Wat is er leuk aan alleen wonen?

30-06-2020 11:47 102 berichten
Ik woon nu al een jaar alleen en ik vind het nog steeds moeilijk. Wat vind jij leuk aan alleen wonen?
Alle reacties Link kopieren
Alles
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat in vergelijking met samenwonen met een partner of met thuis bij je ouders wonen?
Alle reacties Link kopieren
ik vond het vreselijk om alleen te wonen. Ben blij dat ik gouw bij mijn vriend ben ingetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Geen gezeik:
over rommel,
over hoe je wat doet
Hoe laat je naar bed gaat
Wat je eet / wanneer je eet
Wat er er wel/niet in de koelkast/voorraad staat
Wat je koopt
Hoe je de boel inticht

Altijd
de douche vrij
Fijnste plekje op de bank

Geen gesnurk

Enz enz
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je er moeilijk aan, snownow?

Ik heb 3x samengewoond met een partner en ontelbare keren een huis gedeeld met anderen maar ik woon nu weer alleen na anderhalf jaar samengewoond te hebben. Ik vond het de eerste dagen echt even wennen, het was ook in de eerste weken van de 'lockdown' dus dat was sowieso een vreemde tijd maar ik vind het nu heerlijk met precies de spullen om me heen die ik wil, ik eet wat en wanneer ik wil, ik hoef niets af te stemmen, niemand te informeren.

Alleen eten vind ik wel ongezellig trouwens. Verder niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk. Alles naar mijn smaak ingericht, tv/muziek aan alleen als ik dat wil, eten wat en wanneer ik wil, naar bed en opstaan wanneer mij dat uitkomt zonder een ander te storen of zelf gestoord te worden... En heb ik zin in gezelschap dan zoek ik dat op. Wat vind je zo moeilijk aan alleen wonen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf mijn achttiende in studentenhuizen gewoond. In mijn volwassen leven heb ik één jaar alleen gewoond, in een stad waarin ik weinig mensen kende, dat was niet mijn beste jaar. Ik doe het beter met anderen.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 11:54
0.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik genoot van alleen wonen. De rust, zelf kunnen bepalen wat, wanneer, hoe laat. De inrichting. Het schoonmaken en opruimen van alleen eigen spullen.

Na samenwonen werkte partner onregelmatig dus had ik nog steeds zeker 50% alleen tijd want ik werkte wel regelmatig. Heerlijk, avondjes voor mezelf. Koken voor mezelf.

Inmiddels beide regelmatige baan en dochter van bijna twee. Heerlijk. Maar nooit meer de rust zoals ik die jarenlang wel had tenzij man en dochter er samen even op uit gaan. Wat ze gelukkig ook wél doen.
De uitzonderingen dat ik helemaal alleen in huis ben waardeer ik nu des te meer.

Neemt niet weg dat ik dat misschien nu ook extra doe omdat ze zeldzaam zijn en daarna het gezinsleven weer gewoon opgepakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zeven jaar alleen gewoond (van 18 tot 25) in een klein appartement
het fijnst vond ik alleen eten, en zelf bepalen wat ik at en gewoon lekker een boek kunnen lezen ofzo tijdens het eten

Dat mis ik nog wel
Alle reacties Link kopieren
Het enige grote nadeel van alleen wonen vind ik de kosten. Het is duur. Toen ik nog samenwoonde kon ik heel goed sparen. Dat is nu een stuk minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis het nog wel eens :A:

Eigen plek, eigen ruimte, rust, zelf doen en laten wat ik wil.
Geen verwachtingen van een ander wat eten/afspraken betreft, niet iets overleggen.

Maar goed het is alweer een tijd geleden... al ong 5,5 jaar samenwonen, ondertussen getrouwd en een kind en kind 2 onderweg.
Maar als man weg is met kind en ik het huis voor mij alleen heb, echt heerlijk.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo vreselijk moeten wennen aan samenwonen. Af en toe lijkt het me nog steeds heerlijk om weer alleen te wonen! Alles doen wanneer ik wil: douchen, eten, opruimen, TV kijken, etc. Geen poeplucht op de WC als ik net nodig moet. Zelf 100% de inrichting kunnen bepalen en gaan schuiven als ik dat wil. Niet 'snachts wakker worden van gesnurk of gedraai. Ruimte in bed. Rust. Geen hard rock op standje 10 als ik net overprikkeld ben van een drukke dag (gaat uiteraard uit als ik daarom vraag hoor). Niks meer hoeven zoeken omdat vriend het 'even heeft gebruikt' of 'op zijn manier heeft opgeborgen'. Niet meer hoeven helpen zoeken omdat iets kwijt is. Echt, ik vond alleen wonen HEERLIJK.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat ik wel eens mis van alleen wonen is chips eten op maatschappelijk onacceptabele momenten. Nu ik met een sloot mensen in een huis woon, moet ik altijd netjes eten, want anders heeft dat meteen effect op hun voedselbeeld. Zo jammer is dat.
guppekop schreef:
30-06-2020 11:50
Bedoel je dat in vergelijking met samenwonen met een partner of met thuis bij je ouders wonen?
In vergelijking met samenwonen met een partner.
Alle reacties Link kopieren
Na jaren met huisgenoten te hebben gewoond vond ik de eerste tijd alleen ook ontzettend moeilijk. Ik vond het eenzaam, omdat ik altijd het gevoel had dat er iets ontbrak (te weinig vrienden, te weinig uitgaansleven, te weinig liefdesleven). Dat idee dat mijn leven niet goed genoeg was heb ik aangepakt en daarna vond ik het alleen wonen heerlijk.
Heerlijk. Met niemand rekening hoeven houden qua eten, je zooi kunnen laten slingeren als je er nog even geen zin in hebt om het op te ruimen, rust, vrijheid.

Soms mis ik de tijd dat ik alleen woonde. Alhoewel ik samenwonen ook heerlijk vind.
Lady_Day schreef:
30-06-2020 11:52
Wat vind je er moeilijk aan, snownow?

Ik vind het moeilijk om alles zelf te moeten bepalen en te regelen. Na een hoop stress vorig jaar lukt me dat sowieso al minder, maar nu moet ik dingen dus allemaal wel zelf oplossen.
Ik vind het saai en eenzaam. Voel me veel alleen. Nou ja. Het moet nog wennen hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
30-06-2020 11:59
Het enige wat ik wel eens mis van alleen wonen is chips eten op maatschappelijk onacceptabele momenten. Nu ik met een sloot mensen in een huis woon, moet ik altijd netjes eten, want anders heeft dat meteen effect op hun voedselbeeld. Zo jammer is dat.

Ik heb een eigen kamertje en af en toe smokkel ik daar iets naar binnen, om in mijn eentje en in alle rust héééél erg van te genieten. :$
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zoveel leuk aan alleen wonen :)

Ten eerste de rust. Lekker een boek lezen op de bank zonder dat iemand op dezelfde bank de tv aanheeft. Geen onverwachte dingen zoals iemand die ineens vroeg thuis komt, niet mee eet, wel mee eet, 'ga je mee naar' etc. Gewoon lekker rust.

Ten tweede kun je alles doen zoals jij dat wil. Als je samenwoont dan houd je gewoon rekening met elkaar. Ik vind het heerlijk om met niemand rekening te houden. Eten wanneer ik wil, aankopen doen die ik wil, weggaan en terugkomen wanneer ik wil. Als je samenwoont dan is het normaal om te overleggen voordat je bijvoorbeeld iets ophangt in je huis (vind ik). Ook als ik weg zou gaan en ineens bedenk laat thuis te komen, dan zou ik even bellen dat het later wordt. Allemaal dat soort dingen waar ik nu niets mee hoef :)

Ik vind vrijwel alles fijn aan alleen wonen :) Het lijkt mij soms wel handig om samen te wonen als je bijvoorbeeld de tuin moet onderhouden. Gaat samen toch sneller. Of iemand die je even wegbrengt ergens heen. Zoals je leest is het voor mij vooral praktisch :)

Een relatie zou voor mij waarschijnlijk ook eerder een LATrelatie zijn. Ik doe dingen gewoon graag op mijn manier.
Emboldened by the flame of ambition
Lady_Day schreef:
30-06-2020 11:56
Het enige grote nadeel van alleen wonen vind ik de kosten. Het is duur. Toen ik nog samenwoonde kon ik heel goed sparen. Dat is nu een stuk minder.
Ah, voor mij is dat nu een voordeel. Ik ben nu minder kwijt dan toen ik samenwoonde, want eerst hadden we een huurwoning in de vrije sector en nu krijg ik huursubsidie voor mijn socialehuurwoning.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
30-06-2020 11:58
Ik heb zo vreselijk moeten wennen aan samenwonen. Af en toe lijkt het me nog steeds heerlijk om weer alleen te wonen! Alles doen wanneer ik wil: douchen, eten, opruimen, TV kijken, etc. Geen poeplucht op de WC als ik net nodig moet. Zelf 100% de inrichting kunnen bepalen en gaan schuiven als ik dat wil. Niet 'snachts wakker worden van gesnurk of gedraai. Ruimte in bed. Rust. Geen hard rock op standje 10 als ik net overprikkeld ben van een drukke dag (gaat uiteraard uit als ik daarom vraag hoor). Niks meer hoeven zoeken omdat vriend het 'even heeft gebruikt' of 'op zijn manier heeft opgeborgen'. Niet meer hoeven helpen zoeken omdat iets kwijt is. Echt, ik vond alleen wonen HEERLIJK.
Zo herkenbaar. Ook dat moeten helpen zoeken, inderdaad fijn aan alleen wonen dat niemand onverwachts je hulp gaan inschakelen bij een of andere taak waar je helemaal geen zin in had. Die je natuurlijk met liefde doet, maar toch.
Je huis blijft lekker opgeruimd als je geen troep maakt.
Heel fijn om te lezen wat jullie allemaal leuk vinden aan alleen wonen. :-D
Ik heb na een verbroken relatie (12 jaar samen) een jaar of 6 alleen gewoond.
Ik vond het heerlijk om gewoon met alleen mezelf rekening te houden, zelf weten wat ik ging eten en wanneer.
Altijd zelf de afstandsbediening. Zelf weten wanneer ik iets in huis ging doen. Of niet. Alleen mijn eigen wasgoed.
Als ik na mijn werk in de kroeg bleef hangen niemand die op me zat te wachten.
Geen verplichtingen bij schoonouders.

Ik vond het zalig!!
Ook wel eens eenzaam hoor. Op een zondagochtend als ik wat brakkig alleen thuis wakker werd ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven