Op jacht naar een koophuis deel2

22-05-2020 19:08 3337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het eerste topic meer dan vol zat, en er nog steeds mensen druk op huizenjacht zijn, topic nr 2.

Ben je op zoek naar een koophuis, of juist je huidige huis aan het verkopen, schrijf dan mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog bezig met de aanvraag, maar er wordt hier in elk geval niet moeilijk gedaan over overbruggingskrediet hoor. Ik denk dat dat ook nogal zal afhangen van hoe dicht bij de taxatiewaarde je wilt gaan zitten, en wat ze van de markt verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Tot nu is de huizenmarkt 0,0 niet ingestort en is er meer verkocht dan voor de start crisis. Een daling zal niet gelijk met 30.000 gaan maar geleidelijk net als de stijgingen.

Het tekort aan woningen is nog zo hoog dat dat ze niet verwachten dat de markt instort, maar eerder een stabilisatie op den duur. Hebben een hele hoop starters ook weer kans.

Maar alles is en blijft speculatie zeker in deze tijden van crisis. Ik zou nu nog steeds durven kopen en verkopen, zeker als je in een overspannen gebied zit.

Nieuwbouwhuis zou ik ook nog steeds aandurven al zou ik misschien nu wel direct voor verkoop gaan omdat volgend jaar wel verwachting is van daling prijzen.

En de economie komt wel in een recessie, maar staat niet stil, word weer opgestart dus er zijn altijd een hoop mensen die wel gewoon een baan hebben en houden. En dus huizen kunnen blijven kopen :mrgreen:
winterkoud wijzigde dit bericht op 23-05-2020 12:56
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee! Wij zoeken al ongeveer een jaar vrij serieus en hebben nu 3x geboden. Vorig jaar hebben we best veel goede huizen laten lopen, misschien waren we er nog niet helemaal aan toe ofzo. Ik had toen ook nooit echt een heel enthousiast gevoel. Maar bij het laatste huis had ik wel echt even last van :cry: Ik zag ons er al helemaal wonen.

Ik volg de woningmarkt dus al een tijdje, het is alleen maar erger geworden afgelopen maanden. Het is heel krap. Weinig aanbod, veel vraag. Toen we een jaar geleden voor het eerst boden mochten we 2x kijken en was er nog één andere bieder. Het laatste huis was een enorme opknapper (wij schatten in dat er ruim een ton aan verbouwd moest worden), er waren 30 kijkers en het werd een inschrijving. Wij zoeken in midden Nederland, net geen randstad. Als we niet de dag dat het huis op funda geplaatst is bellen, mogen we niet eens meer kijken. Dat laatste huis was twee weken geleden, ik merk dat ik me weer even flink moet herpakken. Ik zag een goed huis op funda en had de energie niet om er voor te bellen.
Alle reacties Link kopieren
Super lastig wollentrui!

Ik woon niet in de randstad, wel in het midden van het land, maar hier kun je prima huis kopen. Alhoewel starters woningen wel echt heel snel gaan, daar moet je gelijk bij zijn.

Wel regio zit je ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten nu elders, maar zoeken in middelgrote stad exact het midden van het land. Hehe het is zo herkenbaar.

Geen starterswoning, maar wel specifieke wijken en geen nieuwbouw. Daar hebben we voor gekeken en werden we allebei niet blij van helaas. Dat is jammer, want nieuwbouw is wel vrij veel beschikbaar. Dus we hebben wat wensen. En om de zoveel tijd zeggen we tegen elkaar dat we onze wensen moeten bijstellen, alleen ik vind het zo lastig om zoveel geld uit te geven aan een huis waar ik niet echt blij van word.

Ons huidige huis hebben we denk ik zo verkocht. We hebben nu een starterswoning met twee slaapkamers, we hebben een zoontje en krijgen in september een dochtertje. In het begin gaat dat nog wel en komt ze bij ons op de kamer. Alleen is het wel krap, dus zouden we wel graag extra ruimte hebben (dus: minstens 3 slaapkamers, goede tuin en bij voorkeur ook een zolder oid/extra kamer/bergruimte, bestaande bouw, in blijkbaar populaire wijken 🤪)
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-05-2020 11:57
Ik ben nog bezig met de aanvraag, maar er wordt hier in elk geval niet moeilijk gedaan over overbruggingskrediet hoor. Ik denk dat dat ook nogal zal afhangen van hoe dicht bij de taxatiewaarde je wilt gaan zitten, en wat ze van de markt verwachten.
Wel fijn om dit te lezen. Huis wat we op het oog hebben kan volledig op 1 salaris. Eigenlijk hebben we de overbrugging alleen nog voor kosten koper en hypotheekbedrag voor de nieuwe woning verlagen. Die 85% van de taxatiewaarde is niet perse een probleem in dat opzicht.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
23-05-2020 13:46
Wel fijn om dit te lezen. Huis wat we op het oog hebben kan volledig op 1 salaris. Eigenlijk hebben we de overbrugging alleen nog voor kosten koper en hypotheekbedrag voor de nieuwe woning verlagen. Die 85% van de taxatiewaarde is niet perse een probleem in dat opzicht.
Of je de kosten koper ook zo kunt financieren weet ik niet zeker, dat is weer iets anders natuurlijk. Ik zou gewoon een gesprek met een adviseur aangaan (eerste gesprek is meestal gratis), dan weet je meteen wat wel en wat niet kan. Maar in elk geval is het niet per se zo dat ‘overbrugging nu eigenlijk niet meer kan’.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn de regels voor een overbruggingshypotheek ook niet overal veranderd toch? Als ik rondkijk lijkt het er nog steeds op dat ze met 90% vd taxatiewaarde rekenen in de meeste gevallen. Volgens mij kun je alleen niet je kosten koper financieren met een overbruggingshypotheek? Of heb je dat al nagevraagd bij een hypotheekverstrekker?

Inderdaad vreemd verhaal zeg Nausicaa van die verkopers! Ik vraag me ook af waarom hij dan überhaupt zelf niet de woning verkocht eigenlijk, als dat toch z'n werk is? Maar goed misschien heeft dat ook weer voordelen qua onderhandelen om het door een ander te laten doen.
Alle reacties Link kopieren
wollentrui schreef:
23-05-2020 13:35
Wij zitten nu elders, maar zoeken in middelgrote stad exact het midden van het land. Hehe het is zo herkenbaar.

ja snap ik 😁, woon zelf ook echt wel midden land, maar niet in een stad, wel steden om ons heen, die populair zijn en steeds meer worden, 1 ook met veel nieuwbouw

Geen starterswoning, maar wel specifieke wijken en geen nieuwbouw. Daar hebben we voor gekeken en werden we allebei niet blij van helaas. Dat is jammer, want nieuwbouw is wel vrij veel beschikbaar. Dus we hebben wat wensen. En om de zoveel tijd zeggen we tegen elkaar dat we onze wensen moeten bijstellen, alleen ik vind het zo lastig om zoveel geld uit te geven aan een huis waar ik niet echt blij van word.

Ons huidige huis hebben we denk ik zo verkocht. We hebben nu een starterswoning met twee slaapkamers, we hebben een zoontje en krijgen in september een dochtertje. In het begin gaat dat nog wel en komt ze bij ons op de kamer. Alleen is het wel krap, dus zouden we wel graag extra ruimte hebben (dus: minstens 3 slaapkamers, goede tuin en bij voorkeur ook een zolder oid/extra kamer/bergruimte, bestaande bouw, in blijkbaar populaire wijken 🤪)

Je wil echt een goede eengezinswoning, snap ik! En de stad waar je nu zoekt is echt waar je wil ze zitten, eromheen is geen optie, of ook duur ?
Alle reacties Link kopieren
@wollen trui ik snap dat wel met eerst bezichtigen maar nog niet teveel bieden enzo. Het is ook iets waar je een beetje naar toe moet groeien ofzo.

Wat betreffende die verkopende partij en tevens makelaar, misschien wilde hij voldoende afstand bewaren en daarom niet zelf verkopen?

Kosten koper kunnen uit de overwaarde gefinancierd worden. Overwaarde is ook een eigen middel. Je mag je overbruggingskrediet er ook voor gebruiken. Eigen middelen zijn ook genoeg voor de kosten koper. Wil het daarom ook even bespreken met de adviseur. Het hangt er ook echt vanaf wat we moeten bieden en of de taxatiewaarde wel overeen komt met de marktwaarde vwb de max hypotheek. Wel weer spannend allemaal hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees en schrijf ook graag mee.

Wij zijn sinds vorige week pas serieus op zoek.
We zoeken in een ruime cirkel rondom de randstad, waarbij we totaal geen voorkeur hebben voor een specifiek dorp ( of stad).
Voor een opknappertje zijn we zeker niet bang.
Ook hebben we een aardige overwaarde van een eerder verkocht huis al op de bank staan.
En uit onze huidige huurwoning kunnen wij zo vertrekken.

Toch zal het waarschijnlijk een langdurige zoektocht worden, want de eisen die we hebben maken de zoektocht niet makkelijk.
In het noorden van het land staat het vol met woningen die daar wel aan voldoen, maar daar kunnen wij vanwege ons werk echt niet naartoe verhuizen.

Al met al heb ik veel zin in deze zoektocht en vind ik het ook erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik lees hier sinds kort mee en heb een account aangemaakt om even te kunnen spuien.

Vriend en ik zijn ongeveer een half jaar geleden begonnen met onze huizenjacht. Ons wensenlijstje was nogal specifiek dus we verwachtten dat het lang zou duren; weinig aanbod wat aan onze wensen voldoet en in onze (niet heel grote) stad wel veel krapte en dan zijn we ook nog eens starters.

Eerste huis waar we echt enthousiast over waren met een halve ton overboden :-( In maart zagen we op Funda een huis waarvan we allebei dachten ‘maar dit is het écht’. Twee keer in 1 week wezen bezichtigen (waarvan 1x open huis, was vlak voor alle coronagekte echt kwam) en een bod uitgebracht, maar weinig overboden want we wilden niet aan de top van ons budget zitten (heel naïef, maar niet geschoten..) en anders was het het niet voor ons. Diezelfde dag nog was ons bod nog geaccepteerd ook! Met de reden dat wij een flexibele overdrachtsdatum hebben en ze het belangrijk vonden dat de kopers echt verliefd zouden zijn. We hebben onwijs veel geluk gehad dus en dolblij dat het zo snel gelukt is!

Maar toen kwam de Coronacrisis.. hypotheekaanvraag ging via de Hypotheker. Daar hadden we snel alle documenten verzameld; vriend en ik werken allebei in het onderwijs dus stabiele banen en geen gekke dingen. Hypotheekbedrag zat ook redelijk onder de max. Vanaf het moment dat alles naar de geldverstrekker is gegaan duurt het ontzettend lang! De eerste beoordeling was in 1x goed, maar daar moesten we wel 2 weken op wachten. Toen de tweede beoordeling; werkgeversverklaring van mijn vriend afgekeurd om iets kleins, niet inhoudelijk. Wij opnieuw opgestuurd, weer 2 weken wachten. Toen hadden ze nog een vraag over een studievergoeding die ik krijg, weer twee weken verder... daarna telefonisch akkoord gekregen. Ze zouden zsm de bindende offerte sturen, maar daar zijn we nu ook al ruim twee weken op aan het wachten 😫 de ontbindende voorwaarden zijn al verlengd en verlopen komende week, na een hoop telefoontjes en mails van onze hypotheekadviseur bleek dat ze ons dossier in alle drukte hadden laten liggen en ze sturen het maandag op, ben benieuwd.... volgens onze hypotheekadviseur duurt het bij een hele hoop banken nu ellendig lang. Frustrerend is het wel, we hebben geen gekke dingen of moeilijk dossier en we hebben er verder ook geen invloed op tijdens het wachten. Ben blij als we die offerte eindelijk hebben getekend!
Alle reacties Link kopieren
Knorrig: super vervelend! Ik had dus vorige keer zoiets, zelf alles netjes snel op een rij, maar toen wilden ze eerst toch iets anders op de werkgeversverklaring (andere kleur pen, serieus). Weer een nieuwe geregeld (en onze personeelszaken is daar super snel mee, dus daar lag het niet aan). Weer een week later: oh ja, toch nog een vraag over de gezondheidsverklaring. Huisarts gebeld voor verklaring: die maken we alleen als u erbij bent, maak maar een afspraak. Oh ja, en we zijn de komende anderhalve week gesloten ivm vakantie. Dat is natuurlijk niet iets wat je bij een spoeddienst kunt doen, dus weer anderhalve week verder. En toen hadden ze toch nog een vraagje (over iets heel anders, dat de eerste keer al op het formulier stond). Soms heb je gewoon pech.

Deze keer krijg ik als het goed is over 6 weken de sleutel, dus de hypotheekman heeft er ook wel wat druk achter zitten.

Maar wel mooi dat jullie het huis dat jullie wilden voor een redelijk goede prijs hebben gekregen (voor zover ik begrijp toch?)! Moeten jullie nog lang wachten tot de overdracht?
Alle reacties Link kopieren
Klopt Nausicaa, ik kan het bijna zelf niet geloven dat het ons zo snel is gelukt en een huis waar we echt verliefd op zijn! Alleen die hypotheekaanvraag is dus zo enorm frustrerend. Overdracht is pas in augustus dus misschien dat we daarom ook niet voor in de rij staan bij de geldverstrekker, er zit natuurlijk ‘weinig’ haast achter. Gelukkig genoeg tijd om na te denken over nieuwe meubels :-D
Alle reacties Link kopieren
Tvp :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend idd, Knorrig dat het zo lang duurt. Ook al weet je dat het wel goed komt, het is toch fijner als het allemaal geregeld is.

Hoe kijken jullie naar de funderingsproblematiek die voorspeld wordt bij ruim 1 miljoen woningen van voor 1970? Houden jullie daar rekening mee of denk je dat dit wel losloopt? Met name Noord Holland heeft hier al veel last van.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
24-05-2020 17:22
Wat vervelend idd, Knorrig dat het zo lang duurt. Ook al weet je dat het wel goed komt, het is toch fijner als het allemaal geregeld is.

Hoe kijken jullie naar de funderingsproblematiek die voorspeld wordt bij ruim 1 miljoen woningen van voor 1970? Houden jullie daar rekening mee of denk je dat dit wel losloopt? Met name Noord Holland heeft hier al veel last van.
Wij hebben een bouwtechnische keuring laten doen, bij ons vorige huis ook en meer kun je niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat jullie ons kunnen helpen! Wij hebben een huis gevonden dat we allebei leuk vinden. Dichtbij het station, in de randstad, redelijk grote tuin en een groot huis. Nu het volgende het staat voor € 500.000, echt alles moet aan de woning gedaan worden (er zit zelfs nog een soort van wastobbe in de badkamer), het staat al 4 maanden te koop, wel een populaire buurt. In deze wijk staan nog 2 van zulke huizen al 4 maanden te koop. Wat zouden jullie als eerste bod doen?
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
24-05-2020 19:38
Wij hebben een bouwtechnische keuring laten doen, bij ons vorige huis ook en meer kun je niet doen.
Wat wordt er in de bouwkundige keuring over fundering gezegd? Ik las nl dat je een funderingsonderzoek moet laten doen bij huizen tot 1970. 1000 euro... Lijkt me wat veel haha. Denk er nu over om alle oude huizen maar uit te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
24-05-2020 20:11
Misschien dat jullie ons kunnen helpen! Wij hebben een huis gevonden dat we allebei leuk vinden. Dichtbij het station, in de randstad, redelijk grote tuin en een groot huis. Nu het volgende het staat voor € 500.000, echt alles moet aan de woning gedaan worden (er zit zelfs nog een soort van wastobbe in de badkamer), het staat al 4 maanden te koop, wel een populaire buurt. In deze wijk staan nog 2 van zulke huizen al 4 maanden te koop. Wat zouden jullie als eerste bod doen?
Hoeveel m2 woonoppervlakte is het? En de tuin? Wat zou je nog aan verbouwkosten hebben?

Je kan ook koopsominformatie bij het kadaster opvragen voor een postcodegebied. Kost maar 2,95. Miss biedt dat inzicht.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
24-05-2020 21:02
Wat wordt er in de bouwkundige keuring over fundering gezegd? Ik las nl dat je een funderingsonderzoek moet laten doen bij huizen tot 1970. 1000 euro... Lijkt me wat veel haha. Denk er nu over om alle oude huizen maar uit te sluiten.
Ik ben inmiddels aan mijn derde huis van voor 1970 toe, en nog nooit een funderingsonderzoek laten doen.
De bouwkundige bij de laatste keuring (paar weken geleden) wist me te vertellen dat er op andere plekken in hetzelfde dorp wel beton met mogelijk betonrot was gebruikt, maar dat dat bij mijn nieuwe huis niet zo was. Dat kon hij ergens aan zien. Aan de hand van wel of geen scheuren (elk huis geeft wel ergens een scheurtje in het stucwerk, als dat niet zo is, moet je pas echt gaan twijfelen wat ze proberen te verbergen), waar die zitten en bv hoe de vloer loopt kunnen ze ook al aardig inschatten of er problemen zijn.

En altijd letterlijk vragen of er nog structurele problemen bekend zijn. Dan kunnen ze zich namelijk nooit beroepen op dat ze iets wisten maar dat jij ‘er ook niet naar gevraagd hebt’.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
24-05-2020 21:04
Hoeveel m2 woonoppervlakte is het? En de tuin? Wat zou je nog aan verbouwkosten hebben?

Je kan ook koopsominformatie bij het kadaster opvragen voor een postcodegebied. Kost maar 2,95. Miss biedt dat inzicht.
Oppervlakte van het huis is 158 m2 en de tuin is 45 m2. Kosten van verbouwing komen ruim geschat op €125000.
Alle reacties Link kopieren
Llientje schreef:
24-05-2020 23:24
Oppervlakte van het huis is 158 m2 en de tuin is 45 m2. Kosten van verbouwing komen ruim geschat op €125000.
Ik zou eerst bepalen wat je er max voor over hebt en dan als openingsbod daar eerst onder. 450k? Je moet sowieso meer inzicht hebben ook. Wat is de gemiddelde prijs per m2 daar bijvoorbeeld? Wat is de staat van het huis?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-05-2020 21:31
Ik ben inmiddels aan mijn derde huis van voor 1970 toe, en nog nooit een funderingsonderzoek laten doen.
De bouwkundige bij de laatste keuring (paar weken geleden) wist me te vertellen dat er op andere plekken in hetzelfde dorp wel beton met mogelijk betonrot was gebruikt, maar dat dat bij mijn nieuwe huis niet zo was. Dat kon hij ergens aan zien. Aan de hand van wel of geen scheuren (elk huis geeft wel ergens een scheurtje in het stucwerk, als dat niet zo is, moet je pas echt gaan twijfelen wat ze proberen te verbergen), waar die zitten en bv hoe de vloer loopt kunnen ze ook al aardig inschatten of er problemen zijn.

En altijd letterlijk vragen of er nog structurele problemen bekend zijn. Dan kunnen ze zich namelijk nooit beroepen op dat ze iets wisten maar dat jij ‘er ook niet naar gevraagd hebt’.
Thnx! Voor mijn gevoel zal de funderingsproblematiek ook eerder spelen bij huizen van rond 1920/1930 dan rond 1960/1970. Toen werd al veel meer beton gebruikt ipv hout. Misschien wel goed om er bij te vertellen dat ik in een risicogebied woon qua bodemdaling. Funderingsherstel kost tussen de 50k en 100k. Ga iig vandaag eens bellen met de stichting die hier voor is opgericht.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
24-05-2020 17:22
Hoe kijken jullie naar de funderingsproblematiek die voorspeld wordt bij ruim 1 miljoen woningen van voor 1970? Houden jullie daar rekening mee of denk je dat dit wel losloopt? Met name Noord Holland heeft hier al veel last van.
Wij hebben nu een huis gebouwd in 1969, kopers en kijkers hebben nooit gesproken over fundering problematiek. Of een keuring gedaan. Ik heb er eigenlijk nog niet over gehoord tot dusver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven