Stijl bepalen nieuw huis.

04-07-2020 15:20 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan verhuizen. Het huis wat we gekocht hebben is een kluswoning en moet van boven tot onder gestript worden.

Man en ik zijn allebei nogal gemakkelijk wat smaak betreft. We vinden veel mooi en kunnen het ook altijd wel eens worden.
Maar nu.....we moeten dus alles compleet gaan vernieuwen. In de afgelopen jaren is alles wat in huis vernieuwd is aangepast aan dat wat er al was.
Nu hebben we dus de gelegenheid om het compleet anders te doen.

Ik heb geen idee waar te beginnen.
Het huis is redelijk authentiek. De enige vaste factor is een houten vloer in de woonkamer.
Ik neig naar veel kleur maar ben ook ergens bang dat we dat snel beu zijn.
Ook willen we kamer en suite deuren met glas in lood, als deuren naar de keuken.

Hellup!
Alle reacties Link kopieren
Maak eens een bord op Pinterest met wat je écht mooi vindt en in je huis zou willen. Dan komt er vaak wel een bepaalde stijl naar boven of vind je iets wat je echt het mooist vindt.

En voor kleur kun je ook kiezen alleen in accessoires en op muren etc, dingen die je makkelijk aan kunt passen. Kussens op de bank, vazen, kaarsen, boeken in de boekenkast, bloemen en planten. Dan kun je de basis rustig houden als je bang bent dat je erop uitgekeken raakt.
huur anders een woonstylist in, die kan met je mee denken. Heeft soms praktische ideeën, die je nu ook kunt gebruiken voor de verbouwing.
Alle reacties Link kopieren
Wit/gebroken wit met kleurrijke meubels of kussens!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een Pinterest bord maken allebei. En dan bepalen wat je wil. Je kan ook beginnen met 1 wand in een kleur te doen. Mocht je het snel zat zijn is dat "zo" Overgeschilderd.
Alle reacties Link kopieren
Pinterest heb ik inderdaad ook al even op gesnuffeld. Ben er nog niet zo in thuis.

Qua kleuren komen we er wel uit. De muur hier in de woonkamer heeft alle kleuren al gehad. Nu maagdelijk wit voor de verkoop en we zijn het eens dat we dat niet zo mooi vinden.

Het gaat ons om de stijl. Overal zie je nu de vt wonen stijl zoals wij die noemen. Groen, hout en industrieel. Het is een beetje lastig om daar doorheen te kijken en iets anders te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij ons huis gingen verbouwen hebben we als stelregel aangehouden: zwart, wit, hout en natuursteen. Dat hebben we door ons hele huis doorgetrokken als basis. Nog steeds, na 11 jaar erg blij mee. Het veroudert niet, kijk maar naar de jaren '30 huizen. Tijdloos. En dan kun je met de muren en accessoires nog de kleuren aanbrengen die je wilt. Maar een vloer, badkamer, keuken ed haal je er niet zomaar uit als je smaak verandert.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook klushuis.

Moodboard maken is een heel goed idee en muren idd gebroken wit
Feeye schreef:
04-07-2020 15:49
Wit/gebroken wit met kleurrijke meubels of kussens!
Brrrr...

Als het huis authentieke elementen heeft zou ik wel mijn best doen die te bewaren.

Farrow and Ball heeft een mooie site met schildertips en kleuradviezen
https://www.farrow-ball.com/how-light-affects-colour
(Onder “inspiratie” vind je meer)

Een kamer in een donkere/felle kleur met wit houtwerk kan juist heel goed werken als je het goed aanpakt.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-07-2020 16:08

Het gaat ons om de stijl. Overal zie je nu de vt wonen stijl zoals wij die noemen. Groen, hout en industrieel. Het is een beetje lastig om daar doorheen te kijken en iets anders te vinden.
Hahaha met visgraatvloer en zwarte stalen deuren
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-07-2020 16:08
Pinterest heb ik inderdaad ook al even op gesnuffeld. Ben er nog niet zo in thuis.

Qua kleuren komen we er wel uit. De muur hier in de woonkamer heeft alle kleuren al gehad. Nu maagdelijk wit voor de verkoop en we zijn het eens dat we dat niet zo mooi vinden.

Het gaat ons om de stijl. Overal zie je nu de vt wonen stijl zoals wij die noemen. Groen, hout en industrieel. Het is een beetje lastig om daar doorheen te kijken en iets anders te vinden.
Pinterest is ideaal. Maak een paar borden aan (woonkamer, slaapkamer, badkamer, verlichting etc) en begin domweg te pinnen wat je aanspreekt.
Klik je een pin aan, dan krijg je daaronder tig suggesties in dezelfde stijl en van daar.weer verder. Zo kom je heel makkelijk weg van plaatjes die je sowieso niet aanspreken.

En vind je een blauwe muur mooi? Zoek je op blauwe muur woonkamer en krijg je tig voorbeelden. Rode bank combineren, raambekleding jaren 30 woning enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Bezoek eens musea, daar is vaak goed nagedacht over de kleur van de muur. Dus geen wit!
Alle reacties Link kopieren
Het kan de moeite waard zijn om een binnenhuisarchitect in de arm te nemen. Zeker omdat je het hele huis toch nog gaat verbouwen. Zo iemand heeft een veel beter beeld van de mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
04-07-2020 16:31
Brrrr...

Als het huis authentieke elementen heeft zou ik wel mijn best doen die te bewaren.

Farrow and Ball heeft een mooie site met schildertips en kleuradviezen
https://www.farrow-ball.com/how-light-affects-colour
(Onder “inspiratie” vind je meer)

Een kamer in een donkere/felle kleur met wit houtwerk kan juist heel goed werken als je het goed aanpakt.
Wij hebben dat ook (ook van dat merk trouwens). Witte plafondlijsten en hoge plinten, met gekleurde muren. Ook een donkere kleur werkt dan prima. Maar maakt de kamer wel donkerder: voor slaapkamer is dat prima, maar voor je woonkamer wordt dat wel heftig denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-07-2020 16:08
Pinterest heb ik inderdaad ook al even op gesnuffeld. Ben er nog niet zo in thuis.

Qua kleuren komen we er wel uit. De muur hier in de woonkamer heeft alle kleuren al gehad. Nu maagdelijk wit voor de verkoop en we zijn het eens dat we dat niet zo mooi vinden.

Het gaat ons om de stijl. Overal zie je nu de vt wonen stijl zoals wij die noemen. Groen, hout en industrieel. Het is een beetje lastig om daar doorheen te kijken en iets anders te vinden.
Juist op Pinterest vind je dan veel alternatieven. Je kunt ook eens rondkijken op apartment therapy.com. Er is trouwens ook een flink aantal foto’s te vinden op Pinterest van die site. Daar vind je van alles: Boho, klassiek, hypermodern, zuid-Amerikaanse/Toscaanse/Franse/cottage stijl, enz.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb hetzelfde probleem...leuk dat je alles zelf uit mag zoeken maar minder leuk dat je alles zelf uit MOET zoeken..

keuken...badkamer..toilet.....nou ja keuken heb ik intussen gekozen maar badkamer en toilt..man wat lelijk al die betonnen bakken die nu hip zijn.. en dan ook nog de vloeren en de muren in alle ruimtes..pffff...

EDIT - door dit topic nu toch weer gaan twijfelen over PVC vloer :mrgreen:
anoniem_3997 wijzigde dit bericht op 05-07-2020 12:24
19.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
04-07-2020 17:42
Ik heb hetzelfde probleem...leuk dat je alles zelf uit mag zoeken maar minder leuk dat je alles zelf uit MOET zoeken..

keuken...badkamer..toilet.....nou ja keuken heb ik intussen gekozen maar badkamer en toilt..man wat lelijk al die betonnen bakken die nu hip zijn.. en dan ook nog de vloeren en de muren in alle ruimtes..pffff... enige wat ik weet is dat er laminaat komt vanwege de vloerverwarming en kinderen..(PVC krast te snel en is teveel onderhoud vanwege die krassen)
Kun je dan niet beter tegels met houtblok leggen? Ben zelf niet zo’n fan van nep, maar laatst bij vrienden tegels gezien waar ik niet aan herkende dat ze tegels waren ipv houten planken.

Ik heb nog nooit laminaat gezien dat ook niet krast (net als bijna alle vloeren)
PVC is wel echt een stuk krasgevoeliger dan laminaat..en met 3 jonge kinderen..ik wil niet elke dag stressen als ze met hun stoel schuiven of op de grond spelen met autootjes ofzo.

Tegels leggen is weer zo permanent..moet je meteen weer gaan slopen als je wat anders wilt..laminaat trek je er zo weer uit (als de kinderen groter zijn :) )
Alle reacties Link kopieren
Ah ok. Tsja. Wij hebben gewoon hout en stressen ook niet :p. Vooral bedacht dat we niet 15 jaar naar een goedkope vloer wilden kijken, alleen omdat een dure zonde zou zijn om te laten beschadigen. Dan maar wat krassen op de vloer. Als ze groot zijn gaat de schuurmachine er overheen en ziet ik er weer uit als nieuw.

En we hebben grote kleden liggen. Op het kleed kan worden gespeeld, niet op de houten vloer. Scheelt ook een hoop.
Stampertje12 schreef:
04-07-2020 17:37
Wij hebben dat ook (ook van dat merk trouwens). Witte plafondlijsten en hoge plinten, met gekleurde muren. Ook een donkere kleur werkt dan prima. Maar maakt de kamer wel donkerder: voor slaapkamer is dat prima, maar voor je woonkamer wordt dat wel heftig denk ik.
Dat hangt nogal van de lichtinval af (zie ook de tips in dat artikel)
Alle reacties Link kopieren
Grappig. Ik heb juist het laminaat op de bovenverdiepingen laten vervangen voor pvc omdat dit veel sterker is. Althans dat heb ik mij laten vertellen :-?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik snap het idee van stijl niet zo. Je kiest wat je mooi vindt. Hoezo moet dat een herkenbare en consequent “stijl” zijn?

Ik vind dat nogal opgelegd door tijdschriften en van die stylingprogramma’s die steeds iets anders moeten presenteren. Voor een particulier huis lijkt het me niet zo nodig. Je hebt hopelijk nog wel een paar meubels waar je aan gehecht bent of andere dingen die je belangrijk vindt, en daar vul je de rest zo’n beetje omheen in.

Wij hebben veel tweedehands spul. Dat is op een bepaalde manier makkelijker dan vanaf nul gaan zoeken naar een bank ofzo, want je komt daarbij om in de keus.

Als je het gewoon voor een klein bedragje wilt hebben, dan wordt je creatiever. Ik koop graag iets van hele goede kwaliteit, maar dan tweedehands. Dan moet je maar net ergens tegenaan lopen.

Dus als jullie een duidelijke smaak hebben, laat die stijl dan lekker zitten. Ik zou op mijn interieur geen etiketje kunnen plakken maar het past goed bij elkaar omdat wij het zo hebben neergezet.
froufrou80 schreef:
04-07-2020 16:31
Brrrr...

Als het huis authentieke elementen heeft zou ik wel mijn best doen die te bewaren.

Farrow and Ball heeft een mooie site met schildertips en kleuradviezen
https://www.farrow-ball.com/how-light-affects-colour
(Onder “inspiratie” vind je meer)

Een kamer in een donkere/felle kleur met wit houtwerk kan juist heel goed werken als je het goed aanpakt.


Ik vind witte muren ook sfeerloos. Verf een muur in een kleur en je voegt instant sfeer toe. Farrow&Ball heeft inderdaad prachtige tinten.
Doet denken aan Engelse landhuizen.
blijmetmij schreef:
04-07-2020 18:29
Ik snap het idee van stijl niet zo. Je kiest wat je mooi vindt. Hoezo moet dat een herkenbare en consequent “stijl” zijn?

Ik vind dat nogal opgelegd door tijdschriften en van die stylingprogramma’s die steeds iets anders moeten presenteren. Voor een particulier huis lijkt het me niet zo nodig. Je hebt hopelijk nog wel een paar meubels waar je aan gehecht bent of andere dingen die je belangrijk vindt, en daar vul je de rest zo’n beetje omheen in.

Wij hebben veel tweedehands spul. Dat is op een bepaalde manier makkelijker dan vanaf nul gaan zoeken naar een bank ofzo, want je komt daarbij om in de keus.

Als je het gewoon voor een klein bedragje wilt hebben, dan wordt je creatiever. Ik koop graag iets van hele goede kwaliteit, maar dan tweedehands. Dan moet je maar net ergens tegenaan lopen.

Dus als jullie een duidelijke smaak hebben, laat die stijl dan lekker zitten. Ik zou op mijn interieur geen etiketje kunnen plakken maar het past goed bij elkaar omdat wij het zo hebben neergezet.

Ik vind kopen wat je zelf mooi vind op het moment een uitdaging. Wij zijn dringend aan een nieuwe bank toe maar ik kan helemaal niks vinden.
We hebben al tig meubelzaken bezocht maar het is allemaal meer van hetzelfde. Voorlopig maar een plaid over de versleten bank en hopelijk over een tijdje meer keus.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een paar jaar geleden onze woonkamer gerenoveerd. Ook authentieke details bewaard (glas-in-loodramen, balkenplafond). Houten vloer. Alle muren wit, in muur in oud blauw. Ook radiatorombouw op dezelfde muur in die kleur.
Onze meubels (tafels en kasten) zijn oud. Ook niet dezelfde houtsoort. Onze bank is wel nieuw. 2 losse fauteuils. Veel blauwe accenten (kussens, kleed, vazen, bloempotten e.d.).

Ben er elke dag nog blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven