Katten s’nachts in de schuur

27-10-2020 21:40 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of mensen nog tips hebben.
We hebben 2 katten. Een poes (7jr) en een kater (6jr). Ze hebben tot ruim een maand geleden vaker binnen gezeten, Ook wel eens buiten in de tuin als wij ook buiten zaten. Vooral in de zomermaanden vonden ze het prachtig en waren ze bijna niet binnen te krijgen.

We zijn in verwachting van ons 2e kind en de kamer die de katten sinds dat we er wonen claimen moet de nieuwe kinderkamer worden. (Het was niet doelgericht een kattenkamer, gewoon een soort van hobbykamer waar de deur bijna altijd open stond)

We hebben onze katten nooit s’nachts in de woonkamer alleen gelaten omdat de kater wel eens sproeit. (Niks medisch, is gecontroleerd. erg vaak komt het ook niet voor maar ik voorkom het liever gewoon) ze hadden de keuken, gang, badkamer en die ene kamer ter beschikking. Alleen die kamer afsluiten werkt niet, de katten worden s’nachts vreselijk irritant door bijv. te mauwen, aan de deur te krabben en ons zoontje van 11 maanden word er vaker wakker door. Ontevreden baby, ouders en katten.. dus we gaan opzoek naar een oplossing.

Nu hadden we het idee om de katten s’nachts buiten te doen, en overdag binnen. Ook omdat ze s’nachts ontzettend actief zijn en flink met elkaar stoeien. We hebben een grote tuin en 1 redelijk grote schuur waar ze in kunnen en waar hun voeder/drink/kattenbak staat. We hebben de tuin afgezet en alles dubbel gecontroleerd. Ontsnappen moest vrijwel onmogelijk zijn.

Alles ging prima, tot vanmorgen. Letterlijk de dag wanneer wij even voor een paar dagen op vakantie zijn. Ik krijg een bericht van mijn buurvrouw dat er een mauwende kat voor haar raam zat. Hoe dan?! Is mijn eerste vraag.

Ik voelde me behoorlijk schuldig, zowel voor de kat als buurvrouw. Al die weken is het prima gegaan en net wanneer wij er niet zijn gebeurd dit. Mijn ouders doen de katten s’nachts buiten en in de ochtend ze weer binnen zoals wij dat de afgelopen weken ook gedaan hebben. Ze krijgen ook pas in de nacht eten.

Aangezien ik de katten niet weer s’nachts binnen wil hebben heb ik besloten het schuurtje alleen deze aankomende dagen s’nachts af te sluiten. Het is een redelijke schuur, ik had het al catproof ingericht met verschillende klim en slaap plekken. Ook hebben ze alles wat ze nodig hebben ter beschikking. Maar nu vraag ik me af.. is dit niet misschien iets wat ik beter altijd kan gaan doen? Katten in de avond naar buiten. Voor het slapen de schuur in. Mochten ze toch gaan mauwen en stoeien hoort niemand het. En overdag lekker weer binnen. (Of buiten als ze willen, maar ze hebben de laatste weken niks anders gedaan dan binnen geslapen)

Ik vraag me af of sommige dames nog tips hebben. De katten wegdoen is zeker geen optie!
louchantez wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:43
2.46% gewijzigd
Waarom heb je katten genomen?
Dit is niet echt toch?
Ik krijg een bericht van mijn buurvrouw dat er een mauwende kat voor haar raam zat.


Je buurvrouw heeft geen leven?
Alle reacties Link kopieren
Indien je 's nachts geen katten binnen wil hebben en ze mogen niet overal in huis komen, dan kun je beter heen huisdieren nemen.

Het kan best zijn dat je katten sproeien, plassen en miauwen van de stress omdat zij hun geur niet kwijt kunnen, niet gewenst zijn en omdat er kleine kinderen in huis wonen.

Wanneer je dieren eigenlijk vies en vervelend vindt dan kun je ze beter geen 'thuis' aanbieden.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:46
13.61% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
27-10-2020 21:42
Waarom heb je katten genomen?

Goede vrienden hebben de poes aangeschaft toen ze een kitten was. Wouden haar vrij snel naar het asiel brengen, ik kon het niet uitstaan dus heb ik het beestje overgenomen. Daarna heb ik de kater erbij gehaald voor haar gezelschap omdat ik toen nog veel werkte. Nooit problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 21:43
Dit is niet echt toch?

Jawel. Nogmaals ik zoek naar een oplossing want ik wil het beste voor de beesten. Geen domme berichten aub
louchantez schreef:
27-10-2020 21:45
Jawel. Nogmaals ik zoek naar een oplossing. Geen domme berichten aub
Tja, moet je geen domme dingen posten. Echt waarom heb je dan huisdieren?

En die toon. :facepalm:
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:47
0.41% gewijzigd
Een kat in het nauw maakt gekke sprongen, als je een gestresste kat wil moet je hem vooral opsluiten.
Opsluiten vindt een kat niet leuk.
Die kat doet je kind echt niks hoor, ik vind dat een beetje raar dat mensen denken dat (gedomesticeerde) katten niet met kinderen kunnen...
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 28-10-2020 06:49
20.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2020 21:44
Indien je 's nachts geen katten binnen wil hebben en ze mogen niet overal in huis komen, dan kun je beter heen huisdieren nemen.

Het kan best zijn dat je katten sproeien, plassen en miauwen van de stress omdat zij hun geur niet kwijt kunnen, niet gewenst zijn en omdat er kleine kinderen in huis wonen.

Wanneer je dieren eigenlijk vies en vervelend vindt dan kun je ze beter geen 'thuis' aanbieden.

Nergens staat vermeld dat ik mijn beesten vies vind. En ik denk eerlijk gezegd dat niemand een sproeiende kater heerlijk vind? Nogmaals ... komt niet vaak voor!!!
Henk-en-Roelie schreef:
27-10-2020 21:44
Ik krijg een bericht van mijn buurvrouw dat er een mauwende kat voor haar raam zat.


Je buurvrouw heeft geen leven?
Ik zie ook niet in wat er zo erg is aan een mauwende kat. Als het nou een brullende tijger was...
Phoebemeaculpa schreef:
27-10-2020 21:47
Ga zelf een nachtje in de schuur zitten en kijk wat je ervan vindt.
Even serieus, een kat in het nauw maakt gekke sprongen, als je een gestresste kat wil moet je hem vooral opsluiten. Ik vind dat echt niet kunnen, dat vindt die kat niet leuk.
Die kat doet je kind echt niks hoor, ik vind dat zo raar dat mensen denken dat (gedomesticeerde) katten niet met kinderen kunnen...
Nee zo'n kat eet die baby op of bijt nekje zo door.

Ow, wacht dat doen alleen bepaalde type honden zonde ropvoeding en met hele andere kaken en tanden dan een huiskatje.
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
27-10-2020 21:47
Ga zelf een nachtje in de schuur zitten en kijk wat je ervan vindt.
Even serieus, een kat in het nauw maakt gekke sprongen, als je een gestresste kat wil moet je hem vooral opsluiten. Ik vind dat echt niet kunnen, dat vindt die kat niet leuk.
Die kat doet je kind echt niks hoor, ik vind dat zo raar dat mensen denken dat (gedomesticeerde) katten niet met kinderen kunnen...


Het gaat er niet om dat de katten niet met de kinderen kunnen. Mijn katten doen het fantastisch met ons kindje. Ik heb er alleen geen zin in dat ze s’nachts iedereen wakker houden omdat ze aan het stoeien zijn, die kamer in willen, dan beginnen te mauwen. En ik heb geen zin om midden in de nacht een kat uit het ledikant van ons 2e kind te halen
louchantez wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:50
5.98% gewijzigd
Heb je geen ander kamertje over waar je de babykamer van kunt maken? Dan hebben de katten hun 'eigen' kamer nog. In de schuur opsluiten is echt zielig.
Gelukkig lees ik net dat er dierenpolitie bestaat die mensen bekeuren voor blaffende honden ( die wel binnen mogen slapen en wonen) dus voor een mauwende kat die hele nachten buiten moet kan je ook vast bellen als buur. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Kattenluik.
Ik zie ook niet in wat er zo erg is aan een mauwende kat. Als het nou een brullende tijger was...
TO is de kater gecastreerd? Ongecastreerde katers sproeien sneller, kan ook medisch zijn of door stress. Als je ze gaat opsluiten gaat de stress overigens alleen maar erger worden. Laat ze dan in ieder geval naar buiten. (Ik neem aan dat je buurvrouw snachts slaapt..)
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:51
8.84% gewijzigd
louchantez schreef:
27-10-2020 21:49
Het gaat er niet om dat de katten niet met de kinderen kunnen. Mijn katten doen het fantastisch met ons kindje. Ik heb er alleen geen zin in dat ze s’nachts iedereen wakker houden omdat ze aan het stoeien zijn, die kamer in willen, dan beginnen te mauwen. En ik heb geen zin om midden in de nacht een kat uit het ledikant van ons 2e kind te halen
Ow, dan is helemaal oke hoor. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het beste wil dan ga je er niet zo mee om. Eerst nooit thuis en nu je wel thuis bent mogen ze nergens meer komen. Katten willen hun geurtje kwijt in een terratorium.

Zorg voor een kattenluiken zodat ze zelf kunnen kiezen tussen binnen en buiten. Maak geen verboden ruimtes, ook niet van de woonkamer en bij uitzondering de kamer van kleine kinderen om ze te beschermen. Zodat je katten zich gewenst voelen, het huis hebben en bij stress kunnen uit wijken naar een hoog plekje (krabpaal, kussentje op een kast, ..etc). Mandje aan de kachel, wat speeltjes, Minstens 2-3 kattebakken. Gebruik evt feliway tegen stress gedrag zoals sproeien.

Of doe ze weg naar iemand die wel goed voor ze wil zorgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Katten horen 's nachts niet buiten maar binnen. In huis dus, zeker nu in de herfst en straks als het winter is!
Je katten in de schuur opsluiten vind ik echt niet kunnen. Het idee alleen al.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
27-10-2020 21:50
Heb je geen ander kamertje over waar je de babykamer van kunt maken? Dan hebben de katten hun 'eigen' kamer nog. In de schuur opsluiten is echt zielig.
Nee helaas niet. Alleen een ruime schuur en grote tuin.
Maar nogmaals ze komen graag buiten. Het gaat me er even om dat ze niet ontsnappen als ik niet kan opletten...
viva-amber schreef:
27-10-2020 21:51
Wanneer het beste wil dan ga je er niet zo mee om. Eerst nooit thuis en nu je wel thuis bent mogen ze nergens meer komen. Katten willen hun geurtje kwijt in een terratorium.

Zorg voor een kattenluiken zodat ze zelf kunnen kiezen tussen binnen en buiten. Maak geen verboden ruimtes, ook niet van de woonkamer en bij uitzondering de kamer van kleine kinderen om ze te beschermen. Zodat je katten zich gewenst voelen, het huis hebben en bij stress kunnen uit wijken naar een hoog plekje (krabpaal, kussentje op een kast, ..etc). Mandje aan de kachel, wat speeltjes, Minstens 2-3 kattebakken. Gebruik evt feliway tegen stress gedrag zoals sproeien.

Of doe ze weg naar iemand die wel goed voor ze wil zorgen.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
27-10-2020 21:50
Heb je geen ander kamertje over waar je de babykamer van kunt maken? Dan hebben de katten hun 'eigen' kamer nog. In de schuur opsluiten is echt zielig.
In een kamer ook, zeker samen. Opsluiten gaat het probleem niet verkleinen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-10-2020 21:53
8.14% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Calamitycat schreef:
27-10-2020 21:51
Katten horen 's nachts niet buiten maar binnen. In huis dus, zeker nu in de herfst en straks als het winter is!
Onzin. Katten hebben een hekel aan kou maar ze kunnen er prima tegen en in de winter krijgen ze een lekkere dikke vacht.
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
27-10-2020 21:51
Ik zie ook niet in wat er zo erg is aan een mauwende kat. Als het nou een brullende tijger was...
TO is de kater gecastreerd? Ongecastreerde katers sproeien sneller, kan ook medisch zijn of door stress. Als je ze gaat opsluiten gaat de stress overigens alleen maar erger worden. Laat ze dan in ieder geval naar buiten. (Ik neem aan dat je buurvrouw snachts slaapt..)

Kater is gecastreerd. Vaker gecontroleerd door de dierenarts maar niks kunnen vinden. Ik gok dat hij misschien. 1x in de 2 a 3 maanden sproeit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven