Kat slaat me

23-05-2020 10:08 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Wij hebben een kater van 2,5 jaar oud. Wanneer ik met luidspreker bel of een filmpje luister op mijn telefoon/laptop dan haalt hij naar me uit. Dit ook wanneer ik mijn stem verhef. Hij haalt altijd uit maar mij. Naar mijn partner of zoontje doet hij dit nooit terwijl mijn partner ook met luidspreker kan bellen en filmpjes luistert/hetzelfde doet als mij. Dit zonder boze kater.
Wanneer ik rustig op de bank lig te lezen op mijn e-reader bijt hij me uit het niets. Zijn oren zijn op zulke momenten ook plat naar achteren en ogen half dicht.
Hij is verder wel vaak lief, geeft hij kopjes, komt bij me liggen etc.

Maar inmiddels ben ik er een beetje klaar mee om bijna elke dag klappen te krijgen. Iemand enig idee waarom dit altijd bij mij is terwijl ik niets vreemds doe.
anoniem_398215 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 10:16
8.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2020 10:28
Dus zonder geluid doet ze het niet? Wat apart. Het is dan dus wel echt het geluid wat de trigger is.
Yep. Ze beet zowel de telefoon als mij. Begon ook enorm te grommen en te blazen. Terwijl ze dat in andere situaties nooit zou doen.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Lifeisajourneyx schreef:
23-05-2020 10:29
Die doet niets want bij hem doet de kat dat niet. Ookal kijkt mijn vriend filmpjes etc of exact hetzelfde als ik doe.

Hij moet mij gewoon altijd hebben, lijkt. Ik word nu de laatste paar keer wel boos op hem, eerder deed ik niets maar aangezien het nu paar keer per week gebeurd...
Hoe beweeg je dan? Want meestal is het wel over als jíj niet beweegt. De krabhalen komen vaak omdat jij als schrikbeweging je arm bv terugtrekt.
Maar TO schrijft dat hij het ook doet als ze op de e-reader aan het lezen is, en die maakt geen geluid. Dus dat is het niet.
Ik denk dat het met aandacht te maken heeft. Die kat kan het niet hebben dat je aandacht hebt voor iets anders.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2020 10:32
Maar TO schrijft dat hij het ook doet als ze op de e-reader aan het lezen is, en die maakt geen geluid. Dus dat is het niet.
Ik denk dat het met aandacht te maken heeft. Die kat kan het niet hebben dat je aandacht hebt voor iets anders.
Dat idee heb ik zelf inderdaad soms ook
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met een kattengedragsdeskundige.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
sunshineandblueskies schreef:
23-05-2020 10:43
Neem contact op met een kattengedragsdeskundige.
Welnee, gooi gewoon een pantoffel naar z'n ei. Hoeft niet raak te zijn, de boodschap van de vliegende pantoffel is meer dan genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Lifeisajourneyx schreef:
23-05-2020 10:35
Dat idee heb ik zelf inderdaad soms ook
Dat klinkt leuk, maar je kat is geen mens en denkt ook niet zo. Er is iets in jouw gedrag of dat van je apparaten wat hem provoceert.

Een kat is trouwens ook geen hond, en streng zijn en flink straffen werkt dus niet. Daar wordt hij alleen maar bang en dus nog valser van.
Vermanend toespreken, zachtjes wegduwen of negeren is eigenlijk het enige dat werkt. Zeker niet slaan.

Doorbijten en tot bloedens toe meppen is gedrag waar je echt wat aan moet doen bij een huisdier, desnoods met hulp van een dierenarts of andere deskundigen.
Cateautje schreef:
23-05-2020 10:47
Welnee, gooi gewoon een pantoffel naar z'n ei. Hoeft niet raak te zijn, de boodschap van de vliegende pantoffel is meer dan genoeg.

Dat denk ik ook ja. Gewoon even wat dominantie tonen en laten weten dat je dat niet pikt.
Ze zeggen altijd dat dat bij katten niet werkt (omdat die geen hiërarchie kennen zoals honden in een roedel) maar het werkt heus wel.
Grote kans dat hij daarna bij je komt slijmen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2020 10:53
Dat denk ik ook ja. Gewoon even wat dominantie tonen en laten weten dat je dat niet pikt.
Ze zeggen altijd dat dat bij katten niet werkt (omdat die geen hiërarchie kennen zoals honden in een roedel) maar het werkt heus wel.
Grote kans dat hij daarna bij je komt slijmen.
Ik geef zoals een moederpoes een klein tikje met de vinger op de neus.
Of hard auw roepen. Dat deed ik bij de poes die het niet trok als je haar ging aaien als ze in de zon lag. Dan greep ze je en ging harken met haar achterpoten. Arm stil en auw deed haar stoppen en dan kom je langzaam je arm terughalen.

Een pantoffel heeft hier nog nooit gewerkt. Niet bij aan de bank krabbende poezen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 10:58
19.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een katten gedragskundige mee laten kijken! Beter even investeren want zo is de lol er wel af toch
where ever you go, go with your heart
Het is een narcistische horkat.

Ik zou direct Veilig Miauw bellen.
Mevrouw75 schreef:
23-05-2020 10:55
Ik geef zoals een moederpoes een klein tikje met de vinger op de neus.
Of hard auw roepen. Dat deed ik bij de poes die het niet trok als je haar ging aaien als ze in de zon lag. Dan greep ze je en ging harken met haar achterpoten. Arm stil en auw deed haar stoppen en dan kom je langzaam je arm terughalen.

Een pantoffel heeft hier nog nooit gewerkt. Niet bij aan de bank krabbende poezen.
Balin krabt nergens aan, maar ander mischief hoef ik alleen maar naar mijn pantoffel te kijken en hij gaat er al vandoor en dat terwijl ik er maar twee keer mee heb gegooid.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
23-05-2020 10:55
Ik geef zoals een moederpoes een klein tikje met de vinger op de neus.

Een pantoffel heeft hier nog nooit gewerkt. Niet bij aan de bank krabbende poezen.
Inderdaad. Je wil niet fysiek de strijd aanbinden met je kat om de plek in de roedel.
Katten hebben om te beginnen geen roedel, en verder gaat niemand dat winnen, dus er wordt op zijn minst één persoon/dier ongelukkig.

In het uiterste geval kun je er de plantenspuit bij pakken, maar meer geweld moet je echt niet gebruiken als je het probleem wilt oplossen.
-Shifty- schreef:
23-05-2020 10:59
Het is een narcistische horkat.

Ik zou direct Veilig Miauw bellen.

:-D

Wat was het nummer ook alweer, 0800-Miauw?
Dassie schreef:
23-05-2020 11:00
Inderdaad. Je wil niet fysiek de strijd aanbinden met je kat om de plek in de roedel.
Katten hebben om te beginnen geen roedel, en verder gaat niemand dat winnen, dus er wordt op zijn minst één persoon/dier ongelukkig.

In het uiterste geval kun je er de plantenspuit bij pakken, maar meer geweld moet je echt niet gebruiken als je het probleem wilt oplossen.
Dat klopt als je elk kwartier van de dag met pantoffels gaat gooien, maar dan moet het wel elk kwartier.
Katten laten dit gedrag zien uit angst of omdat ze territorium willen bewaken.
Gaan schreeuwen of gooien met spullen (serieus mensen?) maakt de kat alleen maar banger en kans is groot dat je het gedrag wat kat nu laat zien versterkt.

Als dit gedrag nieuw is, dan na gaan of er iets verandert is sinds dit gedrag er is. Langs dierenarts om fysieke ongemakken uit te sluiten en anders idd gedragsdeskundige uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 11:00
Balin krabt nergens aan, maar ander mischief hoef ik alleen maar naar mijn pantoffel te kijken en hij gaat er al vandoor en dat terwijl ik er maar twee keer mee heb gegooid.
Een pantoffel is bijna even groot als een kat.
Hoe fijn zou jij je voelen in heen huis waar iemand ieder moment een bankstel naar je hoofd kan gooien?
Je zou vast wel luisteren, maar qua opvoeding is het een onaangenaam zwaktebod.
Dassie schreef:
23-05-2020 11:04
Een pantoffel is bijna even groot als een kat.
Hoe fijn zou jij je voelen in heen huis waar iemand ieder moment een bankstel naar je hoofd kan gooien?
Je zou vast wel luisteren, maar qua opvoeding is het een onaangenaam zwaktebod.
Nou, het beeld dat je van me hebt is wel duidelijk zo, maar ik moet je teleurstellen, ik heb geen schoenmaat 52.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, is de kat gecastreerd?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dassie schreef:
23-05-2020 11:04
Een pantoffel is bijna even groot als een kat.
Hoe fijn zou jij je voelen in heen huis waar iemand ieder moment een bankstel naar je hoofd kan gooien?
Je zou vast wel luisteren, maar qua opvoeding is het een onaangenaam zwaktebod.
Ik kan me helemaal voorstellen dat ook kattenslaven ervoor zorgen in deze tijd dat de kattenggz enorme wachtlijsten heeft. Net zoals bij de oh zo voorzichtig opgevoede mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie bij ons thuis wel verschil in hoe de kat met ons omgaat. Mijn jongste dochter was nog heel klein toen we haar (de kat) kregen en poes is heel voorzichtig met haar, nog steeds. Oudste dochter laat teveel toe en daarom wil poes haar altijd aanvallen (om te spelen) en gebruikt in haar enthousiasme ook nogal eens haar nagels. Zodra ik in de buurt kom, stopt ze meteen, maar dochter is gewoon niet streng genoeg. Bij mij kan poes het soms niet laten, maar zodra ik “nee” roep en wegloop is het over. Je kunt best streng zijn zonder meteen gemeen te worden of te mishandelen. Bij mij laat de kat het uit haar hoofd om op de bank te gaan liggen zonder dekentje eronder, bij de anderen ligt ze languit op de bank of zelfs de tafel. Katten weten dondersgoed bij wie ze iets wel en niet kunnen maken.
Maar goed, als het echt uithalen is op een niet speelse manier, weet ik niet of strenger zijn helpt. Ik wilde alleen maar zeggen dat dat echt niet altijd verkeerd is.
Blankepit schreef:
23-05-2020 10:13
Terugslaan.
Dit zeker niet.

Het lijkt mij dat hij aandacht wil en of te veel energie heeft. (Speelagressie)
Mijn tip: op momenten dat hij dit doet negeer hem consequent, (Als je hem, op wat voor manier dan ook, ook schreeuwen, aandacht geeft dan beloon je zijn gedrag als het ware. Daarom niet op reageren, ook je vriend niet. Je moet erg consequent zijn bij katten) ga een paar keer per dag met hem spelen met katten speeltjes, of een prop krantenpapier of een doos of wat dan ook, of als dat kan laat hem een paad keer per dag naar buiten zodat hij zijn energie kwijt kan, en geef hem op andere momenten dat hij rustig is wel aandacht. (Als het kan spelen en knuffelen op vaste momenten, katten houden van structuur)

Nogmaals je moet zeer consequent zijn, anders heeft het geen zin.
depster schreef:
23-05-2020 11:04
Katten laten dit gedrag zien uit angst of omdat ze territorium willen bewaken.
Gaan schreeuwen of gooien met spullen (serieus mensen?) maakt de kat alleen maar banger en kans is groot dat je het gedrag wat kat nu laat zien versterkt.

Als dit gedrag nieuw is, dan na gaan of er iets verandert is sinds dit gedrag er is. Langs dierenarts om fysieke ongemakken uit te sluiten en anders idd gedragsdeskundige uitnodigen.
Dit inderdaad.
depster schreef:
23-05-2020 11:04

Gaan schreeuwen of gooien met spullen (serieus mensen?) maakt de kat alleen maar banger en kans is groot dat je het gedrag wat kat nu laat zien versterkt.
Dit klopt helemaal. Een kat gaan straffen voor zijn gedrag dat heeft echt geen zin en lost echt niks op, je kat wordt alleen maar gestresst hiervan en gaat echt de link niet leggen dat dit bedoelt is als straf.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een leek wat katten betreft maar ik zie dat mensen zeggen dat het aan geluid kan liggen, maar als jij op de telefoon van je vriend filmpjes kijkt, of hij op die van jou, wat gebeurt er dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven