Help, hoe red ik mijn leren handtas?

19-06-2020 23:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug is mijn bruine leren tas uit mijn huis gestolen. Tot mijn grote verbazing vond ik de tas vandaag langs een fietspad in de buurt, drijfnat en zonder portemonnee uiteraard, maar de rest van de inhoud lag er netjes omheen, dus onmiskenbaar mijn tas. Nu is de naastgelegen vijver onlangs gedregd, dus ik vermoed dat de dief de tas drie weken geleden in de vijver heefd getieft en dat hij onlangs weer naar boven is gekomen.

Nu ziet de tas er eigenlijk best goed uit na drie weken modderwater (het leer en de voering voelen nog stevig, niet rot) en het was een dure tas, dus ik wil nog wel een poging doen om de boel te redden. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Hoe voorkom ik barsten en uitdroging? Waar kan ik de tas het beste mee schoonmaken (hij stinkt!)? Waar kan ik de tas mee behandelen?

Het is (was) cognackleurig leer van het merk Cowboysbag. Bedankt alvast!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik zou met tas naar een ouderwetse schoenmaker gaan. Daar advies vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wilde ik ook zeggen. Niet zelf gaan lopen rommelen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, dat kan natuurlijk ook. Bedankt voor de tip, ik ga morgen eens kijken welke schoenmaker ik hiermee lastig kan vallen. Heb de tas nu uitgespoeld en buiten te drogen gehangen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
19-06-2020 23:37
Oh ja, dat kan natuurlijk ook. Bedankt voor de tip, ik ga morgen eens kijken welke schoenmaker ik hiermee lastig kan vallen. Heb de tas nu uitgespoeld en buiten te drogen gehangen.
hang hem morgen niet in de volle zon, dat zou wel eens te snel kunnen gaan, en als je geen schoenmaker vindt, ga dan eens bij een tassenwinkel naar binnen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Maechtje schreef:
19-06-2020 23:37
Oh ja, dat kan natuurlijk ook. Bedankt voor de tip, ik ga morgen eens kijken welke schoenmaker ik hiermee lastig kan vallen. Heb de tas nu uitgespoeld en buiten te drogen gehangen.

Laat je het nog even weten? Ben wel benieuwd!

En ik zou ook even de politie een seintje geven dat ze je hem terug hebt. Ik acht de kans klein maar misschien kunnen ze er nog wat mee.
anoniem_394553 wijzigde dit bericht op 19-06-2020 23:49
18.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zeker niet in de zon hangen inderdaad. Volproppen met oude kranten, dan trekt het vocht daarin. Morgen goed invetten, inderdaad met goed vet van een ouderwetse schoenmaker.
Alle reacties Link kopieren
https://www.carlfriedrik.com/blogs/maga ... ther-guide

Uitleg per leersoort. Ik wist wel dat je moest vetten, maar niet dat je dat moet doen als het leer nog nat is. Beetje een gok of je dat nu doet en op tijd bent of dat je de tijd neemt om naar een professional te gaan met het risico dat je te laat bent.

Als ik heeeeeel eerlijk ben zou ik zelf de tas opgeven. Leuk als je hem kunt redden van de uitdrogingsdood, maar een stinktas gebruik je toch nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever een nieuwe tas kopen. Heb je niks gekregen van de verzekering na de inbraak? Zou dat gebruiken om een nieuwe tas te kopen. Denk namelijk dat je die geur er niet uit gaat krijgen. Leer is poreus dus daar trekt een hoop in. Een vlekje kan je wel wegwerken maar 3 weken in stinkwater lijkt me kansloos. Van de andere kant, je hebt niks te verliezen dus je kunt t proberen.
Alle reacties Link kopieren
Leer kan heel veel hebben. Nu vooral rustig laten drogen. Bij schoenmaker is ook saddle soap te koop, daarmee kun je leer reinigen. Daarna weer laten drogen. De tas daarna weer behandelen met leervet en gaan gebruiken. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger als kind had ik een suedeleren jas. Mijn moeder wasde die jas met dreft waspoeder. Toen ze hem met het gewone waspoeder, merk weet ik niet, had gewassen omdat de dreft op was, kon je mijn jas toen hij opgedroogd was neerzetten.
Keihard...zelfs de wasbeurt om hem te redden met dreft heeft niet meer geholpen.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Bij de ruitershop of bijvoorbeeld Decathlon kun je zadelzeep kopen, bestemd om leer te reinigen. Dat zou ik wel doen voor je gaat invetten.
Alle reacties Link kopieren
Zadelzeep gaat prima, maar ook wassen met een leerwasmiddel kan.
Alle reacties Link kopieren
Laat hem drogen in model. Dus niet ingezakt maar bv ondersteboven over twee flessen. Hij moet ingevet worden om het leer weer soepel te maken inderdaad. En kun je de voering eruit halen en wassen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
19-06-2020 23:47
Laat je het nog even weten? Ben wel benieuwd!

En ik zou ook even de politie een seintje geven dat ze je hem terug hebt. Ik acht de kans klein maar misschien kunnen ze er nog wat mee.
Ik hou jullie op de hoogte!

De politie heb ik gisteren meteen gebeld omdat ik niet wist of ik de tas mee mocht nemen of ze zelf nog foto's wilden maken. Ze bellen me in de loop van de week terug. Ik heb wat foto's gemaakt. Gok niet dat ze er wat mee kunnen maar ach.

Hier in de stad ligt geen tassenwinkel meer helaas (enorme leegstand), dus ik ga eerst een schoenmaker proberen. Ik heb de winkel waar ik de tas gekocht heb en Cowboysbag zelf een berichtje gestuurd om te vragen wat zij adviseren, misschien levert dat nog wat op.

En ja, ik weet dat de kans klein is dat de tas er nog enigszins ongeschonden en neutraal ruikend uit komt, maar voor een flesje vet van een tientje wil ik het wel proberen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik de tas alsnog weg moet gooien. Voor een tas van bijna 200 euro waag ik het er wel op, al was het maar omdat dit type uitverkocht is en ik 'm eigenlijk mooier vind dan de tas die ik ter vervanging heb gekocht.

Ik moet het nog indienen bij de verzekering, maar ik denk niet dat het veel op gaat leveren. Ben gewoon vergeten om de achterdeur af te sluiten met m'n suffe hoofd. Nog een geluk bij een ongeluk dat de desbetreffende dief alleen m'n tas en m'n laptop mee heeft gegrist en de andere laptop en m'n telefoon op het aanrecht heeft laten liggen (pal naast de deur waar ze binnen zijn gekomen. Sukkels).

Bedankt voor alle adviezen in gelk geval. De tas ligt nu volgepropt met kranten buiten in de schaduw.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
20-06-2020 08:54
Laat hem drogen in model. Dus niet ingezakt maar bv ondersteboven over twee flessen. Hij moet ingevet worden om het leer weer soepel te maken inderdaad. En kun je de voering eruit halen en wassen?
Nee, de voering zit vast en niet op zo'n manier dat ik 'm gemakkelijk los kan halen helaas.

Bedankt voor de tip, ga ik doen!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
sprankelend schreef:
19-06-2020 23:53
https://www.carlfriedrik.com/blogs/maga ... ther-guide


Als ik heeeeeel eerlijk ben zou ik zelf de tas opgeven. Leuk als je hem kunt redden van de uitdrogingsdood, maar een stinktas gebruik je toch nooit.

Gadver 3 weken sloot en op straat gelegen waar menig hond overheen heeft geplast. De tas zou ik op 90 graden uitwassen maar omdat dat waarschijnlijk niet de oplossing is zou het waarschijnlijk de kliko worden.

Is het model niet meer te krijgen?
Ik lees nu dat de tas niet meer te koop is. Wat jammer.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
20-06-2020 08:31
Bij de ruitershop of bijvoorbeeld Decathlon kun je zadelzeep kopen, bestemd om leer te reinigen. Dat zou ik wel doen voor je gaat invetten.
Oh ja, goede tip! Hier in de stad is geen enkele tassenzaak maar wel drie ruitersportwinkels op korte afstand. #raar Ik ga eens kijken!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
20-06-2020 09:28
Gadver 3 weken sloot en op straat gelegen waar menig hond overheen heeft geplast. De tas zou ik op 90 graden uitwassen maar omdat dat waarschijnlijk niet de oplossing is zou het waarschijnlijk de kliko worden.

Is het model niet meer te krijgen?
Nee, model is uitverkocht. En ik denk niet dat 'ie lang in het gras heeft gelegen, de tas was drijfnat van het slootwater en ik kom elke dag langs dat fietspad.

Over plassende honden ga ik niet eens nadenken :-)
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Wil je geen foto maken en googlewonders op het forum vragen om mee te zoeken naar een soortgelijk model?
Maechtje schreef:
20-06-2020 09:31
Nee, model is uitverkocht. En ik denk niet dat 'ie lang in het gras heeft gelegen, de tas was drijfnat van het slootwater en ik kom elke dag langs dat fietspad.

Over plassende honden ga ik niet eens nadenken :-)


Rochelende mensen dan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
20-06-2020 09:32
Wil je geen foto maken en googlewonders op het forum vragen om mee te zoeken naar een soortgelijk model?
Dat kan natuurlijk ook altijd nog! Maar ik heb al een vervangend model gekocht (kan geen drie weken zonder tas en had geen andere meer liggen, en ik ging er uiteraard niet van uit dat ik de tas nog ooit terug zou zien). Die vind ik minder leuk, maar kan ermee door gelukkig.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Niet helemaal laten drogen, hoor. Wat hierboven ook iemand schreef, dan wordt die hard en niet meer te redden. Snel naar de ruitershop. Leuk dat je ons op de hoogte houdt. :)
https://www.marktplaats.nl/q/cowboysbag ... ption:true

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven