Verhuizen binnen sociale huur, tips gezocht.

02-05-2020 08:29 293 berichten
Hai allemaal,

Ik zit al 3 jaar in een sloopwoning en nu is de kogel dan eindelijk door de kerk: het gaat gesloopt worden over anderhalf jaar. Dus mag de hele straat nu met urgentie naar een nieuwe woning gaan zoeken ( vanaf gisteren mocht dat ). Ik heb dus aardig wat concurrentie van de rest van de straat, al zijn er ook zat mensen zonder voorrang omdat die hier anti-kraak wonen.
Maar goed, we wonen in een dorp waar niet veel huizen beschikbaar zijn dus ik zal best wat concurrentie hebben, zeker ook omdat mensen met een langere inschrijfduur op deze huizen voor gaan op mij. Ik zal dus verhuizen binnen mijn eigen dorp en had gisteren al een leuke woning gezien hier vlakbij, ik stond daar dus al eerste op ( kan nog verkeren ) en heb gereageerd. Dus zal snel gaan bezichtigen.

Maar waar moet je nou precies op letten bij een bezichtiging binnen de sociale huur? Ik probeer een lijstje te maken van dingen die ik belangrijk vind ( huis op het noorden of oosten omdat ik geen heet huis wil ), het liefst een benedenwoning ivm de buitenkat, etc.
Dat huis waar ik kan kijken is op de derde verdieping van een appartementencomplex in een hele mooie buurt. Met een heel groot dakterras ook nog eens. En de woning is precies het formaat wat ik zoek.
Maar ja, wel 200 euro duurder dan mijn huidige woning.
Nu weet ik dat ik altijd duurder ga zitten en ik zal dan ook wel meer huurtoeslag krijgen ( ik zit op bijstandsniveau ) maar toch ben ik soms wel eens bang dat de huurtoeslag ooit afgezegd word en ik dan in een te duur huis zit voor mijn inkomen.

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar een korte opleiding doen tot autisme coach ( op aanraden van mijn eigen autisme coach want ik heb milde autisme ) en ik hoop dan genoeg inkomen te genereren zodat ik van de huurtoeslag af kan, maar goed dat is nog onzeker natuurlijk.
Ik merk dat ik een beetje onrustig word van al die nieuwe hoofdstukken in mijn leven en ik probeer duidelijkheid te scheppen en lijstjes te maken maar ik ben er toch veel mee bezig.
Ik heb ook best wat angst dat ik in een fijne buurt kom maar terror buren krijg of dat ik na 18 maanden nog niets gevonden heb en een of ander piepklein huisje moet accepteren tegen mijn zin in. Slaat nergens op maar goed, daarom heet het angst en ik ben een hele irritante piekeraar.

Ik neem sowieso zoveel mogelijk mijn moeder mee naar alle bezichtigingen maar soms zal ze misschien niet kunnen en ga ik alleen.
Daarom zou ik graag tips hebben voor op mijn lijstje. Dingen waar ik op moet letten bij een bezoek.
Bijvoorbeeld de ligging icm de zon, het energielabel, eventuele servicekosten, dat soort dingen.

Ik vind het ook lastig om te bepalen of ik nou een appartement kan nemen of niet vanwege mijn kat. Ik zou het zo sneu vinden om hem binnen op te moeten sluiten maar aan de andere kant moet ik hier wel echt nog 15 jaar wonen voor ik eventueel weer kan verhuizen dus het moet ook echt mijn droomhuis zijn.
Kat is ook al best oud dus wie weet hoe lang hij nog mee gaat.
Hoe gek ik ook op hem ben, ik vind het een beetje suf om mijn droomwoning af te wijzen omdat de kat dan weer binnen moet leven.
En daar voel ik me dan ook weer schuldig over haha. :facepalm:

Nou ja, ik ben gewoon een beetje onzeker over het feit dat ik mijn huis uit moet en ik zou graag wat tips hebben voor bezichtigingen.
Kom je met de bijstand wel in aanmerking voor een duurdere sociale huurwoning? Geldt het passend wonen niet bij urgentie?
Let vooral goed hier op.
https://www.woonbond.nl/wat-kost-huren-2020

https://www.stadgenoot.nl/passend-wonen

En in onze regio is het voor 1 persoon mag je een 3 kamer woning huren.
( twee slaapkamers)
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 02-05-2020 08:39
11.29% gewijzigd
En de huurtoeslag compenseert niet precies die duurdere €200. Je betaalt netto dan altijd meer dan nu.
En ik merk inderdaad dat in deze tijd weinig mensen reageren of durven te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
'De kogel is eindelijk door de kerk' is wel heel toepasselijk in deze situatie :D
Ik (grote kattenliefhebber) zou eerst rekening houden met mijn woongenot en dus naar mijn behoeften. Een minikeuken zou voor mij een flinke min zijn. Een bad een grote plus. Geen buitenruimte een min, een tuin ook een min maar een balkon een flinke plus.... Dus geheel afhankelijk van jouw noden en gewoontes.
Van een buitenkat een binnenkat maken vind ik zielig. Maar buiten is een ruim begrip: een catproof balkon kan ook voldoen (zie ik hier).
Verder zou ik ook kijken naar de nutskosten. die kunnen nogal verschillen van pand tot pand.
Veel plezier met bezichtigen en succes met 'de loterij'!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
gizzmo-returns schreef:
02-05-2020 08:34
Kom je met de bijstand wel in aanmerking voor een duurdere sociale huurwoning? Geldt het passend wonen niet bij urgentie?
Het was ook geen woning die bij mijn aanbod stond, ik heb er buiten het aanbod om op gereageerd. Ik krijg aanvullende bijstand en gedeeltelijk WW nu omdat ik mijn baan kwijt ben ivm de Corona.

Er stonden verder geen goedkopere woningen beschikbaar hier in het dorp deze week. Maar goed, elke week wordt het aanbod weer aangevuld.
Ik hoop dat er ook nog wat woningen van rond de 500 voorbij gaan komen. Die waren er 3 jaar geleden wel maar of dat nu nog zo is.
rond de 500 is er amper nog de meeste vragen rond de 600
*2020* schreef:
02-05-2020 08:34
Let vooral goed hier op.
https://www.woonbond.nl/wat-kost-huren-2020

https://www.stadgenoot.nl/passend-wonen

En in onze regio is het voor 1 persoon mag je een 3 kamer woning huren.
( twee slaapkamers)
Bedankt voor die link! Handig. Vandaar dat die woning niet bij mijn profiel naar boven kwam denk ik, die is 633, 619 is de grens dus voor een alleenstaande.
618 of zo is voor alleenstaande
En als je op de huurgrens komt kan je dit vragen
https://www.woonbond.nl/huurbevriezing- ... aging-2020
Madrid87 schreef:
02-05-2020 08:40
Bedankt voor die link! Handig. Vandaar dat die woning niet bij mijn profiel naar boven kwam denk ik, die is 633, 619 is de grens dus voor een alleenstaande.
zit er service kosten bij in?
Oudblond schreef:
02-05-2020 08:36
'De kogel is eindelijk door de kerk' is wel heel toepasselijk in deze situatie :D
Ik (grote kattenliefhebber) zou eerst rekening houden met mijn woongenot en dus naar mijn behoeften. Een minikeuken zou voor mij een flinke min zijn. Een bad een grote plus. Geen buitenruimte een min, een tuin ook een min maar een balkon een flinke plus.... Dus geheel afhankelijk van jouw noden en gewoontes.
Van een buitenkat een binnenkat maken vind ik zielig. Maar buiten is een ruim begrip: een catproof balkon kan ook voldoen (zie ik hier).
Verder zou ik ook kijken naar de nutskosten. die kunnen nogal verschillen van pand tot pand.
Veel plezier met bezichtigen en succes met 'de loterij'!

Haha ja best wel he. Ik wist niet hoe ik het anders moest omschrijven. :proud:

Ja, ik ben echt helemaal gek op mijn kat ( zoals je vast wel weet uit het kattentopic ) en ik zou alles voor hem doen maar ja ik moet er wel wonen voor de komende jaren. Een klein tuintje is uiteraard mijn ideaal voor de kat, maar ik zelf vind niets aan een tuin.
Mij doe je meer plezier met een balkon of een dakterras. Ik vind het ook zielig om hem weer binnen op te sluiten. Daarom vind ik het ook zo lastig om te bedenken wat ik nou moet doen en waar ik op moet zoeken. Ik ga gewoon alles bekijken wat er is, dat wel, maar het geeft mij best wat onzekerheid als ik eerlijk ben.

Wat zijn nutskosten? :$
Domme vraag waarschijnlijk maar nooit van gehoord.
*2020* schreef:
02-05-2020 08:35
En ik merk inderdaad dat in deze tijd weinig mensen reageren of durven te verhuizen.
Zal dan wel echt per regio verschillen, want hier is het gekte als altijd :hyper: . Zowel koop als huur.
*2020* schreef:
02-05-2020 08:42
zit er service kosten bij in?
Ja, zat er bij in. Die waren ook iets van 133 euro.

Ik neem aan dat als je huur 200 omhoog gaat dat je huurtoeslag ook wel wat zal stijgen of zie ik dat dan verkeerd?
Nuts is Belgisch electra en zo.
Madrid87 schreef:
02-05-2020 08:38
Het was ook geen woning die bij mijn aanbod stond, ik heb er buiten het aanbod om op gereageerd. Ik krijg aanvullende bijstand en gedeeltelijk WW nu omdat ik mijn baan kwijt ben ivm de Corona.

Er stonden verder geen goedkopere woningen beschikbaar hier in het dorp deze week. Maar goed, elke week wordt het aanbod weer aangevuld.
Ik hoop dat er ook nog wat woningen van rond de 500 voorbij gaan komen. Die waren er 3 jaar geleden wel maar of dat nu nog zo is.
google maar eens op passend wonen. De duurdere huurwoningen zijn denk ik uitgesloten met jouw inkomen.
Madrid87 schreef:
02-05-2020 08:46
Ja, zat er bij in. Die waren ook iets van 133 euro.

Ik neem aan dat als je huur 200 omhoog gaat dat je huurtoeslag ook wel wat zal stijgen of zie ik dat dan verkeerd?
Het gaat om de kale huur en je krijgt voor een klein deeltje ook service kosten via huurtoeslag.
Kale huur is zonder service kosten.
Zat er ook voorschot verwarming bij?
Vraag het allemaal bij de woningbouw ( die ook nu vooral thuis werken)
Madrid87 schreef:
02-05-2020 08:46
Ja, zat er bij in. Die waren ook iets van 133 euro.

Ik neem aan dat als je huur 200 omhoog gaat dat je huurtoeslag ook wel wat zal stijgen of zie ik dat dan verkeerd?
wel wat maar niet volledig.
VesperLynd schreef:
02-05-2020 08:45
Zal dan wel echt per regio verschillen, want hier is het gekte als altijd :hyper: . Zowel koop als huur.
Hier ook, vlak onder Amsterdam en om de hoek bij Schiphol. Het was hier 12 jaar wachten op mijn eerste eigen woning en dan had ik nog geluk dat niemand deze sloopwoning wilde hebben. Anders had ik nog eeuwen kunnen wachten. Maar ja nu heb ik de urgentie dus dat bied wel hoop.
Ik krijg trouwens ook een verhuisvergoeding van de overheid van 6000 euro ( net als de rest van de straat ) dus ik ben al een lijstje aan het maken van dingen die ik daar sowieso voor wil kopen. Ik moet echt een nieuwe bank en een nieuw bed, daar heb ik echt last van lichamelijk.
En niet alle service kosten zijn subsidiabel ( of tot een maximum)
Als je een balkon op 1 hoog hebt, kun je misschien een constructie maken dat hij via plankjes naar beneden kan? Mits buren daarmee akkoord zijn natuurlijk. Ik zou ook kat zijn belang voor laten gaan, maar allebei tevree is het mooiste :cat:
2020, geen idee of er ook voorschot verwarming bij zat. Dat stond niet in de omschrijving. Wat heb je eigenlijk aan die servicekosten die je vaak in flats en dergelijke ziet?


Gizzmo, ik ga eens googlen op passend wonen. Thanks!
Bij woningnet staat ook uitleg over passend wonen.
Stuur een mail naar de woningbouw of ze overzicht kunnen sturen met de kale huur en service kosten en vraag ook of de huursverhoging van 1 juli er al bij zit of die er nog extra bij komt.
Alle reacties Link kopieren
De sloop is pas over anderhalf jaar. Je hoeft dus niet meteen NU iets te vinden. Kijk naar de urgentievoorwaarden.

Wijk van mijn ouders werd ook gesloopt. Woningbouw moest alternatief aanbieden. Ze hebben niet meteen het eerste beschikbare aanbod afgenomen, maar hebben gewacht (Ze waren een van de laatsten die verhuisden). Ze wilden geen flat of bovenwoning (ivm leeftijd) en locatie was ook een criterium. In hun geval was het geen sociale huur, maar wel via woningbouwvereniging. Ze kregen ook verhuiskostenvergoeding, misschien is dat bij jou ook het geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven