Jakkes....Ratten

27-09-2020 21:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 maanden geleden zat ik met een kennis in de tuin koffie te drinken, toen mijn kennis een grote bruine rat zag lopen in mijn border. Diezelfde dag heb ik de rat meerdere malen gezien, ook de dagen erna.
Na 4 dagen zag ik de plek waar hij inschoot en heb er 2 zware stenen voor gezet zodat hij er niet meer langs kon. Ook heb ik rattengif neergelegd, die ik regelmatig verving omdat hij op was.

Afgelopen maandag lag er een kleinere (dode) rat bij mijn achterdeur. Dit was helaas niet dezelfde als ik 2 maanden geleden gezien heb.
Ik heb dit aan mij buurman verteld (ook omdat ze achter zijn garage schoten) waarop hij een deur in zijn schutting opende. Hij liet zien dat er een ruimte in zijn tuin was, waar hij nog nooit geweest was: hier lagen aan 1 kant allemaal oud hout en aan de andere kant tuinafval. Meer als 1,5 meter hoog! In die bult zag ik in de gauwigheid enkele gaten.
Hij vertelde dat dit van de vorige huurder was. In die 6 jaar dat hij hier woonde was er geen noodzaak om het spul te verwijderen, maar omdat ik last had van ratten zou hij toch eens aanstalten gaan maken om de rommel op te ruimen.

Kan ik vertellen dat ik wil dat het binnen een maand opgeruimd moet zijn?
Alle reacties Link kopieren
Rattenoverlast moet je volgens mij altijd melden bij de gemeente en bij de woningbouwvereniging.
Am Yisrael Chai!
Je kan wel zeggen dat je dat wil. Maar met zo’n zin had je bij mij de schuur op gekund.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat kun je natuurlijk niet zeggen zo, je bent zijn moeder toch niet? “Ik wil dat het binnen een maand opgeruimd is.” O_O
Alle reacties Link kopieren
melden inderdaad, en volgens mij is rattengif in een schuur leggen ook verboden
Alle reacties Link kopieren
Van ratten moet je melding maken bij de woningbouw en gemeente zoals al aangegeven is. Misschien ook bij de GGD, maar kan ook zijn dat de gemeent of woningbouw dat doen. Dan wordt er sowieso binnen een maand wel actie ondernomen.
Jij denkt dat die hopen oud hout en tuinafval de oorzaak zijn van de ratten? Dat hoeft toch helemaal niet?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
27-09-2020 22:03
Jij denkt dat die hopen oud hout en tuinafval de oorzaak zijn van de ratten? Dat hoeft toch helemaal niet?

Ze zitten overal waar eten te vinden is. En dat is zeker niet alleen voorbehouden aan een stapel hout of een berg tuinafval waar TO gaten in gezien dacht te hebben.

En die stapels zijn niet de oorzaak dat er ratten zitten. Het kan hoogstens het nest zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Als je ze overdag ziet dan zou je best een plaag kunnen hebben. Want ratten voeden zich 's'nachts.
Zo gauw mogelijk moet dat opgeruimd worden.
In je eigen tuin doet de gemeente hier volgens mij niks aan. Want ze trekken een grens De woningbouw morgen bellen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn angst is dan in die bult meerdere nesten zitten
Alle reacties Link kopieren
De gemeente bellen en die helpen verder als het goed is. Ik heb ooit een rat in tuinhuis gezien, gemeente heeft toen op meerdere plekken gif gezet. Later kwamen ze terug, de rat had nergens aangezeten. Bleek dat een paar deuren verder de mensen ook een rat hadden gezien en uiteindelijk dat hij daar een "huisje" had en bij ons slechts op bezoek was.
Alle reacties Link kopieren
Jisjis schreef:
27-09-2020 22:21
Mijn angst is dan in die bult meerdere nesten zitten

Daarom is snel handelen gewenst. Een ongedierte bestrijder inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de gemeente of ze iets doen of het aan de bewoners overlaten.
Hier in het dorp was een rattenplaag. Gemeente doet niks! Mensen moeten het zelf oplossen.
Maar zou het zeker navragen. Want linksom of rechtsom: het moet zo snel mogelijk opgelost worden.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Rotterdam en we stikken hier werkelijk van de ratten in sommige wijken. Ik zie ze gewoon bijna dagelijks door de tuin lopen. Heb de gemeente gebeld en van hen kreeg ik een telefoonnummer (van een soort gemeentelijk plaagdieren verdelgingsbedrijf) dat ik kon bellen. Die hebben 2 vallen geplaatst in de tuin. 1 x heeft daar nu in 4 maanden tijd een rat in gezeten maar meer ook niet. Maar meer doen ze gewoon niet;(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang ratten gehad als huisdieren en ze passen door hele kleine gaatjes. Als hun kop erdoorheen past, dan lukt de rest van het lijf ook. Dus de gaten waar ze doorheen kunnen zijn waarschijnlijk veel kleiner dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Ratten zijn overal, het beste is om dat idee sowieso te accepteren. Verder zo min mogelijk voedsel laten slingeren (geen fruit/voedselresten op de composthoop, gevallen fruit/noten in de tuin opruimen, vogelvoer slim ophangen) zorgen dat ze je huis niet in kunnen en rommelhoekjes in de tuin een beetje opruimen. Maar ook weer niet te erg, want egels hebben ook schuilplaatsen nodig. ‘Het probleem oplossen’ is per definitie een utopie, want het probleem is wereldwijd. Niet met gif werken, is illegaal en je brengt er de schaarse natuurlijke vijanden van de rat mee in gevaar.
Als je echt veel overlast ervaart, bel dan een rattenvanger die met honden en fretten werkt, daarmee breng je de populatie op een verantwoorde manier wel een slag toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven