Hol geluid in de woonkamer

27-02-2020 15:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal maanden wonen wij in onze nieuwbouwwoning.
We hebben de boel al aardig aangekleed. In principe willen we alleen nog iets boven de bank en de eettafel ophangen. (maar zijn er nog niet helemaal uit wat) Aan een andere muur hangt wel een groot (canvas) schilderij en een grote klok.
Er ligt pvc op de vloer, staan meerdere meubels, er ligt een dik wollen vloerkleed bij de (stoffen) bank. We hebben behang en er hangen overgordijnen.

Maar nog altijd klinkt het behoorlijk hol in huis.

Heeft iemand dé tip om dit op te lossen?
Alle reacties Link kopieren
planten
Alle reacties Link kopieren
Nog een canvas plaat, en geluiddempend spul achter dat canvas
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Een grote boekenkast vol boeken.
Als het een groot huis is , of een huis met hoge plafonds , zit er de kans dik in dat het altijd hol zal blijven klinken . Tenzij je het volpropt met spullen .
Maar dat is niet de bedoeling denk ik .
Alle reacties Link kopieren
Alle vlakke en harde oppervlakken geven reflectie dus zoveel mogelijk geluid dempende materialen toepassen:

Gordijnen, zwaarder is beter
Vloerkleden, meer oppervlak is beter
Boekenkasten met zoveel mogelijk dikke boeken

De meest vreselijke oplossing maar ook het beste effect:

Kurk aan de wand(en)
SteunEndeToeverlaet schreef:
27-02-2020 15:28
Nog een canvas plaat, en geluiddempend spul achter dat canvas
Bij een gewoon huis is dit vrees ik de enige oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Vloerbedekking onder de tafels plakken!
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
27-02-2020 15:32

De meest vreselijke oplossing maar ook het beste effect:

Kurk aan de wand(en)
Oh vreselijk dat hadden wij vroeger thuis.

Zou het niet gewoon een kwestie van wennen zijn TO?
Alle reacties Link kopieren
Sterrenwacht007 schreef:
27-02-2020 15:32
Bij een gewoon huis is dit vrees ik de enige oplossing.
Dit klinkt ook wel goed. Dan zie je er niks van....
We hebben wel wat (kunst) planten in de woonkamer staan. Echte planten doen het bij mij nooit zo lang ;-)

En een boekenkast vind ik wel leuk, maar dan op zolder. Vind dat erg rommelig staan in de woonkamer....
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
27-02-2020 15:45
Oh vreselijk dat hadden wij vroeger thuis.

Zou het niet gewoon een kwestie van wennen zijn TO?
Zou kunnen hoor, maar we wonen er nu een klein jaar en vind het nog steeds behoorlijk vervelend...
Meestal als je huis hol klinkt betekent het dat je niet voldoende spullen in je huis hebt staan. Ik weet natuurlijk niet of dat het geval is, maar kijk eens naar eventuele lege plekken in de woning die je nog kan vullen.
Je kunt ook een muur behangen. Er is zelfs speciaal geluidsisolerend behang.
Stoffering: dus gordijnen en een kleed op de vloer
Alle reacties Link kopieren
Akoestisch stucwerk. Maar vermoed dat je net in een nieuw huis weinig meer kunt met deze tip.....
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat zoeken op geluiddempende panelen vind je ook posters e.d. met geluiddemping er achter die hier speciaal voor zijn.

Verder kun je 2 dingen doen: Verstrooien of dempen.
Zo'n acoustisch paneel dempt dus. Kan ook nog onder een tafel trouwens. Doet iets minder maar is wel 100% uit het zicht.

Voorbeeld van verstrooien is een vakjeskast met lekker veel vakjes.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
wollen wandkleden dempen ook goed
https://www.goeters.nl/product/vloerkle ... vilt-puur/
dolfje schreef:
27-02-2020 15:45
Oh vreselijk dat hadden wij vroeger thuis.

Zou het niet gewoon een kwestie van wennen zijn TO?

Wij hebben dat zelf nog gehad. Was een feest om te verwijderen (not) :proud:
redbulletje schreef:
27-02-2020 16:00
Stoffering: dus gordijnen en een kleed op de vloer

Heeft ze al.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor meubels heb je?
Het geluid moet minder weerkaatsen dus wat dingen ophangen waardoor het af kan breken. Een hoge kast met wat boeken erin en andere dingen, misschien een hangrekje ergens, dat soort dingen. Wat grote lampen, wandlamp, ik denk dat je wat meer op hoogte moet werken. Zijn je meubels wat aan de lage kant of zit er veel hoogteverschil tussen deze meubels en tussen de meubels en het plafond?
Leslie Knobe schreef:
27-02-2020 15:44
Vloerbedekking onder de tafels plakken!

https://www.grandado.com/products/12-pa ... QoQAvD_BwE


Of dit!

Ooit ergens gegeten waar dit onder de tafels en stoelen zat. Werkte echt heel goed!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het opgelost door een houten plafond te nemen,niet van die ouderwetse schrootjes maar mooie planken met een groefje aan beide kanten en zwart doek erachter.
We hebben tegels zonder vloerkleed,geen boekenkast,stenen muren en niet propvol met meubelen. Geen hol geluid in huis.
Je kunt je door een aannemer laten informeren die heeft misschien nog wat tips.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-02-2020 17:38
https://www.grandado.com/products/12-pa ... QoQAvD_BwE


Of dit!

Ooit ergens gegeten waar dit onder de tafels en stoelen zat. Werkte echt heel goed!
Helaas werkt dat bij ons niet. Grote tafel (in onze leefkeuken), maar lijkt alsof het niets doet omdat het geluid (kletsen met mensen aan tafel bijv) vooral er overheen gaat. Het blijft hol klinken. Het went echt niet voor mij. Met een verjaardag word ik helemaal leeggezogen door de vreselijke akoestiek. Heb nu gordijnen opgehangen maar vind dat eigenlijk niet fijn in de keuken. Maar helpt wel veel beter dan dat schuim bij ons.
itismee schreef:
27-02-2020 15:46
Dit klinkt ook wel goed. Dan zie je er niks van....
We hebben wel wat (kunst) planten in de woonkamer staan. Echte planten doen het bij mij nooit zo lang ;-)

En een boekenkast vind ik wel leuk, maar dan op zolder. Vind dat erg rommelig staan in de woonkamer....

Als je je boeken op kleur neerzet en dan op regenboog, zeg maar, dan staat een boekenkast helemaal niet rommelig. En het helpt heel goed. Vooral in zo'n vakjeskast lees ik hierboven. Dat heb ik ook. Maar als alle andere meubels dan weggaan, zoals ik pas had, dan is het alsnog hol. Het gaat om alle beetjes die bij elkaar helpen. En dan heb ik niet eens een vloerkleed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven