Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik check in hier! :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Is het niet deel 7?
Alle reacties Link kopieren
Happy New topic! :daisy:

*zet thee/wijn en appeltaart op veranda en wat sterkers voor MJ*
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
02-05-2020 21:45
Is het niet deel 7?
Ja :facepalm: Wordt aan gewerkt ;-D

Jullie zien, ik kan de verantwoordelijkheid nu al niet aan :facepalm: :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
02-05-2020 21:45

*zet thee/wijn en appeltaart op veranda en wat sterkers voor MJ*
Thnx :proud:

Ik heb nog niet eens gedronken, kun je nagaan
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Happy New Deel 6 7 :daisy:

Leuke OP Jack!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
02-05-2020 21:49
Happy New Deel 6 7 :daisy:
Gemeen :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
02-05-2020 21:50
Gemeen :proud:
Hoor ik vaker :proud:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
:cheer: :daisy:
Nouja, met zo'n leuk verhaal als OP is 1 typefoutje van een cijfertje wel te overzien ;-)
Het gaat ook zo hàrd he, MJ?
Alle reacties Link kopieren
Nieuw groen topic! :sun:
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic:

Afbeelding
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat zeker hård. Ongelooflijk dat we alweer in deel 7 zitten :heart:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Happy new Topic! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe onze tuinen er uitzien aan het einden van dit topic
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk trouwens steeds vaker eigen huis en tuin en ben best teleurgesteld over de hoeveelheid planten. Het is meer een groene woonkamer dan een tuin...

Afbeelding
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Joehoeeee een T(tuin)V(ol)P(lanten) :couple:

Enne MJ, netjes gedaan hoor! De cijfers zitten gewoon te dicht bij elkaar :sun:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Dat is de mode momenteel helaas. De tuin als verlening van de woonkamer. Maar dan heel letterlijk :-[
apatura wijzigde dit bericht op 02-05-2020 22:03
16.76% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Eens Neweve, heb ik hier al vaker ter sprake gebracht. Die tuinen van Tom zijn over het algemeen echt om te k*tsen vind ik.
Om die reden ben ik ook gestopt met kijken, kon het gewoon echt niet meer aanzien.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Dan ga ik maar van start met de eerste vragen, want ik had vanmiddag foto's gemaakt van wat treurnis in mijn tuin. Ik hoop op tips :D

Dit zijn uitgebloeide krokussen. Hele border vol. Er staat nog te weinig in deze border, maar de bodembedekkers die er staan zitten helemaal klem onder de uitgebloeide krokussen. Ik heb vanmiddag dus krokussen gehooid, maar het zit nog aardig vast aan de bolletjes. Doen jullie hier iets handigers mee?
Afbeelding

Dan deze. Twee weken terug ofzo kwam ik vragen of de drie mini-blaadjes die opkwamen mijn salvia zijn en of dat zo hoort. Ik was gerustgesteld dat het zo hoort en dat 'ie dus is aangeslagen. (Vorig jaar geplant, niet eerder gehad). En nu.... weg. Met alle droogte zijn ze gebleven, na een paar dagen met wat regen weg, dus ik denk opgegeten door een slak, drie mini-hapjes als voorgerecht en weg salvia.
Zou hij nog terugkomen?
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
02-05-2020 22:01
Ik kijk trouwens steeds vaker eigen huis en tuin en ben best teleurgesteld over de hoeveelheid planten. Het is meer een groene woonkamer dan een tuin...


Ik mag zelfs 't woordje img niet gebruiken..

Maar goed, ik ben het eensch.
Die mensen keken alleen maar tegen hout aan.
Ik had zo de hoop dat de houten stellage vol met planten, beetje hout, insectenhotelletje etc zou komen.

En dan die voetfiktegels om het af te maken, met een paar kleine borders..
guavepapaya wijzigde dit bericht op 02-05-2020 22:08
Reden: Ik mag het woordje img nog niet gebruiken ;)
41.94% gewijzigd
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Een artikel uit het AD. Wel uit 2018 maar ik vrees dat er niet veel veranderd is. Ik word hier erg verdrietig van.

De voordeur gaat open en er vliegen twee dobermanns naar buiten. ,,Ze doen niks hoor.'' Klopt. Ze doen niks, behalve dan hun neuzen om beurten krachtig in mijn kruis duwen. Op mijn vraag waarom de voortuin vol steenslag ligt, waardoor hij meer aan een kattenbak dan aan een tuin doet denken, kijkt de huiseigenaar me meewarig aan. ,,Ach jongen, wij werken ons de hele week een ongeluk. Dacht jij nu echt dat wij in onze vrije tijd op onze knieën wilden liggen? Ga toch weg.''

Het vak van enquêteur moet je liggen. Mij ligt het niet. Geef mij maar de enquête per mail. Voor mij liggen de resultaten van de enquête 'Hoe woont Nederland?' Ze verrassen me niet. De trends in tuinenland zijn al langer zichtbaar: loop een willekeurig tuincentrum binnen en je ziet dat planten maar een bescheiden deel uitmaken van de totale nering. Buitenkeukens, terraskachels, hangmatten en schommelbanken vormen de hoofdmoot.

De tuin wordt steeds meer gezien als een verlengstuk van het huis. De enquête bevestigt dit: meer dan de helft van de ondervraagden ziet zijn tuin als een alternatieve huiskamer.

Tuinfeitjes

Verlengde woonkamer
van de ondervraagden beschouwt de tuin als een verlengstuk van de woonkamer, een stilteplek is het voor 13 procent.

Plaveisels
De Nederlandse tuinen liggen vol klinkers en tegels: 38 procent voor een groot deel, 28 procent helemaal.

Het balkon als pseudo-tuin
Liefst 76 procent heeft een tuin, 15 procent (ook) een dakterras, 29 een balkon. Prima: balkonbarretje, kruidentuintje, barbecuetje.

Schutting
In 63 procent van de gevallen staat er een houten schutting tussen tuin en buren (heg of haag: 23 procent).

1964
In de jaren 60 sleepten we nog gewoon de keukenstoelen naar buiten om wat te relaxen tussen het wasgoed dat aan de lijnen wapperde. Tegenwoordig gaat wasgoed in de droger. We hebben luxe tuinmeubilair. En een nuttig moestuintje? Vinden we in nog geen één op de zes tuinen, leert de enquête. 'Te veel werk', meent 48 procent.

Partytent
Het begon in de vorige eeuw met de partytent. Al te vaak viel het barbecuefeestje in het water als regendruppels sissend neerdaalden op halfgare worstjes en koteletten. De gammele bouwseltjes werden speciaal opgezet, maar evolueerden al snel naar semi-permanente overkappingen die de hele zomer bleven staan. Daarna kwam de serre in zwang, waarin je zomer en winter kunt verblijven. De toekomst? De hele tuin overkapt. Hoeven de oleanders en citroenboompjes 's winters ook niet meer naar de slaapkamer.

Het is aardig om te zien waar wij Nederlanders van dromen. Niet van korenbloemen en klaprozen, maar van een loungehoek, een jacuzzi en een buitenkeuken. En wat pruttelt er straks in de pannen in die buitenkeuken? Geen ratatouille van zelfgekweekte courgettes en tomaten, want wie ambieert er nou nog een moestuin? De mensen in het land willen vooral comfort en zitgelegenheid (een derde heeft meer steen in de tuin dan gras en planten).

Hoe zien de woondromen van de gemiddelde Nederlander eruit? Roel bezoekt Woerden, de gemeente die als gemiddeld uit het onderzoek uitkwam.

Bloed, zweet en tranen
Het ouderwetse tuinieren van zweet, rugpijn en vuile nagels is kennelijk op z'n retour. Slechts een povere 17 procent van ons ziet de tuin als een plek om te tuinieren. In dit verband is het illustratief om te zien wat wij antwoorden op de vraag wat we met een flink geldbedrag zouden doen als we daar vrij over konden beschikken: 63 procent zou er vakantie mee gaan vieren en een magere 21 procent zou het besteden aan tuinonderhoud. Uitgevoerd door de tuinman, neem ik aan.

Duurzame haag
Het lijkt erop dat we van plan zijn om feestend ten onder te gaan. Niets wijst namelijk op het nastreven van duurzaamheid. We weten dat struiken CO2 opnemen, maar toch hebben de meesten van ons een houten schutting staan tussen de tuin en die van de buren. De duurzame haag is door minder dan een kwart van de ondervraagden aangeplant.

We zien dat de straten van tijd tot tijd onder water lopen omdat het riool na een plensbui het hemelwater niet kan afvoeren. Maar we blijven onze tuinen verharden en betegelen en zullen niet stoppen voordat een gemeenteverordening ons gedrag corrigeert.

We weten dat het planten van een boom de biodiversiteit in de tuin enorm bevordert, maar ja - een boom geeft rommel en je kunt toch ook een nestkastje aan de schutting hangen? Planten verminderen de CO2-uitstoot en trekken vlinders, hommels en andere insecten. Maar wat doen wij? We betegelen de zaak en spijkeren als aflaat een insectenhotel aan de muur.

Peterselie zaaien
Nee, de tuin is bepaald niet klaar voor de duurzame toekomst. De terraskachel werkt niet elektrisch en de buitenkeuken heeft nog nooit van inductie gehoord. Er is hoop: de barbecue op gas is aan het doorbreken. Niet 100 procent duurzaam, maar altijd te verkiezen boven houtskool.

Er zijn verzachtende omstandigheden. De bakfietsgeneratie heeft het niet gemakkelijk. Kinderen kunnen geen balletje meer trappen op straat. Om van hoepelen en knikkeren maar te zwijgen. Ze moeten vervoerd naar vioolles en klimwand. En weer terug.

Sociale media nemen gemiddeld drie uur per dag van het leven van de moderne tweeverdiener in beslag. Hoe je peterselie zaait, bekijk je op YouTube. Maar een rijtje zaaien, in echte grond? Geen tijd. De virtuele tuin is al vermoeiend genoeg.

:(
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Geen tuin, maar wel grappig Neweve.. Ik vind het stukken beter dan zo'n grijze droevenis als de tegeltuin uit de OP. Maar nee, het is geen tuin.
Alle reacties Link kopieren
Aaaanne, ik zou dat loof van de krokussen gewoon wegknippen zodat de bodembedekkers licht en lucht krijgen om flink te groeien. En wat jammer dat je salvia nu geheel lijkt verdwenen. Ik vrees dat er niets anders opzit dan geduld hebben en hopen dat er toch nog iets terug groeit?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Hier juist andersom, de huiskamer is, door alle kamerplanten, een verlenging van de tuin.

Ik ga binnenkort een avond in de week het plantenasiel in deze stad doen. Het zit in een wijkcentrum die ook kleine moestuintjes heeft en sowieso een tuin. Hoop dat ik daar wat kan doen. Maar zal nog wel ff duren, het is nu dicht ivm corona.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven