Boot verkopen

30-03-2020 14:22 8 berichten
Goedemiddag allemaal,

Mijn man en ik overwegen om ons motorjacht te verkopen. Ik ben dan ook op zoek naar een jachtmakelaar.
We hebben deze boot ook via een makelaar gekocht, maar die zit in Friesland en wij wonen in Zuid-Holland. De makelaar hoeft zich niet in dezelfde provincie te bevinden, maar iets dichter in de buurt is uit praktische overwegingen toch wel handiger.

Ik vind het lastig om een goede overweging te maken welke makelaar(s) ik zal benaderen.
Ik kijk op dit moment welke makelaar boten verkoopt in dezelfde prijsklasse als die van ons, het heeft geen zin om een makelaar te benaderen die enkel jachten verkoopt van een paar ton, dat zit er bij die van ons niet in :-D .

Uiteraard zal ik ook vragen naar de werkwijze, hoe ze onze boot onder de aandacht gaan brengen, wat zij zien als verkoopprijs, wat het verkooptarief zal zijn, etc.
Maar het zou ook fijn zijn om ervaringen te horen van mensen die al eens eerder met een bepaalde makelaar hebben gewerkt.
Alle websites zien er allemaal even gelikt en betrouwbaar uit, dus ook daar kom ik niet veel verder mee.

Heeft iemand een aanbeveling van een jachtmakelaar, ergens in (de buurt van de) Randstad?
ligt de boot ook in de randstad?
Alle reacties Link kopieren
wie moest ook hier aan denken?

https://www.youtube.com/watch?v=6Fuv1WSYXMk
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-03-2020 15:11
wie moest ook hier aan denken?

https://www.youtube.com/watch?v=6Fuv1WSYXMk
Ha ha, ja!
lilalinda schreef:
30-03-2020 15:11
wie moest ook hier aan denken?

https://www.youtube.com/watch?v=6Fuv1WSYXMk
Check! Dan ben je zeker ook oud en moet je binnenblijven, net als dat cassettebandje met potlood.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
30-03-2020 15:15
Check! Dan ben je zeker ook oud en moet je binnenblijven, net als dat cassettebandje met potlood.
hoop ik toch niet
ben nog aan de "goeie kant van de 50"
De boot ligt inderdaad ook in de Randstad.
Alle reacties Link kopieren
Ja, vorig jaar een zeiljacht verkocht.

Wij hebben onze boot zelf verkocht. Geprobeerd via een makelaar, maar geen goede ervaringen mee gehad.

Uiteindelijk de boot breed geadverteerd op de bekende botensites zoals Yacht Focus, botentekoop etc., zoals alle jachtmakelaren zelf ook doen. Een bordje 'te koop' is echt niet genoeg. Uiteindelijk ging dat heel goed. Wel moet je zelf de bezichtigingen doen en dat kan soms ook frustrerend zijn.

Jachtmakelaren zijn er vooral op uit om z.s.m. hun commissie op te strijken. Minimumcommissie is meestal 3.000 euro en vaak ook nog ex BTW. Vandaar dat men de verkoper onder druk zet om zoveel mogelijk in prijs te zakken. Ook tijdens het verkoopproces.

De verschillen in makelaren zijn groot. Vooral ook kijken naar of de jachtmakelaar veel vergelijkbare boten aanbiedt en hoe goed hij die verkoopt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je een goede klik met hem hebt en er vertrouwen in hebt dat hij hem kan verkopen voor een goede prijs. Leg je niet voor een lange periode vast, maar bijv. eerst voor een aantal maanden en dan weer verder zien. Dan kun je altijd weer besluiten of je wel of niet of met die makelaar verdergaat. Verder dan meerdere jachtmakelaren langs laten komen voor een eerste bezichtiging en prijsopgave. Dat kan ook gerust een makelaar buiten je eigen provincie zijn.

Als je een jachtmakelaar inschakelt, moet het wel om een behoorlijk motorjacht gaan met een reële waarde van zeg meer dan 20.000 euro wil het de moeite waard zijn. Anders staat die minimumcommissie die je moet afstaan meestal niet in verhouding tot je opbrengst, tenzij je de boot vanwege de kosten z.s.m. verkocht wil hebben en desnoods tegen een lage prijs.

Ga je zelf adverteren dan vooral hele goede foto's maken, ook van details. Presenteren als een vakantieboot waar je direkt en zorgeloos mee het water op kunt. Ofwel hij moet spik & span zijn en alles moet het doen. Als apparatuur het niet doet dan dat gelijk aangeven.


Nu ja, suc6

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven