Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waren we vorige week zaterdag met zijn allen voorbereid op een pak sneeuw, kom ik vanmorgen beneden om te constateren dat er vannacht hier opnieuw een pak sneeuw is gevallen.
Dit keer wel drie keer zo dik als vorige week en vannacht komt er blijkbaar nog een pak.
Afbeelding

Afbeelding

Gisteren stond ik in dezelfde tuin mijn opkomende narcisjes nog te bewonderen. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
O wauw duet! Geniet er van.

Hier alleen wat hagel helaas.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Woooo Duet, vet gaaf! :D Wel bizar ook, dat je gisteren nog je narcissen zag, haha!

Ik zat de hele avond te hopen dat de buienlijn naar boven zou komen, maar helaas!
Dochter was om 5.45 wakker en niet te genieten.. Inspiratie is beetje op, maar goed, ze wou toch niets. Beetje sneeuwpret had veel goed gemaakt.

MevrouwJ, ik heb helemaal over je berichtje gelezen! Wat leuk dat er een hovenier komt. Ben heel benieuwd!

En gisteren heb ik nog wat planten verplaatst. Ook de kornoelje takken uit het kerststukje in de grond gedrukt. Ze bloeiden binnen al.
Kiek'n wel wat 't wordt ;)
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Oooh Duet, wat mooi! :heart:
Ben best een beetje jaloers, ik wil ook zó graag sneeuw. Dat minilaagje van laatst telt echt niet mee.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Heerlijk Duet!

Hier vanmorgen ook sneeuw, dikke vlokken. Bleef helaas niet liggen
Alle reacties Link kopieren
Hier helemaal geen neerslag in wat voor vorm dan ook gehad. Het was hier heerlijk zonnig vandaag. Heb met man een stukje gefietst in het mooie Twente. Was wel koud, maar dan smaakt een warme chocolademelk nadien heel lekker! Ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer in winter en sneeuw. Laat dat voorjaar maar komen!
Hier de rest van de dag ook lekker weer hoor, ook een lekker blok gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! Ik heb hier al eens eerder goed advies gekregen over een strook met sedum, nu heb ik een nieuw project ;) De voortuin. Hebben jullie zin om mee te denken over de indeling?

https://ibb.co/8rZV7v6

Als het goed is, is daar mijn prachtig mooie schets van de tuin te zien...
Onderin het raam en de deuren, daar is dus het huis. Rechts een oprit, links het huis van de buren. Bovenaan de tekening is de straat.
De groene strepen zijn gras, de bruine kringels is de beukenhaag, de 2 roze bloemen zijn hortensia's, de rode strepen het pad en de zwarte stippen zijn kiezels. En nog een zielige boom in het gras.
De tuin is ongeveer 7x8 meter.

Het punt is dat ik dit nogal saai vind. De beukenhaag is dezelfde haag als het stuk gemeentegroen aan de overkant, het gras is net zo groen als de haag in de zomer, en nou hou ik van groen maar dit is echt teveel van hetzelfde ;)

Ik zit dus vooral met de indeling. Specifieke planten moet ik later goed bekijken, de tuin is op het noorden dus het is nogal een mix van zon en schaduw.
De haag vind ik niet heel mooi, maar is wel goed en sterk dus dat vind ik lastig om weg te halen, maar als het nodig is voor een prachtig tuinontwerp ga ik even heel hard slikken en het toch maar doen.
Het pad is verzakt, dus als we toch bezig zijn kan die eventueel ook verlegd worden.
Vanaf de oprit heb ik zicht op de straat, dus om veilig weg te rijden vind ik het handig om aan de straatkant niet teveel hoge beplanting te hebben.
Een hoop informatie, maar hoe kan ik hier nou iets leuks van maken met veel meer planten? Hoekjes maken? Tegen de haag aan? Of juist niet?
Hebben jullie goede ideeën?
Alle reacties Link kopieren
@smaragd groen, doe je nog iets met je voortuin behalve ernaar kijken?

Gras kan je sowieso verrijken met bollen (krokus etc).

Als je keuken aan de voorkant zit kan je ook denken aan een kruidentuin met wat stapstenen ernaar toe. (In een van de zonnige hoekjes).

Een deel van de haag zou je kunnen vervangen door een andere kleur beuk.

Ik zou denk ik ook enkele fruitbomen neerzetten of een sier appel.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Goed punt Neweve, ik kijk er eigenlijk alleen naar. Zit er nooit, maar heb er vanaf de bank wel zicht op. Daarom mag het wel mooier.
Keuken is ook aan de achterkant, maar we gebruiken veel verse kruiden dus kan voor altijd wat extra planten.

Fruitbomen lijken me geweldig, ik ga kijken wat die nodig hebben qua plek.
Bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Donderdag is de hovenier geweest, heel enthousiaste man die ook weer gelijk een heleboel ideeën meenam. Het wordt waarschijnlijk ergens in het voorjaar dat ze er aan toe gaan komen. Hij gaat nu een tekening maken, heel benieuwd waar hij mee gaat komen. Ik vond het best spannend gek genoeg, maar het was een heel leuk gesprek.
Tjezus, wat vals
Oh fijn mevr J. Leuk om daar mee bezig te zijn! Voorjaar is ook een mooie tijd om de tuin aan te leggen.


Oh en voor de kattenliefhebbers hier: Ik krijg eind febr een jonge kitten :D
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
30-01-2021 18:24
Oh fijn mevr J. Leuk om daar mee bezig te zijn! Voorjaar is ook een mooie tijd om de tuin aan te leggen.


Oh en voor de kattenliefhebbers hier: Ik krijg eind febr een jonge kitten :D

Ooowww dat vraagt om foto's! Wat is 't voor een kat?

Ja ik heb gelijk zin om de tuin in te gaan! Kom maar op met het warmere weer.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
30-01-2021 18:27
Ooowww dat vraagt om foto's! Wat is 't voor een kat?

Ja ik heb gelijk zin om de tuin in te gaan! Kom maar op met het warmere weer.
het is een maine coon.
Alle reacties Link kopieren
ow die zijn zo mooi :heart:
Tjezus, wat vals
x
Alle reacties Link kopieren
Friez, geweldig een maine coon! Die zijn ook zo lief... Wij kunnen helaas geen katten meer hebben ivm allergie man en oudste zoon. Vroeger hadden wij altijd katten, maar man werd er van de ene op de andere dag allergisch voor. Zo jammer... mis het nog regelmatig, niks zo heerlijk relaxed als een snorrend poezenbeest op je schoot!
Dit wordt mijn eerste poes. Vroeger hadden we thuis wel een HTK-kat.
Ik heb voor een Maine Coon gekozen omdat ik hem binnen wil houden. Ik zit aan een vrij drukke weg en vlakbij ook nog een drukke weg. En het zijn natuurlijk prachtige beesten.
Alle reacties Link kopieren
Oeh wauw Friez, een Maine coon!
Mijn is een mix Maine coon / Noorse boskat / Britse korthaar / HTK kat.
Hij heeft de grootte wel, maar niet de overig kenmerken ;)
Is overigens ook een binnenkat.

Nou moe, ik deed mee aan de vogelttelling.. Maar de enige vogel in de tuin was een merel.. En die vloog net tegen het raam en is nu dood... :-( :-o
Tellen dode vogels ook?
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
31-01-2021 12:28
Oeh wauw Friez, een Maine coon!
Mijn is een mix Maine coon / Noorse boskat / Britse korthaar / HTK kat.
Hij heeft de grootte wel, maar niet de overig kenmerken ;)
Is overigens ook een binnenkat.

Nou moe, ik deed mee aan de vogelttelling.. Maar de enige vogel in de tuin was een merel.. En die vloog net tegen het raam en is nu dood... :-( :-o
Tellen dode vogels ook?
Ooh, nee, wat sneu!
Als je hem geteld had voor hij dood ging, dan telt hij nog mee, anders niet. ;-)
Ik had vanmorgen het voederhuis al gevuld met voer om vandaag ook te gaan tellen.
Toen mijn man me er op wees dat de boomkruiper in de tuin was, ben ik ervoor gaan zitten.
Heb aardig wat vogels geteld. Voor mij was dit de eerste keer, is erg leuk om te doen.
Doen jullie ook mee vandaag?
Alle reacties Link kopieren
Wij wilden inderdaad meedoen, maar toen vloog de enige vogel van dat moment zichzelf te pletter...
Vond dochter veel interessanter ;-D

Dus straks nog een poging. Alleen niet veelbelovend qua vogels vandaag..
Wel gaaf, een boomkruiper!
Mijn ouders konden de ijsvogel meetellen :D

Enne Jack, klinkt goed! Hopelijk leuke prijs...
Make it one day
Guavepapaya schreef:
31-01-2021 12:28
Oeh wauw Friez, een Maine coon!
Mijn is een mix Maine coon / Noorse boskat / Britse korthaar / HTK kat.
Hij heeft de grootte wel, maar niet de overig kenmerken ;)
Is overigens ook een binnenkat.

Nou moe, ik deed mee aan de vogelttelling.. Maar de enige vogel in de tuin was een merel.. En die vloog net tegen het raam en is nu dood... :-( :-o
Tellen dode vogels ook?
Die zou ik even laten liggen. Vaak zijn vogels dan niet dood, maar even knock-out.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
31-01-2021 14:45
Die zou ik even laten liggen. Vaak zijn vogels dan niet dood, maar even knock-out.
Ja dacht ik bij deze idd ook... Maar hij lag dr een half uur later nog en had z'n behoefte laten lopen..
Dus helaas, 1 slachtoffer...
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
31-01-2021 14:45
Die zou ik even laten liggen. Vaak zijn vogels dan niet dood, maar even knock-out.
Bewusteloze vogels zet ik in de boom of de rozenstruik. Hun pootjes klemmen namelijk vanzelf als ze bewusteloos zijn. Je kunt die voorzichtig om een tak vouwen en dan de vogel tegen een zijtak laten rusten, in een boomvork.

Ik sprint altijd in zulke gevallen omdat de kat alles wat op de grond ligt, van hem beschouwt. In de boom mag hij niet komen, onze kruising Maine Coon. :heart: laatste botsing was een pimpelmees en ik was sneller. :hyper: .
Alle reacties Link kopieren
Zo het is februari en wat mij betreft altijd een beetje het moment om na te gaan denken over verdere tuinplannen wat betreft moestuin e.d. Plus, ik heb zin in iets positiefs.

Ik moet me een beetje inhouden en het beperken tot potten, aangezien de tuin natuurlijk op de schop gaat. Dus ik denk vooral aan véél kruiden, die ik dan waarschijnlijk niet veel gebruik maar het staat zo leuk :proud:

Als het goed is staat er nog (citroen)tijm, rozemarijn, peterselie, lavendel, citroenmelisse en salie in de tuin. Ik heb een paar soorten munt in potten gehad, ben benieuwd of die weer terug gaan groeien. En dan wil ik waarschijnlijk oregano, bieslook, donkere en gewone basilicum, dille en komkommerkruid zaaien. Eigenlijk hetzelfde als vorig jaar, heb nog veel zaad over.

En dan alleen wat groente in potten: tomaat, paprika, peper en aardbei ofzo.

Wie is er ook al mee bezig?
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven