Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn ochtendwandeling even een paar plaatjes van de "gemeente-aanplant" in onze wijk geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
@Friez: Prachtig die vaas met alliums! :love: Ik zie het zo bij een dure bloemist staan! Zou je ze kunnen drogen?

@Duet: Jouw gemeente is inderdaad goed bezig! En ook educatief zo te lezen. Leuk hoor! :thumbsup:

Mijn eigen durp is zo klein dat ik niet zou weten waar hier een bloembak zou kunnen staan. Wel kijk ik aan de voorkant uit op een woest bosje met heesters zoals weigelia, krentenboom maar ook knotwilgen en een prachtige kastanje met monumentale status. In het voorjaar zien de bermen hier wit van het fluitenkruid. Toch is het wel genieten om hier door het dorp te lopen, want vrijwel iedereen heeft hier een groene tuin en er staan veel grote bomen. Tijdens een wandelingetje naar de brievenbus kom ik welgeteld één bestrate voortuin tegen en geen enkele grindbak.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Hier tientallen huismussen in de vlinderstruik :flirting:

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Da's full house GT :cheer:
STC, deze staan buiten, zal dus niet lukken, maar heb ook nog een paar binnen staan, hoop dat dat lukt
Alle reacties Link kopieren
In mijn gras wonen heel bijzondere boterbloemen en madeliefjes. Elke keer als ik ga maaien doen ze spontaan 'the wave'. Als ik met mijn maaimachine die kant uit kom, dan stoten ze elkaar gniffelend aan "Let op, daar komt ze weer!" en dan gaan ze snel achterover liggen. "Jeueueueuej!!!". Daarna komen ze schaterlachend weer overeind. Een strak, volledig groen gazonnetje is me daarom nog nooit gelukt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
03-07-2020 13:42
In mijn gras wonen heel bijzondere boterbloemen en madeliefjes. Elke keer als ik ga maaien doen ze spontaan 'the wave'. Als ik met mijn maaimachine die kant uit kom, dan stoten ze elkaar gniffelend aan "Let op, daar komt ze weer!" en dan gaan ze snel achterover liggen. "Jeueueueuej!!!". Daarna komen ze schaterlachend weer overeind. Een strak, volledig groen gazonnetje is me daarom nog nooit gelukt.
:rofl:

Enne mooie initiatieven in de steden en dorpen hoor ik hier! Hier worden ook altijd bakken met geraniums aan de lantaarnpalen en van die losse zuilen geplaatst.

Verder ben ik druk in huis ipv de tuin.. Helaas. Maar het wordt wel mooi :lol:
Ga nog wel even een foto van de zaadmat van de Lidl maken, die is zo mooi aan 't bloeien :)
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooi matje voor 2 euro :-D

Enne mijn lupines zitten alweer vol met luis.. Snap er geen jota van. Altijd als ik lupientjes heb, luis erin...
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
03-07-2020 11:30
Da's full house GT :cheer:
Jup :mrgreen: . Er vlogen wel 50 musjes in en uit 8-)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
03-07-2020 19:27
Jup :mrgreen: . Er vlogen wel 50 musjes in en uit 8-)

Wauw, wat superleuk! :D :heart:
Artikel met foto's van een fotograaf die palmbomen in veelal tegeltuinen heeft gefotografeerd.
Ik hoop dat jullie het artikel kunnen zien, ik heb een abbo dus ik weet niet of je het zonder inloggen kan zien. Plaatje (s) posten lijkt me echt tegen het copyright in dit geval.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/03/ty ... i-a4004664
Lekker veel wilde stukken bij jou Duet!
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
03-07-2020 20:55
Artikel met foto's van een fotograaf die palmbomen in veelal tegeltuinen heeft gefotografeerd.
Ik hoop dat jullie het artikel kunnen zien, ik heb een abbo dus ik weet niet of je het zonder inloggen kan zien. Plaatje (s) posten lijkt me echt tegen het copyright in dit geval.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/03/ty ... i-a4004664
Geweldig artikel :applause:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
03-07-2020 20:51
Wauw, wat superleuk! :D :heart:
Ja heel schattig :love:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
03-07-2020 20:55
Artikel met foto's van een fotograaf die palmbomen in veelal tegeltuinen heeft gefotografeerd.
Ik hoop dat jullie het artikel kunnen zien, ik heb een abbo dus ik weet niet of je het zonder inloggen kan zien. Plaatje (s) posten lijkt me echt tegen het copyright in dit geval.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/03/ty ... i-a4004664
o vreselijk :sick:

Er is welgeteld 1 foto waar ze in t gras staan.

zet er dan op zn minst een hybiscus bij voor t hawaii gevoel.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Stuk voor stuk wanstaltig, die palmtuinen. Zo misplaatst in een stenen vlakte, grindbak of in het gras. Als een lelijke vlag op een modderschuit. Wie kan dit nu serieus mooi vinden. :nope:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
O_O waar zijn de GW commentaren?!?

Ik moestwerken maar nou heb ik amper wat bij te lezen :cry:

Wel GW al gezien. Deze week mn tuin maar weer wat verwennen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
03-07-2020 21:41
Stuk voor stuk wanstaltig, die palmtuinen. Zo misplaatst in een stenen vlakte, grindbak of in het gras. Als een lelijke vlag op een modderschuit. Wie kan dit nu serieus mooi vinden. :nope:
Daar snap ik nou ook echt helemaal niets van.
...
Alle reacties Link kopieren
Heel leuk en schattig die musjes GT :heart:

Caaf, je verhaal over het grasmaaien :rofl:

Prachtig je bloemen Guave!

Jack, wat ben je stil, hoop dat alles goed met je is?
...
Alle reacties Link kopieren
Ik was uit eten dus heb GW gemist.
...
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen zijn alleen mooi tegen een strakblauwe lucht en een al even blauwe zee, badend in fel zonlicht. Met een paar kokosnoten eronder en een aapje erin.

Niet in een grauwe betontuin met een grijze lucht en op de achtergrond een grijs huis met fantasieloos grijze inrichting. Daar wordt zelfs een vrolijke palmboom treurig van.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Beter zoiets (nog niet mijn ding maar wel tropisch gevoel.)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een saaie, kale boel, al die grondbakken met palmbomen! Ik zie dat hier in de omgeving ook wel inderdaad.
Ik heb nu twee palmen op het balkon. Gewoon omdat het hier (achter glas) soms zo warm wordt dat er in de zomer niets het overleeft. Met die palmen heb ik zomer en winter beschutting tegen inkijk. Maar we nemen die palmen niet mee naar ons volgende huis, ze mogen lekker hier blijven voor de volgende bewoners.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
02-07-2020 20:14
Hoe zit het bij jullie in het dorp/stad waar jullie wonen. Doet de gemeente daar ook aan "bloemetjes" in de zomermaanden? Hier wel, binnen de singels en net er buiten, maar wat "ze" als centrum beschouwen. Op lantarenpalen en brugleuningen Ik vind dit een erg mooi initiatief van onze gemeente.

Afbeelding
Huizen binnen de ring krijgen subsidie+planten voor een gevel tuin. Dus dan halen ze er een paar stenen uit en komen er o.a. stokrozen en een aantal andere planten in. Erg mooi in de straatjes waar iedereen mee doet!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft iets enorm kitsch die palmbomen in een betonnen tuin in NL. Je kan wel raden wat voor interieur dit soort type mensen ook hebben :-P)
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven