Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
03-05-2020 12:14
Pinaco; je hebt inderdaad prachtige steentjes, die kun je leuk combineren met die grote grijze tegels.
Vind ik ook! Wij hebben in de achtertuin ook een combinatie van roodbruine waaltjes met een lichtgrijze grote tegel op het terras, dat contrast tussen nieuw/ strak met oud vind ik heel leuk
Alle reacties Link kopieren
Oke. Wie van jullie heeft de vleesetende planten uit het vorige topic en mijn reactie over diva's en m&m's als inspiratie gebruikt?

Veeleisende kamerplant wil alleen groeien als het schaal M&M’s krijgt zonder de bruine
1 mei 2020 door Jos Maalderink

De malcontenta is geen gemakkelijke kamerplant. De plant kan alleen gedijen met een koele plek, genoeg zonlicht, en elke dag een schaaltje M&M’s zonder de bruine.

Met zijn sierlijke, giftige bladeren is de malcontenta een must-have voor iedereen met groene vingers. De humusrijke potaarde moet elke dag voldoende water en chartreuse krijgen en gemasseerd worden door een professionele Koreaanse masseuse. Groeit hij niet snel genoeg? Dan is het waarschijnlijk een goed idee als je elke dag een half uurtje Chopin plingelt op je Steinway.

Wat de malcontenta ook fijn vindt is als je hem af en toe even op het balkon zet. Maar niet als er in de buurt een barbecue wordt gehouden of als je vlakbij een spoorbaan woont.

Kortom: wie een malcontenta in huis haalt moet flink aanpoten, maar daarvoor kan je schitterende pastelkleurige bloemen en ongevraagde meningen verwachten.

https://speld.nl/2020/05/01/veeleisende ... ms1k4d-fUU

:proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
03-05-2020 12:51
Oke. Wie van jullie heeft de vleesetende planten uit het vorige topic en mijn reactie over diva's en m&m's als inspiratie gebruikt?

Veeleisende kamerplant wil alleen groeien als het schaal M&M’s krijgt zonder de bruine
1 mei 2020 door Jos Maalderink

De malcontenta is geen gemakkelijke kamerplant. De plant kan alleen gedijen met een koele plek, genoeg zonlicht, en elke dag een schaaltje M&M’s zonder de bruine.

Met zijn sierlijke, giftige bladeren is de malcontenta een must-have voor iedereen met groene vingers. De humusrijke potaarde moet elke dag voldoende water en chartreuse krijgen en gemasseerd worden door een professionele Koreaanse masseuse. Groeit hij niet snel genoeg? Dan is het waarschijnlijk een goed idee als je elke dag een half uurtje Chopin plingelt op je Steinway.

Wat de malcontenta ook fijn vindt is als je hem af en toe even op het balkon zet. Maar niet als er in de buurt een barbecue wordt gehouden of als je vlakbij een spoorbaan woont.

Kortom: wie een malcontenta in huis haalt moet flink aanpoten, maar daarvoor kan je schitterende pastelkleurige bloemen en ongevraagde meningen verwachten.

https://speld.nl/2020/05/01/veeleisende ... ms1k4d-fUU

:proud:
:rofl:
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Whahaha wat een mooie krantenartikels!!!

Over mulchlaag en haagwinde, ik kan uit ervaring vertellen dat de haagwinde daar schijt aan heeft. Er komt bij mij sowieso wel wat onkruid door maar is makkelijk weg te trekken.

Ik ben (weer) naar het tuincentrum geweest. Plantjes gehaald voor in mijn potten! Ik mocht geen nieuwe potten kopen van mezelf, alleen vullen wat ik nog had. Alles is gevuld en staat op zijn plekje, nu even koffie drinken en dan alle planten fotograferen en in mijn app zetten.

Ik heb een aantal vlijtige liesjes, struikmargriet, helleborus, geranium, fuchsia, begonia, dahlia, anisodonthea, petunias, dipladenia en lobelia.
Eindelijk wat kleur in de tuin.

En mijn mini kersenboom (tak in pot) heeft een paar bloesempjes <3
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag even aan mijn vleesetende planten of ze ook zoveel noten op hun zang hebben.
*mompel mompel*

Ze zeggen dat ze helemaal niet veeleisend zijn. Hoe kom ik erbij! Zolang ze hun regenwater krijgen op de juiste temperatuur, regelmatig een neveldouche, af en toe buiten in het zonnetje staan, met enige regelmaat gedraaid worden zodat een andere prachtige kant van ze in het licht komt te staan en als ik ze elke avond welterusten zing met een bijbehorend dansje hoor je hen niet klagen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Mooie combi tegels en waaltjes.

Op t looppad en het terras tegels en de rest enkel waaltjes.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor die grijze tegels dan vier stoeptegels nemen voor een landelijker uitstraling. Veel goedkoper ook. Maar ik heb dan ook een hekel aan grote grijze tegels :$
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Die tegels liggen toch al in de tuin van... (o ships, ben zo slecht in namen)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
03-05-2020 11:47
Dus dat ipv bijvoorbeeld een bodembedekker? Voorkomt het ook dat heermoes en haagwinde opkomt want dan heb ik een project voor deze week, want wat een shitklus is het om dat steeds weg te plukken. Later in de zomer weinig onkruid gelukkig.
Nee helaas. Wel zorgt het ervoor dat de gewenste planten het ‘winnen’ van het onkruid.

Onkruid heeft als kenmerk dat het eerder en vaak sneller groeit en daardoor kan het gaan overheersen. Om te zorgen dat de door jou gewenste planten het naar hun zin hebben, helpt zo’n laag. Ik zou het niet in plaats van bodembedekkers doen, maar beide.

Ik weet niet of je schoffelt, maar dat is helemaal ongewenst met wortelonkruiden. Daarnaast verstoor je de bodem, waardoor deze sneller uitdroogt.

Wat jij noemt is ‘wortelonkruid’ en dat heet zo omdat er uit de wortels vrolijk weer een nieuw stukje groeit. Liefst twee stukjes. Je kunt het telkens uittrekken, dat verzwakt het wel degelijk.

Heb je al bemest? Dat is wel een mooi projectje. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
03-05-2020 13:45
Ik vraag even aan mijn vleesetende planten of ze ook zoveel noten op hun zang hebben.
*mompel mompel*

Ze zeggen dat ze helemaal niet veeleisend zijn. Hoe kom ik erbij! Zolang ze hun regenwater krijgen op de juiste temperatuur, regelmatig een neveldouche, af en toe buiten in het zonnetje staan, met enige regelmaat gedraaid worden zodat een andere prachtige kant van ze in het licht komt te staan en als ik ze elke avond welterusten zing met een bijbehorend dansje hoor je hen niet klagen.
Ehhhh. De mijne krijgen alleen kraanwater en staan in een donkere hoek met een lampje erboven. Er ging zelfs 1 bloeien. Zónder dansje! Hij kreeg wel veel bekijks.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
@tuingravin :hello:
Ik heb zojuist een envelop met zaad van het brandkruid op de bus gedaan. Hopelijk komt deze wel aan!

Ik vermoed dat mijn vorige envelop onderschept is en dat er een overijverige postbeamte is geweest die overtuigd was dat ik jou wietplanten of zo had willen sturen. Misschien zit er nu wel iemand thuis sjekkies te draaien van mijn "stekkies".
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
03-05-2020 15:31

Ik vermoed dat mijn vorige envelop onderschept is en dat er een overijverige postbeamte is geweest die overtuigd was dat ik jou wietplanten of zo had willen sturen. Misschien zit er nu wel iemand thuis sjekkies te draaien van mijn "stekkies".
;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik kom even binnenvallen! Ik ben net verhuisd naar een huis met een tuin (zowel voor als achter) en ik wil ook een mooi tuintje hebben. Maar... hoe begin ik eraan? Ik ben wat gaan rondkijken op websites van tuincentra en op fora van tuinliefhebbers, maar lieve hemel, het duizelt nu al! pH van de grond, bodembedekkers, kalk, verticuteren... hebben jullie tips voor een absolute noob zoals ik? Ik heb al een tekening gemaakt van wat ik wil, maar hoe begin ik eraan :-D
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
03-05-2020 10:04
Fijn dat jullie mee willen denken!
Dit is een plattegrondje.
Afbeelding
Jouw globale indeling lijkt mij prima. Eethoek in de schaduw is fijn, juist met de warme zomers van tegenwoordig. Mijn ervaring is dat je dan toch graag in de schaduw wilt eten en niet in de volle zon.
Bestrating zou ik inderdaad hergebruiken. Fietsen verbergen achter een pergola met klimmers, zodat je de fietsen niet meer ziet.
Zithoekje in de zon lijkt mij prima. Ik zou alleen wel even bedenken of je lekker onderuit wilt zitten daar of rechtop op een bankje. Als je graag onderuit wilt zitten zou ik voor de twee stoeltjes gaan en niet voor een bankje.
Verder moet je even bedenken hoeveel looppad je nodig hebt en wat de logische looproute in je tuin is van de deur naar de schuur of de tuin uit. Dan kun je ook bedenken of er hier en daar nog bestrating weggehaald kan worden om wat extra groen te planten.
Verder is er veel leuk spul te koop voor in de schaduw, dus je kunt op zich je tuin echt leuk beplanten ook al is er veel schaduw.
mijn nieuwe vijver (ja, moet nog wat aangekleed worden)
Afbeelding

mijn net aangeplante border
Afbeelding

deel van de andere border met achterin een witte emaille schaal met water. Volop in gebruik door de vogels
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Even uitblazen en foto´s plaatsen. Komt ie!


bonsaibeuk
Afbeelding

er bloeit van alles
Afbeelding

naast de voordeur
Afbeelding

nog een naast de voordeur
Afbeelding

border
Afbeelding

centaurea
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Heel mooi TG! Ik ben dol op blauwe bloemetjes
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
En gezellig al die boompjes zo
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog een paar:

kuiflavendel met bij
Afbeelding

iris
Afbeelding

clematis montana
Afbeelding

Akelei
Afbeelding

Nagelkruid
Afbeelding

Valeriaan
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wat een pracht TG :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wijndruifje schreef:
03-05-2020 15:40
Hallo, ik kom even binnenvallen! Ik ben net verhuisd naar een huis met een tuin (zowel voor als achter) en ik wil ook een mooi tuintje hebben. Maar... hoe begin ik eraan? Ik ben wat gaan rondkijken op websites van tuincentra en op fora van tuinliefhebbers, maar lieve hemel, het duizelt nu al! pH van de grond, bodembedekkers, kalk, verticuteren... hebben jullie tips voor een absolute noob zoals ik? Ik heb al een tekening gemaakt van wat ik wil, maar hoe begin ik eraan :-D
Welkom! Lastig he, een beginnetje vinden?

Ik doe ook maar wat, maar hoe ik het aangepakt heb qua planten:
- veel plaatjes verzamelen om erachter te komen wat voor stijl ik leuk vind
- bekijken waar veel zon is en waar veel schaduw
- bedenken welke kleuren ik mooi vind
- en dan vooral van groot naar klein, dus eerst bedenken wat voor boompjes, dan de heesters en de rest van de planten zoals bodembedekkers

En nu ga ik mijn tuin aanpassen en ben ik dankzij dit topic ook wat meer aan het nadenken over zichtlijnen bijvoorbeeld. Als je tuin inloopt, wat wil je dan zien? En als je er in zit, waar kijk je dan naar? Vijvertje erbij... het hoeft ook niet in één keer helemaal goed he, je kunt ook altijd nog dingen verplaatsen. Alleen ik geef toe dat dat wat lastiger is met je bestrating ;-D

Deel vooral je tekening, dan kunnen we meedenken!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Duet, ik ben wel benieuwd of de postbode high is geworden van het dampen van brandkruid. De naam impliceert wel dat je het in de fik kunt zetten, dus wie weet, hahahah.
Ik denk dat zaden idd wel over gaan komen.

Ik ben erg blij dat mijn valeriaan zich spontaan overal heeft uitgezaaid. Ik heb de witte en de roze variant, nu ben ik dus benieuwd welke kleur mijn zaailingen hebben.
De verbena staat inmiddels ook overal en mijn pol spontaan aangewaaide teunisbloemen heeft overwinterd. Ik had gehoopt daar ook zaailingen van te zien, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.
Ik vind ze zo mooi, omdat ze ´s avonds net licht lijken te geven.
De camellia´s heb ik verwend met een stel roestige spijkers en weer een handvol epsom zout. Voor het geval jullie je afvragen wat dat witte spul is bij mijn kuipplanten: dat is dus Epsom zout. Gebruik ik als bemesting, en de kuipplanten doen het daar goed op. Ze krijgen ook regelmatig koffiedik en theeblaadjes te eten, dat lusten ze ook graag.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
03-05-2020 10:04
Fijn dat jullie mee willen denken!
Dit is een plattegrondje.
...

Ik ben heel benieuwd naar jullie input :thumbsup:
Ik ben hier ook niet zo handig in, maar ik zie bij jou een beetje overeenkomsten met mijn huidige indeling, wat betreft plaatsing van de meubels. Beide zitgedeelten zitten erg aan de rand van de tuin, zou het misschien ook mooi zijn om die wat meer 'in de tuin' te plaatsen? Zodat je echt omsloten wordt door de tuin?
Tjezus, wat vals
ik heb ook al eens zaadjes binnen gekregen van een forummer, en toen was de envelop open gemaakt. Vast ook gecheckt of er verdovende middelen inzaten of zo.

Mooie tuin TG

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven