Moestuinieren

25-03-2020 22:22 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij zijn afgelopen zomer verhuisd naar een huis met een prachtige tuin met daarin ook een mooie kas. Inmiddels heb ik 3 moestuinbakken neergezet (van die makkelijke moestuin methode) en is de kas helemaal opgeruimd, schoon, en ligt er heerlijke moestuinmix te wachten op plantjes.

Nu merk ik dat ik t allemaal best wel lastig vind, toch nog. Ik lees zo ontzettend veel tegenstrijdige adviezen. Veel websites/fora waar ik op stuit zijn verjaard, waardoor vragen stellen weinig zin heeft. De makkelijke moestuin methode heeft een 'community' online, maar daar kan ik mijn vragen over de kas dan weer niet kwijt.

Zijn hier forummers die ook aan het moestuinieren zijn en/of ervaring hebben met het gebruiken van een kas? Lijkt me leuk om hier te sparren. Of kennen jullie andere goede websites waar ik terecht kan voor informatie?
Alle reacties Link kopieren
www.mooiemoestuin.nl is heel fijn!

Ik krijg als het goed is deze week een patiokasje binnen, die ga ik gebruiken naast een aantal kratten waar ik al in gezaaid heb. In huis heb ik nu zaaibakken staan met van alles en nog wat. Eerste keer dat ik het zo uitgebreid aanpak, ik heb ook nog niet zoveel ervaring dus!

Supergaaf dat je een echte kas in je tuin hebt!
Tjezus, wat vals
Wil je vanaf zaadje gaan telen of jonge plantjes kopen?
Welke groente en fruit vind je leuk en lekker?

In de kas kun je opkweken voor in de kas en voor buiten in de volle grond. Je kan in de kas in het voorjaar groenten telen en als die zijn geoogst, kun je erna weer andere groenten of fruit telen. Zo heb je meerdere tijdvakken. Bijvoorbeeld eerst sla en daarna tomaten. Ook kun je in de kas onder bijvoorbeeld tomaten en paprika's, watermeloenen groeien. Tip: dek de grond af met zwart folie of zeil en de grond warmt in het voorjaar beter op waardoor je eerder pepers en paprika's kan zetten. Ook houdt de grond dan beter vocht vast.

Ik heb wel meer tips natuurlijk, maar bedenk eerst wat je leuk lijkt. Er is zooo veel mogelijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met het maken van een lijstje van alles wat me leuk leek om te kweken (doe alles vanaf zaadje) en wat een beetje praktisch is voor mijn tuin. Dus bijvoorbeeld geen groenten die heel veel ruimte innemen.

Ik heb gewoon per plant uitgezocht wat nodig was. Binnen of buiten zaaien, hoe vaak verpotten, zon / schaduw, en zo een plan gemaakt. Heb dus nu per groente-/fruitsoort een stappenplannetje en ik weet ook al waar ik het uiteindelijk in de tuin wil neerzetten. Of het in de praktijk allemaal zo werkt moet gaan blijken, maar de voorpret is in elk geval meegenomen ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
https://forum.fok.nl/topic/2512803 Fok! Heeft er een actief topic over :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Wij deden altijd opkweken in een kas en dan in de volle grond. Gewoon een heleboel uitproberen en kijken wat bij jullie het goed doet. Wij hebben er nooit echt heel veel boeken of sites op nageslagen. Oh alleen de paprika’s hielden we in de kas.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik kan me wel voorstellen dat het je in het begin duizelt van alle mogelijkheden en informatie. Begin gewoon ergens, al is het klein. De rest volgt vanzelf.

Als je zoekt op teeltplan wordt het je meer duidelijk denk ik.
Ervaren moestuinier hier. Vraag maar raak.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik doe graag mee. Ik heb nu voor het derde jaar een terras moestuin en ik kweek op op de vensterbank. Ik heb er over geschreven en ik ben van fan:

One Yard Revolution (OYR) op youtube en Project Diaries

Ik gebruik niet alle methoden maar dient wel als inspiratie en voor wanneer ik tegen problemen aanloop.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ooh wat superleuk en vriendelijk, al jullie reacties!!

Waar ik vooral tegenaan loop is de vraag wanneer ik wat kan zaaien, en wat dan de juiste plek is.
Ik heb keuze uit:
- volle grond buiten
- volle grond kas
- bakken in de kas

In de kas wordt het nu overdag gauw een graad of 30. Hij staat vol in de zon. Maar ‘s nachts wordt het natuurlijk nog koud. Is dit al de juiste tijd dan voor tomaten, komkommers, pepers? En zet ik die dan eerst in potten en dan pas in de grond (in de kas)? Is het overdag niet te warm voor sommige plantjes, terwijl anderen dit juist nodig hebben?

Ik heb nu kleine plantjes aardbeien in potten in de kas. Buiten in de moestuinbakken heb ik zaden van spinazie, kropsla en wortels. In de kas heb ik verder gezaaid; komkommer, tomaat, zonnebloemen, pompoen, wat bloemen, basilicum, courgette.

Moet ik de kas overdag even laten luchten? Het wordt er echt warm en vochtig merk ik. Ik bewarer de potjes nu elke dag omdat de aarde steeds droog voelt.


Overigens had ik in de kas al eerder spinazie en kropsla gezaaid. Toen er zaailingen waren heb ik die buiten in de moestuinbakken gezet. Maar dat hebben ze niet overleefd. Nu heb ik de zaadjes maar rechtstreeks in de moestuinbakken gezaaid...

Ik zou het ook leuk vinden om wat ‘vast groen’ in de kas te hebben, wat de hele zomer dus in de kas kan blijven staan. Ik heb begrepen dat paprika en komkommer en tomat hier geschikt voor is. Watermeloen ook? Heb er zaadjes van in huis.

Nouja hoop getwijfel en geexperimenteer hier dus...
Alle reacties Link kopieren
Tomaten doen het goed tussen 20-27 graden dus luchten is wel van belang. Het is handig om eerst in potten te zaaien, verspenen en dan in de grond. Je leert door op te schrijven wat voor jou wel en niet werkt.

Op de pakjes van de zaden staat vaak wanneer je kan zaaien, bij welke temp, binnen/buiten, etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ok... ik heb zelf nog helemaal niks gezaaid dus je bent al lekker bezig. Het is nog wel erg vroeg voor de volle grond, maar in de kas en koudegrondbak kun je al wel aan de gang. Spinazie kan inderdaad al prima. Over een week of wat kun je aardappels poten.

In principe staat het op de verpakking wat je wanneer en hoe moet zaaien, maar door de jaren heen leer je ook wel dat je die info rustig vrij kunt opvatten. Je moet ook leren aanvoelen wanneer iets te vroeg of te laat is en natuurlijk het weersverloop in de gaten houden. Maar houd als uitgangspunt gewoon de richtlijnen aan, dat is het beste.

Planten zoals tomaat, paprika, peper en komkommer doen er een heel seizoen over om tot vrucht te komen. Dus nu voorzaaien in potjes of bakken in de kas, wat later verspenen (= de mooiste miniplantjes uitplanten) in bakjes of potjes en vervolgens als ze 20-30cm hoog zijn uitzetten in de volle grond in de kas. En dan heb je in augustus/september de oogst. Althans, zo doe ik het. je ziet ook wel dat mensen de planten in grote potten uitplanten en dus niet in de grond zetten.

Bonen is altijd gedoe om een of andere reden. Ze komen vaak niet op doordat het te koud of te droog of te nat is en dan moet je soms wel 4x een poging wagen totdat ze ineens wel opkomen. Of de jonge plantjes worden opgegeten door muizen, vogels en slakken.

Om jonge planten tegen vraat te beschermen gebruik ik ringen van afgezaagde plastic regenpijp en rioolbuis, van zo'n 20cm hoog, of bloempotten waar ik de bodem uit heb gehaald. Verder vooral 's avonds bij vochtig en warm weer naaktslakken weghalen. Ik maak ze niet dood maar gooi ze ver weg in de bosjes. Huisjeslakken moet je laten zitten, die eten plantafval en ook de eitjes van naaktslakken dus zijn nuttig.

Je hebt nu nog kans op nachtvorst dus als je al in de volle grond hebt gezaaid zou ik er vliesdoek overheen leggen 's nachts als bescherming.

Ik zou inderdaad je kas overdag luchten (deur op een kier, raampje half open) als hij al zo warm wordt. Je kunt ook een deel van het glas wit kalken om de ergste warmte buiten te houden, of het licht te dempen met van dat groene kasgaas, of oude luxaflex oid. Na enkele jaren krijg je ook vanzelf aanslag op de ruiten die de warmte en het licht wat dempt. Het moet gewoon aangenaam zijn in de kas. Als het voor jou lekker voelt is het goed. Mag ietsjes warmer en vochtiger zijn, maa als je het er niet uithoudt dan is het te warm en/of te vochtig.
Juriaan, ik heb eigenlijk weinig last van bonen die niet opkomen. Doe je er 3 per gaatje? En tegen vogels en vorst een plank erop leggen totdat het opkomt, dan schuin zetten totdat ze stevig genoeg zijn zodat ze niet makkelijk worden gegeten. Of zaaien in trays?
Nina, je bent al lekker bezig! Zo leer je het, door te doen. Er zijn al veel goede tips gegeven waar je wat mee kan. Het is ook uitvogelen wat voor jou werkt. Vaak doet iedereen het toch weer net iets anders. Ligt ook aan de omstandigheden natuurlijk.

Planten die niet tegen vorst kunnen pas uitplanten als de nachtvorst voorbij is. Een vlies erover kan helpen als het al is uitgeplant.
In de kas hield ik de grond in het voorjaar ook snachts warm door zwart doek of zeil. Vlies kun je ook ophangen tegen kou. En ook tegen felle zon kun je vlies ophangen of ramen kalken.
Ik zaaide pompoenen, tomaten, paprika's, aubergines, meloenen, courgettes in potjes en zette dat onder een extra vlies of zeil in de kas vroeg in het jaar. Zo ging het extra hard.
Broccoli, kolen, bieten, prei, venkel deed ik in trays of meerdere samen in een pot in de kas, later uitplanten buiten.
Uien, rucola (kan ook vroeg in de kas), wortel, spinazie (kan ook vroeg in de kas), koriander en bloemen in meerdere sleuven buiten als de vorst voorbij is.
Bonen, aardappel ook buiten na de vorst in rijen met ruimte ertussen.
Als je van knoflook houdt, plant het in de herfst in de kas en in de lente buiten.
Het staat altijd op het pakje wanneer de beste tijd is trouwens.
Aardbeien kun je ook in rijen zetten en ertussen hooi of trek eerst een worteldoek over de grond, snij gaten erin en plant de aardbei. Dan hoef je niet te wieden en omdat aardbeien meerjarig zijn is zo'n doek wel de moeite.
Over kolen kun je het beste een gaas tegen vliegjes en vlinders spannen.
Over meloenen, watermeloen kan prima over de grond groeien tussen de paprika etc. Andere meloenen moeten verticaal groeien tegen bijvoorbeeld een sterk gaas of raster. Meloenen moet je wel zelf bestuiven, dus mannetjebloem plukken en de meeldraden tegen de stamper van het vrouwtje. De kleine vruchten van watermeloen op iets leggen zodat het niet nat wordt van de grond. Tomaten, paprika's, aubergine kun je elke dag even schudden aan de stok zodat er zeker weten bevruchting plaatsvindt.
Maak trouwens niet de beginnersfout om courgette en pompoen te veel voor te zaaien en te dicht op elkaar te planten. Meestal heeft één plant één vierkante meter nodig en heb je aan een paar planten meer dan genoeg.

Misschien een beetje veel info :lol:
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 22:08
6.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wauw wat een hoop bruikbare tips! Superbedankt allemaal. Leuk te horen dat ik goed bezig ben. Veel van jullie tips vooral wat betreft vliesdoeken etc had ik zelf echt niet aan gedacht, dus bedankt.

Ik heb vanmiddag geprobeerd wat kropsla te verspenen maar ik denk dat ik echt veel te veel zaadjes te dicht bij elkaar had gezaaid. Ik kreeg het nauwelijks voor elkaar om ze niet te beschadigen. Heb er toch 4 weten over te zetten dus wie weet gaan ze t doen.

Ik zag trouwens dat de bietjes al opkomen, net als de basilicum, en de zonnebloemen, en zelfs het eerste puntje groen van een tomaat was te zien. Zo leuk!!! Nu moet ik t dus niet verpesten met t verspenen....

Wanneer beginnen jullie met zaaien en wat dan?
Leuk zeg dat het zo goed gaat! Ik krijg ook kriebels, maar helaas zit het er voor mij niet in dit jaar.

Basilicum, ook zo'n mooie plant. Die kunnen heel stevig en hoog worden. Heerlijk ruikt je kas dan.

Planten zoals kool of sla etc. (die niet goed tegen hitte en droogte kunnen) die je voorzaait in potjes in de kas kunnen wel snel verbranden of verwelken als het te heet wordt in de kas. Twijfel je, zet het dan overdag buiten de kas in de luwte en in de avond in de kas met de deur dicht.

Naaktslakken wil je trouwens echt niet. In het begin was ik nog genadig maar ze vermenigvuldigen zich heel rap en de schade kan groot zijn. Plaats op verschillende plaatsen dan bekertjes bier in de grond, daar komen ze op af. Ik heb er ook heel wat vermoord. Er bestaan ook korrels maar in mijn ervaring werken die niet.

Met je sla heb je nu geleerd om er minder bij elkaar te zaaien. Veel mensen zaaien elke twee weken ofzo een aantal voor zodat ze een lange periode elke week sla kunnen oogsten. Zo gaat dat voor meer op, zoals spinazie of veldsla, radijs ook wel. Die zaai je door ter plekke.

Maak je ook een teeltplan? Een plattegrond met de vruchtwisseling. Zo heb je een overzicht wat waar komt en wanneer. Het jaar erop schuif je door. Zo voorkom je ziektes of uitputting van de grond.

Hoeveel vierkante meter heb je eigenlijk?

Trouwens, 'verpesten' doet iedereen wel een keer of wat per seizoen. Geeft niet, gewoon weer proberen. ;)
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 22:10
3.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op YouTube kijk ik wel eens naar helemaal Ronald. Hij heeft een moestuin met kas en open grond, hij legt op een duidelijke gewone manier uit hoe hij het doet. Misschien kun je daar nog wat tips en ideeën op doen en evt vragen stellen.
wittereiger schreef:
26-03-2020 16:29
Juriaan, ik heb eigenlijk weinig last van bonen die niet opkomen. Doe je er 3 per gaatje? En tegen vogels en vorst een plank erop leggen totdat het opkomt, dan schuin zetten totdat ze stevig genoeg zijn zodat ze niet makkelijk worden gegeten. Of zaaien in trays?
Ik begin altijd optimistisch met 4 oid inderdaad, maar als dat dan een paar keer mislukt gooi ik er op een gegeven moment een stuk of 12 per stok (ik heb altijd alleen stokbonen) en dan komt er uiteindelijk wel wat op. Ik kweek ze ook wel eens voor in de kas en plant ze dan uit. En dat gaat soms goed, maar ze worden ook vaak opgevreten ondanks dat ik ze probeer te beschermen met van alles. Nou ja, uiteindelijk heb ik toch altijd wel weer bonen in overvloed op het eind van het seizoen :-)
JuriaanB schreef:
26-03-2020 22:23
Ik begin altijd optimistisch met 4 oid inderdaad, maar als dat dan een paar keer mislukt gooi ik er op een gegeven moment een stuk of 12 per stok (ik heb altijd alleen stokbonen) en dan komt er uiteindelijk wel wat op. Ik kweek ze ook wel eens voor in de kas en plant ze dan uit. En dat gaat soms goed, maar ze worden ook vaak opgevreten ondanks dat ik ze probeer te beschermen met van alles. Nou ja, uiteindelijk heb ik toch altijd wel weer bonen in overvloed op het eind van het seizoen :-)
Haha ze vallen in de smaak! Met bonen heb ik ook gemerkt dat er altijd veel meer aanhangt dan we op kunnen. Dat is eigenlijk met alles zo.. veel te veel maar het is zo leuk om te doen.
Ik heb zelf heel lang met muizen te maken gehad. Maandenlang heb ik wortels bij moeten zaaien en 75% van de aardappels waren aangevreten. Zo lijkt er elk jaar wel weer iets te zijn.

Bedacht me net nog iets. Waar veel mensen tegenaan lopen is dat de jonge opgekweekte plantjes te dun en lang zijn geworden. Plantengroei heeft altijd te maken met voeding, warmte en licht. Bij opkweek is voeding meestal niet het probleem (tenzij je vergeet water te geven of juist te veel geeft natuurlijk). Is er genoeg licht maar te veel warmte (kas), dan groeit het te hard of verwelkt het. Is er weinig warmte, dan groeit het te langzaam. Is er genoeg warmte maar te weinig licht (vensterbank) dan wordt het ielig. Is er teveel licht, kan het verbranden. Is er te weinig licht en te weinig warmte, dan groeit het niet.
Je zoekt dus naar de juiste balans voor elk type gewas. Kijk naar de hoogte van de kiemblaadjes en de eerste echte blaadjes. Uiteindelijk wil je sterke planten die goed blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Witte reiger, ik merk dat de platte peterselie die ik gezaaid had in een kweekbak in huis inderdaad heel dunnetjes is geworden en omvalt. Dat betekent dus dat het te warm staat? Zou je dan aanraden om het opnieuw te proberen in mijn muurkas?
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
27-03-2020 00:02
Witte reiger, ik merk dat de platte peterselie die ik gezaaid had in een kweekbak in huis inderdaad heel dunnetjes is geworden en omvalt. Dat betekent dus dat het te warm staat? Zou je dan aanraden om het opnieuw te proberen in mijn muurkas?
Peterselie houdt niet zo van warmte en dat zal dan denk ik ook de reden zijn waarom het dun en slap is. Misschien is er ook nog te weinig licht. Het is ook weer geen ramp als je ze nu alsnog koeler zet. Peterselie oogst je als de plant nog laag is en het hoeft niet veel gewicht te dragen dus heel stevig hoeft het niet te zijn.

Ik vond deze informatie voor je
https://www.groei.nl/moestuin/kruiden/peterselie-kweken

Je kan ze eventueel weer opnieuw binnen zaaien en na ontkiemen in je muurkas zetten bijvoorbeeld.

In de link staan nog wat goede tips, zoals wat zand mengen door de potgrond en een laagje zand erbovenop.

Wat ook wel leuk om te weten is dat planten die niet van veel warmte houden, zich heel erg gaan richten op bloemvorming als het warmer wordt. Ze denken dan als het ware dat het ineens zomer is en ze nog snel zaad moeten maken voordat het te laat is. Aan blad wordt geen energie meer besteed of wordt zelfs minder voedzaam. Dat heet doorschieten. Hetzelfde gebeurd als een plant op hele schrale grond groeit. Denk maar aan al dat dunne boeiende onkruid tussen tegels of op zandgrond.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, super!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Mijn peterselie heeft die winter overleefd. In ene bak kan het plantje best wat kou hebben. Sla, spinazie, korianden, ..etc zijn planten die van koel houden anders schieten ze door.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Witte reiger, ik heb ondenkbaar veel m2, maar omdat ik het voor mezelf overzichtelijk wilde houden heb ik nu gekozen voor 3 moestuinbakken en de kas van ongeveer 12m2 (waarin ongeveer de helft volle grond is en de andere helft looppad, werkbank en potten.

Mijn kropsla was inderdaad heel lang en dun en slap. Dus allicht is het al te warm geweest voor ze. Ik zal elke dag eens luchten.

Overigens staan mijn moestuinbakken op worteldoek en er omheen liggen houtsnippers. Houden die houtsnippers nog een beetje slakken tegen of moet ik alsnog bekertjes bier plaatsen? Is er een merk wat favoriet is? ;-) En beschermt de kas ook niet enigzins tegen die vieze beesten?

Goed te horen dat huisjesslakken wel ok zijn. Daar heb ik er al een aantal van gespot
Alle reacties Link kopieren
Ik heb peterseliezaadjes. Kan dat nu al gezaaid in de kas?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven