Walgelijke buurman

15-05-2020 21:38 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is vandaag iets naars gebeurd, en ik wil het even van mij afschrijven. Het is zo walgelijk.

Aan het begin van de crisis heb ik gelijk de buren benaderd waarvan ik weet dat ze op leeftijd zijn en alleen wonen. Gelukkig ging het met iedereen goed. Eén buurman bleef mij benaderen door briefjes in mijn brievenbus te gooien. Zijn taal was niet denderend, maar goed genoeg. Ik had wel het gevoel dat er iets mis met hem was. In de eerste brief schreef hij al dat hij mij graag over de vloer wil hebben om gezellig samen wat te drinken en te eten. De toon van de brief gaf me al een naar gevoel. Het klonk alsof hij op een contactadvertentie reageerde. Ik ging gelijk naar hem toe en belde aan. Ik gaf rustig maar duidelijk aan dat dit niet de bedoeling is. Zeker niet vanwege corona. Hij begreep het en ik ging weer weg.

Met een vriendin besproken en die praatte mij schuldgevoelens aan. Ging ik toch onterecht van verkeerde intenties uit? Dus toen ik hem weer tegenkwam heb ik geïnformeerd naar hoe het met hem ging. Hij gaf aan dat hij wat brieven verwacht waar hij hulp bij nodig heeft. Ik zei dat hij maar moet bellen als ze er zijn, en heb een lijstje met relevante telefoonnummers door de brievenbus gegooid van allerlei instanties die hij als senior kan bellen.

Sindsdien belt hij regelmatig om mij, zo zegt hij, te begroeten. Ik blijf vragen naar waar hij hulp bij nodig heeft en of de brieven er zijn. Nee, hij wil me alleen begroeten. Een paar dagen terug belde hij weer, weer om mij te begroeten. En hij vroeg mij opeens of ik hobby's had. Dus ik gaf aan dat ik hem beter in contact kan brengen met een maatje voor sociale contacten, misschien iemand van zijn leeftijd. Hij stribbelde tegen, maar we spraken af dat ik zou informeren en dat daarna met hem zou bespreken. Dat heb ik die dag nog gedaan, en zou hem binnenkort weer bellen om het te bespreken.

Vandaag vind ik weer een brief in de brievenbus. Toen ik het las hoopte ik dat het een grap was van iemand anders. Hij ondertekende met zijn naam en huisnummer. Het was zijn handschrift. De inhoud is het meest ranzige tekst wat ik ooit heb gelezen. Ik heb het niet meer kunnen lezen. Hij beschreef waar hij zin in had met mij te doen, en nog wat ranzige dingen, en dat het volledig discreet zou zijn.

Nu baal ik ontzettend. Wat was ik naïef! Waarom heb ik niet meteen naar mijn gevoel geluisterd? Ik ben er nu de hele dag naar van. Ben ook wel boos, maar vooral op mijzelf. Ik denk namelijk dat hij echt iets mankeert. Maar nog steeds, ik vind het zo ontzettend vies, walgelijk en ranzig.

Ik heb zijn nummer gelijk geblokkeerd. En ik heb het gevoel dat ik toch zéér kort en bondig moet laten weten dat wat hij wil nooit gaat gebeuren en hij op geen enkele manier contact mag opnemen met mij. Ben er nu echt klaar mee.

Ps: ik ben een 30 jarige vrouw
😂😂

Echt heel lief van je dat je zo begaan bent maar idd misschien een beetje naïef. Dit soort types moet je gelijk afkappen. Leermoment voor de volgende crisis moet je maar denken 😉
Definieer "Op leeftijd". Want als ie echt "op leeftijd" is, zou hij dementerend kunnen zijn en meer hulp nodig hebben. Verlies van decorum is een symptoom.

Hij kan natuurlijk ook gewoon een pervy motherfucker zijn en zou ik hem zeker vertellen waar hij die brief kan stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
15-05-2020 21:40
😂😂

Echt heel lief van je dat je zo begaan bent maar idd misschien een beetje naïef. Dit soort types moet je gelijk afkappen. Leermoment voor de volgende crisis moet je maar denken 😉
Ik doe regelmatig vrijwilligerswerk, maar zo iets heb ik nooit eerder meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
15-05-2020 21:41
Definieer "Op leeftijd". Want als ie echt "op leeftijd" is, zou hij dementerend kunnen zijn en meer hulp nodig hebben. Verlies van decorum is een symptoom.

Hij kan natuurlijk ook gewoon een pervy motherfucker zijn en zou ik hem zeker vertellen waar hij die brief kan stoppen.
Aow-leeftijd is het enige wat ik weet.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot dat dit het resultaat is van je goede bedoelingen. En dit mag naïef worden genoemd, maar het is van geen enkele kant jouw schuld. Korte rokjes redenering.

Deze man is zeer grensoverschrijdend bezig, jij bent duidelijk geweest over je grenzen.
Ik zou de wijkagent op de hoogte brengen en verzoeken of hij met de brief in de hand even een gesprek met deze man aan wil gaan.
patchouli_ schreef:
15-05-2020 21:43
Wat rot dat dit het resultaat is van je goede bedoelingen. En dit mag naïef worden genoemd, maar het is van geen enkele kant jouw schuld. Korte rokjes redenering.

Deze man is zeer grensoverschrijdend bezig, jij bent duidelijk geweest over je grenzen.
Ik zou de wijkagent verzoeken of hij met de brief in de hand even een gesprek met deze man aan wil gaan.
Ach joh er is toch helemaal niks gebeurd? Die man is een ranzige smeerpijp waar je ver van moet blijven, die heb je onder mannen en vrouwen, hoef je niks #metoo-erigs achter te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
15-05-2020 21:43
Wat rot dat dit het resultaat is van je goede bedoelingen. En dit mag naïef worden genoemd, maar het is can geen enkele kant jouw schuld. Korte rokjes redenering.

Deze man is zeer grensoverschrijdend bezig, jij bent duidelijk geweest over je grenzen.
Ik zou de wijkagent verzoeken of hij met de brief in de hand even een gesprek met deze man aan wil gaan.
Dankjewel. Ik was vanaf het begin héél duidelijk en zakelijk. Heel erg opgelet dat ik nergens aanleiding voor zou geven, los van wiens schuld het zou zijn. Ik wilde absoluut niet dat mijn intenties verkeerd opgevat zouden worden. Maar dit had ik nooit bedacht.

Wijkagent vind ik nog een stap te ver. Zeker omdat er echt iets aan hem markeert. Kan niet anders.
Paieona schreef:
15-05-2020 21:43
Aow-leeftijd is het enige wat ik weet.
Ah, nou. Je kunt altijd het wijkteam oid ff bellen en dit voorleggen. Kunnen die lekker op bezoek gaan.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
15-05-2020 21:41
Definieer "Op leeftijd". Want als ie echt "op leeftijd" is, zou hij dementerend kunnen zijn en meer hulp nodig hebben. Verlies van decorum is een symptoom.

Hij kan natuurlijk ook gewoon een pervy motherfucker zijn en zou ik hem zeker vertellen waar hij die brief kan stoppen.
Dit inderdaad, als hij dementerend is wordt het een heel ander verhaal.

Zo niet dan zou ik hem in zijn gezicht heel duidelijk maken dat je er niet van gediend bent, hij niet meer mag bellen of schrijven en dat je anders naar de politie gaat ermee.
Maar nogmaals, eerst 100% zeker zijn dat het geen dementie is
Politie inschakelen
Paieona schreef:
15-05-2020 21:46
Dankjewel. Ik was vanaf het begin héél duidelijk en zakelijk. Heel erg opgelet dat ik nergens aanleiding voor zou geven, los van wiens schuld het zou zijn. Ik wilde absoluut niet dat mijn intenties verkeerd opgevat zouden worden. Maar dit had ik nooit bedacht.

Wijkagent vind ik nog een stap te ver. Zeker omdat er echt iets aan hem markeert. Kan niet anders.
Daarom zou ik dus het wijkteam bellen. Zeker als jij zegt dat er iets aan de hand is. Als hij fysiek wel fit is en AOW leeftijd heeft bereikt, vliegt ie onder de radar bij veel instanties en zijn oplettende buren nodig.

(Raad eens met welke doelgroep ik tot voor kort werkte?)
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
15-05-2020 21:45
Ach joh er is toch helemaal niks gebeurd? Die man is een ranzige smeerpijp waar je ver van moet blijven, die heb je onder mannen en vrouwen, hoef je niks #metoo-erigs achter te zoeken.
Weet je waar ik bij het lezen van de brief het eerste aan dacht? Dat er op een gegeven moment ook briefjes van scholieren en studenten in de brievenbus lagen die ook hulp aanboden. En ik vind dat je het allemaal te luchtig opvat.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
15-05-2020 21:45
Ach joh er is toch helemaal niks gebeurd? Die man is een ranzige smeerpijp waar je ver van moet blijven, die heb je onder mannen en vrouwen, hoef je niks #metoo-erigs achter te zoeken.
Zeg ik dat hij hem moet arresteren dan? Wat is er mis met een gesprek? Kan de wijkagent meteen checken of deze man in orde is en of hij hulp nodig heeft.

Daarbij: ranzige voorstellen doen bij iemand die duidelijk heeft aangegeven geen andere bedoelingen te hebben dan maatschappelijke hulp bieden is niet metoo in de zin van ongelijke machtsverhoudingen, maar het is wel degelijk seksueel grensoverschrijdend en ongewenst gedrag.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 15-05-2020 21:51
0.07% gewijzigd
Sansa_ schreef:
15-05-2020 21:45
Ach joh er is toch helemaal niks gebeurd? Die man is een ranzige smeerpijp waar je ver van moet blijven, die heb je onder mannen en vrouwen, hoef je niks #metoo-erigs achter te zoeken.
De "ach jo" mentaliteit is juist het probleem!!
Dus als iemand je met de dood bedreigd doe je daar ook niks mee? Want "ach jo er is toch helemaal niks gebeurd".

Ik zou ook met een wijkagent is gesprek gaan. Sowieso om te checken of er niks aan de hand is maar anders zeer zeker om hem te laten voelen hoe a=ongepast dit achterlijke gedrag is!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook de wijkagent op de hoogte brengen. Ooit zelf iets zo aan de hand gehad. Pas ergens komen wonen, een buurman moeizaam zien schoffelen, even voorgesteld, aangeboden te helpen en daarna vriendelijk gegroet als ik langsliep. Maand later, met Valentijnsdag, had ik opeens 2 weken lang elke dag een "cadeau" (lees: gore rotzooi) voor de deur. Niks mee naar binnen genomen, maar voelde super creepy. Bleek van hem.

Buren ingelicht, wijkagent ingelicht, hem duidelijk laten weten hier niet van gediend te zijn.

Nee er was niks gebeurd, maar voelde me ook absoluut niet lekker. De wijkagent heeft me toen goed geholpen.
pergamon wijzigde dit bericht op 15-05-2020 21:52
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
15-05-2020 21:49
Daarom zou ik dus het wijkteam bellen. Zeker als jij zegt dat er iets aan de hand is. Als hij fysiek wel fit is en AOW leeftijd heeft bereikt, vliegt ie onder de radar bij veel instanties en zijn oplettende buren nodig.

(Raad eens met welke doelgroep ik tot voor kort werkte?)
Fysiek lijkt hij zeker fit.
Hoe vind ik zo'n wijkteam?
Paieona schreef:
15-05-2020 21:51
Fysiek lijkt hij zeker fit.
Hoe vind ik zo'n wijkteam?
Site van je gemeente en dan even googelen op sociaal wijkteam of maatschappelijk werk.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
15-05-2020 21:51
Ik zou ook de wijkagent op de hoogte brengen. Ooit zelf iets zo aan de hand gehad. Pas ergens komen wonen, een buurman moeizaam zien schoffelen, even voorgesteld, aangeboden te helpen en daarna vriendelijk gegroet als ik langsliep. Maand later, met Valentijnsdag, had ik opeens 2 weken lang elke dag een "cadeau" (lees: gore rotzooi) voor de deur. Niks mee naar binnen genomen, maar voelde super creepy. Bleek van hem.

Buren ingelicht, wijkagent ingelicht, hem duidelijk laten weten hier niet van gediend te zijn.

Nee er was niks gebeurd, maar voelde me ook absoluut niet lekker. De wijkagent heeft me toen goed geholpen.
Getver. Ja, super naar!

Ik dacht dat externe partij inschakelen misschien te ver gaat, maar begin nu inderdaad te twijfelen.
Paieona schreef:
15-05-2020 21:51
Fysiek lijkt hij zeker fit.
Hoe vind ik zo'n wijkteam?
Google. "Wijkteam + woonplaats"

het kan bij jullie ook anders heten, hoor. sociaal team, ofzo. Meestal staat het ook wel op de website van je gemeente. Of gewoon het plaatselijke wijkcentrum (als dat een beetje externe activiteiten aanbiedt) bellen, meestal is dat gekoppeld aan zo'n organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Paieona schreef:
15-05-2020 21:51
Fysiek lijkt hij zeker fit.
Hoe vind ik zo'n wijkteam?
Oke. Ga ik maandag even doen en op z'n minst even voorleggen/informeren.
Globe83 schreef:
15-05-2020 21:50
De "ach jo" mentaliteit is juist het probleem!!
Dus als iemand je met de dood bedreigd doe je daar ook niks mee? Want "ach jo er is toch helemaal niks gebeurd".

Ik zou ook met een wijkagent is gesprek gaan. Sowieso om te checken of er niks aan de hand is maar anders zeer zeker om hem te laten voelen hoe a=ongepast dit achterlijke gedrag is!!!
Maar iemand met de dood bedreigen is strafbaar. Ik haal uit de OP niet dat deze man TO geweld aan wilde doen of wilde dwingen tot ongewenste dingen.

Ik zou werkelijk niet weten wat een wijkagent hiermee moet. Ga gewoon naar die kerel toe, geef aan dat je er niet van gediend bent, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
15-05-2020 21:55
Maar iemand met de dood bedreigen is strafbaar. Ik haal uit de OP niet dat deze man TO geweld aan wilde doen of wilde dwingen tot ongewenste dingen.

Ik zou werkelijk niet weten wat een wijkagent hiermee moet. Ga gewoon naar die kerel toe, geef aan dat je er niet van gediend bent, klaar.
Ik ben toch blij dat de rest anders reageert.
En ja, dementie kan dus zo'n vieze ouwe opa zijn die verder gewoon nog "goed bij" is, verlies van decorum is vaak 1 van de eerste symptomen bij sommige vormen van dementie.

Bijvoorbeeld bij FTD: https://www.hersenstichting.nl/hersenaa ... entie-ftd/

Zelfreflectie is ook moeilijk dan dus je hoeft niet in een vraaggesprek te verzanden met een "waarom doet u dat nou?".
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
15-05-2020 21:45
Ach joh er is toch helemaal niks gebeurd? Die man is een ranzige smeerpijp waar je ver van moet blijven, die heb je onder mannen en vrouwen, hoef je niks #metoo-erigs achter te zoeken.
:facepalm: Echt alles wat ik kan zeggen op deze reactie.
¡Apagando las luces!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven