Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/plan ... izendknoop

Deze groeit en bloeit vroeg voor aan vaste plant.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ohh, weer een nieuw topic!
Geweldige OP trouwens!

Ik heb eerst het oude topic uitgelezen, wat word er toch enorm veel geschreven momenteel, is ook bijna niet bij gehouden dan om op iedereen te reageren. Respect voor degene die het wel deed(ben nu alweer de naam kwijt :$ )

De hele dag zie ik hier een stelletje pimpelmeesjes door de tuin scharrelen, helaas zit hun nestje niet in mijn tuin, daarvoor had ik het nestkastje waarschijnlijk te laat opgehangen maar wie weet volgend jaar.

Straks ga ik mijn dahlia's planten, ik weet het, het is nog geen ijsheiligen geweest maar ik vermoed dat we geen nachtvorst meer krijgen.

Ik ga trouwens geen lijstje maken met favoriete planten want dan kan ik niet meer stoppen, ik heb meer favoriete planten als planten die ik absoluut niet in de tuin wil. Misschien is dat makkelijker.... ik wil geen coniferen.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
03-05-2020 09:48
@Aija: Is je tuin in de zomer wel dichtbegroeid of heb je dan ook kale plekken? Veel borders zien er wat kaal in het voorjaar. Dat komt omdat je na de winter de afgestorven vaste planten afknipt en het blad weghaalt zodat de zon de aarde kan verwarmen, en dan houd je stompjes en kale struiken over die nog niet in het blad staan.

Als je de kale plekken gaat opvullen met vaste planten die vroeger bloeien, dan heb je kans dat die in de verdrukking komen als de andere planten gaan groeien. Vandaar dat ik vroeg of je tuin zomers wel dichtbegroeid is. Als er nog ruimte is, dan kun je vroeg bloeiende planten toevoegen, dus wat nu staat de bloeien in het tuincentrum.

Is die ruimte er eigenlijk niet, dan kun je het oplossen door in het najaar voorjaarsbollen te planten. Heeeeel veeeel bollen, zodat je een kleurexplosie in je voortuin krijgt waar voorbijgangers de auto voor aan de kant zetten om er een foto van te maken. Als de bollen zijn uitgebloeid, dan zijn je vaste planten en heesters inmiddels al aan de groei en in het blad zodat het vergelende loof van de bollen bedekt wordt.
Helemaal mee eens; meer vroegbloeiende, polvormende vaste planten als het kan en bollen. Veel bollen. Pennisetum en nectaroscordum zijn goede vrienden, bijvoorbeeld. Kijk eens bij nijssentuin.nl. Ze verkopen ook bijenpakketten bijvoorbeeld met vroegbloeiers. Zoek naar bollen voor verwildering.

Afbeelding

Hier piept vogelmelk nog net boven de opkomende Hosta uit en de uitgebloeide fritillaria’s zijn ook nog te zien. In het voorjaar stonden daar de sneeuwklokjes te bloeien.

Veel meer voorbeelden heb ik niet omdat een woelrat hier net zo dol op bollen is als ik.
mermedina wijzigde dit bericht op 03-05-2020 10:04
1.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie mee willen denken!
Dit is een plattegrondje.
Afbeelding

Op de linkerzijde en de zijde waar fietsen staan hebben we tot een uur of 15.00 zon. De rest van de tuin ligt in de schaduw.
Het schuurtje staat helaas al vol, waardoor we 2 fietsen in de tuin kwijt moeten.
We hebben het nu zo getekend dat er op de linkerzijde twee borders of bloembakken gemaakt kunnen worden met daar tussenin een bank & achter de bank nog ruimte voor een randje met bloemetjes (verhoogde border).

Het idee is om de fietsen achter een muurtje/afscheiding te zetten. Eventueel met begroeiing?
Waar nu de tafel getekend staat komt heel weinig tot geen zon. Daar omheen heb ik nu in een border getekend, kan wederom op de grond, verhoogd of in bloembakken.

We zijn er nog niet uit wat we met de vloer willen. Ik vind grote tegels vaak niet mooi, maar een stukje bestrating of vlonder wel. Gras staan we zeker voor open, maar ik vraag me af hoeveel kans van slagen dat heeft op zo'n klein oppervlakte & er veel overheen lopen. Tekeningetje nu is een eerste ontwerp, maar we hebben dus nog niets besloten en ik sta heel erg open voor suggesties!

Wat foto's, inclusief rommel :$

De schuifpui, achterdeur en stukje linkerzijde.
Afbeelding
Afbeelding

Stukje linkerzijde en poortdeur
Afbeelding

Poortdeur en schuurtje. Daar willen we de fietsen dus neer gaan zetten.
Afbeelding

Nog een stukje schuur. Ik denk dat we hier iets mee moeten doen wat betreft "vertical gardening". Of met een klimop, of met bloembakken, bloemzakken, oid...
Afbeelding

De rechterzijde, hier heb ik nu de tafel ingetekend.
Afbeelding

Wat betreft meubilair: We hebben alleen de 2 gekleurde stoeltjes op de foto's. Bank/tafel/stoelen kunnen gekocht/gemaakt worden!

Ik ben heel benieuwd naar jullie input :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
03-05-2020 10:04
Fijn dat jullie mee willen denken!
Dit is een plattegrondje.
Afbeelding

Op de linkerzijde en de zijde waar fietsen staan hebben we tot een uur of 15.00 zon. De rest van de tuin ligt in de schaduw.
Het schuurtje staat helaas al vol, waardoor we 2 fietsen in de tuin kwijt moeten.
We hebben het nu zo getekend dat er op de linkerzijde twee borders of bloembakken gemaakt kunnen worden met daar tussenin een bank & achter de bank nog ruimte voor een randje met bloemetjes (verhoogde border).

Het idee is om de fietsen achter een muurtje/afscheiding te zetten. Eventueel met begroeiing?
Waar nu de tafel getekend staat komt heel weinig tot geen zon. Daar omheen heb ik nu in een border getekend, kan wederom op de grond, verhoogd of in bloembakken.

We zijn er nog niet uit wat we met de vloer willen. Ik vind grote tegels vaak niet mooi, maar een stukje bestrating of vlonder wel. Gras staan we zeker voor open, maar ik vraag me af hoeveel kans van slagen dat heeft op zo'n klein oppervlakte & er veel overheen lopen. Tekeningetje nu is een eerste ontwerp, maar we hebben dus nog niets besloten en ik sta heel erg open voor suggesties!

Poortdeur en schuurtje. Daar willen we de fietsen dus neer gaan zetten.

Nog een stukje schuur. Ik denk dat we hier iets mee moeten doen wat betreft "vertical gardening". Of met een klimop, of met bloembakken, bloemzakken, oid...

De rechterzijde, hier heb ik nu de tafel ingetekend.

Wat betreft meubilair: We hebben alleen de 2 gekleurde stoeltjes op de foto's. Bank/tafel/stoelen kunnen gekocht/gemaakt worden!

Ik ben heel benieuwd naar jullie input :thumbsup:
Prachtige gebakken klinkers zo te zien? Die zijn geld waard als je ze wegdoet. Ik zou ze hergebruiken in een elleboogverband als een soort visgraatmotief. Dat staat heel ruimtelijk.

Tot zover mijn eerste ingeving.
mermedina wijzigde dit bericht op 03-05-2020 11:01
10.21% gewijzigd
@Mermedina, ik zou de foto's even uit je quote halen, ivm privacy
Alle reacties Link kopieren
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/319 ... r-van-niet

:rofl:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie dat verhaal van die vrouw die niet zo goed is in rekenen en schatten en voor haar voortuin duizend tulpenbollen had besteld? En dat die vrouw zo eigenwijs was om deze bollen in kleigrond te willen planten dat eigenlijk helemaal niet zo geschikt is voor bollen? Twee weekenden lang is ze bezig geweest met planten. Gaatje graven, schepje scherp zand onderin, bol erin en dichtgooien. Bol, na bol, na bol, na bol, uren achter elkaar. De bollenplanter begaf het na 500 bollen. Na 700 bollen begon de gedachte aan een tulpenbollenmaaltijd steeds aanlokkelijker te worden. Na 850 bollen had ze er schoon genoeg van. Ze groef en gat en flikkerde het restant daar in.

Maar .... het resultaat was overweldigend, dat moet gezegd worden. Voorbijgangers stopten om foto's te maken, want het was dan ook echt een prachtig gezicht, al die kleuren in combinatie met de bloeiende meiboom. Overbodig om te vertellen dat die bollen in de winter in de grond bleven. Het merendeel heeft dat gelukkig overleefd al werden de tulpen de daaropvolgende jaren wel wat minder hoog.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Zo de tekening:
Rechtsonder is de schuur met groen dak, links het huis.
Boven is een groene schutting langs het recht van overpad (die loopt achter dit deel langs, daarna begint het nu al groene gedeelte).
Breedte 4-5 meter, lengte 8-10(?)
Bruine bak met groen is de vaste stenen border die nu tegen de schuur staat.

Afbeelding

Mocht het trouwens lukken dan willen we de kliko ook ergens op dit stuk, dan kunnen we het kippenhok vergroten en de fietsenschuur efficiënter ingerichten.
neweve wijzigde dit bericht op 03-05-2020 10:24
Reden: Stomme image site
23.16% gewijzigd
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Scherp Mermedina en idd helemaal waar. Die zijn geld waard.

Wel een uitdaging om daar wat groens van te maken met zoveel schaduw. Ik ga ook denken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je daar een foto van Caaf?

Pinaco, ik zou de fietsen op een plek neerzetten waar weinig zon is en kijken of er een mogelijk is om een terras/zitplek te maken waar je in de zon kunt zitten.
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
@ cavia: vorig jaar natuurlijk pas het 1e jaar, maar was wel al vrij vol. Daarom ben ik ook huiverig voor meer vaste hogere planten.
Bollen heb ik aan gedacht! Wordt wel een uitdaging om die in het najaar te planten, tussen die dan grote planten in. Dat is wel waar ik bij buren verlekkerd naar stond te kijken: allerlei tulpen, krokussen, vergeet-me-nietjes, etc

@ Apatura: het is 1 groot vak planten. Opbouw hebben we enorm mee geworsteld want waar wil je dan het hoogste punt? Het is nl aan 3 kanten omgeven door bestrating (stoep, tuinpad naar de voordeur, tuinpad voor het raam). Het idee was wat hoogte bij de stoep als een soort afscheiding, met de miscanthus. De verbena en pennisetum daarachter en om het boompje (het middelpunt van het vak ongeveer) een bodembedekker zodat je daar een apart "vak" hebt. De choisya achteraan, om het tuinpad wat uit het zicht te hebben en vanuit huis altijd naar het groen te kijken. Maar, de verbena en pennisetum werden dus veel hoger dan verwacht en de kruiptijm een warrig bos dat in de winter een dor, bruin warrig bos werd. Iig niet zoals bedacht, maar wel erg vrolijk en kleurrijk.
Maagdenpalm is leuk ja, staat ook in de achtertuin. Redden die het op het volle zuiden?

Er staan overigens ook nog 2 verdwaalde salvia's (red lips) en een 2 planten met knalroze bloemen die ook ineens een meter de lucht in schoten. Waarvan we ook niet goed weten waar we die tussen moeten zetten.
Alle reacties Link kopieren
@aija ik zou ook voor lente bollen gaan. Maar ik ben dan ook een van blauwe druifjes (doen me aan mijn moeder denken) en tulpen.
@ gaaf, dat klinkt gaaf, nu wil ik ook 1000 tulpenbollen (ik had er dit jaar 20 ofzo).

@pinaco,
Ik zou voor de fietsen een schaduwplekje met groen dak, eventueel een 'schuurtje' wat nog iets de grond in loopt
Afbeelding

Afbeelding
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
03-05-2020 10:23
:rofl:
Ook deze tekst erbij “ Dan zoek ik er wel nog een vrouw bij.” Schrijver dezes heeft voor de eer vriendelijk bedankt, maar andere vrouwen mogen zich melden.” :rofl: :clown:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
03-05-2020 10:14
@Mermedina, ik zou de foto's even uit je quote halen, ivm privacy
Oja niet aan gedacht. Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Haha! Ik kom net dit plaatje tegen op Pinterest met als linknaam forum.viva.nl . Als ik er op klik kom ik in het eerste TTT-topic uit in 2016. :P

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
03-05-2020 09:10
Overigens: toen we hier 2 jaar geleden kwamen wonen had de achtertuin in de OP kunnen staan. En niet op de goede manier: volledig bestraat in antraciet met een stukje kunstgras :nooo:
Die is inmiddels al heel veel groener, ben ik zo blij mee!
Ik mis eigenlijk als eerste een mulchlaag, boomschors of cacaodoppen of iets dergelijks. Vooral in de zon erg hard nodig en het voorkomt ook veel onkruid.
Sabeltandcavia schreef:
03-05-2020 11:06
Haha! Ik kom net dit plaatje tegen op Pinterest met als linknaam forum.viva.nl . Als ik er op klik kom ik in het eerste TTT-topic uit in 2016. :P

Afbeelding
oh dat is grappig!
Sabeltandcavia schreef:
03-05-2020 10:16
Kennen jullie dat verhaal van die vrouw die niet zo goed is in rekenen en schatten en voor haar voortuin duizend tulpenbollen had besteld? En dat die vrouw zo eigenwijs was om deze bollen in kleigrond te willen planten dat eigenlijk helemaal niet zo geschikt is voor bollen? Twee weekenden lang is ze bezig geweest met planten. Gaatje graven, schepje scherp zand onderin, bol erin en dichtgooien. Bol, na bol, na bol, na bol, uren achter elkaar. De bollenplanter begaf het na 500 bollen. Na 700 bollen begon de gedachte aan een tulpenbollenmaaltijd steeds aanlokkelijker te worden. Na 850 bollen had ze er schoon genoeg van. Ze groef en gat en flikkerde het restant daar in.

Maar .... het resultaat was overweldigend, dat moet gezegd worden. Voorbijgangers stopten om foto's te maken, want het was dan ook echt een prachtig gezicht, al die kleuren in combinatie met de bloeiende meiboom. Overbodig om te vertellen dat die bollen in de winter in de grond bleven. Het merendeel heeft dat gelukkig overleefd al werden de tulpen de daaropvolgende jaren wel wat minder hoog.
In die link, volgens mij van gardeners world, was ook een jongen te zien, die zijn hele voortuin vol met allerlei tulpen had staan. Prachtig gezicht!
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
03-05-2020 11:31
In die link, volgens mij van gardeners world, was ook een jongen te zien, die zijn hele voortuin vol met allerlei tulpen had staan. Prachtig gezicht!
Ja met die kippetjes :heart:
Mermedina schreef:
03-05-2020 11:34
Ja met die kippetjes :heart:
ja idd! Mooie combi ook van kleuren
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
03-05-2020 11:06
Ik mis eigenlijk als eerste een mulchlaag, boomschors of cacaodoppen of iets dergelijks. Vooral in de zon erg hard nodig en het voorkomt ook veel onkruid.
Dus dat ipv bijvoorbeeld een bodembedekker? Voorkomt het ook dat heermoes en haagwinde opkomt want dan heb ik een project voor deze week, want wat een shitklus is het om dat steeds weg te plukken. Later in de zomer weinig onkruid gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Zo! net even mijn bonsai beuk uit de pot gehaald. Ik wil m in een andere, iets grotere pot zetten. Tijdens het verwijderen van de pot voelde ik opeens gekriebel... aaaaah, een mierennest in mijn beuk! En ze verdedigden hun kinderen fel, en ik ben flink gebeten. Ik heb de kluit de kluit gelaten, de mieren mogen eerst hun gezinnen eruitslepen. Daarna gaat de boom toch echt in een grotere pot. Ik weet het, bonsai´s horen in kleine potjes, maar ik vind dat zo zielig. Ik wil een wat groter formaat bonsai. Het leuke daaraan vind ik dat ik grote bomen in klein formaat in de tuin kan hebben. Ik wil het ook nog proberen met een lijsterbes, daarvan staan er een paar zaailingen in de tuin. Die staan daar niet handig, maar ze schijnen het in een pot ook best goed te doen. Net als een kastanje. Dat wil ik ook nog proberen.

Mijn exotische zijdeboom loopt nu uit. Ik hoop dat ie net als vorig jaar, weer mooi gaat bloeien. Zo meteen ga ik ook nog de aanwinsten van de Lidl in potten zetten. Er staat nog een margriet op stam en een lantana. Die lantana had ik gekocht omdat ik dacht dat mijn stekkie van Mallorca van een paar jaar geleden was overleden. Nu loopt ie toch uit, en heb ik straks twee potten met lantana. Ze stekken ook heel makkelijk, dus eind deze zomer kan ik meerdere mensen blij maken met lantana stekken.
Als alles staat zal ik een paar foto´s maken en als ik tijd heb, hier plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco; je hebt inderdaad prachtige steentjes, die kun je leuk combineren met die grote grijze tegels.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven