Kat slaat me

23-05-2020 10:08 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Wij hebben een kater van 2,5 jaar oud. Wanneer ik met luidspreker bel of een filmpje luister op mijn telefoon/laptop dan haalt hij naar me uit. Dit ook wanneer ik mijn stem verhef. Hij haalt altijd uit maar mij. Naar mijn partner of zoontje doet hij dit nooit terwijl mijn partner ook met luidspreker kan bellen en filmpjes luistert/hetzelfde doet als mij. Dit zonder boze kater.
Wanneer ik rustig op de bank lig te lezen op mijn e-reader bijt hij me uit het niets. Zijn oren zijn op zulke momenten ook plat naar achteren en ogen half dicht.
Hij is verder wel vaak lief, geeft hij kopjes, komt bij me liggen etc.

Maar inmiddels ben ik er een beetje klaar mee om bijna elke dag klappen te krijgen. Iemand enig idee waarom dit altijd bij mij is terwijl ik niets vreemds doe.
anoniem_398215 wijzigde dit bericht op 23-05-2020 10:16
8.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dassie schreef:
23-05-2020 12:15
Jawel hoor. Dat is precies hoe de moeder en andere volwassen katten de kleintjes manieren leren. Poot over de nek en even tegen de grond duwen om te laten zien wie de sterkste (en dus de baas) is. Vaak bijten ze dan ook nog in de nek, maar zo ver zou ik persoonlijk niet gaan.



Dat zeg ik toch?
Ja, die vinger op de neus heb ik ook afgekeken van moederpoes en dat eens gekopieerd.
Alle reacties Link kopieren
niet alles gelezen maar maakt jouw telefoon en/of e-reader misschien een heel hoog geluid wat jij niet hoort en de kat wel?
Don't cry, buy a bag and move on.
Dassie schreef:
23-05-2020 12:15
Jawel hoor. Dat is precies hoe de moeder en andere volwassen katten de kleintjes manieren leren. Poot over de nek en even tegen de grond duwen om te laten zien wie de sterkste (en dus de baas) is. Vaak bijten ze dan ook nog in de nek, maar zo ver zou ik persoonlijk niet gaan.



Dat zeg ik toch?
Welnee. Zo doen moederpoezen dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens wat afleveringen kijken van My cat from hell, misschien zitten er dingen in die je herkent en kun je daarmee het veranderen.

Mijn kat bijt me sinds 3 maanden als ik met een goede vriendin aan de telefoon ben die op speaker staat en haar pasgeboren kindje huilt omdat hij honger heeft. Ik heb het idee dat ze denkt dat er een kitten in nood is die ik moet gaan redden van haar of ze vindt het geluid irritant. Maar ze bijt heel zachtjes, niet uit nijd, meer uit hallo, doe iets!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Lullig maar katten hebben ook soms dat ze een lievelingsmens hebben en de andere niet ik herken dit niet mijn kater, katten voelen snoei goed aan of iemand oke is of niet en deze kat vindt iets aan jou niet oke. Misschien eens opletten wat jij doet voor hij uithaalt....
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2020 11:47
Je hoeft ook niet te straffen, maar even laten weten dat je dat gedrag niet pikt kan best. Dat snappen ze heus wel. Corrigeren is misschien een beter woord. Zonder ze pijn te doen uiteraard.

Als een kat je gordijnen sloopt dan roep je toch ook wat naar 'm? Of ga je dan ook een gedragsdeskundige bellen.

Precies.
Mijn kat snapt 'Eh! Eh!' met luide stem heel prima (en ik heb de mazzel dat ze luistert :)).

De vergelijking met een kind slaat natuurlijk nergens op. Een kat is een dier, en leeft grotendeels op instinct. Natuurlijk kent een kat angst, maar het is geen mens. En aan een kind kan je dingen uitleggen, die groeit met je mee, gaat steeds meer begrijpen. Bij een dier werkt dat natuurlijk heel anders. Niet dat je niet kan opvoeden o.i.d., maar gewoon niet zoals je een kind opvoedt. En natuurlijk kan je dan gebruik maken van het gedrag dat de moeder ook toepast op een kitten.

Edit: ik had het kunnen weten ;-D, er was inmiddels alweer een hele pagina bij. Dus sorry als ik mosterd was.
Alle reacties Link kopieren
Lifeisajourneyx schreef:
23-05-2020 10:08
Wanneer ik met luidspreker bel of een filmpje luister op mijn telefoon/laptop dan haalt hij naar me uit. Dit ook wanneer ik mijn stem verhef. Hij haalt altijd uit maar mij.
Dit is ook wel een kutgeluid he. Van die schelle schreeuwende te hard staande luidsprekers, brrr Komaan zeg

De vliegende pantoffel staat in de kattenwereld bekend als de ultieme belediging. Vooral als je tijdens het voorbij suizen de onderkant van de pantoffel kunt laten zien aan de kater. Belediging in z'n puurste vorm. Dat zet hem op z'n plek.

Maar je moet nooit raak gooien.

Ik heb ook wel eens mijn kater door de kamer gejaagd omdat hij iets deed wat niet de bedoeling was. Dat begreep ie wel hoor. In z'n nekvel pakken ook.
Wederom het gaat er niet om dat je hem raakt, hooguit aanraken.
Wat later in z'n leven pletste hij zachtjes met z'n poot -zonder nagels- op mn hand als hem iets niet beviel. Dan hield ik daar mee op. We hadden het helemaal prima samen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, voorlopig als laatste: niet elke kat is op te voeden.
Je kan mazzel hebben en dikke pech.
Even voor de duidelijkheid: natuurlijk is een kat niet gelijk aan een kind. Dat heb ik ook nooit gezegd. De vergelijking was voornamelijk voor de boodschap "geweld is niet tof". Ook voor een kat niet.

En ik heb zelf nog nooit een kattengedragsdeskundige ingeschakeld, maar heb liever dat to dat doet ipv met spullen gaat smijten :)
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 12:41
Even voor de duidelijkheid: natuurlijk is een kat niet gelijk aan een kind. Dat heb ik ook nooit gezegd. De vergelijking was voornamelijk voor de boodschap "geweld is niet tof". Ook voor een kat niet.

En ik heb zelf nog nooit een kattengedragsdeskundige ingeschakeld, maar heb liever dat to dat doet ipv met spullen gaat smijten :)
Het gaat hier om een fluffy pantoffel, niet om een baksteen. :biggrin:
Ik verbaas me over de doorgeslagen fantasie van velen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 12:42
Het gaat hier om een fluffy pantoffel, niet om een baksteen. :biggrin:
Heb je een foto van een fluffy pantoffel?
babbeleo schreef:
23-05-2020 12:59
Heb je een foto van een fluffy pantoffel?
Nee, wel van een baksteen.
Alle reacties Link kopieren
Marchuba schreef:
23-05-2020 11:32
Ik ben een leek wat katten betreft maar ik zie dat mensen zeggen dat het aan geluid kan liggen, maar als jij op de telefoon van je vriend filmpjes kijkt, of hij op die van jou, wat gebeurt er dan?

Yes, een gecontroleerd experiment. Dat zou ik ook als eerste doen.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
23-05-2020 12:10
On topic: ik zou niet gaat voor een negatieve aanpak (terugpakken van de kat), maar de situatie ombuigen naar iets positiefs en dus de aandacht afleiden van het negatieve (telefoon, ereader etc).

Waar reageert je kat goed op? Spelen, eten, aaien?

Bijvoorbeeld met de kat spelen voor een tijdje. Dan telefoon erbij en blijven spelen. Gaat de aandacht van de kat naar de telefoon, dan telefoon weer weg en verder spelen. Word de telefoon genegeerd, ga een stap verder, bv filmpje aan. Blijf spelen en geef de aandacht aan de kat ipv het filmpje. En zo ga je telkens verder tot de kat niet meer negatief reageert op het filmpje.

Zo haal je de focus af van dat negatieve ding. Daarna telkens even spelen voordat je een filmpje gaat kijken, na het filmpje weer even spelen.

(Of knuffelen, of een snoepje).

En consequent blijven en volhouden. Katten zijn gewoontedieren. Een filmpje op de telefoon wordt dan een associatie met speeltijd of een snoepje.


Aangezien de kat ook hier plotseling ander gedrag vertoont zou ik ook een afspraak maken met de dierenarts voor de zekerheid. Een verandering in gedrag kan duiden op een medisch probleem.
Je weet niet wat het gedrag van de kat veroorzaakt he. Is het baldadigheid of agressie, dan kan streng zijn en ‘straffen’ helpen. Komt zijn gedrag echter voort vanuit angst, dan creëer je door die strenge aanpak nog meer angst. In dat geval zou bovenstaande ook mijn aanpak zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 12:44
Ik verbaas me over de doorgeslagen fantasie van velen.



Hier nog een. Ik lees met stijgende verbazing mee.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
23-05-2020 12:33
Dit is ook wel een kutgeluid he. Van die schelle schreeuwende te hard staande luidsprekers, brrr Komaan zeg

De vliegende pantoffel staat in de kattenwereld bekend als de ultieme belediging. Vooral als je tijdens het voorbij suizen de onderkant van de pantoffel kunt laten zien aan de kater. Belediging in z'n puurste vorm. Dat zet hem op z'n plek.

Maar je moet nooit raak gooien.

Ik heb ook wel eens mijn kater door de kamer gejaagd omdat hij iets deed wat niet de bedoeling was. Dat begreep ie wel hoor. In z'n nekvel pakken ook.
Wederom het gaat er niet om dat je hem raakt, hooguit aanraken.
Wat later in z'n leven pletste hij zachtjes met z'n poot -zonder nagels- op mn hand als hem iets niet beviel. Dan hield ik daar mee op. We hadden het helemaal prima samen.



:HA:
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:00
Nee, wel van een baksteen.
:rofl:

Mijn kater doet dit ook, hij haalt uit naar mijn telefoon als ik daarop bezig ben.
Komt omdat meneer de aandacht niet met de telefoon wil delen.
Bij To's kat lijkt het meer op angst of irritatie.
Zou hem de betekenis van NEE leren .
kerst wijzigde dit bericht op 23-05-2020 14:17
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2020 12:14
Daar schijnen ze bang voor te zijn inderdaad. :proud:

Een keer met mijn kater geprobeerd maar die was echt totaal niet onder de indruk.
Gut wat houden we toch veel van onze dieren. Als we weten dat ze ergens wel eens panisch voor kunnen zijn dan doen we het expres want we willen wel eens zien hoe die kat zich te pletter schrikt
Alle reacties Link kopieren
Wat zou een kat doen als hij geslagen werd door een andere kat? Die delft het onderspit en erkent de ander als meerdere, of die slaat terug.

Waarom doe jij dat niet? Gewoon een tik tussen zijn oren, pats. klaar!
truusperenat schreef:
23-05-2020 14:13
Gut wat houden we toch veel van onze dieren. Als we weten dat ze ergens wel eens panisch voor kunnen zijn dan doen we het expres want we willen wel eens zien hoe die kat zich te pletter schrikt

Overdrijf niet zo. Je doet net alsof ik 'm midden in z'n slaap te lijf ben gegaan met een komkommer.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2020 20:14
Overdrijf niet zo. Je doet net alsof ik 'm midden in z'n slaap te lijf ben gegaan met een komkommer.
Ik had niet anders verwacht dan dat je zou zeggen dat ik overdrijf want het is zooooo leuk om beesten te zieken.
Is dat zieken ja, een komkommer aan je kat laten zien? Wat een monster ben ik.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2020 20:14
Overdrijf niet zo. Je doet net alsof ik 'm midden in z'n slaap te lijf ben gegaan met een komkommer.
:HA:
leeg
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-05-2020 20:58
Is dat zieken ja, een komkommer aan je kat laten zien? Wat een monster ben ik.
Ben blij dat je het nu begrijpt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven