Kat slaat me

23-05-2020 10:08 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Wij hebben een kater van 2,5 jaar oud. Wanneer ik met luidspreker bel of een filmpje luister op mijn telefoon/laptop dan haalt hij naar me uit. Dit ook wanneer ik mijn stem verhef. Hij haalt altijd uit maar mij. Naar mijn partner of zoontje doet hij dit nooit terwijl mijn partner ook met luidspreker kan bellen en filmpjes luistert/hetzelfde doet als mij. Dit zonder boze kater.
Wanneer ik rustig op de bank lig te lezen op mijn e-reader bijt hij me uit het niets. Zijn oren zijn op zulke momenten ook plat naar achteren en ogen half dicht.
Hij is verder wel vaak lief, geeft hij kopjes, komt bij me liggen etc.

Maar inmiddels ben ik er een beetje klaar mee om bijna elke dag klappen te krijgen. Iemand enig idee waarom dit altijd bij mij is terwijl ik niets vreemds doe.
anoniem_398215 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 10:16
8.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben je toevallig zwanger?

Katten kunnen soms heel vreemd gedrag gaan vertonen tijdens een zwangerschap. In mijn studententijd hebben mijn huisgenoten wel eens een kat overgenomen van een zwangere vriendin omdat de kat haar aan begon te vallen. Verder een hartstikke lief beest en is heeft bij ons nooit meer zulk gedrag vertoond.
Alle reacties Link kopieren
Wat nog kan helpen is de kat even in zijn nekvel vastpakken en een beetje naar beneden duwen. Zo corrigeren moederpoezen hun kittens ook.
We hebben dit ook zo met een van onze katten gedaan wanneer hij ging bijten. Dat doet ie nu niet meer. Maar hij was nog wel jonger toen.

Kan het zijn dat het geluid van jouw telefoon anders is dan dat van je vriend? en hij ziet het verschil niet tussen een ereader en een telefoon dus die ereader brengt voor hem in potentie al geluidsgevaar.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik zal de volgende keer als er een topic wordt geopend over een lastig kind ook eens zulke reacties geven.

Pantoffel gooien naar kind
Kind in nekvel grijpen en op de grond drukken
Terugslaan
Schreeuwen zodat kind schrikt.

Weet zeker dat kind dan wel leert dat gedrag niet meer te vertonen.

Een kat is geen kind, maar vertoont dat gedrag dan niet meer om precies dezelfde reden: uit angst.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-05-2020 11:39
Wat nog kan helpen is de kat even in zijn nekvel vastpakken en een beetje naar beneden duwen. Zo corrigeren moederpoezen hun kittens ook.
We hebben dit ook zo met een van onze katten gedaan wanneer hij ging bijten. Dat doet ie nu niet meer. Maar hij was nog wel jonger toen.

Kan het zijn dat het geluid van jouw telefoon anders is dan dat van je vriend? en hij ziet het verschil niet tussen een ereader en een telefoon dus die ereader brengt voor hem in potentie al geluidsgevaar.
Dit dacht ik ook, kan je vriend niet eens een keer met jouw telefoon bellen of filmpjes afspelen?
Je hoeft ook niet te straffen, maar even laten weten dat je dat gedrag niet pikt kan best. Dat snappen ze heus wel. Corrigeren is misschien een beter woord. Zonder ze pijn te doen uiteraard.

Als een kat je gordijnen sloopt dan roep je toch ook wat naar 'm? Of ga je dan ook een gedragsdeskundige bellen.
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 11:44
Ik zal de volgende keer als er een topic wordt geopend over een lastig kind ook eens zulke reacties geven.

Pantoffel gooien naar kind
Kind in nekvel grijpen en op de grond drukken
Terugslaan
Schreeuwen zodat kind schrikt.

Weet zeker dat kind dan wel leert dat gedrag niet meer te vertonen.

Een kat is geen kind, maar vertoont dat gedrag dan niet meer om precies dezelfde reden: uit angst.
Gelul!

Je vergelijking slaat kant noch wal en ten tweede is mijn Balin zo gek op en met me dat hij letterlijk niet buiten me kan poepen. Ook eten en drinken doet hij niet als ik niet thuis ben. Het enige dat hij doet is op mijn badjas liggen en de deur in de gaten houden voor mijn terugkomst, vervolgens word ik verwelkomt als de verloren dochter.
Dagelijks wordt hij wakker uit zijn slaapjes om even een kopje en een likje aan mijn enkel te komen geven, dus die pantoffel zal wel niet de indruk op hem maken die jij veronderstelt.
Een kat is een roofdier en kan echt wel wat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij deed de poes dit in de nacht. Dus geluid nul en ik slaap als een soort mummie dus ook nul beweging. Om de zoveel weken echt knetterhard tot op het bot, altijd op dezelfde plek in mijn arm. Volgens de dierenarts zag ze me op zo'n moment als een prooi.

Arm beestje had al heel veel meegemaakt in haar leven en tegen de tijd dat ik de wondjes had uitgespoeld was ze het ook alweer vergeten. Dus we hebben gewoon nog een paar jaar veel van haar gehouden en nu heb ik een arm vol mini littekens om me aan haar te herinneren.
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 11:44
Ik zal de volgende keer als er een topic wordt geopend over een lastig kind ook eens zulke reacties geven.

Pantoffel gooien naar kind
Kind in nekvel grijpen en op de grond drukken
Terugslaan
Schreeuwen zodat kind schrikt.

Weet zeker dat kind dan wel leert dat gedrag niet meer te vertonen.

Een kat is geen kind, maar vertoont dat gedrag dan niet meer om precies dezelfde reden: uit angst.
Nou inderdaad zeg.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 11:44
Ik zal de volgende keer als er een topic wordt geopend over een lastig kind ook eens zulke reacties geven.

Pantoffel gooien naar kind
Kind in nekvel grijpen en op de grond drukken
Terugslaan
Schreeuwen zodat kind schrikt.

Weet zeker dat kind dan wel leert dat gedrag niet meer te vertonen.

Een kat is geen kind, maar vertoont dat gedrag dan niet meer om precies dezelfde reden: uit angst.
Een kat is inderdaad geen kind, en moet je dus anders aanpakken.

In zijn nekvel grijpen en (zacht) tegen de grond drukken en een (zacht) tikje op de neus is de kattenmanier om te laten merken dat iets niet gewaardeerd wordt. Streng toespreken zonder te schreeuwen werkt bij sommige katten ook.
Er zullen best diersoorten zijn die je tot gelukkige wezens kunt opvoeden door te slaan, schreeuwen of met dingen te gooien, maar katten en kinderen horen daar niet bij.

Katten zijn neuroten. In tegenstelling tot honden beseffen ze wel degelijk hoe klein ze zijn, en als als ze zich bedreigd voelen of bang zijn dan gaan ze raar doen.
Dat kan zich op allerlei manieren uiten, van meppen tot overal plassen tot verstoppen tot extreem afhankelijk gedrag.
Je doet jezelf en je kat een groot plezier door je een beetje te verdiepen in het soort beest waar je mee samenleeft.
Cateautje schreef:
23-05-2020 11:49
Gelul!

Je vergelijking slaat kant noch wal en ten tweede is mijn Balin zo gek op en met me dat hij letterlijk niet buiten me kan poepen. Ook eten en drinken doet hij niet als ik niet thuis ben. Het enige dat hij doet is op mijn badjas liggen en de deur in de gaten houden voor mijn terugkomst, vervolgens word ik verwelkomt als de verloren dochter.
Dagelijks wordt hij wakker uit zijn slaapjes om even een kopje en een likje aan mijn enkel te komen geven, dus die pantoffel zal wel niet de indruk op hem maken die jij veronderstelt.
Een kat is een roofdier en kan echt wel wat hebben.
Ik geloof je meteen hoor. Maar kan prima de vergelijking maken met een kind.

Want als je die één keer slaat is het vertrouwen en de liefde ook niet meteen over.

Maar je gebruikt geweld tegen een kind of dier die van jou afhankelijk is, en daar is naar mijn mening geen enkel excuus voor ook al 'werkt' het.
Dassie schreef:
23-05-2020 11:58
Een kat is inderdaad geen kind, en moet je dus anders aanpakken.

In zijn nekvel grijpen en (zacht) tegen de grond drukken en een (zacht) tikje op de neus is de kattenmanier om te laten merken dat iets niet gewaardeerd wordt. Streng toespreken zonder te schreeuwen werkt bij sommige katten ook.
Er zullen best diersoorten zijn die je tot gelukkige wezens kunt opvoeden door te slaan, schreeuwen of met dingen te gooien, maar katten en kinderen horen daar niet bij.

Katten zijn neuroten. In tegenstelling tot honden beseffen ze wel degelijk hoe klein ze zijn, en als als ze zich bedreigd voelen of bang zijn dan gaan ze raar doen.
Dat kan zich op allerlei manieren uiten, van meppen tot overal plassen tot verstoppen tot extreem afhankelijk gedrag.
Je doet jezelf en je kat een groot plezier door je een beetje te verdiepen in het soort beest waar je mee samenleeft.
Meid, dat is dierenpsychologie van de koude grond en echt nergens op gebaseerd.

Ik heb mijn hele leven, op een paar jaar na, altijd al dieren gehad en echt, het is nooit bij me opgekomen om een dier met een mensenkind te vergelijken, wat heel veel mensen dus wel doen en ten tweede heb ik het nooit in mijn hoofd gehaald om te veronderstellen wat een dier al dan niet denkt en beredeneerd.
Mijn dieren, waaronder ook een aantal katten zijn altijd gelukkig bij me geweest en tegelijkertijd wisten en weten ze heel goed wat mijn regels van het huis zijn.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 11:44
Ik zal de volgende keer als er een topic wordt geopend over een lastig kind ook eens zulke reacties geven.

Pantoffel gooien naar kind
Kind in nekvel grijpen en op de grond drukken
Terugslaan
Schreeuwen zodat kind schrikt.

Weet zeker dat kind dan wel leert dat gedrag niet meer te vertonen.

Een kat is geen kind, maar vertoont dat gedrag dan niet meer om precies dezelfde reden: uit angst.
Een kat, een kind, een hond whatever...alles wat mij slaat krijgt een dreun terug
En on topic....die kat ging zou bij mij 1 keer een knal voor zijn knar krijgen en als dat niet zou helpen ging die met zijn knapzakje op zijn rug de straat op om een ander huisje te zoeken waar iemand slaan wel zou accepteren
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater wordt echt bang en agressief van één bepaald voorwerp. Vanaf dag 1 al zo geweest, echt bizar. Na tien jaar kwam ik dat voorwerp weer tegen en de kat zag het. Helemaal uit zijn bol.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 11:59
Ik geloof je meteen hoor. Maar kan prima de vergelijking maken met een kind.

Want als je die één keer slaat is het vertrouwen en de liefde ook niet meteen over.

Maar je gebruikt geweld tegen een kind of dier die van jou afhankelijk is, en daar is naar mijn mening geen enkel excuus voor ook al 'werkt' het.
Je zit teveel in je emotie.

Het is niet de bedoeling om dagelijks meerdere malen de kat met een pantoffel te bombarderen en het hoeft ook niet raak, maar daar wordt gemakshalve overheen gelezen.

Punt is, toen ik op zoek was naar Balin, heb ik ook marktplaats eens bekeken en daar zag ik foto's voorbij komen met half gesloopte huishoudens en kon me toen heel goed voorstellen dat die mensen geen zin meer hadden in hun feline beessie, maar wat ik me dan weer niet voor kan stellen is dat die beessies alle ruimte hebben gekregen om de boel te slopen en niemand te moeite heeft genomen om ze opt e voeden, vandaar ze dus op marktplaats stonden, want allergies, weet je wel?
Het kan misschien zo zijn dat mijn opvoedingscapaciteiten geen schoonheidsprijs verdienen, maar mijn dieren hebben zich altijd gedragen, we hebben altijd veel van elkaar gehouden en ik heb ze altijd gehouden tot de laatste ademtocht. Niet heel veel mensen doen mij dat na, zeker niet degenen die dieren als mensenkinderen zien en er alles van accepteren.
On topic: ik zou niet gaat voor een negatieve aanpak (terugpakken van de kat), maar de situatie ombuigen naar iets positiefs en dus de aandacht afleiden van het negatieve (telefoon, ereader etc).

Waar reageert je kat goed op? Spelen, eten, aaien?

Bijvoorbeeld met de kat spelen voor een tijdje. Dan telefoon erbij en blijven spelen. Gaat de aandacht van de kat naar de telefoon, dan telefoon weer weg en verder spelen. Word de telefoon genegeerd, ga een stap verder, bv filmpje aan. Blijf spelen en geef de aandacht aan de kat ipv het filmpje. En zo ga je telkens verder tot de kat niet meer negatief reageert op het filmpje.

Zo haal je de focus af van dat negatieve ding. Daarna telkens even spelen voordat je een filmpje gaat kijken, na het filmpje weer even spelen.

(Of knuffelen, of een snoepje).

En consequent blijven en volhouden. Katten zijn gewoontedieren. Een filmpje op de telefoon wordt dan een associatie met speeltijd of een snoepje.


Aangezien de kat ook hier plotseling ander gedrag vertoont zou ik ook een afspraak maken met de dierenarts voor de zekerheid. Een verandering in gedrag kan duiden op een medisch probleem.
Dassie schreef:
23-05-2020 11:58
Een kat is inderdaad geen kind, en moet je dus anders aanpakken.

In zijn nekvel grijpen en (zacht) tegen de grond drukken en een (zacht) tikje op de neus is de kattenmanier om te laten merken dat iets niet gewaardeerd wordt. Streng toespreken zonder te schreeuwen werkt bij sommige katten ook.
Er zullen best diersoorten zijn die je tot gelukkige wezens kunt opvoeden door te slaan, schreeuwen of met dingen te gooien, maar katten en kinderen horen daar niet bij.

Katten zijn neuroten. In tegenstelling tot honden beseffen ze wel degelijk hoe klein ze zijn, en als als ze zich bedreigd voelen of bang zijn dan gaan ze raar doen.
Dat kan zich op allerlei manieren uiten, van meppen tot overal plassen tot verstoppen tot extreem afhankelijk gedrag.
Je doet jezelf en je kat een groot plezier door je een beetje te verdiepen in het soort beest waar je mee samenleeft.
Tegen de grond duwen is helemaal geen kattenmanier.
Katten worden vooral neuroten als ze niet begrepen worden, niet in hun behoeften voorzien is en hun kattendingen niet kunnen doen
Of gewoon advies vragen aan een kattengedragsdeskundige TO, aangezien wij dit hier allemaal zijn (ervaringsdeskundige dan) en de meningen nogal uiteenlopen, wat altijd zo is mbt katten.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
23-05-2020 12:07
Mijn kater wordt echt bang en agressief van één bepaald voorwerp. Vanaf dag 1 al zo geweest, echt bizar. Na tien jaar kwam ik dat voorwerp weer tegen en de kat zag het. Helemaal uit zijn bol.

Een komkommer?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
23-05-2020 11:32
Ben je toevallig zwanger?

Katten kunnen soms heel vreemd gedrag gaan vertonen tijdens een zwangerschap. In mijn studententijd hebben mijn huisgenoten wel eens een kat overgenomen van een zwangere vriendin omdat de kat haar aan begon te vallen. Verder een hartstikke lief beest en is heeft bij ons nooit meer zulk gedrag vertoond.

Dit schoot ook even door mijn hoofd eerlijk gezegd.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 12:09
Je zit teveel in je emotie.

Het is niet de bedoeling om dagelijks meerdere malen de kat met een pantoffel te bombarderen en het hoeft ook niet raak, maar daar wordt gemakshalve overheen gelezen.

Punt is, toen ik op zoek was naar Balin, heb ik ook marktplaats eens bekeken en daar zag ik foto's voorbij komen met half gesloopte huishoudens en kon me toen heel goed voorstellen dat die mensen geen zin meer hadden in hun feline beessie, maar wat ik me dan weer niet voor kan stellen is dat die beessies alle ruimte hebben gekregen om de boel te slopen en niemand te moeite heeft genomen om ze opt e voeden, vandaar ze dus op marktplaats stonden, want allergies, weet je wel?
Het kan misschien zo zijn dat mijn opvoedingscapaciteiten geen schoonheidsprijs verdienen, maar mijn dieren hebben zich altijd gedragen, we hebben altijd veel van elkaar gehouden en ik heb ze altijd gehouden tot de laatste ademtocht. Niet heel veel mensen doen mij dat na, zeker niet degenen die dieren als mensenkinderen zien en er alles van accepteren.
Je eerste post net over zielige dieren in de opvang was nav mijn opmerking dat die pantoffel niet werkte. Ik weet het niet hoor, maar ik heb mijn katten nog nooit naar de opvang gebracht. Ik zal een slechte gooier zijn, of het feit dat ik nooit een pantoffel gooide, maar net wat voorhanden was, maar op de een of andere manier werkte die pantoffel-manier hier gewoon nooit.
MarindaH schreef:
23-05-2020 12:13
Een komkommer?

Daar schijnen ze bang voor te zijn inderdaad. :proud:

Een keer met mijn kater geprobeerd maar die was echt totaal niet onder de indruk.
Zou kunnen TO dat jouw kat jou associeert met iets vervelends en kun je daarmee aan de slag met het voorbeeld van GLF.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
23-05-2020 12:11
Tegen de grond duwen is helemaal geen kattenmanier.
Jawel hoor. Dat is precies hoe de moeder en andere volwassen katten de kleintjes manieren leren. Poot over de nek en even tegen de grond duwen om te laten zien wie de sterkste (en dus de baas) is. Vaak bijten ze dan ook nog in de nek, maar zo ver zou ik persoonlijk niet gaan.
miekemv schreef:
23-05-2020 12:11
Katten worden vooral neuroten als ze niet begrepen worden, niet in hun behoeften voorzien is en hun kattendingen niet kunnen doen
Dat zeg ik toch?
MarindaH schreef:
23-05-2020 12:13
Een komkommer?
Dat vind ik overigens wel heel gemeen, al die filmpjes op you tube van mensen die omzichtig een komkommer achter een kat neerleggen om dat beest zich te pletter te laten schrikken.
RikM schreef:
23-05-2020 10:32
Maar TO schrijft dat hij het ook doet als ze op de e-reader aan het lezen is, en die maakt geen geluid. Dus dat is het niet.
Ik denk dat het met aandacht te maken heeft. Die kat kan het niet hebben dat je aandacht hebt voor iets anders.
Het is geen mens...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven