Pup springt op tegen iedereen

30-06-2020 10:05 44 berichten
Hallo!
Mijn pup van 5 maanden springt op naar iedereen die haar begroet. Mijn vriend en ik hebben vanaf het begin al ons omgedraaid en haar genegeerd als ze dit deed, maar het heeft niet veel geholpen. We laten haar nu meestel eerst zitten als ze ons wilt begroeten, en dat gaat best prima.

Maar het probleem ligt meer bij vreemden en andere mensen, want daar doet ze het dus ook bij en die knuffelen haar dan vrolijk verder. Ik ga natuurlijk niet tegen iedereen die ik tegenkom zeggen dat ze haar moeten negeren of laten zitten.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit kan oplossen? Hoe ik haar kan afleren om op te springen? Want nu ze klein is vind iedereen het nog prima en schattig, maar als ze dadelijk groot is en 50 kilo weegt niet meer.
Negeren is niet leren hè.
Ik neem aan dat je hond aan de lijn loopt, dus is het aan jou om hem aan die lijn terug te trekken en hem het woord nee! aan te leren.
Trainen op negeren en het niet mogen opspringen want voorbijgangers zijn lastiger te beinvloeden.
Aanleren wat nee is. Vast wel iets te vinden op het internet.
Cateautje schreef:
30-06-2020 10:07
Negeren is niet leren hè.
Ik neem aan dat je hond aan de lijn loopt, dus is het aan jou om hem aan die lijn terug te trekken en hem het woord nee! aan te leren.
Nouja op internet staat overal dat je je moet omdraaien en negeren. Omdat de hond blij is en je aandacht wil zullen ze dit niet leuk vinden.


Als ze aan de lijn loopt doe ik dit ook, maar als ze los loopt gaat dit natuurlijk niet. Als mensen op bezoek komen of als ik ergens met de hond ben
Alle reacties Link kopieren
Niet de kans geven op te springen: kort houden
(de vreemden zullen je dankbaar zijn)
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
30-06-2020 10:13
Als ze aan de lijn loopt doe ik dit ook, maar als ze los loopt gaat dit natuurlijk niet. Als mensen op bezoek komen of als ik ergens met de hond ben
dan is pup nog niet klaar voor loslopen
lilalinda schreef:
30-06-2020 10:13
Niet de kans geven op te springen: kort houden
(de vreemden zullen je dankbaar zijn)
Lekker straks in de herfst en winter met die modderpoten op je mooie jas.
Rare adviezen hierboven.

Ook aan vreemden en vrienden kun je prima aangeven dat je jouw hond aan het trainen bent en dat ze hond moeten negeren.. Inderdaad werkte omdraaien en negeren bij ons prima. Als ze losloopt in het bos en springt daar tegen vreemden en en wordt dus beloond omdat ze haar aaien moet je haar echt nog minder los laten, want dit gedrag beloond zichzelf onmiddelijk zoals je zelf ook al aangeeft. Lastig, maar je moet er wel doorheen.
lilalinda schreef:
30-06-2020 10:13
dan is pup nog niet klaar voor loslopen
Ik bedoel niet loslopen tijdens wandelen, maar meer als er mensen op bezoek zijn of wij zijn op bezoek bij mensen
Mijn hond trekt meestal de aandacht door haar uiterlijk. Zodra voorbijgangers haar aandacht geven gaat ze hen onmiddellijk de bal brengen en gaan mensen ze voor haar gooien. Nou kan het weinig kwaad maar zo leren ze het gemakkelijk aan door positieve beloning.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-06-2020 10:15
Lekker straks in de herfst en winter met die modderpoten op je mooie jas.
"hij doet niks", en ondertussen is je jas rijp voor de stomerij, of heb je een een hondensnotvlek in je kruis

Ik wil niet, dat mensen last hebben van mijn dieren, en ben daar streng op. Dus ook onhebbelijk richting mensen die hun dieren niet onder controle hebben
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
30-06-2020 10:17
Ik bedoel niet loslopen tijdens wandelen, maar meer als er mensen op bezoek zijn of wij zijn op bezoek bij mensen
ook dan moet hij toch onder controle zijn?
honeymoonavenue schreef:
30-06-2020 10:17
Ik bedoel niet loslopen tijdens wandelen, maar meer als er mensen op bezoek zijn of wij zijn op bezoek bij mensen
Bezoek kun je vragen de hond eerst te negeren.
lilalinda schreef:
30-06-2020 10:17
ook dan moet hij toch onder controle zijn?
Ja en daarom vraag ik nu tips aan mensen met ervaring ;)
honeymoonavenue schreef:
30-06-2020 10:19
Ja en daarom vraag ik nu tips aan mensen met ervaring ;)
Leren zitten op commando toch zodra de bel gaat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer vroeg ons ook altijd de hond te negeren als ze dit deed als pup.
Daarnaast zei hij streng "Nee" en trok hun pup omlaag aan de halsband als ze het toch deed. Inmiddels springt ze niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij destijds met onze sint bernardpup op cursus waren, gaven wij wel aan omstanders aan dat ze haar even niet mochten knuffelen/aanhalen omdat ze nog moest leren dat ze niet tegen mensen op mocht springen. Als iemand bij haar kwam moest ze eerst gaan zitten en dán mochten mensen haar aaien. Werkte prima en toen ze uiteindelijk 90 kilo woog waren we blij dat het springen had afgeleerd....! ;-)
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
30-06-2020 10:19
Ja en daarom vraag ik nu tips aan mensen met ervaring ;)
als je geen controle over de situatie (op straat) hebt, of de mensen, dan moet pup echt strak aan de lijn
daarbuiten gaat het vooral om aanleren van positief gedrag, belonen als zijn 4 pootjes op de grond staan
Cateautje schreef:
30-06-2020 10:20
Leren zitten op commando toch zodra de bel gaat.
Jaa dat kan ze al, maar ze is gewoon heel erg enthousiast dus als mensen haar dan komen begroeten gaat ze weer rechtop staan haha
Als je thuiskomt en de hond wil tegen je opspringen draai je de rug toe en gaat eerst wat anders doen. Buiten was mijn hond hardnekkig bij opspringen dan zette ik mijn wandelstok er schuin tussen.
Alle reacties Link kopieren
Elke pup springt op. En als ze met een maand of 5 in de pubertijd komen, vergeten ze spontaan alles wat ze eerder geleerd hadden, en kun je weer opnieuw beginnen.

Onze hond is 3 en inmiddels zover dat hij naast mensen huppelt en springt, en niet meer tegen hen opspringt. Een uitzondering zijn bekenden die hem zelf uitgebreid begroeten, want dan doet hij dat nog altijd met veel plezier terug. Maar dat is dan op “uitnodiging” van de ander, en dus ook hun eigen verantwoordelijkheid.

Maar het heeft dus tijd en aandacht nodig om het af te leren. En daar begin je mee met de eigen begroeting. Omdraaien en negeren werkt misschien even, maar zoals je al schrijft, dat kun je niet van achteloze voorbijgangers verwachten. Als de hond jou begroet, geef dan dus aan wat je van hem verwacht met commando’s als “rustig”, “laag”, en “niet springen”. Door dit consequent uit te spreken terwijl je ook in houding en gedrag aan de hond laat zien wat je daarmee bedoelt, kun je het commando aanleren en vervolgens kun je dat commando ook op afstand gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
Onze pup deed dat ook. Ik heb toen op de hondencursus advies gevraagd en zij vertelde dat ik moest blijven staan en hem moest negeren. Wachten tot hij vanzelf weer rustig is en daarna pas aanhalen.

Ik vond dat dus ongelooflijk kut, want daardoor zijn meerdere kledingstukken kapot gegaan door zijn scherpe nagels, dus ik heb dat negeren niet lang volgehouden. Ik wil ook echt niet dat bezoek eerst 10 minuten een wilde pup tegen zich aan gesprongen krijgt en zo. Het negeren ging dus snel over naar een strenge 'laag'. Luisterde hij niet? Dan pakte ik zijn halsband en zette hem weer op de grond. Verder werd hij pas aangehaald wanneer hij rustig was.

Het gaat echt wel over hoor, maar je moet het nu wel aanpakken en volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Geef hem een paar ferme tikken met een opgerolde krant, dit heb ik ooit ook met een hond gedaan, dat zal hem leren.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Celaena schreef:
30-06-2020 10:29
Onze pup deed dat ook. Ik heb toen op de hondencursus advies gevraagd en zij vertelde dat ik moest blijven staan en hem moest negeren. Wachten tot hij vanzelf weer rustig is en daarna pas aanhalen.

Ik vond dat dus ongelooflijk kut, want daardoor zijn meerdere kledingstukken kapot gegaan door zijn scherpe nagels, dus ik heb dat negeren niet lang volgehouden. Ik wil ook echt niet dat bezoek eerst 10 minuten een wilde pup tegen zich aan gesprongen krijgt en zo. Het negeren ging dus snel over naar een strenge 'laag'. Luisterde hij niet? Dan pakte ik zijn halsband en zette hem weer op de grond. Verder werd hij pas aangehaald wanneer hij rustig was.

Het gaat echt wel over hoor, maar je moet het nu wel aanpakken en volhouden.
Aanleren van nee lijkt mij eerder van belang dan.
Is een puppycursus geen idee? Dan leren jij en je hond allebei veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven