Verhuizing naar Zeeland

24-02-2020 15:39 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij (mijn man en kinderen van 9 en 11) hebben ons huis verkocht en zijn dus op zoek naar een nieuw huis. Man en kinderen komen zelf uit de buurt van Roosendaal, en momenteel wonen we in de buurt van Bergen op Zoom. Zelf ben ik als kind met mijn ouders veel verhuisd en heb dus heel wat provincies gezien ;)
Nu hebben we een heel leuk huis gezien in Zeeland, in een dorpje vlakbij Goes.
Het plan is dat onze kinderen gewoon hun basisschool afmaken in Bergen op Zoom, en daarna dus in Goes naar de middelbare school zouden gaan. Zoals ik al zei ben ik zelf vaak verhuisd, maar dit keer slaat de twijfel toe. Zullen zij gezien worden als buitenstaanders in Goes? Iemand ervaring met een verhuizing die kant op, en hoe is dat gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur je een PB
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Nee absoluut niet, Goes is gewoon een stad en maakt echt niet uit of je uit Brabant komt hoor.
Lijkt me heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
snowgirl1 schreef:
24-02-2020 15:52
Nee absoluut niet, Goes is gewoon een stad en maakt echt niet uit of je uit Brabant komt hoor.
Het is geen Goes maar dorp in de buurt
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel uit maakt wat voor soort dorp dat het is. Zou me daar zeker in verdiepen voor dat je wat koopt daar
Alle reacties Link kopieren
bibi70 schreef:
24-02-2020 16:08
Ik denk dat het wel uit maakt wat voor soort dorp dat het is. Zou me daar zeker in verdiepen voor dat je wat koopt daar
Mee eens

Sommige dorpen zijn wat gesloten en dan is het lastig om er tussen te komen en geaccepteerd te worden...
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
bibi70 schreef:
24-02-2020 16:07
Het is geen Goes maar dorp in de buurt
Er wordt gevraagd of ze buitenstaanders in Goes zullen zijn. Mijn antwoord daarop klopt dus gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Goes klopt zeker mbt tot school inderdaad. Het gaat om het dorp Kwadendamme, voor degene die daar bekend zijn?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het in zulke dorpen wat lastiger is want ons kent ons
Het verschilt er erg per dorp. Ga er vast rondkijken op allerlei momenten en proef de sfeer...
Goes zal sowieso opener zijn denk ik, heeft een regiofunctie dus dat is anders.
Ik zou me niet blindstaren op een leuk huis, als ik jullie was.

Voor kinderen in de leeftijd van die van jullie worden voorzieningen in de buurt om zelfstandig naartoe te gaan steeds belangrijker. Het is prettig als de afstand naar school, sport ed goed te overbruggen is.
Verhuizen naar klein dorp vraagt veel aanpassingsvermogen, niet alleen logistiek maar ook op sociaal gebied. Dat gaat een stuk makkelijker met jonge kinderen, als zij daar ook direct naar school gaan. Het is echt niet leuk om als 12-jarige alleen te moeten fietsen door de polder naar je nieuwe middelbare school als je je leeftijdsgenoten uit je dorp ook al niet kent.
Alle reacties Link kopieren
LaverneB schreef:
24-02-2020 17:15
Ik zou me niet blindstaren op een leuk huis, als ik jullie was.

Voor kinderen in de leeftijd van die van jullie worden voorzieningen in de buurt om zelfstandig naartoe te gaan steeds belangrijker. Het is prettig als de afstand naar school, sport ed goed te overbruggen is.
Verhuizen naar klein dorp vraagt veel aanpassingsvermogen, niet alleen logistiek maar ook op sociaal gebied. Dat gaat een stuk makkelijker met jonge kinderen, als zij daar ook direct naar school gaan. Het is echt niet leuk om als 12-jarige alleen te moeten fietsen door de polder naar je nieuwe middelbare school als je je leeftijdsgenoten uit je dorp ook al niet kent.
Er fietsen massa's kinderen van alle dorpen naar Goes. Dat zal het probleem niet zijn. Je moet wel de aansluiting hebben zodat je mee kunt rijden in de groep.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan welk dorp. Bv 's-gravenpolder is echt zo'n dorp waar je als buitenstaander moeilijk 'tussen' komt, Goes bv is meer divers omdat dat ook groter is natuurlijk. Ligt denk ik ook wel aan je eigen houding in de situatie.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Kwadedamme is een katholiek dorp en compleet uitgestorven in de winter. Je hebt daar verder niks. De kinderen moeten 40 minuten fietsen om naar Goes naar school te kunnen. Er wonen in het dorp vooral ouderen.

In een klein dorp rond Goes ben je wel een buitenstaander, in Goes zelf niet. Op de scholen in Goes komen ook gewoon kinderen uit Zierikzee, Arnemuiden en Rilland. Diversiteit is groot. Hou er wel rekening mee dat de meeste scholen christelijk zijn en de kinderen ook. Het varieert van gereformeerd, tot protestant en een enkele katholiek.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook met de bus naar Goes, maar die gaat 1 keer per uur en na 6 uur rijdt er geen bus terug vanuit Goes.
Alle reacties Link kopieren
Sneu voor de kinderen, ik moest in mijn puberteit van noord Holland naar een klein dorpje in Groningen, wat een hell en alles een eind fietsen, leven nog steeds als in 1950 en ik kon ze amper verstaan.

Kijk anders de film: hoe overleef ik mezelf.
Ik zou mooi kijken voor iets als Halsteren, Hoogerheide, Heerle of Wouw, op fietsafstand van Bergen op Zoom .

Zeeland is lastig als buitenstaander, buiten de steden, en je kind kan nergens zelfstandig naartoe vanuit Kwadendamme.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja in dat dorp spreken ze wel Zeeuws. In elk dorp is het Zeeuws anders. Ik had genoeg docenten op school daar die ook gewoon Zeeuws spraken, heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
24-02-2020 20:31
Oh ja in dat dorp spreken ze wel Zeeuws. In elk dorp is het Zeeuws anders. Ik had genoeg docenten op school daar die ook gewoon Zeeuws spraken, heel normaal.
Nou ik niet hoor. Gewoon abn
SimoneEline schreef:
24-02-2020 16:20
Goes klopt zeker mbt tot school inderdaad. Het gaat om het dorp Kwadendamme, voor degene die daar bekend zijn?
Kwadendamme zou ik.echt niet doen
Alle reacties Link kopieren
Het is maar wat je er zelf van maakt. Ik ben als Noord Hollandse verhuisd naar Goes, geen enkel probleem ervaren met geaccepteerd worden, contacten leggen met buren. Later verhuisd naar een dorp buiten Goes, kinderen gekregen en via school herl veel leuke en lieve mensen leren kennen. Nu na een scheiding in een gereformeerd dorp beland, ook hier geen problemen met een praatje maken met de buren, , een praatje maken in een winkel, kinderen die hier niet vandaan komen maar probleemloos een bijbaantje vinden in het dorp. Stel je verwachtingen niet te hoog, wees open en vriendelijk, stel je netjes voor aan de buren als je er komt wonen en wat zou je probleem zijn? Mijn pubers hebben via de middelbare school vrienden van Zierikzee tot Lewedorp, ‘s Heer Hendrikskinderen noem maar op. Waar je vandaan komt is “ boeien” als je een leuke gast bent, vraagt niemand daar naar. En ben je geen leuke gast, dan is ook niet de eerste vraag of je wel echt uit de buurt komt. Succes! Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Familielid is verhuisd naar een dorpje omgeving Goest. Die heeft er jaren over gedaan om geaccepteerd te moeten worden. Vooral als ZZP-ER. Het was heel erg ons kent ons in die omgeving. Ook met de omliggende dorpjes. Hij is sociaal en open en daardoor uiteindelijk voor een deel geaccepteerd. Maar het was niet makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de antwoorden, hier kan ik zeker wat mee! We hebben komende week nog 2 bezichtigingen staan in de buurt van waar we nu wonen en dan maken we een keuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven