Wonen in Nijmegen (Dukenburg)

25-03-2020 21:39 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede-viva'ers,

Vraag aan Nijmegen-kenners:
ik overweeg om na jaren, weer terug te verhuizen naar Nijmegen.
Nu weet ik dat Dukenburg niet heel erg goed aangeschreven staat, maar ik overweeg het toch omdat mijn budget beperkt is.
Ik zou graag van ervaringsdeskundigen horen hóe precies en waarom Dukenburg niet aanbevolen wordt. Bijvoorbeeld de wijken Zwanenveld en Tolhuis. Zijn die wel enigszins okay?
Meijhorst schijnt niet best te zijn?
Oja, en misschien handig als je er bij vertelt hoe recent je ervaring is.

Dank alvast voor jullie reacties!
PB mag trouwens ook als je liever je Nijmegen kennis onder de radar houdt. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging: of zou je dan toch nog beter zitten in Heseveld?
Ook niet heel populair, maar wel ook redelijk betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Dukenburg woonde mijn kind tot vorig jr.

Het is niet best daar,crimineel,schietpartij,overvallen.

Die andere wijk weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil beide niet wonen. Beide wijken hebben nog redelijke stukken, maar deze week is er bijvoorbeeld weer een wietkwekerij in zwanenveld gevonden.

Ga voor de grap eens 's avonds in die wijken rondrijden/lopen dan weet je genoeg, veel hangjeugd met overlast (harde muziek, overal patronen van slagroomspuiten, rotzooi op straat).
Ik woon in Malvert, vind het heerlijk wonen. Dukenburg is vooral heel groen, in de wijken zelf met veel gras en bosjes, ook behoorlijk ruim opgezet. En het is vlakbij de Hatertse Vennen, Vogelzang, Staddijk, en ook langs het kanaal kun je stukken lopen.
Zelf voel ik me waar ik woon er niet onveilig, en loop ook prima in het donker met de hond bijvoorbeeld. Maar er zijn wel stukken, inderdaad in Meijhorst, maar ook in Zwanenveld waar ik de sfeer niet fijn vind in de avond. Dit kan echt wel per stukje verschillen merk ik. Zo heb je in Meijhorst het winkelcentrum en een stuk met veel flats, daar zou ik niet graag wonen. Maar ook in Zwanenveld heb je stukken (ook weer bij de flats) die niet prettig zijn. Echter heb je ook veel pleintjes waar huizen omheen staan, waar weer wel een prettige sfeer hangt. Dus komt best nauw.
Ik heb wel het idee dat de gemeente het wel een beetje laat verslonzen, ze richten zich meer op de Waalsprong/Lent ed. Het is ook volgens mij wel een erg vergrijzend deel van Nijmegen. Jong en hip is het in ieder geval niet ; )
Dus ik weet niet goed welke kant het op gaat in de toekomst.
Weezenhof is trouwens een beetje een uitzondering volgens mij, maar dit ligt qua prijzen ook gelijk een stuk hoger.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de info tot zo ver.

Keukenstoel: welke wijk in Dukenburg woonde jouw kind?

Malvert dus mogelijk nog wel okay?
Vaak is het inderdaad heel lokaal ja... lastig in te schatten.
Nu een rondje rijden in de avond heeft denk ik geen zin met corona maatregelen. ;-D Hoewel, als er toch veel hangjeugd is nog, dan zegt dat natuurlijk ook wel wat.

Overvallen en schietpartijen is natuurlijk dikke no-no.
Wietkwekerijen vind je denk ik overal wel, ook in goede wijken.

En Heseveld, iemand daar een mening over?

Hip en jong hoeft voor mij trouwens niet. Ben op zoek naar flatje of appartement.
Alle reacties Link kopieren
Weezenhof is nog wel te doen. Ik heb in Lankforst gewoond, niet heel slecht maar ook niet super. Er zijn wel slechte stukken bij.

Wat denk je van Hatertse hei? (Niet Hatert!)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het nu idd weinig zin heeft maar ik voelde me daar niet veilig.

's avonds ook echt elke avond met loeiharde muziek voor je deur is niet grappig. Met oud en nieuw was het helemaal een puinbende, 3x per dag kwam de ophaaldienst de brandstapel opruimen, en vanaf oktober werden er al bommen af gestoken dat je ramen stonden te trillen in de sponningen. Enige voordeel is dat er nu een verbod is voor dit jaar.

Overal wietkwekerijen is qua criminaliteit en brandveiligheid ook geen aanrader. Verder veel autobranden laatste tijd. Als je daar woont mag je 's ochtends eerst checken of je auto er nog staat.

Ik vond langs het kanaal juist een plek om 's avonds te mijden als de pest.

Ik zou ofwel langer sparen of in de omgeving gaan zoeken. Het is niet voor niets betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
meelezertjuh schreef:
25-03-2020 22:16
Wat denk je van Hatertse hei? (Niet Hatert!)

Sta ik op zich open voor. :)

Ik ben op zoek naar een betaalbaar appartement/flatje voor mezelf.
Hoeft niet heel groot te zijn.
Voordeel van een flat vind ik dat als je hoog zit, je mooi uitzicht hebt. Daarom dacht ik bijv. aan de flats in Tolhuis.
Alle reacties Link kopieren
Dank RP7, dat is duidelijke taal! ;-D
Alle reacties Link kopieren
.Ratatouille schreef:
25-03-2020 22:26
Dank RP7, dat is duidelijke taal! ;-D
Dat is nu 2 jaar terug verwacht niet dat het beter geworden is. Ik ben dolblij dat ik daar weg ben. Wat een tokkiebende. Meerdere schietpartijen meegemaakt ook in een straat vlakbij.

In die flat in tolhuis is vorige maand nog wen steekpartij geweest trouwens:
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ge ... ~ac324f02/

Of bedoel je andere flats?
Je kan inderdaad 's avonds en in het weekend eens rondfietsen. Dan zie je in welke buurt de aangeharkte tuintjes zijn en in welke buurt de lachgaspatronen op straat liggen.

Verder kan je kijken naar de CBS-cijfers van de verschillende buurten.
Ben je een beetje handig met cijfers in een Excel-sheet?

https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2019/ ... urten-2019
In de pdf staat de toelichting, de afkortingen dus.
In de Excel-sheet staan de cijfers per wijk.
Filter op 'Nijmegen'.
Bij Dukenburg zie je dat de wijk erg multiculti is, dat de helft van de woningen (50%!) van woningcorporaties is en dat er veel mensen een uitkering hebben.
Haha RP7, ik herken hier echt niets van. Heb waarschijnlijk geluk met mijn stukje Dukenburg ; )
Het voordeel van Corona is dat er nu continue mensen met hun kinderen zwerfafval lopen te prikken, dus het is hier erg schoon nu.
Qua flat/appartement zou ik eerder voor Tolhuis gaan die wat verder in de wijk liggen. Dat zijn wat kleine blokjes, ook niet zo heel hoog.
Niet degene die tegen Meijhorst aanliggen, dit zijn grotere/hogere.
Alle reacties Link kopieren
Ah jakkes RP7.
Nee, ik bedoel de flats die langs de weg naar Wychen staan. Dus aan de rand van Tolhuis. Zijn vierkant. Weet je welke ik bedoel?

Ja Odense, handig met excel. Ik ga even kijken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een mooi overzicht Odense, bedankt voor de link!
Zo kan je handen en voeten geven aan het vergelijken van wijken. Heb bijv. de Benedenstad naast Meijhorst en Tolhuis gezet.
En kan ook een keer waar ik nu woon vergelijken met daar.

Ik ben naar aanleiding van dit topic lang niet zeker over Dukenburg.
Nog eens goed over nadenken. Wil een weloverwogen beslissing nemen.

Die lagere appartementen in Tolhuis had ik ook gezien inderdaad. Lijken ook okay. Maarja, alles valt of staat met de leefbaarheid hè?
Denk dat iedereen wel een mening heeft over de verschillende stadsdelen en wijken in Nijmegen.
Heb zelf in verschillende wijken gewoond en gewerkt.
De flats in Zwanenveld zijn echt mega groot van binnen, verbazing als je dr binnen loopt! Deze staan in meerdere wijken.
Meijhorst heb ik me nooit veilig gevoeld.
Weezenhof, Malvert, Lankforst is ook prima hoor.
Overal kan er sorres zijn. En idd wietplantages vind je serieus overal.
Lindeholt is ook zowat allemaal goed te doen.
Netals Hatert, grappig hoe daar een beeldvorming over is ontstaan. Er zijn wat stukken waar je niet moet willen wonen maar 90% is helemaal prima.
Heseveld heb ik ook gewoond en was ook prima. Ligt echt aan de straat waar je woont.

WIl je kopen of huren?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jouw bericht Globe, dat relativeert ook weer...
Maar alle berichten hebben me ook wel weer aan het denken gezet.
Ik wil graag kopen. Maar ik zou bijv. ook eerst kunnen huren daar en kijken hoe dat bevalt. Binnenkort weet ik iets meer over mijn financiële ruimte.
Ik denk dat ieder stadsdeel zn eigen charme heeft... maar daar moet je dan net wel van houden haha!
Ervaring 4 jaar oud :

Ik vind dukenburg vreselijk! Lelijke wijk met flats en veel criminaliteit. Echt een tokkie-buurt als je het mij vraagt. Ik woonde zelf in Oost, heel duur helaas, maar een vriendin woonde in dukenburg. Met de groep spraken we nooit bij haar af want iedereen vond het altijd te ver. Met uitgaan of alles wat in de stad gebeurt, is het ook echt onhandig. Wij waren toen overigens studenten.
Loekie12345 schreef:
01-04-2020 07:17
Ervaring 4 jaar oud :

Ik vind dukenburg vreselijk! Lelijke wijk met flats en veel criminaliteit. Echt een tokkie-buurt als je het mij vraagt. Ik woonde zelf in Oost, heel duur helaas, maar een vriendin woonde in dukenburg. Met de groep spraken we nooit bij haar af want iedereen vond het altijd te ver. Met uitgaan of alles wat in de stad gebeurt, is het ook echt onhandig. Wij waren toen overigens studenten.
Je weet dat Dukenburg geen wijk is maar een stadsdeel he? Oost is idd het deel waar iedereen wilt wonen netals de Bottendaal. Maar idd heel duur en gaat ook steeds verder achteruit. Qua verbinding: Ik denk dat je vanaf Dukenburg eerder op het CS staat dan met lijn 8 vanuit Oost (want trein en snellijnen vanaf daar) Maar he, ben het met je eens dat Oost zijn charme heeft! Sowieso vele mooiere huizen!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou Beuningen kiezen.
Mijn dochter woont daar.helemaal top!
Globe83 schreef:
01-04-2020 09:27
Je weet dat Dukenburg geen wijk is maar een stadsdeel he? Oost is idd het deel waar iedereen wilt wonen netals de Bottendaal. Maar idd heel duur en gaat ook steeds verder achteruit. Qua verbinding: Ik denk dat je vanaf Dukenburg eerder op het CS staat dan met lijn 8 vanuit Oost (want trein en snellijnen vanaf daar) Maar he, ben het met je eens dat Oost zijn charme heeft! Sowieso vele mooiere huizen!!!
Ja je hebt gelijk over stadsdeel. ik had even niet over de terminologie nagedacht. Desalniettemin blijf ik bij mijn standpunt. Overigens rol je vanaf Oost in 5 minuten de berg en dalseweg af of fiets je 10 min naar het centrum. Die mogelijkheid heb je vanuit dukenburg niet. Bottendaal ook prachtig. Goh als ik er zo over praat mis ik nijmegen toch wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de wolfskuil kiezen. Heeft een slechte naam, maar is echt een buurt in opkomst. Redelijk betaalbare woningen en dicht bij het centrum. Flatjes in de Hatertse Hei zijn ook prima en in een goede buurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven