Dingen die een leven lang meegaan

17-10-2020 21:44 89 berichten
Ik heb vandaag 3 paar sokken besteld, voor ruim €60. Gek geworden? Wellicht; maar nadat ik weer een paar goedkope sokken moest wegsmijten omdat ze versleten waren ging ik op zoek naar alternatieven en kwam er achter dat darn tough sokken een levenslange garantie hebben!
Kortom: één keer investeren, en dan voor altijd van het sokkenprobleem af. (En, voor mij belangrijk, gemaakt van ethisch geproduceerde merino-wol)

En toen vroeg ik me af: wat bezit ik nog meer dat een leven lang mee gaat? Verrassende dingen nog!
- ik heb een oven/gasfornuis uit de jaren ‘60. Nog brandschoon en doet t waanzinnig.
- ik heb een nilfisk stofzuiger uit de jaren ‘80. Best zwaar om te tillen maar aan de andere kant: briljant ding.
- een les pooch hondenborstel. Gebruik ik al 10 jaar zo’n 3x per week om de hond uit te borstelen en ik ga nooit meer een andere kopen.
- ik heb een aantal meubels die jarenoud zijn, maar goed dit telt niet echt vind ik want meubels kunnen niet echt stuk.

Op mijn verlanglijstje staat nog: echt goede pannen. Het liefst geëmailleerde maar niet perse Le creuset. Ik weet nog niet exact welke dan wel.

Wat hebben/gebruiken jullie voor voorwerpen die een leven lang meegaan of zouden moeten gaan?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic.
Tja, ik denk dat sommige dingen niet meer gemaakt worden om een leven lang mee te gaan net als vroeger. Sommige dingen wel idd zoals een le creuset pan. Ik ben inmiddels de tweede generatie die de pan gebruikt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in 1997 dit huis gekocht en toen een nieuwe keuken geplaatst. Daar kregen we een pannenset bij en die gebruik ik nog steeds dagelijks. De keuken staat trouwens ook nog maar die is wel aan renovatie toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik na 20 jaar nog steeds heel veel keukenspullen die ooit in het Ikea starterspakket zaten toen ik op kamers ging. Dingen als een vergiet en zelfs de kookpannen zijn nog steeds echt in prima staat.

Verder heb ik laatst een nieuwe wc-bril gekocht en toen gedacht: hoe vaak koop je dat nou? :-D
Alles van Tupperware :D

Ooit eens wat spullen gekocht op zo'n feestje. En nu gaat het nooit meer stuk en zit eik er voor mijn leven aan vast, want het werkt én het was duur.
Alle reacties Link kopieren
Heb inderdaad de le Creuset pannen (koekenpannen, dus weet niet of het daar mee lukt!) maar heb ook een zware gietijzeren grillpan. Nou die komt wel bij kleinkinderen terecht haha
En mijn naaimachine :heart: . Duur, maar volgens de verkoper hoef ik nu nooit meer anders
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Tommy Hilfiger-spijkerjasje dat ik al 18 jaar heb. Destijds een idioot grote uitgave (van bijbaantje-geld), maar iedere cent waard! Nog steeds heel blij mee.

Verder, m’n Wedgwood-servies :heart: In de afgelopen 15 jaar is er serieus maar van één schaaltje een stukje afgegaan, ondanks alle keren in de vaatwasser.

Voor de rest gaat er helaas maar weinig levenslang mee, merk ik. Ik hecht overigens ook niet zo aan ‘oude spullen’; in de familie circuleren nog wel wat erfstukken, bijvoorbeeld een oude wieg of een oud dressoir, maar dat is nooit echt mijn smaak. Wel bijzonder om te zien dat dat soort dingen rustig een eeuw (of langer) overleven!
Alle reacties Link kopieren
Lego en Playmobil 😬
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Een Gero Zilmeta lepelrek van 41 jaar oud. Gebruik sommige dingen ervan nog wekelijks.
Idem bestek van 41 jaar oud. Gebruiken we dagelijks.
Een maatbekertje dat 40 jaar geleden het drinkbekertje was van oudste. Hoorde een dekseltje op met tuitje, maar dat is al 35 jaar verdwenen. Het maatbekertje heeft per 25 ml een streepje .. erg handig.
Een rvs juskom van ruim 40 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
De naaimachine van mijn moeder heb ik nu in gebruik. Mijn keukenmachine, 40 jaar oud en still going strong. De droger van ruim 30 jaar oud. behalve dat de deur niet meer sluit en ik een spanband gebruik, droogt hij als een tierelier.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje en neefje spelen met hele grote plastic bouwblokken die mijn vader voor ons in 1985 kocht. Hij werkte toen bij een speelgoedgroothandel en met deze blokken kon je zelf een huisje ofzo in de tuin bouwen. Zowel blokken als de mand waar ze in zitten zijn nog in goede staat.
Alle reacties Link kopieren
Onze auto (die we zelfs dagelijks gebruiken) als het aan ons ligt. Ding is ouder dan wij zelf zijn (40+) en zolang er onderdelen te verkrijgen zijn zal hij nog lang rijden. Is tenminste nog kwaliteit, ipv die wegwerp-zooi-kwaliteit die helaas tegenwoordig voor veel spullen geldt. Doodzonde. Ik hou van oude spullen en de kwaliteit. En het design. Vroeger werd er zoveel meer aandacht besteed aan echte vormgeving.
We hebben prachtig oud milkshake-apparaat, oerdegelijk en loodzwaar. Hartstikke leuk om eens in de zoveel tijd een zelfgemaakte milkshake te maken met een apparaat wat al ruim een halve eeuw oud is. Daar word ik zo blij van.
apiejapie wijzigde dit bericht op 17-10-2020 22:06
2.89% gewijzigd
Volgens mij heb ik mijn Nokia 3310 nog ergens liggen. Grote kans dat die het nog doet.
Het enige dat ik al heel erg lang heb is mijn hoofdkussen, 26 jaar om precies te zijn. Ben er nogal aan gehecht..

Verder gaan de dingen waarvan ik zou willen dat ze een leven lang meegaan gewoon echt niet zolang mee. Sokken van 20 euro per paar zou ik nooit kopen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
17-10-2020 21:59
Volgens mij heb ik mijn Nokia 3310 nog ergens liggen. Grote kans dat die het nog doet.
Die oude Nokia’s zouden het nog wel eens kunnen doen. Ik heb er ook nog een stel.
Verder heb ik wel wat stokoude pannen. Een koekenpan en kookpan die mijn voormalig schoonouders sinds hun trouwdag hebben, dus al zo’n 53 jaar. En een braadpan van mijn oma. Die zal niet zo oud zijn, maar toch ook wel uit de jaren ‘70 (leidt ik af uit de kleur, oranje).
Sokken van 20 euro? Tja, ik weet het niet. Ik heb wel panty’s van minimaal die prijs, dat is toch ook zoiets, en die gaan zeker geen leven lang mee.
Van het geld dat ik voor mijn 18e verjaardag kreeg kocht ik een wasmand bij de blokker. (Ik zou kort daarop op kamers gaan)
Ik gebruik hem 33 jaar later nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Door jou heb ik zojuist sokken van 35 euro gekocht.

Kurken pannen-onderzetters: van mijn oma geerfd.

Ik heb keuken gerei van de vorige bewoners van mijn huis: geen idee hoe oud maar perfect.

Mijn moeder heeft nog een oude peuterbeker van mij in gebruik in de keuken.
Oh een hoofdkussen van 26 jaar?! Hahaha dat zou ik dan weer noooooit doen, jasses 😂 net als de wc bril die genoemd werd. Dat soort dingen vervang ik niet vanwege zichtbare slijtage maar omdat ik het een vies idee vindt.

Servies en bestek dat decennia oud is heb ik inderdaad ook.

Wat meubels betreft: ik heb zelf ook wel eens wat nieuw gekocht waarvan ik verwacht dat het me misschien wel zal overleven. Een bepaalde design stoel bijvoorbeeld, ook echt voor gespaard om die te kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Meubels telt niet echt, denk ik. Ik heb twee antieke kasten en een kastje uit 1970. Die gaan nog wel 100 jaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Hm, wat goed zeg, die sokken! Bizar eigenlijk inderdaad dat we zoveel dingen kopen waarvan we het normaal vinden dat ze binnen afzienbare tijd stuk gaan..
Ik heb een paar wollen sloffen die al 20 jaar mee gaan. Verder gaan mijn merkloze derdehands RVS kookpannen ook al 20 jaar mee (bij mij, daarvoor dus bij andere mensen) en mag ik altijd graag ageren tegen het feit dat mensen alleen van dure pannen denken dat ze lang mee gaan. Eigenlijk zijn de enige pannen die niet lang mee gaan anti-aanbak koekenpannen, met RVS en gietijzer (heb 2 gietijzeren pannen van Ikea, bijna dagelijks gebruik, 15 jaar oud, niks aan te zien)

Wat denk ik al 40 jaar oud is, is mijn Hobart keukenmachine (planeetmenger) waar ik brooddeeg in kneed. Wordt wat lawaaiiger maar gaat ongetwijfeld nog wel 20 jaar mee (mijn moeder heeft de hare al zeker 40 jaar)

Siemens oven zeker 25 jaar oud en ik zou overwegen om m ook weer in een nieuwe keuken te zetten, fijn ding.

Wat het echt niet gaat halen bij ons, is het servies. Één van de weinige dingen die we nieuw hebben gekocht, en ik vind t nog steeds prachtig, maar er zijn al best wat happen uit de bordranden en het glazuur begint te slijten. Heel jammer. We houden het er vast nog een tijd mee uit, maar als het echt te erg wordt komt er een tweedehands porseleinen servies, denk ik.
In mijn huis in ieder geval niks. Daarvoor is alles te nieuw, heb geen oude voorwerpen of meubels die al een eeuwigheid in de familie zijn en daarbij wil ik ook geloof ik nergens een heel leven mee doen. :P
Alle reacties Link kopieren
Braose schreef:
17-10-2020 22:08
Van het geld dat ik voor mijn 18e verjaardag kreeg kocht ik een wasmand bij de blokker. (Ik zou kort daarop op kamers gaan)
Ik gebruik hem 33 jaar later nog steeds.
Oh ja! 2 gevlochten houten wasmanden, volgens mij van de Xenos. Had ik op mijn allereerste kamertje al ;-D
Zalmsnipper schreef:
17-10-2020 22:08
Door jou heb ik zojuist sokken van 35 euro gekocht.
Hahaha ik heb geen aandelen ik beloof het! (Maar tip; bij bergfreunde zijn ze nu in de aanbieding)
Voor diegene die zei een panty van €20 te hebben - bij deze sokken zit dus letterlijk garantie. Als je ze weet te verslijten kan je ze opsturen en dan krijg je nieuwe.

Ik bedenk me net: ik heb ook een jas van patagonia. Als je die verslijt kan je hem terugsturen en dan repareren ze hem. Niet gratis, maar je hebt wel garantie dat je hem altijd kan laten maken.
Ik hou van dat soort dingen - niet zomaar weggooien en vervangen maar opknappen en fixen.
Moosey schreef:
17-10-2020 22:12
Oh ja! 2 gevlochten houten wasmanden, volgens mij van de Xenos. Had ik op mijn allereerste kamertje al ;-D
Leuk he. Ik zit te denken of ik nog mewr dingen al zo lang heb, maar kan zo op niets anders komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven