Ervaringen smalle eettafel

26-03-2020 08:57 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Eind volgende maand krijgen wij een nieuwe keuken in een totaal andere opstellen. Nu willen wij voor deze keuken een eettafel plaatsen. We hebben niet heel veel doorloop ruimte en willen gaan voor een smalle eettafel. Heeft er iemand ervaringen met een eettafel van 80cm breed? Is dit niet te smal? We denken aan een eettafel van 180x80cm.

Bedankt en ik hoor graag jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
In de meeste eetcafés zijn ze niet veel breder hoor. Ik heb er weleens eentje gehad, ging prima.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit formaat tafel omdat er anders niet genoeg loop ruimte in de keuken hebben. Ik vind het wel prettig eigenlijk. Je zit fijn dicht bij elkaar. En doordat de tafel zo lang is zet je de pannen wat aan de zijkant en kun je dus prettig over de tafel heen kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Met hoeveel mensen gaan jullie die gebruiken?
Moeten altijd alle pannen en schalen op tafel, of scheppen jullie op in de keuken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Voor dagelijks gebruik met een gezin is het prima. Maar als je regelmatig veel mensen aan tafel hebt, en veel schalen e.d. moet neerzetten, dan is het krap.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een eettafel van 70 centimeter breed (120 cm lang) en ben zelf 1.80 (lees: lang). Als ik 4 eters heb kunnen we allemaal aanschuiven maar moet ik wel echt mijn benen recht naar beneden houden, want je zit dicht bij elkaar met je benen en mijn stoelen kunnen nooit alle 4 tegelijk tot aan het tafelblad aanschuiven zonder iemand er op, want dan duwen ze elkaar weg zeg maar (die zitvlakken raken elkaar), dus ik schuif ze nu tot de helft.

Mijn tafel is absoluut te klein voor iets als gourmetten, want je kan nergens het gourmetstel en vlees en dergelijke kwijt. Er kunnen bij mij echt maar 4 borden+bestek+glas staan en een schaal in het midden, dan is de tafel echt vol. Maar jij hebt een breedte van 180 cm in gedachte, dan kan het net aan maar is het wel krap als je veel side dishes wilt serveren op tafel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hou er idd wel rekening mee dat je stoelen dan alsnog uitsteken
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beducht zijn dat mijn overbuurman vochtig ging praten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn eten af gaan schermen wat ook niet gezellig is. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een eettafel van 84cm breed. Vind het fijn dat je niet al te ver bij mekaar vandaan zit en makkelijk een gesprek kunt voeren. Stoelen passen er ook onder zonder problemen.
Echter als je veel schalen in het midden wilt zetten dan is dat wel een probleem. Ik doe meestal opscheppen in de keuken en alleen kleine schaaltjes erbij op tafel. Een grote schaal met salade oid gaat ook prima.
every journey starts with a single step
ninanoname schreef:
26-03-2020 09:20
In de meeste eetcafés zijn ze niet veel breder hoor. Ik heb er weleens eentje gehad, ging prima.
Ja, maar in veel eetcafés zit je dan ook erg opgepropt.
Ik vind het te smal. Is dit je enige eettafel of heb je er nog een in de woonkamer. Wij hebben er een in de keuken van 2 meter bij een meter en eten er met z'n 5en aan. Aan een kant hebben we er een bank staan om ruimte te besparen. Daarnaast zetten we ook de schalen/pannen op tafel en dan is het snel vol.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tafel van 80x180 en die voldoet prima. We kunnen er goed met z'n viertjes aan zitten en pannen op tafel lukt ook gewoon.
In ons vorige huis hadden we een mega tafel en konden we tegenover elkaar zitten en allebei een krant voor ons op tafel leggen. Dat lukt nu niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er aan wat je ermee wil doen. Ik heb jarenlang een eettafel van 140 bij 80 gehad. Daar zat ik wel eens met 5 mensen aan maar dat was echt te klein. Met de lengte die je in gedachten hebt is het denk ik een stuk minder vervelend dat de tafel niet zo diep is, met een gezin van 4 zou je hier prima aan moeten kunnen eten. Ik heb nu een eettafel van 220 bij 105 en dat vind ik wel echt ideaal, maar ik zou liever meer doorloop hebben dan een bredere tafel.
Alle reacties Link kopieren
Is een klaptafel een idee? (oa Ikea verkoopt ze) overdag blad naar beneden wegklappen en als je gaat eten klap je hem uit en heb je meer ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Valentijn101 schreef:
26-03-2020 12:55
Is een klaptafel een idee? (oa Ikea verkoopt ze) overdag blad naar beneden wegklappen en als je gaat eten klap je hem uit en heb je meer ruimte.

Maar je stoot wel iedere keer met je benen tegen de staanders #ervaring met die houten van Ikea met die laatjes in het midden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb een eettafel van 120x80 en dat past met 5en prima (kind op de kopse kant). Ovenschaal in het midden kan er nog bij. Voor gourmetten schuif ik hem uit naar 180cm. Hier bewust voor deze breedte gekozen, omdat er anders weinig loopruimte is om naar de keuken te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Past een ronde tafel? Ik heb een ronde eettafel die je in het midden kunt verlengen, dan wordt hij ovaal en we hebben er wel met 8 man aangezeten. De diameter is wel 1.20 m en ik weet dat Ikea dit type ‘retro’ https://www.ikea.com/nl/nl/p/ingatorp-u ... -80217072/ verkoopt, 110 cm. Langs een ronde tafel kun je makkelijk passeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven