Op jacht naar een koophuis deel2

22-05-2020 19:08 3337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het eerste topic meer dan vol zat, en er nog steeds mensen druk op huizenjacht zijn, topic nr 2.

Ben je op zoek naar een koophuis, of juist je huidige huis aan het verkopen, schrijf dan mee!
Alle reacties Link kopieren
En onder het motto ‘TO begint’:

Net een huis gekocht wat volledig gerenoveerd moet worden. Mijn eigen huis zou deze week in de verkoop gaan, maar de fotograaf had het te druk, dus dat wordt volgende week.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik schrijf ook weer mee!

Huidige huis recent verkocht, prognose oplevering nieuwbouwhuis rond de bouwvak. We zijn vooral druk bezig met zaken regelen voor het huis, en verder staan we in de wacht 😁
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf graag meelezen. Na 1,5 jaar zoeken en 5 maanden verbouwen verhuizen we 30 mei!

Succes allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik had hier trouwens volgens mij al mijn frustratie met de langzame verkopende makelaar gedeeld. Het bleek een nog raarder verhaal: het huis wordt verkocht door erfgenamen (dat wist ik), en een daarvan is nota bene een andere makelaar van hetzelfde kantoor. Dus de notaris vraagt nog een beetje verbaasd: ‘oh, komt u namens uw klant tekenen? Want ik heb geen volmacht ontvangen...’ ‘Nee, ik bén de klant :huh:

Die hadden we allebei niet helemaal aan zien komen. En maakt het hele gebeuren van ‘erfgenamen die lastig te bereiken zijn en moeten overleggen’ nog vreemder. Maar goed, over 6 weken heb ik daar niks meer mee te maken als het goed is.
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
22-05-2020 20:05
Ik blijf graag meelezen. Na 1,5 jaar zoeken en 5 maanden verbouwen verhuizen we 30 mei!

Succes allemaal!
O heerlijk! Nog paar weekjes en dan zit je lekker echt in je huis :hello:
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
22-05-2020 20:15
Ik had hier trouwens volgens mij al mijn frustratie met de langzame verkopende makelaar gedeeld. Het bleek een nog raarder verhaal: het huis wordt verkocht door erfgenamen (dat wist ik), en een daarvan is nota bene een andere makelaar van hetzelfde kantoor. Dus de notaris vraagt nog een beetje verbaasd: ‘oh, komt u namens uw klant tekenen? Want ik heb geen volmacht ontvangen...’ ‘Nee, ik bén de klant :huh:

Die hadden we allebei niet helemaal aan zien komen. En maakt het hele gebeuren van ‘erfgenamen die lastig te bereiken zijn en moeten overleggen’ nog vreemder. Maar goed, over 6 weken heb ik daar niks meer mee te maken als het goed is.
O pfff, gaat niet echt lekker nee..
Maar inderdaad daar ben je na overdracht vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat ken ik dat erfgenaam gelul, zo al 2 appartementen gezien, ma overleden, laten we alles gewoon staan, wc schoonmaken was ook al lastig en stofzuigen voor de kattenharen mwah. Van 1 van de appartementen wist de makelaar ook nog te melden van, als je wilt kopen doe maar die notaris want die weet hoe de vork in de steel zit.

Geen van beide gekocht, niet vanwege de achtergelaten troep maar andere redenen.

Nu gewoon wachtende trouwens tot mijn geld vrij komt uit verkoop van mijn woning. Dan weer lekker verder kijken in Zwolle.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Nog steeds opzoek. Vandaag wel weer een mooie op Funda gezien.
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
22-05-2020 20:25
Ja dat ken ik dat erfgenaam gelul, zo al 2 appartementen gezien, ma overleden, laten we alles gewoon staan, wc schoonmaken was ook al lastig en stofzuigen voor de kattenharen mwah. Van 1 van de appartementen wist de makelaar ook nog te melden van, als je wilt kopen doe maar die notaris want die weet hoe de vork in de steel zit.

Geen van beide gekocht, niet vanwege de achtergelaten troep maar andere redenen.

Nu gewoon wachtende trouwens tot mijn geld vrij komt uit verkoop van mijn woning. Dan weer lekker verder kijken in Zwolle.
Nou ja, het huis is netjes opgeruimd, daar valt echt niks van te zeggen. Aktes van erfrecht zijn allemaal op orde, dus wat dat betreft geen probleem.
Alleen werd me gezegd dat het zo langzaam ging omdat de erven moesten overleggen, moeilijk bereikbaar etc. En toen bleek een van de erven dus gewoon een directe collega te zijn van de makelaar. Dat vond ik een beetje bijzonder.

Inmiddels op zoek naar de originele bouwtekeningen in het archief van de gemeente ivm weghalen draagmuur. Er is niks gedigitaliseerd, en je kunt de tekeningen alleen komen inzien, maar mag geen scan/kopie/foto maken. Dus hoe je dan in vredesnaam iets met die gegevens moet, is me niet helemaal duidelijk. En momenteel kun je ze trouwens helemaal niet inzien, want archief is tot nader orde gesloten ivm Corona. Oké.... op zoek naar plan B dan maar.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
22-05-2020 21:49
Nou ja, het huis is netjes opgeruimd, daar valt echt niks van te zeggen. Aktes van erfrecht zijn allemaal op orde, dus wat dat betreft geen probleem.
Alleen werd me gezegd dat het zo langzaam ging omdat de erven moesten overleggen, moeilijk bereikbaar etc. En toen bleek een van de erven dus gewoon een directe collega te zijn van de makelaar. Dat vond ik een beetje bijzonder.

Inmiddels op zoek naar de originele bouwtekeningen in het archief van de gemeente ivm weghalen draagmuur. Er is niks gedigitaliseerd, en je kunt de tekeningen alleen komen inzien, maar mag geen scan/kopie/foto maken. Dus hoe je dan in vredesnaam iets met die gegevens moet, is me niet helemaal duidelijk. En momenteel kun je ze trouwens helemaal niet inzien, want archief is tot nader orde gesloten ivm Corona. Oké.... op zoek naar plan B dan maar.
Je kan wel foto's maken met je mobiel dan? Als ze straks weer open gaan.

Ons verkochte huis passeert donderdag, ook wel spannend. Wij wonen een week in ons nieuwe huis, al het geld vliegt er uit aan ditjes en datjes maar we zitten en de verhuizing is achter de rug!
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
22-05-2020 22:11
Je kan wel foto's maken met je mobiel dan? Als ze straks weer open gaan.

Ons verkochte huis passeert donderdag, ook wel spannend. Wij wonen een week in ons nieuwe huis, al het geld vliegt er uit aan ditjes en datjes maar we zitten en de verhuizing is achter de rug!
Ook fijn! En nog fijner als donderdag het passeren is geweest 😃
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
22-05-2020 22:11
Je kan wel foto's maken met je mobiel dan? Als ze straks weer open gaan.

Ons verkochte huis passeert donderdag, ook wel spannend. Wij wonen een week in ons nieuwe huis, al het geld vliegt er uit aan ditjes en datjes maar we zitten en de verhuizing is achter de rug!
Nee, dat mag dus ook niet. Misschien dat je het moet natekenen of zo?

Fijn dat de verhuizing er op zit! Gaan jullie zelf voor het passeren of hebben jullie de notaris gevolmachtigd?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
22-05-2020 22:47
Nee, dat mag dus ook niet. Misschien dat je het moet natekenen of zo?

Fijn dat de verhuizing er op zit! Gaan jullie zelf voor het passeren of hebben jullie de notaris gevolmachtigd?
Zijn die tekeningen geheim ofzo?
Bij ons mag je echt alles wat openbaar is kopiëren.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Grrr, Eindelijk heeft de makelaar gereageerd waarbij we een bod hebben gedaan.
Maar niet concreet. Alleen een voicemailtje ontvangen met het verzoek of ik terug wil bellen. Natuurlijk gedaan, maar geen gehoor :| Als ze het bod niet accepteren, even goeie vrienden, maar wat is nou de moeite dat op mn voicemail in te spreken.

Wij hebben het bod trouwens per mail gedaan, dus had eigenlijk ook wel per mail een reactie verwacht.

@nausicaa Heb je een pb tje gestuurd. Over de stad waar je woont, kan je wel afschriften opvragen dacht ik, kost je alleen een paar euro kopieergeld.

@zeefietser Mag je überhaupt al wel weer de schuit op? Hoor van vrienden ook wel dat de aflos eigenlijk overal word tegengehouden door haven autoriteiten. Of mag je relaxed in Rdam opstappen?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel meeschrijven. Ben sinds 2 weken weer op zoek naar een huis. 2 bezichtigingen gehad maar beide keren niet geboden. Waarschijnlijk komende week nog een bezichtiging waar ik me wel goed over voel.

Hoe hebben jullie bepaald wat je wil bieden? Ik woon in een stad waar de woningmarkt zeer krap is. Overbieden komt veel voor.

Weten jullie ook hoe het werkt met een overbruggingshypotheek? Duurt dat lang? Huis waar ik nu op wil bieden past binnen mn budget zonder overwaarde. Kosten koper wil ik van mn overwaarde betalen en de rest om de hypotheek zo laag mogelijk te houden. Het is in de stad waar ik woon een te groot risico om eerst te verkopen. Nog tips op dit gebied?

Bieden/boden jullie met voorbehoud financiering/bouwkundige keuring?
Alle reacties Link kopieren
Utakar: oh wat irritant zeg! Dat je een telefonische reactie krijgt op een bod per mail is volgens mij niet ongebruikelijk. En ik denk dat ze je persoonlijk willen spreken om je reactie te kunnen peilen. Dus zal het antwoord hoogstwaarschijnlijk niet simpelweg ‘ja graag’ of ‘we gaan hier niet eens over nadenken’ zijn.

En bedankt, maar ik ga de stad uit, het is de nieuwe gemeente waar het zo lastig is :-).
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
22-05-2020 23:17
Grrr, Eindelijk heeft de makelaar gereageerd waarbij we een bod hebben gedaan.
Maar niet concreet. Alleen een voicemailtje ontvangen met het verzoek of ik terug wil bellen. Natuurlijk gedaan, maar geen gehoor :| Als ze het bod niet accepteren, even goeie vrienden, maar wat is nou de moeite dat op mn voicemail in te spreken.

Wij hebben het bod trouwens per mail gedaan, dus had eigenlijk ook wel per mail een reactie verwacht.
Nou heel irritant...je had toch week geleden al een bod gedaan? Duurt echt lang ja pfff.
Alle reacties Link kopieren
@anjer in mijn dorp en dorpen om mij heen is overleden niet standaard. Maar wij zitten niet midden in de randstad, niet zwaar overspannen gebied. Huizen gaan tot tot 300.000 wel heel snel weg, maar niet perse met veel kijkers overbieden.

Wij hebben zelf nieuwbouw, dus geen bod en dergelijke gedaan.
Onze kopers hebben bod gedaan zonder bouwtechnische keuring, wel voorbehoud van financiering. (Huis is wel 50 jaar oud).

Voor ons huis hebben we een overbruggingskrediet, daar betalen we rente over en die bepaald aan de hand van de taxatie waarde huidige huis. Is gelijk meegenomen allemaal in regelen hypotheek destijds.

@nausicaa, super lastig zeg dat je geen tekeningen kan krijgen zo, geen idee verder hoe dat ook werkt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
22-05-2020 22:47
Nee, dat mag dus ook niet. Misschien dat je het moet natekenen of zo?

Fijn dat de verhuizing er op zit! Gaan jullie zelf voor het passeren of hebben jullie de notaris gevolmachtigd?
Ja wij gaan zelf. We kregen wel het verzoek om een volmacht te geven en hadden afgelopen zondag gemaild of het gister kon en eergisteren reactie dat ze dicht waren dan. Onze kopers hebben nationale notaris gekozen waar je alles online doet, wat een drama zeg. Het zal wel goedkoop zijn maar wat een enorm verschil met onze notaris.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik meeschrijven?

Wij willen al langere tijd verhuizen en het lijkt erop dat we nu toch eens door gaan pakken.

Ons eigen huis moet enigszins opgefrist worden dus kan nog niet in de verkoop. Her en der nog een plintje en wat verfwerk, niet heel spannend maar moet nog wel gebeuren.

We hebben inmiddels 1 huis bezichtigd wat qua vraagprijs net iets te hoog ligt. Hierbij hebben we onze overwaarde nodig voor aanschaf en die weten we dus nog niet.

Ik vind het spannend om in deze tijd eerst te kopen en dan pas te verkopen. Het zal de eerste keer niet zijn dat de woningmarkt in 1 keer instort.
Aan de andere kant..... de kans dat je niets vindt als je wel verkocht hebt is ook reëel.

Gisteren zijn we op een huis gestuit wat qua budget prima past en ons ook erg aanspreekt. Het staat al leeg en al langer te koop. Beetje vaag dus.
Alle reacties Link kopieren
Of je eerst koopt of eerst verkoopt hangt nogal van de markt af denk ik. Ik woon nu nog in Amsterdam, waar vrijwel niks langer dan een paar weken te koop staat. En ik wilde naar ene plek waar maar eens in de zoveel tijd überhaupt iets op de markt komt dat binnen mijn budget past. Dan is eerst verkopen dus niet erg handig, want nogal een grote kans dat je zonder huis komt te zitten (en tijdelijk iets huren is hier ook niet zomaar even geregeld en bovendien gillend duur).

Ik heb de overwaarde wel mee gerekend, maar vrij conservatief. En stel dat de hele overwaarde wegvalt (wat in mijn geval zou betekenen dat meer dan 30% van de waarde van het huis wegvalt, dat is wel een hele onwaarschijnlijk sterke daling), dan kan ik het huis zelf nog steeds betalen. Zit ik alleen wel een tijd opgescheept met een heel verouderd huis. Maar ik zou wel een functioneel dak boven mijn hoofd hebben. Die gok durfde ik wel te nemen.

Als en in ee maker zit waar huizen regelmatig maanden of langer te koop staan, en waar wekelijks meerdere opties voor koop bij komen, dan is het anders natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon niet in de randstad maar wel elders waar de markt ook overspannen is. Heb geen twijfel over de verkoop van het huis. Dat valt in de categorie starters en denk dat het binnen 3 weken weg is. Kopen daar en tegen is heel lastig. Er komt weinig op de markt en we willen niet in alle wijken wonen.

Overbruggingskrediet zou een oplossing zijn maar vanwege corona wordt daar moeilijker over gedaan. Komende week de hypotheekadviseur maar eens aanhoren mbt overbrugging. Las ook over een deel aflossingsvrije hypotheek als overbrugging. Kan als je inkomen toereikend is.

De woningmarkt zal nooit van de 1 op andere dag instorten. Na 1 juni komt er wel een ontslaggolf op gang wat mogelijk wat effect zal hebben maar dan gaat het niet van 10 naar 1. Misschien krijg je dan 10k minder? In mijn stad verwacht ik geen daling. Het is crisis hier voor kopers.
Alle reacties Link kopieren
Heb trouwens nu een meeloopkeuring aangevraagd. Dat is maar 150 euro en dan kan je inschatten of je wel of niet een voorbehoud bouwkundige keuring moet bieden. Hier geldt dat zo min mogelijk voorbehouden je kansen vergroot. Met een advies van een deskundige durf ik wel zonder voorbehoud bouwkundige keuring te bieden. Evt bouwkundige keuring er na is dan tegen verlaagd tarief.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan de huizen ook als zoete broodjes. In onze prijsklasse staat er nu niets op Funda. Dus ik verwacht dat we het snel kwijt zijn.
Maar die 6 weken bedenktijd voor je het écht 100 % zeker verkocht hebt vind ik killing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven