Wonen nabij Rotterdam Airport - geluidsoverlast?

24-09-2020 11:11 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Lang geleden dat ik op het forum was, maar ik ben niet vergeten wat een fijn medium dit kan zijn!

Mijn vraag: Wie woont er dichtbij Rotterdam Airport (In Berkel, Bergschenhoek of Schiedam bijvoorbeeld) en kan mij iets vertellen over de geluidsoverlast van de vliegtuigen?

Mijn man en ik staan met onze kinderen (10 en 13) op het punt een optie te nemen op een nieuwbouwwoning in Berkel en Rodenrijs, op ongeveer 5 km vanaf het vliegveld. We zijn gisteren op de bouwlocatie gaan kijken en het voelt op zich goed. De enige twijfel is die luchthaven in 'onze achtertuin'.

Op het moment is er natuurlijk heel weinig vliegverkeer vanwege corona en we willen zeker even teruggaan en luisteren als we op het vluchtschema zien dat er iets gaat landen en opstijgen, maar ik ben vooral heel benieuwd naar ervaringen van andere bewoners in die streek.
Alle reacties Link kopieren
hier Waddinxveen onder de aanvlieg route.

hoor er weinig van.. Voor de corona tijd ook niet..
Alle reacties Link kopieren
Dat vliegveld heeft maar 1 baan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zou eerder kijken hoe het zit met de veranderingen van de A13 en A16 daar zijn grote veranderingen voor op komst..
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op dubbele afstand van het Rotterdamse vliegveld, vergeleken met Berkel en heb 0.0 last. Ik zie (nou ja zag, sinds Corona niet meer) elke dag meerdere keren overvliegen en dan hoorde ik ze in de verte, maar in mijn woonplaats zitten ze nog wel echt hoog.

Dus heb geen raad voor je, maar wel deze flight radar: https://www.flightradar24.com/51.92,3.61/7

Kun je een beetje kijken hoeveel er over komt waaien. Let wel, ik zou schatten (op basis van wat ik in mijn woonplaats zie vliegen) dat er maar 10% vliegt van wat er normaal vliegt, normaal vielen mij vliegtuigen niet op en nu vallen ze me op omdat ik denk "hee, die heb ik lang niet gezien zeg" als ik een vliegtuig zie vliegen. Heb nu al dagen weer niks gezien of gehoord.

Ik zou ook een hele dag bivakkeren zo dicht mogelijk bij je huis to be in de buurt, om een beetje te kijken naar hoeveel geluid die dingen maken als ze overkomen.
Nee, geen last van. Ik zie ze wel dagelijks vliegen. Ik vind dat je in zevenhuizen meer last hebt op bepaalde plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
@Ugli: dank je wel voor je reactie. Wij wonen er nu ongeveer 15 km hemelsbreed vandaan en ook wij horen soms wel wat vliegen, maar hebben er nul procent last van. We zijn van plan om het weekend even terug te gaan en dan goed te luisteren.

@1960to4: Die nieuwe afrit kan alleen maar ten voordele werken voor onze situatie, Zo kan mijn man in de toekomst lekker snel op zijn werk zijn in onze huidige woonplaats.

@viva-amber: maar 1 baan kan ook veel herrie geven! Als er vliegtuig over je hoofd vliegt terwijl je net slaapt, je schrikt wakker en valt weer in slaap en een half uur komt de volgende... ben ik niet blij!

Via internet lees ik berichten dat er in de zomer van 2019 erg veel nachtelijke overlast is geweest en dat heeft ons doen twijfelen over het huis...
Alle reacties Link kopieren
@Nicco88: Meen je dat nou? We wonen nu in Nesselande en ik word nooit wakker van een vliegtuig. Overdag hoor je wel eens wat vliegen.

Maar als dat de vergelijking is dan valt het enorm mee dus!
Tinus1977 schreef:
24-09-2020 11:32
@Nicco88: Meen je dat nou? We wonen nu in Nesselande en ik word nooit wakker van een vliegtuig. Overdag hoor je wel eens wat vliegen.

Maar als dat de vergelijking is dan valt het enorm mee dus!
Het zijn bepaalde plaatsen. Aan de rotte hoor je ze soms ook meer ( als je bij de ezeltjes staat ) vind ik dan.
In Berkel zal dat misschien ook zo zijn.
Alle reacties Link kopieren
De reguliere vluchten zijn van 07.00 tot circa 22.50 uur. Voor vertragingen is het vliegveld open tot 24.00 uur.
‘S nachts heb je hooguit te maken met de politiehelikopter of de traumahelicopter of een noodgeval.
Geluid hangt heel erg van de stand van de wind af.
Ik zit even na te denken hoor. Ik heb vroeger in Nesselande gewerkt. Maar daar vliegen de vliegtuigen ook niet overheen? Ze vliegen volgens mij over zevenhuizen, de rotte en dan naar het vliegveld. Als ze landen. Als ze opstijgen hebben ze een andere route. De stijgende vliegtuigen zie ik nooit. Het is denk ik ook hoe de wind staat. Ze hebben twee jaar geleden een keer de opstijgroute veranderend. Mijn vriendin hoorde ze toen heel goed. Overlast kon ze het niet noemen. Maar ik hoorde helemaal niets en we wonen 7 minuten lopen bij elkaar vandaan.
-Puck schreef:
24-09-2020 11:42
De reguliere vluchten zijn van 07.00 tot circa 22.50 uur. Voor vertragingen is het vliegveld open tot 24.00 uur.
‘S nachts heb je hooguit te maken met de politiehelikopter of de traumahelicopter of een noodgeval.
Geluid hangt heel erg van de stand van de wind af.
De traumahelikopter en de politiehelikopter vliegt hier met regelmaat over. Die hoor je veeeeel beter dan de vliegtuigen. Die hoor je echt in huis.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
24-09-2020 11:44
De traumahelikopter en de politiehelikopter vliegt hier met regelmaat over. Die hoor je veeeeel beter dan de vliegtuigen. Die hoor je echt in huis.
Precies dat dus :P
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Berkel en Rodenrijs en ben heeeeel geluidsgevoelig (historie met enorm slecht slapen). Met raam dicht hoor ik ze (bijna) niet en slaap ik er doorheen. Met raam open hoor ik ze soms. Ze beginnen met opstijgen om 07.00 dus dat vind ik goed te doen. S avonds landen tot 23.00 maar dat hoor ik zelden. Heel incidenteel een overvlieger in de nacht; hoor ik ook zelden. Buiten in de tuin hoor je ze overvliegen maar heb ik echt geen last van.
Het wonen in Berkel is heerlijk en kan ik echt aanraden. Hiervoor woonde ik in het centrum v Rotterdam en had ik veel meer overlast van traumaheli, gehei, horecaoverlast, verkeer, dat vind ik echt de hel. Hier vind ik het heerlijk rustig en dat van die vliegtuigen dus niet storend. Maar goed, ben je een stil dorpje in noord oost groningen gewend, dan vindt je het misschien wel ‘druk’.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon 3,5 km van het vliegveld en heb er geen last van.
Alle reacties Link kopieren
@Nicco88: Ze vliegen er wel overheen. Af en toe - rond de avond meestal - horen we soms een vliegtuig heel laag overkomen. Dat hoor je goed en dan grap ik weleens tegen mijn man 'zo, die stort bijna neer', omdat het heel laag vliegt. Maar dat is echt heel zelden dat dat gebeurt.
Ik zal even moeten gaan uitzoeken welke bochten/route ze exact nemen.

@Puck: Als het alleen dan is, dan valt er wel mee te leven. Zolang ik niet wil uitslapen in het weekend tenminste... ;)
Alle reacties Link kopieren
@mariekekol en @sun.lover: dat zijn positieve berichten, dank je wel!

Berkel lijkt ons ook echt heel leuk! We hebben er zin in, maar schrokken best van de berichten over de geluidsoverlast die op internet staan.

We wonen nu dus in Nesselande, wel aan de 'rustige' kant (kant vd Hornbach), maar met mooi weer scheuren hier motorfietsen over de Laan vAG en trekken juist aan het begin van de wijk enorm het gas open. Dat is ook bloedje irritant.
Waarschijnlijk heb je niet meer last als nu.

Ik zie ze laag langsvliegen voor mijn huis. Maar ben er nog nooit wakker van geworden en binnen hoor ik ze niet. Buiten alleen als er een apart vliegtuig voorbij komt. Bijv z’n leger? vliegtuig, maar die maken gewoon herrie.
Alle reacties Link kopieren
Een baan en in de nacht mag je amper vliegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt natuurlijk mensen die overal over klagen. Over elk vliegtuig/helikopter die vertrekt of landt.
In het rapport van de DCMR over 2019 staat dat 72 melders verantwoordelijk zijn voor 75%!! Van de klachten.

De helikopters zal je nu in Nesselande ook af en toe horen, dat verandert dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt pb. Als het goed is.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Net even opgezocht, ons vorige huis was 4km van het vliegveld (hemelsbreed). Heb geen overlast ervaren. 's Nachts wordt er ook nauwelijks gevlogen.
Alle reacties Link kopieren
@subon: ik heb al heeel lang niet meer meegelezen op het forum en weet veen niet meer zo goed hoe alles werkt. Hoe kom ik bij dat berichtje?
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik was te snel. Gevonden, Subon!
Alle reacties Link kopieren
@Zegeens: Mag ik vragen waar je precies woonde, in welke richting?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven