Onderhoudsvriendelijke tuin

19-05-2020 06:05 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorig jaar woon ik in een sociale huurwoning met tuin. Ik had vroeger een balkon. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik een huis met een tuin heb. Ik had een huis op de begane grond nodig vanwege rolstoel en scootmobiel.

Nou vraagt een tuin fysiek wel wat van je, heb ik gemerkt. Wat ik nu doe (laat doen), is dat een kennis van mij het onkruid wiedt zodat de tuin er netjes uit ziet. De tuin heeft vaste planten, meer niet.

Ik reed laatst met de scootmobiel langs de tuinen van de buren en ik zag dat alle buren veel bloemen in hun tuin hebben. Mijn tuin valt dus erg uit de toon.

Ik had op zaterdag een zonnebloem gekocht en water gegeven en in de tuin gezet. Maandag was de plant al niet meer te redden.

Bestaan er bloemen voor in de tuin die je hooguit twee keer per week (of liever nog één keer per week) water moet geven? Water geven is voor mij een fysiek zware klus door mijn handicap.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou leuke en sterke bodembedekkers zetten tussen je andere planten: én meer bloemen én van je onkruid af. Kies dan meteen voor soorten die goed tegen droogte kunnen. Op tuinadvies punt nl kun je met 'verfijnd zoeken' onwijs makkelijk selecties maken (bodembedekkers, droge grond, standplaats, hoogte, wintergroen of niet, bijen/vlinders aantrekken, etc.).

Ik weet niet hoe je tuin ingedeeld is maar als je borders hebt zou ik ook een paar druppel-/zweetslangen aanschaffen, heb je meer een vlak dan een kleine sproeier. Of heb je geen buitenkraan? Heb je dan een binnenkraan die dichtbij de tuin zit? Dan zou je daar een koppelstuk op kunnen zetten.
s-groot wijzigde dit bericht op 19-05-2020 06:23
13.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb geen buitenkraan helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet de tuinslang aansluiten in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
19-05-2020 06:23
Nee, ik heb geen buitenkraan helaas.

Ik had mijn bericht nog aangepast voor ik jouw reactie las, ook over die kraan.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
19-05-2020 06:23
Ik moet de tuinslang aansluiten in de keuken.

De sproeier of zweetslangen kun je laten liggen, dan hoef je alleen de tuinslang nog aan de keukenkraan te koppelen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je volle zon?

Ik vrees met de huidige droge zomers het ergste.
Wellicht planten zoals: Sedum, Struisriet en euphorbia. Deze kunnen goed tegen droogte.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat genoeg beplanting die het met weinig water af kunnen. Echter geldt dat nog niet wanneer ze pas net zijn aangepland. De plantjes komen uit een plastic potje en zijn nog niet geworteld op hun standplaats. En dus met deze droge lentes en zomers, afhankelijk van wat jij ze geeft.
Misschien een stomme vraag, maar zou de woningbouw geen buitenkraantje kunnen realiseren voor je?
viva-amber schreef:
19-05-2020 06:28
Heb je volle zon?

Ik vrees met de huidige droge zomers het ergste.
Wellicht planten zoals: Sedum, Struisriet en euphorbia. Deze kunnen goed tegen droogte.

Maar ook die moet je na het planten even goed verwennen met deze droogte.

Misschien een paar kinderen uit de buurt vragen om dagelijks wat water te geven? In ruil voor een ijsje zo af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Planten doen het goed als ze op het juiste moment in de juiste grond met het juiste licht staan. Zonnebloemen doen het eind zomer pas in de tuin bijvoorbeeld.

Heb je iemand in je omgeving die samen met jou planten kan uitzoeken?

Ik heb een tuin met ruim zon op redelijke zandgrond en geef bijna geen water. Dus het kan echt.
Bloembollen! Die ga je niet zelf kunnen planten, maar als iemand dat een keertje wil komen doen en daarna goed water geeft doen die dingen de rest meestal wel zelf.

Je hebt bollen die je in het voorjaar plant en in de zomer/herfst bloeien, en bollen die je in het najaar plant en in het voorjaar bloeien.

Misschien dan ook vooral kijken naar verwilderingssoorten die je kunt laten zitten en jaar na jaar weer opkomen.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
19-05-2020 07:05
Bloembollen! Die ga je niet zelf kunnen planten, maar als iemand dat een keertje wil komen doen en daarna goed water geeft doen die dingen de rest meestal wel zelf.

Je hebt bollen die je in het voorjaar plant en in de zomer/herfst bloeien, en bollen die je in het najaar plant en in het voorjaar bloeien.

Misschien dan ook vooral kijken naar verwilderingssoorten die je kunt laten zitten en jaar na jaar weer opkomen.
Onder lekker bloeiende struiken met een simpele grondbedekker. Dan hoef je niks meer aan je tuin te doen. Nou ja, misschien eens per jaar iemand vragen of inhuren om het een beetje aan kant te knippen.
Bloembollen zou ik niet aanraden, dat is best wel veel werk. Ja, die verwilderingssoorten dan wel wat minder, maar toch nog best een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Je moet eerst een beplantingsplan maken; planten die qua uiterlijk bij elkaar passen, en dan zou ik voor elke nieuwe plant een plantgat graven en daar verse aarde in storten zodat je planten het naar hun zin hebben.

Een gemiddeld plantgat voor een mooi struikje is 30 bij 30 dus dat valt reuze mee. Geleidelijk groeien de wortels dan ook in de grond daaronder om grondwater op te zuigen.
retrostar wijzigde dit bericht op 19-05-2020 07:52
28.69% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In dit geval zou ik toch tegels doen en dan een paar mooie bloembakken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
19-05-2020 07:46
In dit geval zou ik toch tegels doen en dan een paar mooie bloembakken.
Bloembakken moet juist veel water geven. Dat is echt meer werk.
Alle reacties Link kopieren
Je schetst eerst het oppervlak op papier en dat ga je indelen. Je kan ook een bedrijf inhuren wat dit voor je doet. Dat is op den duur goedkoper aangezien zij geen beginnersfouten maken, maar voor een echte tuinliefhebber natuurlijk minder spannend. ;-D
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
19-05-2020 07:45
Je moet eerst een beplantingsplan maken; planten die qua uiterlijk bij elkaar passen, en dan zou ik voor elke nieuwe plant een plantgat graven en daar verse aarde in storten zodat je planten het naar hun zin hebben.
Er staan toch al planten? Volgens mij wil TO er gewoon wat aanvullends bij dat leuk bloeit.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-05-2020 07:48
Bloembakken moet juist veel water geven. Dat is echt meer werk.
Dat kan met een gieter. Heb je ook ruimte met de rolstoel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook nooit een beplantingsplan gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
19-05-2020 07:50
Er staan toch al planten? Volgens mij wil TO er gewoon wat aanvullends bij dat leuk bloeit.
Juist dan kan je het beste eerst een gat graven om zijn overlevingskansen te vergroten. Het nieuwe plantje zó in de bestaande grond zetten dat overleeft hij vaak niet.

Je ziet de mensen vaak fouten maken bij het uitkiezen van de planten dus die moeten goed passen bij wat je wil laten staan.
retrostar wijzigde dit bericht op 19-05-2020 08:08
15.68% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een bloeiende bodembedekker of heide of lavendel. Maar voor alles wat je plant geldt: liefst vlak voor een regenperiode planten. Anders moet je direct na het planten eerst dagelijks en later meerdere keren per week water geven.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zeker makkelijke bloeiende planten te vinden die weinig onderhoud en water nodig hebben. Wat anderen al zeggen: plant bodembedekkers tegen onkruid, dat scheelt al een hoop (en voorkomt dat je tuin in een kattenbak verandert). Bovendien verdampt water minder snel uit de bodem als de grond bedekt is. Campanula bloeit lang en mooi en is heel makkelijk (en overal te koop, ook fijn). Verder vind ik stokrozen, vlinderstruiken, lavendel en seringen ook makkelijk en mooi. Stokrozen en klaprozen heb ik in mijn tuin gekregen door een keer zaadjes te strooien.
Alle reacties Link kopieren
Planten die net in de grond staan zul je eigenlijk altijd water moeten geven, vooral in deze droge periodes.

Voor een wat wildere tuin vol bloemen zou je kunnen denken aan:
Lavendel, lupine, papavers en stokrozen.

Maar ik denk dat een paar vaste bodembedekkers wat minder werk zijn. Let ook op of je vaste planten koopt of eenjarigen. Ik heb bijvoorbeeld veel ijsbloemen in mijn tuin staan. Staat heel vrolijk, bijna geen water nodig maar zijn wel eenjarig.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 19-05-2020 08:05
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bestaan er bloemen voor in de tuin die je hooguit twee keer per week (of liever nog één keer per week) water moet geven? Water geven is voor mij een fysiek zware klus door mijn handicap.
Een kraantje buiten laten aanleggen is wel erg handig; met een tuiinslang daarop aangesloten kost het bewateren erg weinig moeite.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven