Hoe lang nog doorgaan met hond

24-03-2020 13:11 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

In 2014 vonden we op de Azoren een hond in erbarmelijke staat en omstandigheden. Lang verhaal kort: uiteindelijk hebben we hem naar Nederland gebracht. Hij mankeert van alles, zowel geestelijk als lichamelijk maar ik hou zielsveel dat het beessie. Hij is een paar jaar terug geopereerd aan beide voorpoten. Hij zit nu vol artrose, vooral aan de achterkant. Hij krijgt elke dag pijnstilling, ongeveer de sterkste die er is. Hij doet het daar redelijk op maar hij staat altijd op 1 achterpoot, die ander kan hij haast niet belasten. Hij kan wel lopen maar in stilstand gebruikt hij hem niet. Hij heeft pijn maar is toch ook nog heel speels en blij. Hij is nu ergens tussen de 7/8 jaar. Ik twijfel heel erg wat wijsheid is. Hij heeft echt pijn en hij kraakt aan alle kanten maar hij gaat het liefst toch niet naar buiten (heel angstig) en is binnen gewoon kalm en blij. Ik kan niet meer overstappen op andere of meer medicatie en opereren is geen optie.

Wat zou voor jullie het moment zijn om te stoppen? Vind het zo moeilijk, ik wil hem niet onnodig laten lijden maar hij is vaak nog zo happy en speels, ondanks zijn pijn.

Misschien dat iemand zijn of haar ervaring met me wil delen.

Groetjes
Toen ik met mijn kat bij de dierenarts kwam vroeg hij: Hoe leuk denk je dat zij het leven nog vind? Pijn viel wrs mee maar blind aan het worden, aanvallen in de hersenen, wegkruipen etc. En ja er waren ook nog leuke tijden.

Ik denk als je jezelf die vraag al stelt (hoe lang nog) dat het verdrietig genoeg al tijd is.

Sterkte....
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk ook..als ik dit zo hoor dan zou dat moment voor mij nu zijn.
Ik heb te lang gewacht met het inslapen van mijn hond..ook onder het mom van..ja maar hij is soms nog zo vrolijk.
Dat was puur uit eigen belang...want het beessie was op.
Tijdens het inslapen keek ze me echt zo aan van..het is goed zo.

Houden van is ook loslaten.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid.
Het is altijd een moeilijke beslissing die je moet nemen. Heb je overlegd met de dierenarts? Een vriendin van mij kreeg een folder mee, uit mijn hoofd te doen was de titel: "Ben ik te vroeg?" Volgens haar dierenarts ben je eigenlijk meestal al te laat als je die vraag stelt.
Sterkte ermee :rose:
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen ook wel dat de meeste dieren weinig pijn tonen. Dus als de hond wel duidelijk laat merken dat ie pijn heeft, dan is het toch vaak al heel erg. Hoe moeilijk okk, je moet niet voor jezelf kiezen maar voor de hond. En eigenlijk weet je zelf het antwoord al...
Alle reacties Link kopieren
Hoe verdrietig het ook is en dat je graag je hond bij je wilt houden maar is het eerlijk tegenover het beestje?

Als je naar je hond kijkt en je denkt dit kan eigenlijk niet langer zo dan weet je het antwoord.
Blijf in jezelf geloven !
In mijn ogen is zware pijnstilling er om nog een paar mooie laatste dagen te hebben. Niet om maanden of jaren op door te gaan, zeker niet als hij met pijnstilling nog pijn heeft. En dan nog schreeuwde heel mijn ziel nee toen ik mijn beste vriend moest laten gaan. Maar je moet eerlijk zijn naar je dier.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat het beestje zichzelf probeert te ontzien en al zware medicijnen krijgt. Dan lijkt het mij dat het tijd wordt om los te laten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
geef hem een laatste verwendag met hapjes en knuffels zodat je afscheid kunt nemen, hoe zwaar het ook is,...
Als ik het zo lees is het tijd om afscheid te nemen. Hond heeft duidelijk pijn, kan geen andere medicatie meer en operatie is geen optie. Ja het is heel erg moeilijk om dat besluit te nemen. Heb zelf 2x meegemaakt dat de hond van mijn ouders ingeslapen moest worden. Met de eerste had ik als kind een heel speciale band dus dat was een groot drama. Bij hond 2 heb ik het ook heel moeilijk gehad maar ik was wel blij dat mijn ouders eindelijk een besluit hadden kunnen nemen want hij had erg veel pijn maar wilde voor ons nog zijn vrolijke zelf zijn maar dat ging steeds moeilijker.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Een dierenarts heeft er een kort boekje over geschreven, je kunt het hier online lezen: https://hondenaanboord.nl/euthanasie/
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Ja eigenlijk weet ik het ook wel maar het is allemaal zo dubbel en lastig. Inderdaad eigenbelang om door te gaan. Ik wist dat hij nooit oud zal worden toen ik hem vond. En nu is het moment wel daar. Hij ligt nou zo heerlijk te snurken naast me.

Pfff :cry:
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
24-03-2020 13:46
Een dierenarts heeft er een kort boekje over geschreven, je kunt het hier online lezen: https://hondenaanboord.nl/euthanasie/
Dank je wel, ga het meteen lezen.
Afwijkende mening hiero!

Ik had hem niet in laten slapen. Hij laat kennen nog te willen leven, mijn mening.

Zodra een dier stopt met eten of wil wegkruipen vind ik het iets anders.
Wat denk je dat je hond wil? Die vraag is voor mij leidend.

Zou het nog even aankijken.
Heeft hij metacam medicatie?
Ik heb een hondje gekend dat ook artrose had en dan met name in de rug. Dat betekende dat hij moeite had met opstaan en zijn rug krommen bij het poepen.

Wij zijn toen naar een dierenarts gegaan die acupunctuur gaf. Het resultaat was verbluffend. Na behandeling moest de hond een half uur stil blijven staan op de tafel, daarna werden de naalden verwijderd. Eenmaal thuis heeft hij 's middags uren geslapen - dat deed hij normaal nooit overdag! Na ik meen 3 behandelingen was hij pijnvrij. Hij heeft nooit meer metacam gekregen en is járen later van ouderdom overleden.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook beslist, wacht niet te lang. Want als we werkelijk een lockdown krijgen en de dierenartsen ook dicht moeten, heb je straks geen andere optie meer dan je hond te laten lijden.

Klinkt harder dan ik het bedoel. Sterkte!
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft alles al gehad en zit nu op 100 mg Galiprant per dag. Metacam deed niets voor hem en andere pijnstillers ook niet. Probleem is dat hij ook ernstige gedragsproblemen en angsten heeft, als ik met hem naar de dierenarts moet haal ik eerst een tranquilizer op, anders krijg ik hem niet naar binnen. Dus is lastig om acupunctuur ofzo te doen want hij is doodsbenauwd voor onbekenden.

Ik denk dat ik eerst nog een x fotos laat maken, kijken hoever de artrose nu zit en dan laat ik de dierenarts me adviseren en zijn advies zal ik dan volgen.
Veel sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
24-03-2020 14:45
Wat je ook beslist, wacht niet te lang. Want als we werkelijk een lockdown krijgen en de dierenartsen ook dicht moeten, heb je straks geen andere optie meer dan je hond te laten lijden.

Dit vind ik onnodige bangmakerij.
Alle reacties Link kopieren
Overleg met de dierenarts. Vrijwel altijd ben je te laat als je je afvraagt of je te vroeg bent namelijk. Wat een dier laat zien en wat het voelt is absoluut niet gelijk aan elkaar. Hoe verdrietig ook klinkt het niet alsof je hem een plezier doet met zijn leven nog meer rekken. Veel sterkte gewenst.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
24-03-2020 14:57
Dit vind ik onnodige bangmakerij.

Tja. Ik ben zelf niet zo'n stresskip. Maar ik lees en hoor van de dierenartsen zelf dat ze zich hier wel zorgen over maken. Ik hoop dat de dierenarts van TO gewoon een duidelijk advies voor haar heeft. Dat zal de keuze makkelijker maken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het boekje dat eerder gelinkt werd inmiddels gelezen? Wat vind je ervan? En hoe kijk je nu tegen het welzijn van je hond aan?



80Juut80 schreef:
24-03-2020 14:47
Ik denk dat ik eerst nog een x fotos laat maken, kijken hoever de artrose nu zit en dan laat ik de dierenarts me adviseren en zijn advies zal ik dan volgen.

Denk daar nog even heel goed over na. Wat gaat de uitslag van die foto's veranderen? Zie je er veel artrose op dan is het einde verhaal? En als er niet veel artrose op te zien is, wat dan? De pijn wordt er niet minder van voor je hond. Besef ook dat de foto's een half jaar achterlopen op de werkelijkheid als het gaat om artrose: je kunt nu alleen de artrose zien die minstens een half haar oud is, alles wat er in het afgelopen half jaar bijgekomen is kun je nog niet zien.
Moet je jouw angstige hond die zoveel pijn heeft en zo bang is het nog aandoen om foto's te laten maken? Denk je dat er iets uit kan komen wat verholpen kan worden en waardoor je hond veel minder pijn zal gaan hebben?
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
24-03-2020 13:59
Afwijkende mening hiero!

Ik had hem niet in laten slapen. Hij laat kennen nog te willen leven, mijn mening.

Zodra een dier stopt met eten of wil wegkruipen vind ik het iets anders.
Wat denk je dat je hond wil? Die vraag is voor mij leidend.

Zou het nog even aankijken.
Dat vind ik niet echt eerlijk van je. Er zijn genoeg dieren die blijven eten en blij blijven terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen.
Moet je dan afwachten tot het dier helemaal niet meer kan omdat je zelf geen afscheid kunt nemen?
Blijf in jezelf geloven !
Ik denk ook dat het tijd wordt om afscheid te nemen, maar ik weet hoe moeilijk het is om die knoop door te hakken. Een vraag die ik altijd stel aan de arts is "Wat zou u doen als het uw eigen hond/kat/cavia zou zijn?" En dan aandringen op een eerlijk antwoord. Als het moment daar is kun je alsnog besluiten er een dag of paar dagen mee te wachten, zodat je langzaam afscheid kunt nemen en proberen het dier een beetje te verwennen. Maar dan niet de hele tijd heel dramatisch gaan doen, want dat voelt een dier.

Ik vraag me wel af of een arts in deze tijd aan huis komt voor het spuitje, ik denk het eigenlijk niet. Ik heb zelf een grote voorkeur aan huisbezoek, zodat een dier thuis kan inslapen.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
24-03-2020 23:38


Ik vraag me wel af of een arts in deze tijd aan huis komt voor het spuitje, ik denk het eigenlijk niet. Ik heb zelf een grote voorkeur aan huisbezoek, zodat een dier thuis kan inslapen.
Nee, de dierenarts komt in Corona tijd niet aan huis. Helaas.
Het is sowieso lastig in deze tijden want je moet 1,5 meter afstand houden van elkaar. Dat betekent bijvoorbeeld dat je zelf niet je hond mag vasthouden terwijl de dierenarts hem/haar onderzoekt.

TO, je verhaal lezende denk ik ook dat het tijd is. Heel veel sterkte. :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven