Verdeling meterkast

16-09-2020 02:36 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen een nieuwe meterkast.
We hebben nu een 1x35 en het wordt 3x25.
Vraag me niet naar details, want dat weet ik niet.

Mij is nu de vraag gesteld hoe ik de groepen ingedeeld wil hebben.
Dit ivm te veel energie vragen op een bepaald moment.

We hebben als zware stroomverbruikers:
Wasmachine
Warmtepomp wasdroger
Vaatwasser
Combi magnetron
Quooker
Inductiekookplaat

De 2 laatst genoemden heb ik nu niet maar straks wel.

Hoe hebben jullie het verdeeld?
Wat ik begrijp moet ik er over nadenken omdat als ik het verkeerd verdeel dat dan de stoppen er uit slaan als ik aan het koken ben, een was draai en de vaatwasser draait en mijn oven bakt een taart.
Ik denk daar nu totaal niet bij na of dat ook daadwerkelijk vaak gebeurt. Maar nu kan dat omdat ik nog op gas kook.

Misschien is mijn vraag niet eens hoe hebben jullie het verdeeld, maar
hoeveel apparaten hebben jullie gelijktijdig in gebruik.

Als ik er op dit moment over nadenk, geen idee.

Als ik een taart bak dan kan het best zo zijn dat ook de vaatwasser draait. Maar ik denk niet dat ik dan kook. Maar dat denk ik dus.

Ik ben dus vooral op zoek naar mensen met dezelfde apparaten als ik straks heb. Die dus niet op gas koken, want dat heeft dus geen effect op de stroomvraag.

Ik heb nu al spijt van de inductieplaat.
Want dat is de "boosdoener"

En wat een ingewikkelde vraag en uitleg van mezelf.

Mijn zwager gaat de kast plaatsen, electricien, en hij kwam met deze vraag.
Wat ga je allemaal tegelijk gebruiken? Want het kan niet allemaal, alle 6, tegelijk in gebruik zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe keuken met inductie kookplaat. Hierdoor zijn ook de aansluitingen in de meterkast verandert.

Wij hebben nu de volgende groepen :
- wasmachine + extra stopcontact
- droger + koelkast
- waterkoker
- koffiezetapparaat
- combi magnetron
- combi stoomoven
- 3 fase groep inductiekookplaat
- overige stopcontacten keuken, lichtpunten keuken + woonkamer
- rest huis
- garage
- stopcontact meterkast

Ons huis zijn wij wel grondig aan het renoveren. Alle leidingen in de keuken konden wij opnieuw aanleggen. Voorheen zat in het huis nog een oude stoppenkast met bakelieten stoppen met maar 2 groepen 🙈
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tegenwoordig inductieplaten die op 1 fase kunnen. Als je dan alle vier de “pitten” gebruikt wordt het kookproces wel iets trager. Maar jij hebt nu denk ik een kookplaat uitgezocht die dat niet heeft, want je gaat naar 3 fasen (3x25).

De maximale aansluitwaarde is dan 3x25Ampere x 230 Volt =17250Watt. Een kookplaat trekt bij vol gebruik ca 6000Watt, dat is meer dan 1/3 van 17250, vandaar dat je dat nodig hebt. Alleen hoevaak wil jij alle pitten tegelijk gebruiken?

De inductieplaat wordt dus “verdeeld” en jij moet bedenken wat je waarbij wilt steken.
Ik zou sowieso de wasmachine en wasdroger apart doen; heel fijn als je die tegelijk kunt gebruiken.

Over een waterkoker, koffiezetapparaat zou ik me niet zo druk maken, die kunnen wel ergens bij.
Van Quookers heb ik geen verstand, geen idee wat die vragen aan stroom. Oven en kookplaat gebruik ik zelden tegelijk..dus dat zou voor mij niet zo’n punt zijn.

Vaatwasser kun je aanzetten als je naar bed gaat, dan gebruik je intussen ook weinig anders.

Wanneer was je? Doordeweeks op de dag als je niet staat te koken of wil je in het weekend alles tegelijk kunnen doen?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk daar ook niet over na en daarom heb ik 6 groepen. Kan je zwager er niet nog een groep extra bijtrekken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat jullie in ieder geval snappen wat ik bedoel 😁

De kookplaat is niet 3 fasen, want dat moet je aanvragen heb ik begrepen.
Dat was een hele uitzoekerij om de juiste kookplaat te vinden.

De wasmachine en droger kunnen op 1 groep omdat het een warmtepompdroger is. Die vraagt minder energie.

Ik gebruik ook zelden de oven en kookplaat, maar het komt vast wel eens voor. En dan is de vraag, vliegt het er uit of niet?
Wanneer vraagt je oven veel energie? Op het moment van voorverwarmen? Of de hele tijd van het bakken van je taart?

Misschien maak ik me druk om niks en valt het in de praktijk reuze mee.
Maar ik heb geen zin om te denken: kan ik wel de vaatwasser draaien tijdens het koken? Oh nee want de was draait ook al.
Alle reacties Link kopieren
Hier gebruik ik iig de oven en fornuis regelmatig tegelijkertijd. Als in de oven voorverwarmen om mijn lasagne die ik in de pan voorbereid af te kunnen bakken enz. Of kip bakken in de oven terwijl op het fornuis de groente wordt gekookt
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
16-09-2020 04:02


Wanneer was je? Doordeweeks op de dag als je niet staat te koken of wil je in het weekend alles tegelijk kunnen doen?
Geen idee, vaak gewoon overdag maar ook wel begin van de avond.

Dat is het punt denk ik.
Misschien moet ik er eens op gaan letten.
Dat ik daar niet meteen op kwam.
Ik dacht alleen maar: hoe moet ik dat nou verdelen.
Misschien valt het gewoon heel erg mee.
Gewoon een papiertje op tafel met wat ik wanneer aan heb. De nieuwe meterkast is al in huis maar hoeft niet direct morgen geïnstalleerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
16-09-2020 04:28
Ik denk daar ook niet over na en daarom heb ik 6 groepen. Kan je zwager er niet nog een groep extra bijtrekken?
Dat kan sowieso maar de energievraag moet dus uiteindelijk verdeeld worden over 3 punten.
Alle reacties Link kopieren
Rainbow91 schreef:
16-09-2020 04:45
Hier gebruik ik iig de oven en fornuis regelmatig tegelijkertijd. Als in de oven voorverwarmen om mijn lasagne die ik in de pan voorbereid af te kunnen bakken enz. Of kip bakken in de oven terwijl op het fornuis de groente wordt gekookt
Goeie! Dat doe ik ook inderdaad.
Maar zou de vaatwasser met de oven dan op 1 punt kunnen?
Alle reacties Link kopieren
mientjemeut schreef:
16-09-2020 03:13
Wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe keuken met inductie kookplaat. Hierdoor zijn ook de aansluitingen in de meterkast verandert.

Wij hebben nu de volgende groepen :
- wasmachine + extra stopcontact
- droger + koelkast
- waterkoker
- koffiezetapparaat
- combi magnetron
- combi stoomoven
- 3 fase groep inductiekookplaat
- overige stopcontacten keuken, lichtpunten keuken + woonkamer
- rest huis
- garage
- stopcontact meterkast

Ons huis zijn wij wel grondig aan het renoveren. Alle leidingen in de keuken konden wij opnieuw aanleggen. Voorheen zat in het huis nog een oude stoppenkast met bakelieten stoppen met maar 2 groepen 🙈
Wij hebben nu 3 groepen.
Ben jij meer gaan betalen aan energie?

Want ik kan bij de energieleverancier iets aanvragen dat ik wel alles tegelijk kan gebruiken maar dat kost me of eenmalig of jaarlijks (dat weet ik niet meer) iets van €600.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
16-09-2020 04:48
Dat kan sowieso maar de energievraag moet dus uiteindelijk verdeeld worden over 3 punten.
Je kunt bij de netbeheerder navragen wat een verzwaring kost. Enexis, Stedin en Liander zijn de grootste, kijk even welke dit doet voor jouw regio.
Alle reacties Link kopieren
Is drie groepen niet gewoon veel te weinig voor hetgeen je wilt? Ik heb 10 groepen en kook op gas (ovens zijn wel elektrisch). In de bijkeuken heb ik twee groepen (een voor de wasmachine en een voor de droger, op de een zit ook de ketel en op de andere nog wandcontactdozen), hier komt ook de oogwekte stroom van zonnepanelen binnen. In de keuken heb ik 3 of 4 groepen (voor quooker, twee ovens, koel-vriescombinatie, afzuigkap, vaatwasser en wandcontactdozen).
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
16-09-2020 05:37
Is drie groepen niet gewoon veel te weinig voor hetgeen je wilt? Ik heb 10 groepen en kook op gas (ovens zijn wel elektrisch). In de bijkeuken heb ik twee groepen (een voor de wasmachine en een voor de droger, op de een zit ook de ketel en op de andere nog wandcontactdozen), hier komt ook de oogwekte stroom van zonnepanelen binnen. In de keuken heb ik 3 of 4 groepen (voor quooker, twee ovens, koel-vriescombinatie, afzuigkap, vaatwasser en wandcontactdozen).
Wat ik er van begrijp is dat ik nu 1 x 35 geleverd krijg. En dat naar 3 x 25 gaat.

De hoeveelheid groepen maakt niet uit. Dat kunnen er zo veel worden als ik wil.
Maar de stroom die de apparatuur gebruikt komt ipv uit 1 punt met 35, nu uit 1 van de 3 punten met 25.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
16-09-2020 05:34
Je kunt bij de netbeheerder navragen wat een verzwaring kost. Enexis, Stedin en Liander zijn de grootste, kijk even welke dit doet voor jouw regio.
Ik zal daar eens naar kijken. Dat is een goede tip.
Ik keek bij Vattenfall maar ik moet niet bij de leverancier zijn maar bij de netbeheerder.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
16-09-2020 04:54
Wij hebben nu 3 groepen.
Ben jij meer gaan betalen aan energie?

Want ik kan bij de energieleverancier iets aanvragen dat ik wel alles tegelijk kan gebruiken maar dat kost me of eenmalig of jaarlijks (dat weet ik niet meer) iets van €600.
Wij zijn met zijn 2en thuis en verbruiken in het algemeen al weinig. Zitten aan de lage kant van het Nederlands gemiddelde

Wat we meer aan elektriciteit zijn gaan verbruiken, verbruiken we minder aan gas.
Alle reacties Link kopieren
Op een 3x25a meterkast kunnen extra aardlekschakelaars geplaatst worden, dit zou je kunnen overwegen voor een betere spreiding. Standaard zitten er 3 waar telkens 4 groepen onder kunnen hangen, je hebt nu 7 apparaten die allemaal op een aparte groep moeten, maar ik kan me voorstellen dat je je gewone elektra per verdieping ook nog op een aparte groep wil en dat je misschien nog een berging hebt of buitenverlichting. Misschien heb je ook nog zonnepanelen? Maar in principe zou het niet mogen uitmaken wat je onder de aardlek hangt, zolang je maar niet de maximum capaciteit overschrijdt wanneer je deze apparaten tegelijk gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee; ik kijk daar alleen als ik een nieuwe lamp nodig heb (want daar liggen ze).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het overlaten aan wat ze adviseren. Ik heb nooit overbelasting dus nooit de behoefte gehad om me ermee bezig te houden. Als jij daar wel last van hebt zou ik de bij de beheerder van het netwerk op de website gaan kijken en eventueel bellen. Die weten het.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wij koken op inductie en zijn er blij mee. Ik zet tegelijkertijd aan wat ik wil en heb nooit een probleem. Wasmachine, droger, kookplaat, afzuigkap, vaatwasser en natuurlijk gewoon lampen bijvoorbeeld is echt geen probleem hier. Heb nog nooit een apparaat niet aangezet uit overweging of dan de stoppen zouden doorslaan.

Kan je zwager je hier niet in adviseren als hij elektricien is?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net een nieuwe keuken met een vaatwasser, oven en inductie. Redelijk zware apparaten en deze apparaten hebben we nog nooit gehad.

Maar bij ons is een verzwaring niet nodig. Weet je zeker dat dit bij jou nodig is?? Hier stuurde enexis me ook direct op verzwaring.

Ik heb gekeken naar de aansluitwaarde van vrienden van ons, die dezelfde apparatuur en nog meer apparatuur hebben. Deze was gelijk met de onze, mijn vader heeft de meterkast aangepast.
Groepen zijn geworden, uit m'n hoofd:
Wasmachine + bijkeuken
Droger
Inductie kookplaat
Vaatwasser
Oven
Rest beneden
Rest boven
CV ketel

Wat bij ons wel aangepast moest worden, was de draad vanuit de meter naar de stoppen, deze was 2x 2,5 ampère en moest 2x 6 ampère worden.
Maar een verzwaring was niet nodig.

Oh en, ik heb laatst de oven, vaatwasser en inductie tegelijk aan gehad en het werkt ;)
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Als jouw zwager elektricien is dan kan hij ook wel met een voorstel komen toch?

Wij hebben geen elektrische kookplaat, maar wel een heleboel groepen.

Voor de Quooker hebben wij al een aparte groep moeten aanleggen.
Wij hebben in de meterkast 7 groepen, en in de keuken zelf nog eens 3
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een 3x25-aansluiting, met daaronder 9 groepen. Elk apparaat kan dus op een eigen groep, en dan houd je nog wat groepen over om de rest van de schakelaars en stopcontacten over te verdelen.
Daar zou de elektricien toch wel op moeten kunnen adviseren? Je hebt geen rare apparaten en andere mensen zullen toch ook gewoon hun dingen tegelijk doen? Er moeten toch wel al voorbeelden van goede indelingen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, vraag het een man die er verstand van heeft.

Het is echt niet ingewikkeld, maar je moet je er even in verdiepen hoe het werkt.
Al die apparaten kunnen makkelijk tegelijkertijd aan staan op jouw aansluiting, als je ze een beetje goed verdeeld over de groepen.
Maar goed, als je niet weet hoe het werkt, kun je beter een man vragen die er wel verstand van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Vraag even hoeveel groepen je krijgt, dat is van belang. Er mag maximaal 16Ax230V aangesloten worden op een groep. Globaal 3500W.

Overzichtje van watt per apparaat (ongeveer) van Google: https://www.ecozo.nl/besparen/verbruik

Meer aansluiten kan wel, alleen niet zo veilig, en als je de apparaten tegelijk gebruikt knalt de aardlekschakelaar eruit.

En nu verdelen maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven