Dilemma paard (advies gevraagd aan paardenmensen)

28-06-2020 10:38 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn paard heeft vorig jaar een einschuss gehad. (onderhuidse ontsteking aan 1 van haar benen.) Been is altijd dikker gebleven, maar ze loopt er wel goed op. Nu met het warme weer, merken we dat ze flink vocht vast houdt in het been en wat stijver loopt.

Nu kwam de staleigenaar met het voorstel, om haar naar de zomer wei te brengen. Deze wei is 15 ha groot en ligt aan het Haringvliet, waar ze ook in kunnen. Dit brakke water is zeker goed voor het been. Nadeel is, dat het weiland zo’n 17 km verder op is, je gaat er dus niet even op de fiets naar toe. (Dochter, ik zal dus altijd mee moeten.)

Alternatief combi weigang, stal. Weides in de buurt van de manege zijn vrij beperkt en klein en moeten dus gedeeld worden. Maar dan is ze wel in de buurt.

Wat zou jullie voorkeur hebben, dochter maakt het niet zo veel uit.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Waar laat je zadel, enz. bij de zomerwei? Is er een bak bij de zomerwei? Is er schaduw bij de zomerwei?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor 17 km verderop als dat goed is voor been.

Ik heb ook een paardrijdende dochter en dat kostte mij net zoveel tijd als dat het haar kostte. Nu is ze huis uit en is haar partner e de gene die met haar op sjouw kan ;)!
Alle reacties Link kopieren
Je kan sowieso niet rijden als ze kreupel loopt, toch? Ik zou doen wat voor het paard het beste is, niet wat voor jullie het comfortabelst is. Lijkt me inderdaad met deze temperaturen wel belangrijk of er schaduw/beschutting is bij de zomerwei.
En als ze wel op de manege blijft, hoeveel uur per dag staat ze dan op stal?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Als er schaduw is, heeft een wei, wat mij betreft, altijd de voirkeur boven stal en gedeeltelijke weidegang.
Als ze hem niet rijdt wegens de blessure kun je 'm wel naar de zomerwei brengen. Maar het is zomervakantie, dus als ze dagelijks wil kunnen rijden zou ik 'm gewoon op stal houden. Wellicht heeft ze op stal ook haar paardenvriendinnen waar ze mee buiten gaat rijden.
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
28-06-2020 10:45
Je kan sowieso niet rijden als ze kreupel loopt, toch? Ik zou doen wat voor het paard het beste is, niet wat voor jullie het comfortabelst is. Lijkt me inderdaad met deze temperaturen wel belangrijk of er schaduw/beschutting is bij de zomerwei.
En als ze wel op de manege blijft, hoeveel uur per dag staat ze dan op stal?
Ze loopt niet kreupel, ze moet juist bewegen om het vocht af te drijven, we stappen natuurlijk.

Ongeveer de helft van de tijd.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
28-06-2020 10:42
Waar laat je zadel, enz. bij de zomerwei? Is er een bak bij de zomerwei? Is er schaduw bij de zomerwei?
Er zijn daar alleen buitenrij mogelijkheden, zadel zal mee moeten in de auto.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
28-06-2020 10:47
Als er schaduw is, heeft een wei, wat mij betreft, altijd de voirkeur boven stal en gedeeltelijke weidegang.
Het is in duingebied, dus schaduw.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
28-06-2020 10:49
Er zijn daar alleen buitenrij mogelijkheden, zadel zal mee moeten in de auto.
Dat is wel een nadeel.
Alle reacties Link kopieren
Maar zwemmen met je paard is geweldig (geen zadel natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-06-2020 10:47
Als ze hem niet rijdt wegens de blessure kun je 'm wel naar de zomerwei brengen. Maar het is zomervakantie, dus als ze dagelijks wil kunnen rijden zou ik 'm gewoon op stal houden. Wellicht heeft ze op stal ook haar paardenvriendinnen waar ze mee buiten gaat rijden.
Dat is ook 1 van mijn dilemma’s, de staleigenaar heeft wel al toegezegd, dat ze hiervoor ook altijd 1 van de manege paarden mag pakken. Sowieso mag ze nu alleen stappen met haar.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
28-06-2020 10:52
Maar zwemmen met je paard is geweldig (geen zadel natuurlijk).
Van de week nog gedaan, zit een klein strandje vlak bij stal.
Such a beautiful place to be with Friends.
Dus als ik het goed begrijp is het kiezen tussen wat beter is voor het paard en wat makkelijker is voor jullie?
En daar moet je een topic voor openen? Doen wat beter voor paard is natuurlijk!
Je gaat een dier natuurlijk niet moedwillig laten doorlopen met een blessure alleen omdat het jullie dan minder tijd kost. Het is geen fiets.
LoveDobby schreef:
28-06-2020 10:53
Dat is ook 1 van mijn dilemma’s, de staleigenaar heeft wel al toegezegd, dat ze hiervoor ook altijd 1 van de manege paarden mag pakken. Sowieso mag ze nu alleen stappen met haar.
Dan eigen paard op de wei (krijgt ie vanzelf wel z'n beweging) en de zomervakantie gewoon manegepaarden rijden met haar vriendinnen.
En ga dan af en toe naar eigen paard kijken en wellicht met zonsopkomst door de branding stappen.
LoveDobby schreef:
28-06-2020 10:54
Van de week nog gedaan, zit een klein strandje vlak bij stal.
Het strandje is bij stal en niet bij de zomerwei?
Alle reacties Link kopieren
Wat is 17 km verder? Valt wel mee toch? Ik heb mijn paarden op 6 kilometer van huis staan, maar daarvoor op 18 km van huis. Is best te fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo'n paard dag en nacht buiten laten lopen, dat is het beste voor het been. Goede kans dat je er dan weer gewoon mee kunt rijden.

Helaas doet men graag aan kapitaalvernietiging door paarden op stal te houden omdat dat makkelijker is.
Alle reacties Link kopieren
*Pauze* schreef:
28-06-2020 10:55
Dus als ik het goed begrijp is het kiezen tussen wat beter is voor het paard en wat makkelijker is voor jullie?
En daar moet je een topic voor openen? Doen wat beter voor paard is natuurlijk!
Je gaat een dier natuurlijk niet moedwillig laten doorlopen met een blessure alleen omdat het jullie dan minder tijd kost. Het is geen fiets.
Nee het is kiezen tussen een geblesseerd paard, een eind verder op te plaatsen, waar je dus niet meerdere keren per dag langs kan om te kijken hoe het gaat.of dichterbij waar dit wel kan.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-06-2020 10:47
Als ze hem niet rijdt wegens de blessure kun je 'm wel naar de zomerwei brengen. Maar het is zomervakantie, dus als ze dagelijks wil kunnen rijden zou ik 'm gewoon op stal houden. Wellicht heeft ze op stal ook haar paardenvriendinnen waar ze mee buiten gaat rijden.
Verder eens met redbull.

Intensief rijden kan nu toch niet, ik zou deze zomer voor herstel gaan en in de herfst het rijden oppakken. Zeker omdat het been dan minder vocht vasthoudt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-06-2020 10:57
Het strandje is bij stal en niet bij de zomerwei?
Bij stal is een klein hondenstrandje aan het kanaal, zomerwei ligt aan het Haringvliet.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
28-06-2020 10:59
Nee het is kiezen tussen een geblesseerd paard, een eind verder op te plaatsen, waar je dus niet meerdere keren per dag langs kan om te kijken hoe het gaat.of dichterbij waar dit wel kan.
Dat argument is dan blijkbaar na je OP bij je opgekomen, want daar heb je het er nog over dat het nadeel vooral is dat het jou dan meer tijd zal kosten omdat je dochter er niet op de fiets naartoe kan. Maar kan me voorstellen dat je dit beter vindt klinken.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
28-06-2020 10:57
Wat is 17 km verder? Valt wel mee toch? Ik heb mijn paarden op 6 kilometer van huis staan, maar daarvoor op 18 km van huis. Is best te fietsen.
Nu staat hij op 3 km, dan klinkt het opeens heel ver.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
28-06-2020 10:59
Nee het is kiezen tussen een geblesseerd paard, een eind verder op te plaatsen, waar je dus niet meerdere keren per dag langs kan om te kijken hoe het gaat.of dichterbij waar dit wel kan.
Maar als ie op de zomerwei staat hoef je toch uberhaupt niet dagelijks langs te gaan?
Knol/bleekselderij voeren helpt ook vocht af te drijven bij een paard, net als andere kruiden. Misschien ook een optie icm de zomerweide en dagelijks stappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven