Dweil

13-07-2020 18:36 20 berichten
Misschien een hele simpele vraag, maar ik ben op zoek naar een goede dweil. Ik heb vogels en moet veel dweilen om de vloeren schoon te houden. Heeft iemand tips voor een goede dweil?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze:

https://www.bol.com/nl/p/leifheit-profi ... oductTitle

Werkt ideaal. Dweilen kunnen gewoon in de wasmachine.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Leifheit maar dan de Piccolo: https://www.blokker.nl/p/leifheit-picco ... er/1122556

Ik gooi het doekje na elke dweilbeurt in de wasmachine op 90 graden, dikke prima. En bij de blokker af en toe een nieuw doekje kopen als de oude op is.

Verschil met die hierboven is dat deze een eigen wring systeem heeft en dus in iedere normale emmer die breed genoeg is kan.
Leifheit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze zowel op de zaak als thuis en wil niets anders meer: https://www.thuisschoonmaken.nl/nl/gree ... 9sQAvD_BwE

Met het aantal honden dat ik heb dweil ik ook heel vaak.
Bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker iets mee!
sunshineandblueskies schreef:
13-07-2020 18:38
Ik heb deze:

https://www.bol.com/nl/p/leifheit-profi ... oductTitle

Werkt ideaal. Dweilen kunnen gewoon in de wasmachine.
Die vind ik ook het fijnst maar wel meteen ook het duurst volgens mij.
Ugli schreef:
13-07-2020 18:45
Ik heb ook een Leifheit maar dan de Piccolo: https://www.blokker.nl/p/leifheit-picco ... er/1122556
Die vond ik de eerste paar keren wel fijn maar na een tijdje kon ik het dweiltje niet meer goed uitwringen waardoor mijn tegels en laminaat veel te nat waren. Dat kwam omdat die dweiltjes na verloop van tijd dunner werden waardoor het wringsysteem niet goed meer de dweil plat drukte. Dus op een gegeven moment gebruikte ik dat systeem niet meer maar wrong ik de dweiltjes zelf uit met de hand.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-07-2020 19:00
Die vind ik ook het fijnst maar wel meteen ook het duurst volgens mij.



Die vond ik de eerste paar keren wel fijn maar na een tijdje kon ik het dweiltje niet meer goed uitwringen waardoor mijn tegels en laminaat veel te nat waren. Dat kwam omdat die dweiltjes na verloop van tijd dunner werden waardoor het wringsysteem niet goed meer de dweil plat drukte. Dus op een gegeven moment gebruikte ik dat systeem niet meer maar wrong ik de dweiltjes zelf uit met de hand.
Ja dan koop je dus een nieuw dweildoekje voor een tientje haha. Ik heb het ding nu 3 jaar en ben nu aan mijn 3e doekje bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze van Leifheit en deze vind ik het fijnst omdat je hem heel droog uit kunt “wringen” (“twisten”) zonder dat dit je enige moeite kost. De doeken blijven heel lang goed.

https://www.amazon.nl/Leifheit-Vloerdoe ... 4130&psc=1
Zit er daadwerkelijk verschil in zo’n dweil? Zo’n stoffen lapje bedoel ik?

Ik heb 2 verschillenden (waaronder een goedkope van de action) maar merk geen verschil. Flikker ze in de was als ik klaar ben met dweilen en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/p/black-decker-f ... oductTitle

Zou nooit meer zonder willen.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
13-07-2020 19:22
Zit er daadwerkelijk verschil in zo’n dweil? Zo’n stoffen lapje bedoel ik?

Ja! Het verschil zit in de hoeveelheid vuil die ze opnemen en in hoe droog ze de vloer na het dweilen opleveren.

Ik heb een hond die trap loopt, en daar vaak met vieze poten op loopt. Als ik een simpel doekje pak, dan blijft het vies. Als ik een goed microvezeldoekje pak, wordt al een stuk schoner, maar dan moet ik nog wel flink boenen. Maar als ik de Leifheit dweil er overheen haal, dan wordt hij met veel minder moeite (minder hard boenen) nog veel schoner. Kortom, het doekje doet het meeste werk, en de kracht van de doeken verschilt dus.
Alle reacties Link kopieren
Ha-ra. Kost wat, maar je doet er eeuwen mee. Ik wil nooit meer anders.
Laatst was mijn dweil heel vies en gebruikte ik even m’n oude Sorbo. Wat een verschil. Mijn hara dweilt zoveel lichter en maakt echt zoveel beter schoon.
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Alle reacties Link kopieren
Dweilen met goed materiaal is één ding. Maar minstens zo belangrijk is het nadrogen.

Ik heb een microvezel dweil (Jemako, niet goedkoop maar degelijke kwaliteit) maar nadien gebruik ik nog een katoenen dweil (zelfde merk) waarmee ik nadroog.

De mictovezel maakt het vuil goed los en met die droogdweil haal ik het van de vloer.
Anders blijf je in principe alleen maar het vuil aan het verplaatsen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Leifheit. De eerste versie die iemand hier had gepost. Ik heb ook de piccolo maar die vind ik niet fijn werken. Blijft echt te nat en het inklapsysteem gaat hier igg niet soepel om vloeiend te kunnen dweilen. Vindt het met dát ding echt bijna topsport.
Alle reacties Link kopieren
Niet precies deze, maar wel vergelijkbaar systeem.
Afbeelding


Ik las hieronder een systeem waar alleen water in gaat.
Dat begrijp ik nooit: dweilen zonder iets van zeep. Je wil toch dat het schoon wordt...?
Ik dweil meestal gewoon met warm/heet water soms als het echt vuil is een klein scheutje schoonmaakazijn of allesreiniger en that's it.
Voor veel dingen is een microvezel doekje echt wel voldoende maar dat ruikt natuurlijk minder fris dan een lekker ruikende allesreiniger.
Alle reacties Link kopieren
Naja, punt voor mij is: zeep heeft als functie dat het vuil vast houdt waardoor je het weg kan spoelen zeg maar. Even natuurkunde/scheikunde platgeslagen: zeep 'vangt' het vuil en houdt het vast. En vervolgens gooi je het water met vuil/zeep weg. Met alleen water heb je die functie niet. Dus daarom begrijp ik niet dat mensen zonder zeep willen dweilen.
Maar goed, ik hoef niet bij anderen van de vloer te eten en ik ben niet smetvrezerig aangelegd. ;-D
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
13-07-2020 23:11
Naja, punt voor mij is: zeep heeft als functie dat het vuil vast houdt waardoor je het weg kan spoelen zeg maar. Even natuurkunde/scheikunde platgeslagen: zeep 'vangt' het vuil en houdt het vast. En vervolgens gooi je het water met vuil/zeep weg. Met alleen water heb je die functie niet. Dus daarom begrijp ik niet dat mensen zonder zeep willen dweilen.
Maar goed, ik hoef niet bij anderen van de vloer te eten en ik ben niet smetvrezerig aangelegd. ;-D

Als je zeep gebruikt, dan blijft er altijd een dun filmpje zeep achter op het net schoongemaakte oppervlak, en dat doet dus precies wat jij zelf ook al schrijft; dat houdt weer vuil vast.

Microvezeldoeken zijn zo ontworpen dat ze ook vuil vangen, maar dat doen ze juist het beste zonder zeep. Als je ze alleen met water vochtig maakt werken ze het best. En dan laten ze dus ook alleen een filmpje water achter, dat vervolgens verdampt. (Blijft het te vochtig, dan kan er nog vuil in het achtergebleven water zitten, dus daarom is met microvezel zo droog mogelijk dweilen of zelfs nadrogen belangrijk, want dan neem je echt het meeste vuil mee).

Ik dweil (en poets) zoveel mogelijk met alleen een vezeldoek en heet water om alles netjes bij te houden. En in de meeste gevallen gaat het alleen om wat stof of zand, dus dan kan dat ook makkelijk. Alleen als iets echt vies is (bijv door vet) of onhygiënisch (zoals het toilet), dan poets ik met extra vetoplossende of bacteriedodende schoonmaakmiddelen. En zo mogelijk neem ik het dan daarna nog een keer af met een sopje van water met een scheut azijn om de achtergebleven zeepfilm op te lossen en weg te halen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt ook logisch NummerZoveel. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven