Spanningen / klappen in huis door stand grondwater

30-06-2020 13:52 47 berichten
Ben me net kapot geschrokken. Zit hier thuis en opeens enorme klappen / bonken in de muur. Het leek letterlijk of het huis ging instorten. Ik hoorde het gruis gewoon vallen in de muren.

Jaren geleden hebben we dit ook een keer gehad maar dat is al lang geleden en sindsdien nooit meer. Volgens m'n man kwam het door de stand van het grondwater. Hij had zitten klooien en was vergeten een pomp terug aan te zetten. Nu begon het opeens weer (in een andere muur) maar man heeft niks gedaan. Volgens hem komt dit wel weer door de stand van het grondwater en hebben ze wellicht van waterschap iets in de buurt gedaan.

Het is nu weer even stil maar automatisch ga je zitten wachten tot het weer begint. Was is dat een vreselijk eng iets zeg.

Ik vraag me dus af; zijn er mensen die dit herkennen of ook wel eens last van hebben (gehad)?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het klappende/knallende geluid van de dakplaten, die zetten namelijk uit als het heel warm wordt. Maar van of in muren; nee. Tijd voor een bouwexperr, lijkt me. Het lijkt nu of ee een muur aan het verzakken is en dat kan spanning op de muren geven. Hoeft maar een paar millimeter te zijn.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 30-06-2020 13:57
30.53% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
wat voor pompen hebben jullie dan?
en wat is de relatie tussen pomp en grondwater?
Alle reacties Link kopieren
zoiets?

https://www.waternet.nl/ons-water/grond ... onderlast/
SweetFirefly schreef:
30-06-2020 13:55
Ik ken het klappende/knallende geluid van de dakplaten, die zetten namelijk uit als het heel warm wordt. Maar van of in muren; nee. Tijd voor een bouwexperr, lijkt me. Het lijkt nu of ee een muur aan het verzakken is en dat kan spanning op de muren geven. Hoeft maar een paar millimeter te zijn.
Dat geluid ken ik ook, is meestal op warmere dagen maar dat valt in het niets bij deze klappen. Ik zal het eens tegen mn man zeggen over die bouwexpert.
Alle reacties Link kopieren
Waar woon je ongeveer?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik schrok en dacht dat je mishandeld werd o_o
lilalinda schreef:
30-06-2020 13:56
wat voor pompen hebben jullie dan?
en wat is de relatie tussen pomp en grondwater?
Dat was toen een tijdelijke pomp volgens man, soort drainage van de zwemvijver. Maar nu hebben we geen pomp meer. (moest het even vragen aan man, ben niet zo thuis in dat soort dingen)
suzyqfive schreef:
30-06-2020 13:59
Waar woon je ongeveer?
In het Zuidwesten
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de klappen scheuren en dreunen alleen door de aardbevingen in dit gebied.

Verder is juist vaker problemen in huizen door een te lage grondwaterstand.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Heb je meer details, Hoe oud is het huis, is er een fundering van beton, kruipruimte, zijn de muren gemetseld etc?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
gizzmo-returns schreef:
30-06-2020 13:59
Ik schrok en dacht dat je mishandeld werd o_o
Haha, moest daar ook wel een beetje aan denken toen ik de titel schreef maar ik wist het niet anders te verwoorden
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
30-06-2020 14:01
In het Zuidwesten
In een Polder?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
SweetFirefly schreef:
30-06-2020 14:01
Heb je meer details, Hoe oud is het huis, is er een fundering van beton, kruipruimte, zijn de muren gemetseld etc?
Huis is 11 jaar, geen kruipruimte, fundering is van beton en de muren zijn gemetseld :-)
Wij hebben het ook, maar dan zonder die klappen. Maar hier vallen af en toe stukken gruis en brokken van de muren.

Volgens man kan dit geen kwaad en heeft het met het weer te maken en als de muren gestuukt gaan worden zou het over zijn. Wij wonen overigens wel in een heel oud huis.
Toch schrik ik ook elke keer als er weer wat brokken liggen hoor.
Volgens mn man is dit iets waar niets aan te doen is. Een plotselinge verandering in de waterstand kan dit soort spanningen veroorzaken in de fundering volgens hem.
Bedankt voor de link, ik ga het straks even lezen!
Armbandkraaltje schreef:
30-06-2020 14:03
Wij hebben het ook, maar dan zonder die klappen. Maar hier vallen af en toe stukken gruis en brokken van de muren.

Volgens man kan dit geen kwaad en heeft het met het weer te maken en als de muren gestuukt gaan worden zou het over zijn. Wij wonen overigens wel in een heel oud huis.
Toch schrik ik ook elke keer als er weer wat brokken liggen hoor.
Bij ons is het echt in de binnenmuren. Er is verder niets te zien. De muren zijn bij ons gestuukt. Die klappen en bonken zijn enorm. Als het weer gebeurd ga ik het eens opnemen
suzyqfive schreef:
30-06-2020 14:02
In een Polder?
In een gehucht in de polder. Staan dus wel meerdere huizen maar officieel is het polder
Alle reacties Link kopieren
Nergens scheuren in de binnen en buitenmuren?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
M'n man vermoedt het volgende: door de aanhoudende droogte en aankomende regen en de boeren die willen gaan oogsten heeft waterstaat de waterstand plotseling verlaagd wat dus deze spanningen veroorzaakt.
Maar goed, hij is geen bouwexpert en geen idee of dat het is. Maar ik hoop van wel zodat er een verklaring is want ook al is het nu een tijdje stil, ik zit hier nog in spanning.
SweetFirefly schreef:
30-06-2020 14:10
Nergens scheuren in de binnen en buitenmuren?
Nee, echt nergens behalve een paar kleine scheurtjes boven maar dat schijnt normaal te zijn in nieuwbouwhuizen. (die zitten er ook al heel erg lang, al voor we jaren geleden die klappen hadden)
Bij ons zijn het ook echt de binnenmuren.
Ze zijn alleen nog niet gestuukt.
denk toch niet dat dit het is, wij hebben een fundering op beton met stalen platen
Armbandkraaltje schreef:
30-06-2020 14:17
Bij ons zijn het ook echt de binnenmuren.
Ze zijn alleen nog niet gestuukt.
Klinkt toch als iets anders aangezien jullie geen klappen hebben. (wees blij)
Klinkt als een soort explosies in de muren en vervolgens hoor je het gruis vallen.

Had de kat al buiten gegooid omdat ik dacht dat het huis ging instorten :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven