Hier ligt al 10 jaar Ikea laminaat waarvan 9 met kinderen en sinds dit jaar zijn een paar planken aan vervanging toe. Wij zijn heel tevreden.
Als je gordijnen gaat opmeten/bestellen hang dan eerst de rails op en ga dan pas meten zodat ze straks ook op die hoogte hangen. 🤦🏼‍♀️
Keuken zit er al in. Ik moet het nog zien van binnen, ik heb nog niet wcht een idee hoeveel ruimte er nog is naast het bestaande keukenblok.

Best wel balen dat je het laminaat zo lang moet laten liggen viirdat je het kan leggen.. Moet dat echt een week?
En als je een goede ondervloer hebt en oo sokken loopt is het dan echt zo'n probleem met geluid?
In mijn huidige woning heb ik vinyl maar dat had al snel diverse beschadigingen daarom dacht ik nu aan laminaat.
Heb wel een stampende puber en 2 honden...
Cateautje schreef:
21-02-2020 14:08
Ik heb laminaat van Ikea, wel de Golv, maar toch. Het ligt bij mij op het zuiden, constant in de zon en zelfs nu na 6 jaar is het nog als nieuw terwijl ik veel hoor dat zelfs het duurdere laminaat van andere merken weg vervalen. Zou dus inderdaad voor Ikea laminaat kiezen.
Goed om te horen.
Zeilboot76 schreef:
21-02-2020 14:10
Nog net gaan behangen, alles werkt nog. Laminaat, tundra hebben wij al 13 jaar liggen en het ziet er nog steeds goed uit. Denk ook na hoe je je laminaat gaat leggen horizontaal/verticaal.

Als je een tuin krijgt denk daar ook alvast over na ivm de schutting ed. Ook een behoorlijke kostenpost.
Ik denk ook aan tundra. En denk aan leggen met de langste lengte mee .
Neem twee pakken laminaat teveel, vanwege het zaagdinges, hoe heet dat ook al weer.
Alle reacties Link kopieren
fifty schreef:
21-02-2020 14:19
Ik denk ook aan tundra. En denk aan leggen met de langste lengte mee .
Hou ook rekening met de lengte en breedte van de kamer. Met de lengte mee leggen maakt je kamer optisch langer. Past dat bij je kamer?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook goede ervaringen met Tundra. Niet met plakplinten trouwens, wat een ondingen. Nieuwbouwhuizen worden vaak behangen met glasvlies of renovlies behang. Dat is net zo glad als stuc, maar scheurt niet als het huis zich nog moet zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wat minder goed ervaringen met het laminaat Tundra van de Ikea.
We hadden het in de slaapkamer van ons oude huis en het kraakt en zakt snel door. Wel gewoon goede ondervloer gebruikt. Het blijft wel lang mooi, dat wel.

We hebben in ons nieuwe huis een paar hele goede aanbiedingen bij bouwmarkten gehad voor laminaat (ook merk), 70% afgeprijsd. Ik zou daar misschien ook eens naar kijken.
Flymania schreef:
21-02-2020 14:31
Ik heb wat minder goed ervaringen met het laminaat Tundra van de Ikea.
We hadden het in de slaapkamer van ons oude huis en het kraakt en zakt snel door. Wel gewoon goede ondervloer gebruikt. Het blijft wel lang mooi, dat wel.

We hebben in ons nieuwe huis een paar hele goede aanbiedingen bij bouwmarkten gehad voor laminaat (ook merk), 70% afgeprijsd. Ik zou daar misschien ook eens naar kijken.
Als laminaat kraakt betekent dat dat je teveel vocht hebt gebruikt bij het dweilen.
Met een goede ondervloer kan je ook met puber en hond prima laminaat leggen.
Even zoeken naar een goed dempende vloer.
Bij nieuwbouw zou ik folie onder je vloer leggen/ondervloer met folie nemen, duurt enorm lang voor nieuwbouw echt droog is, en je wilt niet dat het vocht in je vloer gaat zitten.
Goede ervaring met IKEA vloeren, de allergoedkoopsten leggen alleen wat minder makkelijk, maar dat is kwestie van voorzichtig doen en doorzetten.

Qua muren: ze werken nog enorm.
Wordt het behangklaar opgeleverd? Renovlies of glasvezel behang blijft heel als je muur gaat werken en is overschilderbaar. Wel prijziger dan simpel vliesbehang.
Stucen is af te raden ivm werking, verven meteen op een behangklare muur wordt vaak niet zo mooi.

Koken zou ik zelf op inductie doen, maar dat is persoonlijk. Kijk wat filmpjes, vraag om je heen wat mensen in je omgeving gebruiken, en misschien mag je een keer kijken/proberen.
Is het een appartement of eengezinswoning? En boven en beneden laminaat? Ik zou de groene onderplaten nemen. Niet die van IKEA want die zijn flinterdun maar van de bouwmarkt. Wel rekening houden met de deuren anders de drempels weglaten en doorleggen. Is hier ook gedaan en ben blij dat ik van die rotdrempels af ben.
Cateautje schreef:
21-02-2020 14:22
Neem twee pakken laminaat teveel, vanwege het zaagdinges, hoe heet dat ook al weer.
zaagverlies
gizzmo-returns schreef:
21-02-2020 15:24
zaagverlies
Tuurlijk!
Mijn dank is enorm!
Het is een appartement. Echte nieuwbouw, wij worden de 1e bewoners. Geen tuin.

Dank voor de tips tot zover. In ieder geval laminaat
Laten acclimatiseren en nog even geen plinten leggen. Niks tegen op ikea laminaat. Dat ga ik gewoon doen.
De puber maakt ook muziek dus ik ga echt op zoek naar een goede ondervloer die dempt.
Die folie eronder, kan dat wel met vloerverwarming? Dat was Ik vergeten te zeggen, er zit vloerverwarming in.

De muren worden inderdaad behangklaar opgeleverd. Ik hoop eigenlijk stiekem dat ik ze gewoon zo kan laten de 1e periode. Of is behangklaar niet wit en egaal?
Ik wil misschien 1 wand gaan verven. Of een rand boven, tegen het plafond aan.
Zoiets. En misschien ergens iets met papierbehang, een mooie afbeelding van een bloem oid. Weet ik nog niet. Maar aks ik het goed begrijp kan ik dat niet meteen doen. Hoe lang zou jedan moeten wachten?
Alle reacties Link kopieren
fifty schreef:
21-02-2020 14:17

Best wel balen dat je het laminaat zo lang moet laten liggen viirdat je het kan leggen.. Moet dat echt een week?
Laminaat is echt belangrijk om goed te laten acclimatiseren, je wilt niet dat het na een paar maanden bol staat. Wanneer is de ondervloer gestort die zal ook redelijk droog moeten zijn anders even na meten en sowieso een vochtscherm gebruiken.
Een nieuwbouwhuis is vaak een kwestie van geduld hebben alles is nieuw en werkt helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven