Katten flinke ruzie

28-06-2020 19:29 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds gisterochtend hebben onze katten (broer en zus van 3 jaar) flinke ruzie. Het zusje is continu gefixeerd op haar broer en staart hem aan, hij blaast naar haar waarop zij vervolgens terugblaast en ze krijsend de kamer doorrennen en er wordt gemept. Vervolgens vlucht hij onder de bank en blijft daar constant zitten. Normaal gaan ze niet naar boven, met hoge uitzondering voor de gezelligheid, maar nu probeerden we ze daar meer ruimte mee te geven, zodat ze zich kunnen afzonderen. Dat gaat ook helemaal mis; ze houdt hem in de gaten en wanneer hij naar boven wil gaan rent zij erachteraan en begint het krijsen en blazen ook.
Hij heeft nu een flinke kras op z'n neus en komt maar niet onder de bank vandaan als zij in de buurt is, dus komt hij ook niet bij het eten, drinken en de kattenbak, ook is hij heel schrikkerig.
We hebben geprobeerd ze apart te zetten, zij in de badkamer en hij in de woonkamer. Zij miauwt dan de boel bij elkaar en de badkamer is dan natuurlijk ook niet begaanbaar.
Als hij erachter komt dat ze weg is gaat hij weer eten en drinken, komt ie weer knuffelen en laat je zich aaien, maar toen zij weer beneden kwam was ze hem gewoon van achter aan het besluipen. Weer blazen, krijsen en meppen dus...
Ik word hier echt heel naar van en maak me zorgen omdat hij nu dus ook niet aan eten, drinken en de kattenbak toe komt. Ook ben ik bang dat ze ergere verwondingen oplopen.

Ik gok trouwens dat het is ontstaan door schrikken van onweer. Toen we 1 januari terugkwamen van oud en nieuw waren ze ook zo bezig namelijk (schrikken van vuurwerk) , maar dit was na de nacht gewoon verholpen. Nu zijn ze dus al 2 dagen bezig en er lijkt nog geen verbetering te zijn.

Iemand die dé tip heeft?
_pompoensoepje wijzigde dit bericht op 28-06-2020 19:34
0.06% gewijzigd
Geef ze wat natuurlijke kalmerende middelen, lekkere hapjes en rust. Meestal gaat het dan weer over.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk zijn ze van elkaar geschrokken tijdens het onweer en vinden ze elkaar nu niet zo aardig meer, ik denk dat je het tijd moet geven maar niet afzonderen..
Alle reacties Link kopieren
Of broer heeft iets onder de leden. Ziek=zwak, geeft ruzie
Alle reacties Link kopieren
Niet uit elkaar halen , waarschijnlijk gaat het vanzelf weer over.
een èigen vàllei, een èigen vàllei
*mompelt iets over een pantoffel*
Als de andere kat geassocieerd wordt met wat agressief heeft gemaakt is het niet verstandig ze in gespannen situaties bij elkaar te houden. Rust creëren en positieve associaties lijkt mij verstandiger.
Kunnen de katten buiten hun energie wat kwijt? Het kan ook nog zo zijn dat broer te heftig is in gedrag.


Hier staan de verschillende vormen van agressie;

https://www.huisdieren.nu/katten/gedrag/agressie/
Alle reacties Link kopieren
De poes corrigeren zodra ze broerlief weer met vervelende bedoeling benadert.
Haar negeren zolang ze vervelend doet.

Kalmerende brokjes zijn er ook te koop.

Is broerlief wel gecastreerd?
kerst schreef:
28-06-2020 19:43
De poes corrigeren zodra ze broerlief weer met vervelende bedoeling benadert.
Haar negeren zolang ze vervelend doet.

Kalmerende brokjes zijn er ook te koop.
Het is geen hond, is kat.
Alle reacties Link kopieren
Uit elkaar halen die twee.
Beide voldoende eten/ drinken/ schone kattenbak geven en heel veel rust. Het lijkt bij de poes vandaan te komen. Zijn ze beide geholpen, ze kunnen niet vruchtbaar zijn?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
28-06-2020 19:45
Het is geen hond, is kat.
Mijn katten weten heel goed wat " nee " betekent hoor.
Herkenbaar, gebeurt bij ons ook af en toe. Wij hebben hulp gehad van een kattengedrag deskundige.
Toch echt even een paar dagen uit elkaar halen. En ze weer samen paaien met snoepjes En spelen.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 28-06-2020 19:50
16.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-06-2020 19:34
Of broer heeft iets onder de leden. Ziek=zwak, geeft ruzie

Hier dacht ik ook meteen aan.
Elke negatieve ervaring is er een te veel in dit soort situaties;

https://www.kat-advies.nl/agressie-en-s ... en-katten/
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze hun energie wel kwijt? Ik lees hier dat katten gefrustreerd kunnen raken als ze dat niet kunnen & het dan uitwerken op mekaar.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Kan poeslief krols zijn?
En hier staan heel duidelijk wat wel en niet;

https://catterrific.nl/vechtende-katten ... -en-donts/
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft over haar lopen lullen in de buurt.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Nu meteen op meerdere plekken eten en drinken en een kattenbak neerzetten als je dat nog niet had. Dit geeft extra stress die je nu niet kan gebruiken en makkelijk kam voorkomen. Desnoods improviseer je voor nu een bak van een teil en haal je morgen een 'echte'.

Verder vechten zoveel mogelijk voorkomen, elke negatieve ervaring maakt het erger. En morgen met de dierenarts overleggen, kans is aanwezig dat 1 van de 2 iets heeft.
Even uit elkaar en je kan valeriaan geven. Of feliway gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Laat beide controleren bij de da. Die van mij deden dat ook. Kater bleek blaasontsteking te hebben.

Verder twee kattenbakken, een boven, een beneden, neerzetten. Apart voeren voor nu. En niet teveel mee bemoeien.

Dierenarts heeft ook tips. Afleiden helpt vaak ook.
https://youtu.be/hyVFbLFOGv8

Misschien heb je hier iets aan. Ik ben groot fan van hoe hij zaken aanpakt.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
28-06-2020 22:02
Laat beide controleren bij de da. Die van mij deden dat ook. Kater bleek blaasontsteking te hebben.

Verder twee kattenbakken, een boven, een beneden, neerzetten. Apart voeren voor nu. En niet teveel mee bemoeien.

Dierenarts heeft ook tips. Afleiden helpt vaak ook.

Eigenlijk drie. Een vuistregel is aantal katten + 1.
¡Apagando las luces!
Graag gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven