Mag dit wel of niet?

28-03-2020 21:17 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Onlangs zijn mijn vriend en ik verhuisd naar een appartement op de begane grond. Nu willen we heel graag een kat. Ik heb dit gevraagd aan de huisbaas en ze zeggen: nee, dat hebben we liever niet.
Nu is het zo dat het niet in het huurcontract staat dat het niet mag. Er staat alleen: Voorkom loslopende huisdieren in het trappenhuis, galerij of gemeenschappelijke berging.

Nu weet ik niet goed wat ik moet doen... Mijn plan was sowieso om maandag nog even te bellen, want we hebben alleen contact gehad per sms. Ik heb in die sms ook alleen gevraagd of het oké was om huisdieren te hebben, niet specifiek gevraagd of een kat mocht (kan misschien verschil maken?). Wat vinden jullie? Legaal gezien mag het aangezien het niet verboden wordt in het contract... Maar ik wil dit ook niet stiekem doen.
Alle reacties Link kopieren
Een huisbaas mag je niet verbieden een huisdier te hebben. Je hebt geen toestemming nodig.
Zo lang die kat de boel niet afbreekt en je de woning "heel" en zonder al te veel kattengeur terug inlevert als je verhuist heeft ze geen poot om op te staan.


Wat ik wel niet zou doen is 10 katten binnenhalen.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 21:20
14.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees mag het dan ,mits die niet los rond loopt in berging ,trappenhuis of gallerij.. Een kat zit toch binnen , mocht het dier iets slopen dan zul je het natuurlijk repareren maar dat is logisch. Volgens mij hoef je het niet eens te melden .
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren
Precies, beestje mag geen overlast veroorzaken.
als er geen bepalingen over het houden van huisdieren in het huurcontract zijn opgenomen, heeft de verhuurder geen inspraak als het gaat om het houden van honden of katten.

En “liever niet“ is geen harde nee.
Ja , het mag wel . Als er nergens in je contract vermeld staat dat huisdieren verboden zijn . Het mag alleen niet in het trappenhuis , de galerij of de gemeenschappelijke berging vertoeven .
Alle reacties Link kopieren
https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mag-m ... -verbieden
Alle reacties Link kopieren
En dan heb je de huisbaas straks voor iets nodig...
Elke huisbaas verbiedt het overigens of heeft het "liever niet" maar elke huisbaas zou intussen moeten weten dat ze in de meeste gevallen geen poot hebben om op te staan.

Tenzij je 3 honden, 7 katten en nog 10 kanaries wil gaan houden op een 2-kamer-flat.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet mag staat het in de overeenkomst.

Je moet wel goed opletten dat je je kat altijd binnen houdt.
Ze mogen het niet verbieden. Al hebben de meeste verhuurders liever geen huisdieren in de woning. En of het dan zo goed is voor de relatie huurder-verhuurder om toch een huisdier te nemen...
Alle reacties Link kopieren
Dat mag een verhuurder niet verbieden. Wel mag de verhuurder overlast veroorzaakt door huisdieren verbieden als beding in de huurovereenkomst.

Als er wel in het huurovereenkomst staat dat huisdieren verboden zijn, hoef je hier geen gehoor aan te geven. Het is een nietig, als in onwettig, beding.
Hier is ook jurisprudentie over. Het komt erop neer dat het in strijd is met artikel 8 van het EVRM.

In je huurovereenkomst staat:
Voorkom loslopende huisdieren in het trappenhuis, galerij of gemeenschappelijke berging.

Dit is gewoon het beding om overlast te voorkomen. Het verbied niet het hebben van een huisdier. Dit hoef je ook echt niet te vragen aan de verhuurder aangezien het hebben van een huisdier een privé aangelegenheid is tenzij.... Ze overlast veroorzaken.
summerheat wijzigde dit bericht op 28-03-2020 22:04
32.14% gewijzigd
Huisbaas of verhuurder? Woont hij daar zelf ook?
Alle reacties Link kopieren
Je mag gewoon een huisdier. Kies je voor een kat zou ik wel de tuin afzetten zodat de kat geen overlast kan veroorzaken bij de buren enzo.
Alle reacties Link kopieren
lindaatje1900 schreef:
28-03-2020 21:33
Als het niet mag staat het in de overeenkomst.

Je moet wel goed opletten dat je je kat altijd binnen houdt.
Kat zal binnen blijven sowieso, het zal dan een Maine Coon worden namelijk (:
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
28-03-2020 21:59
Huisbaas of verhuurder? Woont hij daar zelf ook?
Ehm verhuurder dan denk ik? Het is via een groot vastgoedbedrijf.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
28-03-2020 21:43
Dat mag een verhuurder niet verbieden. Wel mag de verhuurder overlast veroorzaakt door huisdieren verbieden als beding in de huurovereenkomst.

Als er wel in het huurovereenkomst staat dat huisdieren verboden zijn, hoef je hier geen gehoor aan te geven. Het is een nietig, als in onwettig, beding.
Hier is ook jurisprudentie over. Het komt erop neer dat het in strijd is met artikel 8 van het EVRM.

In je huurovereenkomst staat:
Voorkom loslopende huisdieren in het trappenhuis, galerij of gemeenschappelijke berging.

Dit is gewoon het beding om overlast te voorkomen. Het verbied niet het hebben van een huisdier. Dit hoef je ook echt niet te vragen aan de verhuurder aangezien het hebben van een huisdier een privé aangelegenheid is tenzij.... Ze overlast veroorzaken.
Wat fijn deze uitgebreide uitleg en reactie, thanks a lot! Ik zit nu goede argumenten alvast in m'n mobiel te typen en dit komt daar zeker bij, haha. Maandag zal ik telefonisch contact opnemen als we er per sms niet uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
De genen die zeggen dat je huisbaas het niet mag verbieden. Is dat op grond van wat TO schrijft (staat nergens in het contract en geen overlast in trappenhuis etc) of in het algemeen?
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
28-03-2020 22:54
De genen die zeggen dat je huisbaas het niet mag verbieden. Is dat op grond van wat TO schrijft (staat nergens in het contract en geen overlast in trappenhuis etc) of in het algemeen?
In het algemeen. Je mag alleen overlast ten gevolge van huisdieren verbieden. En dat valt dan weer onder art 204 boek 7 . Want overlast wordt als gebrek gezien.

Met andere woorden, het doet niet terzake wat in het contract staat. Huisdieren verbieden mag niet.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
28-03-2020 22:54
De genen die zeggen dat je huisbaas het niet mag verbieden. Is dat op grond van wat TO schrijft (staat nergens in het contract en geen overlast in trappenhuis etc) of in het algemeen?
Ook, maar er zijn wetten die bepalen wat wel of niet in een overeenkomst mag staan. Staat er iets in wat niet mag dan wordt het nietig verklaard,
Iedereen heeft recht op een gezinsleven.

HET EUROPEES RECHT
Artikel 8 van het Europees verdrag van de rechten van de mens is hier zeer duidelijk over. Het verbieden van huisdieren is een inbreuk tegen de eerbiediging van het gezinsleven.

Volgens mij is het ook nog zo dat een kat of hond niet gezien wordt als een levend wezen maar als een object in je huis.
Het is wel logisch dat je geen Deense dog neemt op 30 vierkante meter. Daarnaast, hoe goed wil je de band met je verhuurder houden en heb je een contract voor een jaar of voor onbepaalde tijd? Want bij een slechtgezinde huisbaas kan hij ook na een jaar het contract opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Haal een oudere kat uit het asiel die je nog een goed leven kunt bieden. Een oude of oudere kat die niet meer zo nodig naar buiten hoeft, dan kun je hem veilig binnen houden. En anders moet je t gewoon niet doen, er zijn teveel dierenhaters in het leven, en zeker als dieren geen kant op kunnen in een trappenhuis...
Ligt het er niet aan of je onderhuurt of niet? Als je een huurcontract voor bepaalde tijd hebt mag je het als verhuurder wel verbieden dacht ik.

Zou ook wat wezen. Verhuur je je woning voor 2 jaar mag je een jaar lang azijn spuiten vanwege de pislucht. :D
Alle reacties Link kopieren
Amily schreef:
28-03-2020 22:34
Kat zal binnen blijven sowieso, het zal dan een Maine Coon worden namelijk (:
Ah, je wil een accessoire, niet een kat.
En nou is het afgelopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven