Robot stofzuiger

13-09-2020 10:50 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg een robot stofzuiger aan te schaffen maar verbaas me over de hoeveelheid verschillende merken en soorten.

Graag hoor ik van jullie of jullie ervaringen hebben met een robot stofzuiger, en zo ja, welk type. Bevalt dat goed? Wat zijn de voor- en nadelen?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Als hij het doet ben ik er erg blij mee, helaas is die van ons dit weekend gesneuveld :-( De vorige ging binnen 2 jaar kapot, dat was gelukkig garantie, alleen was de nieuwe heel veel duurder. Deze is na bijna 3 jaar kapot, geen garantie meer. Waarschijnlijk kunnen we hem wel zelf repareren.

Normaal gesproken zet ik hem bijna elke dag aan en ga er dan eens in de zoveel tijd nog met de gewone stofzuiger doorheen, omdat hij sommige hoekjes niet goed meepakt en ook niet onder een aantal kastjes kan.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik ben erg tevreden met mijn roomba.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Miele Scout. Ben er best tevreden over. Maar moet wel zeggen dat ik er nog een steelstofzuiger van Dyson naast heb.

Mijn ervaring is dat de robot vooral het ‘minder zichtbare’ stof weghaalt. Hierdoor heb ik uiteindeljk veel minder stof op mijn meubels, plinten en vensterbanken. Met de Dyson haal ik snel even de grote kruimels ed weg.

Beide apparaten zijn niet goedkoop. Wanneer je mij zou vragen om er eentje aan te raden dan zou ik voor de Dyson gaan. De robot laat namelijk nog best veel liggen waardoor je alsnog met een ‘gewone’ stofzuiger in de weer moet. De steelzuiger van Dyson pak je er dan snel bij en ben je in een mum van tijd klaar.

Voordeel van de robot is dat hij overal komt en dus ook daar het minder zichtbare stof meeneemt. En je kunt hem programmeren zodat hij iedere dag zijn rondje doet.

Ik ben dus tevreden, maar alleen in combinatie met beide apparaten. Alleen een robot is niet afdoende.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je aan om op de volgende dingen te letten:
-kan de robotstofzuiger onder meubels door? Wij stofzuigen dagelijks onder de bedden met robotstofzuiger, ideaal!
-heb je allergie, denk dan aan een HEPA filter.
-wil je de stofzuiger programmeren als je weg bent? Niet alle robotstofzuigers kunnen dit.
-wil je dat de stofzuiger vuil ziet? Of mag de robot willekeurig door de ruimte gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 1 van samsung gehad die deed niet veel (heb 4 katten en 2 kinderen). Deze heb ik terug gestuurd met idee niets is beter dan een gewone stofzuiger.

Mijn vader had een roomba en 4 katten en 3 honden en was er zeer tevreden over. Uiteindlijk dus ook de rooma aangeschaft en echt super tevreden over!

Hij gaat elke nacht een rondje dus sochtends alles schoon.

Nadelen maar niet echt last van.
- hij is ruim een uur bezig met de benedenverdieping (dus aan als we weggaan of snachts)
- in donker werkt zn oog niet goed dus moet wel timer instellen dat lampen aan gaan als hij snachts gaat
- even wat opzuigen wat gevallen is, is niet handig want hij gaat meteen hele kamer door
- loopt risico dat als een kat een haarbal heeft neergelegd hij deze dus gaat uitsmeren... hier (klopt even af) nog niet gebeurd maar ze zijn wel makkelijk schoon te maken

Als je voor Roomba gaat zou ik ibood even in de gaten houden. Daar zijn ze regelmatig te koop voor een stukje goedkoper.
Ik heb een paar keer een Roomba gehad (ook extreem dure), maar na 1,5 jaar doen ze het niet meer zo lekker.

Nu heb ik twee Eufy's, die zijn een stuk goedkoper en helemaal prima.

Ik adviseer dus de Eufy.
Alle reacties Link kopieren
Neato botvac hier. Zuigt beter dan een gewone stofzuiger en laat niets liggen. Ik gebruik de gewoon stofzuiger nooit. Trap af en toe met een vochtige doek en dat is het.

Onder de bedden kan hij niet (verstelbare lattenbodem, te laag) en daar swiffer ik. Zelfde onder de bank.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er een maar als ik opnieuw moest kiezen was ik denk ik voor een steelstofzuiger gegaan. Die zou ik natuurlijk alsnog kunnen kopen voor erbij, maar als je een beetje een goede wilt wordt het wel een dure grap.

Ik vind het vooral vervelend dat je de kamer echt ‘roomba-klaar’ moet maken zodat hij nergens vastloopt. En elke keer dat apparaat schoonmaken na afloop. Haren uit de wielen en het vegertje halen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Eufy voor 199 euro gekocht. Ideaal ding. Nu een jaar in huis. Hij staat geprogrammeerd dat hij elke nacht een rondje doet. Duurt ongeveer 1,5 uur. Er zit een afstandsbediening bij waarmee je ook, als je even snel op een bepaalde plek iets wilt opzuigen, de Eufy daarheen kunt sturen. Ik ben er reuze tevreden mee. Wij hebben een kat en daardoor vaak haren etc. Met Eufy is geen probleem.
Wel stofzuigt de schoonmaakster 1x per 2 weken het huis nog met de gewone stofzuiger.
Alle reacties Link kopieren
Een robotstofzuiger (ik heb er ooit eentje gewonnen) is een leuk hebbeding. Vergelijk het met vochtige wegwerpdoekjes: best handig, maar je moet er niet de hele keuken mee willen doen.

Je koopt 'm voor erbij. Als je 's ochtends naar je werk gaat zet je 'm aan en hij draait keurig z'n rondjes. Hij haalt echt wel een groot deel van het vuil weg, alhoewel je natuurlijk niet de spaghetti van de avond ervoor van de grond zult krijgen (maar wie doet dat dan ook).

Gecombineerd met wekelijks een echte stuifzuigerbeurt en het heeft zeker een toegevoegde waarde. Een Dirt Devel is overigens meer dan prima.
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
13-09-2020 10:57
Als hij het doet ben ik er erg blij mee, helaas is die van ons dit weekend gesneuveld :-( De vorige ging binnen 2 jaar kapot, dat was gelukkig garantie, alleen was de nieuwe heel veel duurder. Deze is na bijna 3 jaar kapot, geen garantie meer. Waarschijnlijk kunnen we hem wel zelf repareren.

Normaal gesproken zet ik hem bijna elke dag aan en ga er dan eens in de zoveel tijd nog met de gewone stofzuiger doorheen, omdat hij sommige hoekjes niet goed meepakt en ook niet onder een aantal kastjes kan.
Mag ik je vragen welke merken zo snel sneuvelden? De onze gaat nu na zo’n 6 jaar slechter laden. Ik wil wel een goede vervanger kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Xiaomi van 3 jaar oud en ik ben er heel blij mee. Hij zuigt heel goed, ik heb nog geen filter hoeven vervangen, kan niet van de trap vallen etc. Het enige nadeel is dat de app lastig te verbinden is met de stofzuiger en dat ik die niet handig vind werken (ook een heel gedoe om hem van Chinees naar Engels te krijgen). Ik pak hem dus op en zet hem op de juiste plek wanneer ik gewoon thuis ben. Hem via de app een bepaalde kamer laten doen werkt niet goed meer. Maar hij was dan wel weer een stuk goedkoper dan de meeste robotstofzuigers toen, dus ik heb er niet zo’n probleem mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Ecovacs Deebot 605. Bevalt erg goed. Ik stofzuig sinds mei al niet meer. Hij kan mij mij overal onderdoor (behalve de TV kast). Ik trek gewoon de kast af en toe aan de kant en laat dat ding zijn werk doen. De trap moet ik uiteraard nog wel stofzuigen. En de plinten stoffen ook. Hij dweilt ook, maar dat lijkt nergens op.

Ik zet hem af en toe ook boven neer, onder het bed waar ik normaal bijna niet kan komen, kan hij wel bij. Ideaal.
Hier een roborock. Ideaal...hij dweilt ook. Uiteraard met de reguliere er naast voor de trap en onder kastjes waar hij niet onder past.
Heb je huisdieren? Ik vond dat zelf zwaar meewegen voor de keuze voor een stofzuiger. De meeste budgetmodellen vallen dan namelijk af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels mijn derde robotstofzuiger. Ik begin met selecteren op stofzuigers die onder mijn bank en tafels doorpassen, daar ligt vaak het meeste stof. Verder eentje met een goede accu/batterij en dat zijn toch vaak de iets duurdere merken. Ik heb twee keer een DirtDevil gehad maar die waren snel kapot. Heb nu een Ecovacs Deebot.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Wij hebben sinds een paar weken een Roomba uit de 900 serie, vanwege een huisstofmijt allergie. Wij zijn er erg tevreden over. Hij komt overal onder (alleen ons bed op onderzetters van 1cm gezet, anders kon hij er net niet onder) en we zijn iedere keer verbaasd hoe veel stof hij opzuigt. Ook al doet hij bijna dagelijks zijn rondje. Nu hoef ik alleen maar in de hoekjes te zuigen waar de robot niet bij komt. Maar dat zijn er niet veel. Ook loopt de robot bijna nooit vast, alleen de eerste paar rondjes omdat hij toen de kamer nog niet goed kende.

Onze robot heeft een functie waarmee je hem ook een heel klein oppervlakte snel kan laten zuigen, bijvoorbeeld als je iets op de grond hebt laten vallen.

Wij hebben ook een steelstofzuiger, maar daar ben ik niet tevreden over. Ik kan niet op 1 accu alles zuigen en hij is ook behoorlijk zwaar waardoor ik last van m’n rug krijg.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de Roborock van Xiaomi nu een jaar of 3. We zijn er erg tevreden over.
Hij gaat over drempels, zuigt eigenlijk alles op en loopt nooit vast. Via de app kun je op de plattegrond zien waar hij al geweest is.
Hij kan ook dweilen, maar dat stelt niet zoveel voor.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al 10 jaar een neato. Alleen 1x de batterij vervangen. Ideaal om tussendoor de woonkamer/keuken te zuigen. Voor het grondige werk (randjes plinten, trap, spinnen) gebruik ik nog een gewone stofzuiger.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2020 schreef:
13-09-2020 12:01
Mag ik je vragen welke merken zo snel sneuvelden? De onze gaat nu na zo’n 6 jaar slechter laden. Ik wil wel een goede vervanger kopen.
Beide keren een Neato. Dit keer kunnen we 'm zelf repareren als het goed is, de riem in de motor van de zijborstel is verdroogd. Man heeft nieuwe op Ali besteld, dus we moeten even geduld hebben, maar hopelijk kunnen we hem over een paar weken weer gebruiken!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik heb een Ecovac gehad maar die ging best snel (na een jaar) kapot. Ik heb dan wel twee poezen in huis dus ik denk dat hij moeite had met de haren.
doornroosje9 schreef:
13-09-2020 11:29
Neato botvac hier. Zuigt beter dan een gewone stofzuiger en laat niets liggen. Ik gebruik de gewoon stofzuiger nooit. Trap af en toe met een vochtige doek en dat is het.

Onder de bedden kan hij niet (verstelbare lattenbodem, te laag) en daar swiffer ik. Zelfde onder de bank.
Deze heb ik ook.
Scoorde ook als beste in een test van de consumentenbond. Daardoor eigenlijk op dit merk uitgekomen (want andere merken zijn in Nederland bekender, heb ik het idee).
Bevalt goed, zuigt echt meer dan prima. Ik stofzuig zelf zelden (alleen de trappen en waar Hendrik - zo heet ‘ie) niet kan komen.
Ik heb ook een Neato. Zuigt uitstekend en de klantenservice is goed.
LīlyRose schreef:
16-09-2020 18:42
Ik heb ook een Neato. Zuigt uitstekend en de klantenservice is goed.
O, nuttig om te weten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven